×

موضوع شکایت و خواسته ابطال بند 5 از بخش سوم دستور العمل آماده سازی اراضی متعلق به نهادها ارگانها , تعاونی ها و اشخاص حقیقی و حقوقی در کلیه شهرها و شهرکهای کشور

موضوع شکایت و خواسته ابطال بند 5 از بخش سوم دستور العمل آماده سازی اراضی متعلق به نهادها ارگانها , تعاونی ها و اشخاص حقیقی و حقوقی در کلیه شهرها و شهرکهای کشور

موضوع-شکایت-و-خواسته-ابطال-بند-5-از-بخش-سوم-دستور-العمل-آماده-سازی-اراضی-متعلق-به-نهادها-ارگانها-,-تعاونی-ها-و-اشخاص-حقیقی-و-حقوقی-در-کلیه-شهرها-و-شهرکهای-کشور
بسمه تعالی
تاریخ20/6/72 شماره دادنامه105 - 106 کلاسه پرونده 69/148 - 70/69
مرجع رسیدگی . هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی .1. آقای علی اکبر صحافی 2. آقای حیدرقلی سلطان
موضوع شکایت و خواسته . ابطال بند 5 از بخش سوم دستور العمل آماده سازی اراضی متعلق به نهادها ارگانها , تعاونی ها و اشخاص حقیقی و حقوقی در کلیه شهرها و شهرکهای کشور.
مقدمه . شکات در دادخواست های تقدیمی اعلام داشته اند بند 5 از بخش سوم دستور العمل مورد شکایت خلاف قانون و شرع بوده زیرا مالکین بایستی 50% زمین خودشان را بطور رایگان به اداره عمران شهری واگذار نمایند دبیر محترم شورای نگهبان در پاسخ به ادعای شاکی مبنی بر خلاف شرع بودن دستور العمل مورد شکایت طی نامه شماره 1241 - 13/6/70اعلام داشته اند , موضوع در جلسه فقهای شورای نگهبان مطرح گردید لاکن مطلب مورد نظر شاکی واگذاری و فروش اراضی و باغات از طرف مالکین بایستی 50% زمین خودشان را بطور رایگان به اداره عمران شهری واگذار نمایند در دستور العمل مورد اشاره موجود نیست تا نسبت به آن اعلام رای شود . مدیر کل حقوقی وزارت مسکن و شهرسازی نیز در پاسخ به شکایت شکات طی نامه های مورخ 3302 / 51 - 13/5/72 و 3304/51 - 13/5/72 اعلام داشته اند با انقضا مهلت اعتبار ماده 9 قانون زمین شهری مصوب شهریور ماه 66 بند 5 بخش سوم دستور العمل مورد شکایت طی بخشنامه شماره 1456/1 - 12/3/72 وزیر مسکن و شهرسازی از تاریخ انقضا مهلت اعتبار ماده مذکور موضوعاً منتقی اعلام شده است لذا رد شکایت شاکی به لحاظ منتفی شدن موضوع مورد تقاضاست.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق ریاست حجه السلام محمد رضا عباسی فرد و با حضور روسای شعب دیوان متشکل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آرا بشرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید.
رای
دستور العمل مورد شکایت بلحاظ انتقا موضوع قابل طرح و رسیدگی در هیات عمومی دیوان تشخیص نگردید.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری
محمد رضا عباسی فرد
--------------------------------
شماره : 105/106
تاریخ : 20/2/1372

بسمه تعالی
دستور العمل آماده سازی اراضی متعلق به نهادها , ارگانها , تعاونی ها و اشخاص حقیقی و حقوقی در کلیه شهرها و شهرکهای کشور.
در اجرای مواد 14 و 15 قانون زمین شهری و مواد 42 و 43 آئین نامه اجرائی قانون زمین شهری ضوابط آماده سازی اراضی و تفکیک اراضی متعلق به نهادها و ارگانها و تعاونی ها و اشخاص حقیقی و حقوقی که مالک اراضی بایر و دایر بوده و قصد تفکیک و یا افراز اراضی خود را داشته باشند بشرح زیر تعیین و ابلاغ می گردد :
بخش اول : مدارک مورد لزوم برای امر تفکیک و آماده سازی که از طریق مالک یا مالکین باید تهیه و به ادارات کل مسکن و شهرسازی استان مربوط تسلیم گردد.
1 - سند مالکیت زمین
2 - مدارک لازم دال بر عدم نیاز دولت و شهرداریها به زمین مذکور برای طرحهای خدماتی و عمومی در صورتیکه کاربری زمین غیر مسکونی باشد چنانچه کاربری مسکونی داشته و در شهرهای 22 گانه باشد ارائه مدارک لازم دال بر عدم نیاز ادارات کل زمین شهری الزامی است.
3 - ارائه طرح آماده سازی شامل قطعات تفکیکی و معایر و محل خدمات آموزشی و عمومی مورد نیاز.
4 - تعیین منابع اعتبار اجرای طرح آماده سازی .
5 - ارائه رای کمیسیون ماده 12 دال بر دایر یا بابر بودن ملک.
6 - ارائه مجوز تبدیل در موارد لزوم طبق ماده 63 آئین نامه.
بخش دوم : ضوابط مجوز تبدیل در موارد لزوم طبق ماده 63 آئین نامه.
بخش دوم : ضوابط مورد عمل برای قبول طرح تفکیکی و آماده سازی.
1 - انطباق با نقشه های جامع و تفصیلی یا هادی شهر و رعایت ضوابط شهرداریها در ارتباط با تفکیک و کاربری.
2 - اخذ تعهد آماده سازی زمین شامل برو کف و آسفالت معابر و جمع آوری آبهای سطحی و سایر تاسیسات و زیر بنایی حسب ضرورت از مالک یا مالکین زمین .
3 - تعهد واگذاری رایگان زمین های آموزشی و خدماتی به دولت و شهرداری متناسب با طرح توسط مالک یا مالکین.
5 - مالک یا مالکین اراضی واقع در 23 شهر موظفند حداقل 50% قطعات را پس از آماده سازی براساس قیمت تمام شده آماده سازی به اضافه قیمت منطقه ای زمین و ده درصد سود سرمایه گذاری به متقاضیان معرفی شده سازمان زمین شهری واگذار نمایند مالک در مورد بقیه قطعات مجاز به واگذاری به سایر افراد است:

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 106

تاریخ تصویب : 1372/06/20

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.