×

ابطال بند هشتم طرح و تبصره 5 روش اجرایی طرح مربوط به اراضی واگذاری حاکم شرع

ابطال بند هشتم طرح و تبصره 5 روش اجرایی طرح مربوط به اراضی واگذاری حاکم شرع

ابطال-بند-هشتم-طرح-و-تبصره-5-روش-اجرایی-طرح-مربوط-به-اراضی-واگذاری-حاکم-شرع

وکیل


بسمه تعالی
تاریخ3/1/69 شماره دادنامه15 کلاسه پرونده67/46
مرجع رسیدگی . هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی .آقای محمد حسن یونسیان
طرف شکایت . وزارت مسکن و شهرسازی , سازمان زمین شهری
موضوع شکایت و خواسته . اجرای تصویب نامه های شماره 108328 - 20/12/64 و 68504 مورخ 11/9/65 هیات وزیران ردیف 769 و ابطال بند هشتم طرح و تبصره 5 روش اجرایی طرح.
مقدمه . در سال 62 قطعه زمینی بسماحت 230 متر مربع از سوی حاکم شرع سابق شهرداری به اینجانب واگذار گردید چون واگذاری زمین ها از جانب حاکم شرع اختلافاتی را بهمراه داشت حسب الامر حضرت امام مدظله انعالی بمنظور رسیدگی باحکام موضوع به شورای محترم عالی قضایی و نخست وزیر محترم , محول و شورا در این رابطه طرحی را تهیه و تصویب نمود و متعاقب آن هیاتی را انتخاب تا با اجرای طرح مذکور به واجدین شرایط حکم که اسامی آنان از سوی هیات اعلام می شود زمین واگذار گردد . سرانجام هیات مزبور اینجانب را واجد شرایط تشخیص و نمایندگی سازمان زمین شهری بهای زمین واگذاری را به تفکیک اعلام نمود با عنایت به بند 8 طرح اجرائی تصمیمات هیات سه نفری ملاحظه می شود بهای زمین تنها به قیمت منطقه ای تا 120 متر مربع و مازاد آن به قیمت عادله تعیین گردید مسئولین محترم سازمان زمین شهری از حدود چهار چوب طرح اجرایی تجاوز نموده اند نظر به اینکه تصویب نامه های مذکور بند هشتم طرح اجرای تصمیمات هیات سه نفری و تبصره 5 روش اجرای طرح را در قسمت بهای زمین و هزینه های متعلقه به آن را فسخ ضمنی نموده و نظر به اینکه مدلول آنها به تبصره 2 ماده 11 قانون اراضی شهری صریح , دارد و تقاضای ابطال آن را دارد به انجام تبادل لایحه مدیر عامل سازمان زمین شهری بشرح نامه شماره 667/51 ح مورخ 12/11/65 اعلام داشته است اینکه شاکی اظهار داشته است سازمان زمین از حدود چهار چوب طرح , خارج و ردیف های دوم و سوم و چهارم را به آن افزوده و مبالغی من غیر حق از متقاضیان دریافت می نماید کاملاً بیوجه بوده بلکه دریافت وجود اضافی بر میزان 120 متر مربع به قیمت کارشناسی به دستور هیات منتخب شورای عالی قضایی و نخست وزیری می باشد که طی صورت جلسه ای مورخ 18/2/65 اتخاذ تصمیم نموده و هیات مذکور مرکب از وزارت مسکن و شهرسازی و دادستان عمومی تهران و شهرداری تهران و وزیر دادگستری و معاون نخست وزیر بوده است و تصمیمات آنان استثنا اصل بوده و در حقیقت بدستور حضرت امام بوده است بند هشتم طرح و تبصره پنج روش اجرایی آن به هیچ وجه با قوانین و آئین نامه های اجرایی مغایر نبوده است.
عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق بریاست آیت الله ابوالفضل موسوی تبریزی و با حضور روسای شعب تشکیل و پس از بحث و بررسی واستماع توضیحات نماینده حقوقی سازمان زمین شهری بشرح آتی باتفاق آرا مبادرت به صدور رای می نماید.
رای
در خصوص شکایت آقای محمد حسن یونسیان بطرفیت وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان زمین شهری بخواسته : اجرای تصویب نامه شماره 18328 - 20/12/64 و 68504 - 11/9/65 ردیف 769 و ابطال بند 8 طرح و تبصره 5 روش اجرایی طرح نظر به اینکه با اکثریت آرا هیات عمومی دیوان عدالت اداری مورد خواسته از مصادیق آئین نامه ها و تصویب نامه های مصوب مراجع قانونی مذکور در ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری تشخیص نگردید علیهذا قابل طرح در هیات عمومی دیوان عدالت اداری نبوده نتیجتاً شکایت مطروحه محکوم به رد است. هیات عمومی دیوان عدالت اداری
سید ابوالفضل موسوی تبریزی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 15

تاریخ تصویب : 1369/01/03

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.