×

مستند قانونی مندرج در آراء فوق الذکر متفاوت میباشد

مستند قانونی مندرج در آراء فوق الذکر متفاوت میباشد

مستند-قانونی-مندرج-در-آراء-فوق-الذکر-متفاوت-میباشد
بسمه تعالی
تاریخ4/6/74 شماره دادنامه90 کلاسه پرونده 73/85
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی. آقای عبدالله توکلی.
موضوع شکایت و خواسته : اعلام تعارض آراء صادره از شعب 5 و 16 دیوان عدالت اداری.
مقدمه. الف . شعبه 5 در رسیدگی به پرونده کلاسه 62/778 موضوع شکایت آقای محسن و مجتبی مدنی بطرفیت فرمانداری ، دادستان انقلاب ، سازمان زمین شهری ، شهرداری شهرستان الیگودرز ، بخواسته صدور حکم به ابطال نظریه کمیسیون پنج نفری شهرستان الیگودرز بشرح دادنامه شماره 353 ـ 27/8/64 رای به صدور شکایت صادر نموده است.
ب . شعبه شانزدهم در رسیدگی به پرونده کلاسه 71/610 موضوع شکایت آقای عبدالله توکلی و… بطرفیت بنیاد مسکن ، فرمانداری ، شهرداری ، ثبت اسناد و دادستانی انقلاب اسلامی الیگودرز ، بخواسته ابطال صورت مجلس .
هیات عمومی عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه السلام و المسلمین اسماعیل فردوسی پور و با حضور روسای شعب تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.
رای هیات عمومی
با توجه به اینکه مستند قانونی مندرج در آراء فوق الذکر متفاوت میباشد ، و بلحاظ اینکه در اصدار آنها از مواد قانونی واحدی ، استنباط مغایر از هم بعمل نیامده است، لذا آراء شماره 353 ـ 27/7/64 و 3 ـ 6/1/73 به ترتیب صادره از شعبه پنجم و شانزدهم مغایر و متعارض تشخیص نمی شود.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
اسماعیل فردوسی پور
------------------------------------------
بسمه تعالی
تاریخ6/1/73 شماره دادنامه 3 کلاسه پرونده 71/16/610
مرجع رسیدگی : شعبه شانزدهم دیوان عدالت اداری
شاکی. آقایان عبدالله ـ ماشاءالله و ناصر و خانمها ملک سلطان ـ حاجیه ـ طیبه ـ اکرم ـ هاجر شهرت همگی توکلی .
طرفین شکایت . بنیاد مسکن ـ فرمانداری شهرداری ـ ثبت و اسناد و دادستانی انقلاب اسلامی شهرستان الیگدوز.
موضوع شکایت و خواسته : ابطال صورت مجالس و تصمیمات متخذه در واگذاری املاک پلاکهای 981 ـ 76 و 982 ـ 76 و 984 ـ 76 و 2676 - 76 و 223 ـ 76 و 206 ـ 76 و 1051 ـ 76 و 1491 - 76 واقع در شهرستان الگیودرز.
گردشکار. شاکی با تقدیم دادخواست و ضمائم آن به دیوان عدالت اداری بنیاد مسکن فرمانداری، شهرداری ، ثبت و اسناد و دادستانی انقلاب اسلامی الیگودرز در مورد صورت مجالس و تصمیمات منتقده در ؟؟ مزروعی شکایت نموده و ضمن شرح مطلبی در این زمینه رسیدگی و صدور حکم را خواستار گردیده اند که پس از وصول دادخواست و ارجاع آن به این شعبه ، تحت کلاسه فوق ثبت در جریان تبادل لوایح قرار گرفته است طرف شکایت فرمانداری و شهرداری و دادسرای انقلاب اسلامی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ثبت اسناد الگیودرز بشرح لوایح جوابیه شماره 4860 ـ 5/10/71 و 15839 ـ 2/10/71 و 14/1767 ـ
10/9/71 و 13269/84/1 ـ 5/11/71 و 3151 ـ 14/4/71 به انضمام سوابق مربوطه اقدام به پاسخگویی نموده اند شعبه شانزدهم دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق جهت رسیدگی به پرونده مار الذکر تشکیل و پس از بررسی محتویات پرونده و ملاحظه نظریه مشورتی مشاوران محترم دیوان ختم رسیدگی را اعلام و بشرح زیر مبادرت بصدور رای می نماید.
رای دیوان
در خصوص شکایت آقای عبدالله توکلی و غیره بطرفیت کمیسیون 5 نفری متشکل از بنیاد مسکن ـ فرمانده شهرداری ـ ثبت اسناد و املاک و دادستانی انقلاب اسلامی الیگودرز مبنی بر ابطال صورتمجلس و تصمیمات منتقده در واگذاری املاک مزروعی پلاک های 981 ـ 76 و 982 ـ 76 و 984 ـ 76 و 2676 - 76 و 223 ـ 76 و 206 ـ 76 و 1051 ـ 76 و 1491 - 76 واقع در شهر الیگودرز که حسب اوراق پرونده و مندرجات دادخواست و پاسخ واصله از ادارات دولت جمهوری اسلامی ایران صادر و سپس از طریق سازمان زمین شهری به قطعات متعددی تفکیک و در اختیار افراد قرار گرفته و با احداث ساختمان در آن سکونت دارند صرفنظر از چگونگی تملک ؟؟؟ مورد شکایت از جمله اراضی موات بوده است یا بایر؟؟ به احیاء با لحاظ واگذاری پلاکها به اشخاص و احداث بنا و سکونت در آن مستنداً بماده واحده مصوبه مورخ 15/12/70 مجمع تشخیص مصلحت نظام شکایت نامبردگان قابل توجه نبوده حکم برد شکایت صادر و اعلام میشود این رای قطعی است.
نخجیری
رئیس شعبه 16 دیوان عدالت اداری
-------------------------------------------------
بسمه تعالی
تاریخ 27/8/64 شماره دادنامه 353 کلاسه پرونده 62/778
مرجع رسیدگی : شعبه پنجم دیوان عدالت اداری بریاست حجه السلام محقق قمی
شاکی. آقای محسن و مجتبی مدنی فرزندان سید الله ساکن الگیودرز و غلامعلی و غلامرضا سعادت و غیره.
طرف شکایت ـ فرمانداری ـ دادستان انقلاب سازمان زمین شهری ـ شهرداری شهرستان الیگودرز .
موضوع شکایت و خواسته : صدور حکم به ابطال نظریه کمیسیون 5 نفره شهرستان الیگودرز.
گردشکار ـ با وصول دادخواست ثبت در دفتر کل و ارجاع بشعبه پنجم پرونده تکمیل و بدیوان تقدیم و اینک شعبه دیوان با توجه به مراتب فوق و حسب محتویات پرونده و ملاحظه نظریه مشاوران دیوان مبنی بشرح برگ جداگانه چون پرونده معد باظهار نظر است ختم رسیدگی را اعلام و به اصدار رای آتی مبادرت می نماید. دیوان در خصوص شکایت شاکی بطرفیت کمیسیون 5 نفری دائر بر صدور حکم بر ابطال نظریه کمیسیون مذکور با توجه براعی شماره 25 - 11/4/63 هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر صلاحیت دیوان در مورد رسیدگی به پرونده های موضوع قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمرانآن و آئین نامه اجرائی مربوطه نظر به فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی روحی ؟؟ که باید قوانین خلاف شرع دور ریخته شود و طبق فتاوای مراجع ؟؟ خصوصاً حضرت امام خمینی ؟؟؟ در تحریر الوسیله به اینکه زمین موات زمینی است که سابقه احیاء نداشت باشد و ؟؟؟ به احیاء هم بوده بواسله انقراض احیاءکنندگان بصورت موات بالعرض درآمده و با توجه به اینکه مواد 2 ، 13 و 15 از آئین نامه اجرائی قانون مذکور طبق نظریه فقهای محترم شورای نگهبان خلاف شرع تشخیص شده و هیات عمومی دیوان هم بموجب رای شماره 8 ـ
9/8/62 آن مواد را ابطال نموده و مهمتر اینکه تعریفی که در آئین نامه مذکور بعمل آمده برخلاف موازین قانونی است زیرا در ماده 3 قانون لغو مالکیت اراضی موات شهری و کیفیت عمرانآن مصوب 5/4/58 فقط تشخیص موات از غیر موات و عمران و آبادی و شرایط واگذاری را بعهده تنظیم کنندگان آئین نامه قرارداده نه تعریف اراضی موات و تعیین ضابطه را و نظر به اینکه اسناد رسمی ارائه شده شاکی دلالت بر دائر بودن زمین تصرف شده بعنوان موات را داشته و با توجه به لایحه شماره 1691 ـ 17/3/63 اداره کل زمین شهری لرستان مبنی بر اینکه اعتقاد دارد مالکیت خواهان بایستی ابقاء گردد. و نامه شماره 2466 ـ 2/3/60 اداره ثبت اسناد و املاک الگیودرز مبنی بر اینکه زمین موات وجود ندارد با توجه به اینکه با اعلام عدم مشروعیت مواد فوق الاشعار از آئین نامه و ابطال آن مواد کاشف از این است که اعمال و تصرفات مسئولین مربوطه در جهت اجرائی آئین نامه مذکور در مورد املاک و رقبات دائر و بائر اشخاص از اول ؟؟ شرع و باطل بوده ، و علیهذا و نظر به مراتب فوق شکایت شاکی موجه می باشد و رای بر بطلان وبی اعتباری اعمال انجام شده توسط سازمان زمین شهری (عمران اراضی سابق استان لرستان و کمیسیون 5 نفری )صادر و اعلام می گردد. و در صورتیکه شاکی مدعی خسارتی در این زمینه باشد می تواند وفق مقررات جهت احقاق حق خود به دادگاه عمومی حقوقی مراجعه نماید. این حکم ظرف ده روز پس از ابلاغ قابل رسیدگی تجدیدنظر شکلی از طرف سازمان زمین شهری (عمران اراضی سابق استان لرستان) در هیات تجدیدنظر دیوان عدالت اداری میباشد. و اما شکایت راجع به دادستانی انقلاب و همچنین اداره ثبت شهرستان الیگودرز نظر به اینکه دادستانی دعوا را متوجه بخود ندانسته و اداره ثبت هم طبق دستور هیات پنج نفر اقدام نموده شکایت علیه آنان وارد نیست و رای به رد آن صادر می گردد. این رای قطعی است.
رئیس شعبه پنجم دیوان عدالت اداری
حسین محقق قمی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 90

تاریخ تصویب : 1374/06/04

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.