×

موضوع شکایت و خواسته ابطال بخشنامه شماره 18626 - 1371 9 16 مدیر عامل سازمان زمین شهری

موضوع شکایت و خواسته ابطال بخشنامه شماره 18626 - 1371 9 16 مدیر عامل سازمان زمین شهری

موضوع-شکایت-و-خواسته-ابطال-بخشنامه-شماره-18626---1371-9-16-مدیر-عامل-سازمان-زمین-شهری
بسمه تعالی
تاریخ3/6/71 شماره دادنامه94 کلاسه پرونده71/26
مرجع رسیدگی . هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی .آقای سراج نبوی.
موضوع شکایت و خواسته . ابطال بخشنامه شماره 18626 - 16/9/71 مدیر عامل سازمان زمین شهری .
مقدمه . شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته سازمان زمین شهری بموجب بخشنامه 18626 - 16/9/67 احکام مقامات قضایی را موکول به اخذ تعهدنامه رسمی از محکوم بشرح زیر نموده :
1 - تنفیذ اعمال غیرقانونی که قبلا انجام داده اند (زیرا عملیات قانونی احتیاج به تنفیذ ندارد)
2 . عدم طرح دعوی بهر نحوی از انحا با توجه به اینکه هیچکس را نمی توان از مراجعه به مقامات قضائی برای احقاق حق خود محروم کرد .
3 . قائم مقام قرار دادن محکوم علیه از طرف محکوم علیه از طرف محکوم له که هیچ آدم سالم و عاقلی چنین سندی را جز باکراه امضا نمی کند مفاد بخشنامه از اختیار قوه مجریه خارج است و ابطال بخشنامه فوق الذکر را استدعا نموده است.
معاون حقوقی املاک و واگذاری سازمان زمین شهری در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 18908/ ح - 24/5/71 اعلام داشته اند برخلاف اظهارات خواهان این سازمان برای اجرای احکام مراجع قضایی از محکوم له تعهد اخذ می نماید لکن در موارد خاصی که اجرای احکام صادره با توجه به اقدامات قبلی و ساخت و ساز اشخاص در اراضی جز از طریق مصالحه میسر نیست این سازمان ناچار با در نظر گرفتن امتیازاتی مثل تخصیص قطعاتی بعنوان معوض رضایت شاکی را جلب نموده و برای تنفیذ اقدامات انجام شده توافق می نماید بدیهی است مصالح با اراده آزاد و رعایت صرف و صلاح خود مبادرت به امضا تعهدنامه مینماید ضمناً در حال حاضر نیز با توجه به مصوبه مورخ 15/12/70 مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام و ماده واحده تعیین تکلیف اراضی و واگذاری دولت ها و نهادها مصالحه با مالکین موضوعاً منتقی می باشد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق ریاست حجه السلام محمد رضا عباسی فرد و با حضور روسای شعب دیوان متشکل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آرا بشرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید.
رای
بخشنامه مورد شکایت مخالفتی با موازین قانون ندارد زیرا اولا بخشنامه مزبور در مقام بیان شرایط صلح محکوم علیه (سازمان زمین شهری ) است و تعیین شرایط صلح از جانب هر یک از طرفین مصالحه فاقد مانع قانونی می باشد ثانیاً بخشنامه نسبت به صاحبان محکوم لهم الزام آور نبوده مختار در عدم پذیرش شرایط صلح و بقا بر اجرای حکم صادر می باشند علیهذا شکایت غیر وارد تشخیص و مردود اعلام می شود.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری
محمد رضا عباسی فرد
-------------------------------------------
شماره 18626 - 16/9/71
جمهوری اسلامی ایران
سازمان زمین شهری
بسمه تعالی
اداره کل زمین شهری استان فارس
بخشنامه
نظر به اینکه ایجاد رویه واحد در خصوص نحوه تنظیم اسناد مصالحه و اقرار نامه رسمی با مالکین و دارندگان احکام صادره از ناحیه مراجع قضایی ضرورت دارد علیهذا پس از بررسی های لازم ضمن زیر تهیه و جهت اطلاع و اقدام ابلاغ می گردد ضمناً لازم است در متن سند تنظیمی مشروح جریان پرونده در اقدامات انجام شده در مراجع مختلفه ( ثبتی قضایی, اداری ) و تصریح اینکه حکم صادر خارج از شمول رای مجمع تشخیص مصلحت نظام می باشد و میزان زمین و قیمت قابل پرداخت به مالکین و امثالهم بنحوی که رافع هرگونه ابهامی باشد درج شود.
اینجانب مالک پلاک در شرایط کامل صحت و سلامت با جمیع ؟؟ و عرضیه و رضای کامل حقوق مکتسبه و عنبیه و قطعیه و منصوره ناشی از احکام شماره صادره از شرح مذکور را صلح قطعی و منتقل به سازمان زمین شهری نموده و بعلاوه کلیه اقدامات و عملیات سازمان مزبور را اعم از تصرف - واگذاری - انتقال و ؟؟ ملک استقرار از مالکیت دولت و نظایر آن را بر روی پلاکهای یاد شده تائید و تنفیذ نموده و سازمان را از هر جهت قائم مقام قانونی خود قرار داد و از هرگونه ادعای آتی بهر نحوی از انحا اسقاط حق می نماییم.
محمد ایثاری
معاون وزیر مسکن و شهرسازی و مدیر عامل

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 94

تاریخ تصویب : 1371/06/03

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.