×

موضوع شکایت و خواسته حذف عبارت در چهارچوب سیاست های دولت از متن ماده 5 اساسنامه جدید سازمان زمین شهری

موضوع شکایت و خواسته حذف عبارت در چهارچوب سیاست های دولت از متن ماده 5 اساسنامه جدید سازمان زمین شهری

موضوع-شکایت-و-خواسته-حذف-عبارت-در-چهارچوب-سیاست-های-دولت-از-متن-ماده-5-اساسنامه-جدید-سازمان-زمین-شهری
بسمه تعالی
تاریخ3/10/70 شماره دادنامه131 کلاسه پرونده70/116
مرجع رسیدگی . هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی .آقای ارسلان طوسی
موضوع شکایت و خواسته . حذف عبارت در چهارچوب سیاست های دولت از متن ماده 5 اساسنامه جدید سازمان زمین شهری و ابطال دستور العمل 10829 - 5/3/70 و 74974 - 28/12/69.
مقدمه . شاکی طی دادخواست تقدیمی خلاصتاً اعلام داشته است سازمان زمین شهری با تنظیم دستور العمل واحد تحت شماره های مختلف به شرکتهای تعاونی کارمندی و کارگری اعلام می دارد… براساس سیاست و برنامه های مصوب دولت از این پس بهیچ وجه در تهران زمین واگذار نمی گردد… منشا صدور این دستور العمل خلاف قانون بدون شک ماده 5 اساسنامه جدید سازمان زمین شهری مصوب 15/4/67 هیات وزیران می باشد سیاست دولت باید با در نظر گرفتن مفاد قانون و شان تصویب آن و نظر قانونگذاری برنامه ریزی صورت گیرد نه اینکه اجرای قانون را در چهارچوب سیاست دولت محدود کند لذا تصویب ماده 5 اساسنامه برخلاف قانون و تجاوز قوه جدید از حدود اختیارتش می باشد سرپرست مدیریت حقوقی سازمان زمین شهری طی نامه شماره 16514/ ح - 12/5/70 در پاسخ اعلام داشته اند 1 . با توجه به ماده 17 قانون زمین شهری هیات وزیران براساس اختیارات حاصله از آن مبادرت به تهیه و تدوین اساسنامه سازمان زمین شهری نموده است.
2 . سیاست های دولت نمی تواند بدون در نظر گرفتن کلیه جوانب در جهت تامین قشر و طبقه خاصی تدوین گردد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق ریاست حجه السلام محمد رضا عباسی فرد و با حضور روسای شعب دیوان متشکل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آرا بشرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید.
رای
نظر به اینکه تهیه و تدوین اساسنامه زمین شهری بموجب مفاد ماده 17 قانون زمین شهری به هیات وزیران محول گردید و هیات وزیران نیز در محدوده اختیارات قانونی حاصله از ماده فوق الذکر اقدام به تصویب اساسنامه سازمان زمین شهری نموده و از طرفی عبارت مذکور در ماده 5 اساسنامه و دستور العملهای صادره با لحاظ ماده 11 قانون زمین شهری مغایرت با قانون و مقررات نداشته است لذا باتفاق آرا موارد مذکور در شکایت شاکی خلاف قانون تشخیص نگردید.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری
محمد رضا عباسی فرد
---------------------------------------------
74974 - 28/12/69

بسمه تعالی
شرکت تعاونی مسکن
عطف به درخواست شما مبنی بر واگذاری زمین که طی پرونده کلاسه در این اداره کل سابقه دارد به اطلاع می رساند بدلیل موقعیت خاص تهران از لحاظ جمعیت و تراکم و مشکلات پیچیده شهری و براساس سیاست و برنامه های مصوب دولت و وزارت مسکن وشهرسازی از این پس به هیچ وجه در تهران زمین واگذار نمی گردد و صرفا وزارت مسکن با مشارکت بانک مسکن و سایر اشخاص حقوقی قصد احداث و واگذاری یکصد هزار واحد مسکونی دارد که اطلاعیه آن از طرف بانک مسکن منتشر شده و کسانی که واجد شرایط مندرج در اطلاعیه مذکور باشند می توانند به بانک مسکن مراجعه و حساب مربوطه را افتتاح نمایند در طرح مذکور کسانی که قبلا در سازمان زمین شهری ثبت نام نموده در بانک مسکن افتتاح حساب نمایند نسبت به سایر متقاضیان در اولویت قرار می گیرند بنابراین شما می توانید به موقع برای افتتاح حساب و استفاده از اولویت مذکور به بانک یاد شده مراجعه نمائید لذا پرونده شما در این سازمان باطل گردیده و هیچگونه امکانی برای واگذاری زمین از سوی سازمان زمین شهری وجود ندارد.
رضا فروزنده
مدیر کل زمین شهری استان تهران

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 131

تاریخ تصویب : 1370/10/03

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.