×

ابطال تبصره 3 ماده 3 آئین نامه اجرائی کمیسیون ماده واحده رسیدگی به اعتراضات ماده 56 قانون جنگلها و مراتع بعلت تضاد با اصل مصوبه قانونی

ابطال تبصره 3 ماده 3 آئین نامه اجرائی کمیسیون ماده واحده رسیدگی به اعتراضات ماده 56 قانون جنگلها و مراتع بعلت تضاد با اصل مصوبه قانونی

ابطال-تبصره-3-ماده-3-آئین-نامه-اجرائی-کمیسیون-ماده-واحده-رسیدگی-به-اعتراضات-ماده-56-قانون-جنگلها-و-مراتع-بعلت-تضاد-با-اصل-مصوبه-قانونی

وکیل


بسمه تعالی
تاریخ 6/12/70 شماره دادنامه 156کلاسه پرونده 70/164
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی. آقای اصغر شاهوردی ـ محمد جواد سعادتی
موضوع شکایت و خواسته : ابطال تبصره 3 ماده 3 آئین نامه اجرائی کمیسیون ماده واحده رسیدگی به اعتراضات ماده 56 قانون جنگلها و مراتع بعلت تضاد با اصل مصوبه قانونی.
مقدمه. شاکیان بشرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته اند : در بند 2 مصوبه مجلس شورای اسلامی اشاره به مسئول جنگلداری نموده لیکن شهرستان خمین زیرنظر جنگلداری استان مرکزی اراک اداره می گردد و در خمین جایگزین جنگبانی وجود دارد از طرفی طبق بند 3 تبصره 3 آئین نامه اجرائی قانون مذکور در شهرهایی که جنگلداری وجود ندارد بایستی واحد جایگزین شرکت نماید که این مسئله در تضاد کامل با مصوبه قانونی می باشد. همچنین کمیسیون ماده نموده اند. وکیل وزارت کشاورزی طی نامه 670/2997 ـ 16/10/70 در پاسخ به شکایت فوق اعلام داشته آنچه از متن دادخواست شاکیان و مستنبط است اطاله رسیدگی به پرونده خویش را ناشی از تعارض بین مواد قانون و آئین نامه اجرائی اصلاحی دانسته اند در حالیکه این موضوع نمی تواند معلول چنین تعارضی باشد. در قانون مربوط حضور حداقل 5 نفر از اعضای 7 گانه هیات برای رسمیت یافتن جلسات کافی تشخیص داده شده است. و در متن مصوبه نیز مقنن هیچگونه خصوصیت برای مسئول اداره جنگلداری قائل نشده است.
مدیر کل کشاورزی استان مرکزی نیز در پاسخ به شکایت طی نامه شماره 80/4/26038 ـ5/11/70 اعلام داشته : در تاریخ 18/10/70 جلسه کمیسیون با حضور مسئول منابع طبیعی شهرستان اراک در محل مرکز خدمات کشاورزی شهرستان خمین تشکیل و پرونده مورد نظر شاکیان در دستور کار هیات قرار گرفته است آقای علی اصغر شاهوردی و محمد جواد سعادتی بشرح تلگراف تقدیمی به هیات عمومی اعلام داشته اند: بعلت پذیرفتن مورد قانونی دعوت از مسئول جنگلداری در کمیسیون رسیدگی به اعتراضات ماده 56 از طرف مسئولین اداره کل کشاورزی استان مرکزی امور اراضی انصراف کامل خود را از شکوائیه اعلامی نمائیم.
هیات عمومی عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه السلام و المسلمین محمدرضا عباسی فرد و با حضور روسای شعب تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.
رای هیات عمومی
نظر به اینکه با انصراف شاکیان از پیگیری هیات با التفاوت به ماده 25 قانون دیوان عدالت بلحاظ منتقی بودن شکایت خود را فارغ از رسیدگی تشخیص و به بایگانی پرونده اظهار نظر می نماید.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
محمد رضا عباسی فرد
بسمه تعالی
-----------------------------------------------------

اصلاح پاره ای از مواد آئین نامه اجرائی مصوب 24/10/67 قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی
بنابر گزارش شماره 300/350 مورخ 1/2/1370 معاونت حقوقی و امور مجلس در مورد پیشنهاد دبیرخانه مرکزی قانن تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای مقررات ماده 56 قانون جنگلها و مراتع کشور در ارتباط با اصلاح مواد از آئین نامه اجرائی قانون مذکور مستند به ماده 9 آئین نامه مزبور براساس اختیارات مقرر در تبصره 6 قانون فوق مواد اصلاحی آئین نامه مذکور بشرح ذیل تصویب میگردد:
بند2 ماده یک ـ مالکین و صاحبان باغات و تاسیسات
الف . مالکین :
به اشخاصی اعم از حقیقی یا حقوقی اطلاق میشود که دارای اراضی با سند مالکیت یا گواهی اداره ثبت مشعر بر مالکیت بوده و یا موافق احکام قطعی صادره از محاکم قضایی مالکیت آنان محقق باشد.
ب ـ صاحبان باغات و تاسیسات به افراد حقیقی و حقوقی اطلاق میگردد که برحسب اسناد مذکور در بند الف یا سایر مدارک مثبت مدعی مالکیت اعیانی باغات و تاسیسات باشند.
تبصره 3 ماده 3 :
در شهرستانهایی که اداره جنگلداری فعالیت ندارد مسئول واحد جایگزین آن ، بعنوان عضو در هیات شرکت خواهد نمود.
ماده 4 :
هر هیاتی بعد از تشکیل در هر شهرستان موظف است با صدور یک نوبت آگهی تشکیل موجودیت خود را در روزنامه محلی کثیرالانتشار کشور با تعیین حوزه عمل استقرار الصاق آگهی به دیوار معابر حوزه مورد عمل خود و ابلاغ به متصدیان مساجد محل اعلان نمایند، پس از صدور آگهی اشخاص حقیقی یا حقوقی و سازمانها و موسسات دولتی که با اجرای ماده 56 قانون حفاظت و بهره برداری .

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 156

تاریخ تصویب : 1370/12/06

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.