×

اعلام تعارض آرا صادره از شعب 7 و 14 دیوان عدالت اداری

اعلام تعارض آرا صادره از شعب 7 و 14 دیوان عدالت اداری

اعلام-تعارض-آرا-صادره-از-شعب-7-و-14-دیوان-عدالت-اداری

وکیل


بسمه تعالی
تاریخ4/2/72 کلاسه پرونده71/182 شماره دادنامه 12
مرجع رسیدگی . هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی . آقای رضا دانشی .
موضوع شکایت و خواسته . اعلام تعارض آرا صادره از شعب 7 و 14 دیوان عدالت اداری .
مقدمه . الف . شعبه هفتم در رسیدگی به پرونده کلاسه 69/376 موضوع شکایت آقای رضا دانشی و… بطرفیت هیات واگذاری زمین مرکز مشهد بخواسته اعتراض به تصمیم اداره خوانده دایر به واگذاری اراضی به زارعین بشرح دادنامه شماره 859 - 27/11/69 حکم به رد شکایت صادر نموده است.
ب . شعبه چهاردهم در رسیدگی به پرونده کلاسه 70/472 موضوع شکایت آقای محمد تقی حمید مجید و بطرفیت هیات هفت نفره واگذاری زمین مرکز مشهد بخواسته الغا تصمیم هیات بشرح دادنامه شماره 714 - 10/9/70 حکم بر ابطال اقدامات انجام شده صادر نموده است.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق بریاست حجه السلام محمد رضا عباسی فرد و با حضور روسای شعب تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره بشرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید.
رای
آرا یاد شده از مصادیق آرا معارض در موارد مشابه موضوع ماده 20 قانون دیوان عدالت اداری و قابل طرح در هیات عمومی بمنظور صدور رای وحدت رویه تشخیص نگردید.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری
محمد رضا عباسی فرد
-------------------------------------

رای دیوان
دادنامه شماره 859 - 27/11/69
فوق الذکر طی دادخواست تقدیمی بشماره 7589 - 11/7/69 علیه هیات واگذاری زمین مرکز مشهد اعلام شکایت کرده و سپس آقای حسین حیدریان بوکالت از 4 نفر اول با تقدیم یک برگ وکالتنامه لایحه شماره 53 - 9/11/69 را که بشماره 2973 - 13/12/69 ثبت دفتر این شعبه گردیده و پیوست پرونده امر می باشد ارسال داشته و ضمن مدافعاتی تقاضای رسیدگی و صدور رای دایر به لغو نظریه و تصمیم هیات مبنی بر انطباق مورد با گشت موقت را نموده است طرف شکایت (هیات واگذاری زمین مشهد طی لایحه جوابیه شماره 5741/3 مورخ 25/8/69 از تصمیم متخذه دفاع نموده و خلاصتاً اعلام داشته است 1 - قسمتی از اراضی ؟؟ بمساحت تقریبی 170 هکتار در سال 59 به تصرف زارعین درآمده و شورای کشت شهرستان تربت حیدریه در آن مقطع زمانی و بنا به دستور العملهای ستاد مرکزی و همچنین بخشنامه های شورای عالی قضایی بمنظور جلوگیری از هرگونه حادثه در مورخ 20/7/59 قراردادی فیمابین زارعین و مالکین تنظیم می نماید, نظارت بر اجرای صحیح قرارداد با نمایندگان شورای کشت بوده و حتی پیش بینی شده است در صورت عدم اجرای قرارداد توسط هر یک از طرفین طبق ماده 12 آئین نامه شورای کشت به دادسرای انقلاب معرفی خواهند شد. لازم به ذکر است که مالکیت اراضی متنازع دیه با آقایان محمد علی اخوان و اسدالله مقیمی و وهاب محمودیان و عبدالحسین سعادتمند بوده و هرگونه نقل و انتقال دراراضی کشت موقت ممنوع اعلام گردیده بوده متاسفانه مالکین اقدام به واگذاری قسمتی از اراضی بنام سه نفر شکایت بنامهای آقایان رضا دانشی و عبدالرحیم ؟؟ و بانو بهناز خیاط افشاری در سالهای 63و 62 نموده اند. که اساساً هرگونه نقل و انتقال و واگذاری اراضی کشت موقت فاقد اعتبار و یا محل می باشد 2 - ؟؟ 2 دادخواست ادعای کشت زراعتی در سال 64 و 65 توسط خواهانها شده است کلیه؟؟ است زیرا در پی قرارداد مورخ 10/7/59 اراضی در تصرف زارعین بود و زراعت سال 64 و65 طبق بخشنامه شورای عالی قضایی توسط همان زارعین کشت شده و مستند خواهانها که نامه زارعین می باشد بمنظور دریافت سهم مالکانه بوده نه اینکه زمین در تصرف خواهانها باشد . اختلافات ونقطه نظرات هر یک از زارعین و مالکین ادامه داشت تا با تصویب قانون واگذاری دایر و بایر مصوب 8/8/65 تکلیف این گونه اراضی روشن و معلوم گردیده و… لذا استدعای رد دادخواست نامبردگان را دارد بنا به مراتب بمفاد لایحه فوق الذکر و نظر به اینکه قرارداد مورخ 20/7/59دخالت شورای کشت بین مالکین و زارعین تنظیم شده و در پایان قرارداد تصریح گردیده (این قرارداد با وضعیت نمایندگان شورای کشت اجرا خواهد شد و در صورت عدم اجرای قرارداد هر یک از طرفین طبق ماده 12 آئین نامه شورای کشت بدادسرای انقلاب اسلامی معرفی خواهند شد)و با توجه به سایر مدارک شکایت شکات و شکایت وکیل چهار نفر از آنان بنحو مطروحه موجه نبوده و محکوم به رد است و این رای قطعی است .
رئیس شعبه هفتم دیوان عدالت اداری
سید محمود عزیززاده
----------------------------------
رای دیوان
دادنامه 714 تاریخ 10/9/70
با توجه به متن دادخواست تقدیمی و مدارک استنادی و موضوع شکایت و خواسته و لایحه ثبت شده بشماره 529 - 8/5/70 دفتر اندیکاتور شعبه پانزدهم دیوان عدالت اداری دائر بر اینکه دادنامه شماره 297 - 24/4/70 در پرونده کلاسه 70/14/94 صادره از شعبه چهاردهم دیوان عدالت اداری نسبت به تصمیم واگذاری هیات در خصوص کل ملک سلیمان آباد یعنی هشتاد هکتار بنحو شمول و عام صادر گردیده و لزوماً شامل موارد اعتراض سایر ورثه نیز بود و حکم نسبت به اینجانبان نیز تسری دارد معذالک از باب جلوگیری از صدور احکام متعارض و مغایر با التفات بوحدت مالکین و با توجه به دادنامه شماره 297-24/4/70 در پرونده کلاسه 14/70/94 که فتوکپی آن پیوست لایحه شده است و با توجه به لایحه جوابیه شماره 286/2 -
30/1/70 هیات واگذاری زمین مرکز مشهد ارسالی به شعبه شانزدهم دیوان عدالت اداری شکایت شکات فعلی نیز نسبت بسهمی خودشان در ملک مورد ادعا وارد در موجه تشخیص و حکم بر ابطال اقدامات انجام شده از طرف هیات واگذاری زمین مرکز مشهد نسبت به ملک مورد ادعا و در اجرا مقررات ماده واحده قانون واگذاری زمینهای بایر و دایر که بعد از انقلاب بصورت کشت موقت در اختیار کشاورزان قرار گرفته است مصوب 8/8/65 مجلس شورای اسلامی و اعاده وضع بحالت اول صادر و اعلام میگردد این رای ظرف مهلت مقرر قابل ؟؟ نظر شکلی در هیات تجدید نظر دیوان عدالت اداری می باشد.
توکلی
رئیس شعبه 14 دیوان عدالت اداری .

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 12

تاریخ تصویب : 1372/02/04

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.