×

درخواست ابطال تبصره ماده 22 آئین نامه قانون زمین شهری

درخواست ابطال تبصره ماده 22 آئین نامه قانون زمین شهری

درخواست-ابطال-تبصره-ماده-22-آئین-نامه-قانون-زمین-شهری
تاریخ25/4/70 شماره دادنامه43 کلاسه پرونده69/79
مرجع رسیدگی . هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی .خانم مهرانگیز انوری
موضوع شکایت و خواسته . 1 . ابطال تبصره ماده 22 آئین نامه قانون زمین شهری , مصوب 7/7/66 .
مقدمه . شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است : زمین موات به کسی تعلق می گیرد , که فاقد خانه مسکونی باشد و در این صورت با قیمت منطقه ای هرگز قادر به تهیه لانه موش هم نخواهد شد ثابت شده معوض واقعی هم وجود خارجی ندارد و این تبصره خارج از قانون است گنجاندن دو کلمه برای منتقل الیه در قسمتی از ماده 4 آئین نامه موجب تو هم شده و اصلاح آن مورد تقاضاست. اداره کل حقوقی ریاست جمهوری در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 116754 - 29/11/69 مبادرت به ارسال تصویر نامه های شماره 9101/51 - 29/10/69 وزارت مسکن و شهرسازی و شماره 36063/ ح مورخ 4/10/69 سازمان زمین شهری نموده است در نامه مدیر کل حقوقی و امور مجلس وزارت مسکن و شهرسازی آمده است . 1 . در خصوص حذف کلمه منتقل الیه در ماده 4 آئین نامه قانون زمین شهری شایان ذکر است که مدلول ماده 4 هیچگونه مغایرتی با مفاد تبصره 4 ماده 9 قانون زمین شهری ندارد . 2. در مورد ابطال تبصره ماده 22 آئین نامه اجرائی نیز قابل ذکر ست که بموجب تبصره مذکور مالک در انتخاب زمین معوض و یا دریافت بهای منطقه ای مخیر است که بموجب مغایرتی در تبصره مزبور با قانون زمین شهری ملاحظه نمیشود سازمان زمین شهری نیز در پاسخ به شکایت فوق الذکر اعلام نموده است :
تبصره ماده 22 آئین نامه اجرائی قانون زمین شهری دقیقاً در راستای مواد 1 و 6و 7 قانون زمین شهری می باشد چه اینکه اصل بر مالکیت دولت در اراضی موات می باشد لکن طبق ضوابطی حد نصاب به دارندگان اسناد اینگونه اراضی تعلق می گیرد و آن هم در صورتی است که این نصابها با طرحهای تاسیساتی عمومی منافات نداشته باشد راجع به بند دوم موضوع دادخواست شاکیه ذکر این مطلب بی موقع نیست که ماده 4 آئین نامه اجرائی قانون مذکور صرفاً راجع به اراضی بایر و دایر مشمول قانون است و هیچ گونه ارتباطی با اراضی موات ندارد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق ریاست حجه السلام محمد رضا عباسی فرد و با حضور روسای شعب دیوان متشکل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آرا بشرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید.
رای
شاکی ابطال تبصر ماده 22 آئین نامه اجرائی قانون زمین شهری مصوب 7/7/66 را به ادعای خروج از قانون و حذف کلمات برای منتقل الیه را در ماده 4 آئین نامه مذکور بشرح دادخواست تقدیمی تقاضا نموده و اضافه کرده یا هر نوع اصلاح که این ماده از آئین نامه را با تبصره 4 ماده 9 قانون کاملا منطبق نماید بعمل آید که با توجه به متن دادخواست تقدیمی و پاسخ های رسیده و مقررات قانون آئین نامه اجرائی مربوطه در مورد تبصره ذیل ماده 22 با اکثریت آرا در مورد حدف کلمات برای منتقل الیه باتفاق آرا هیات عمومی دیوان عدالت اداری تبصره را مغایر با قانون ندانسته و حذف کلمات برای منتقل الیه را قابل طرح در هیات عمومی دیوان به استناد ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری تشخیص نمی دهند.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری
محمد رضا عباسی فرد

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 43

تاریخ تصویب : 1370/04/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.