×

تصویبنامه در خصوص اقدمات اولویت دار در زمینه توسعه و توازن در پهنه سرزمین

تصویبنامه در خصوص اقدمات اولویت دار در زمینه توسعه و توازن در پهنه سرزمین

تصویبنامه-در-خصوص-اقدمات-اولویت-دار-در-زمینه-توسعه-و-توازن-در-پهنه-سرزمین

وکیل


شماره 37297/ت 27475ه 11/8/1381

هیئت وزیران در جلسه مورخ 2/5/1381 بنا به پیشنهاد شماره 140327/101 مورخ 4/8/1381 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:
اقدامات اولویت دار در زمینه توسعه و توازن در پهنه سرزمین ، موضوع آئین نامه اجرائی قانون الزام دولت برای جبران عقب ماندگیهای استانها و مناطقی که شاخصهای توسعه آنها زیر شاخص میانگین کشور است - مصوب 1381 - و تبصره (6) قانون بودجه سال 1381 کل کشور - مصوب 1381 - بشرح زیر تعیین می شوند:
الف - به منظور تحرک بخشی به فرآیند تولید در مناطق کمتر توسعه یافته کشور و ارتقای فناوری در بخش نفت ، با مساعدت و همکاری وزارتخانه ها و سازمانهای ذیربط، موارد زیرانجام می شوند
1- در راستای احداث واحدهای پتروشیمی در استانهای کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری ، لرستان ، کرمانشاه ،کردستان و آذربایجان غربی و طرح خط انتقال گاز(اتیلن یا اتان ) سراسری زاگرس از مبدا عسلویه ، تمهیدات زیر اجرا می شود:
1-1- هزینه مطالعه وانجام زیر ساخت و اجرای خط انتقال توسط دولت تامین می گردد0 به این منظور مبلغ (100) میلیارد ریال از ردیف موضوع قانون فوق الذکر در سال 1381 تامین ومباقی اعتبار در سالهای آینده ، متناسب با پیشرفت فیزیکی طرح ، از محل اعتبار همین قانون و ردیفهای بودجه سالانه تامین خواهد شد.
1-2- وزارت نفت مکلف است نسبت به انجام مطالعات ،اخذمجوزهای لازم و شروع عملیات پروژه ، متناسب با پیشرفت اجرایی خط فوق الذکر اقدام نماید.
1-3- وزارت نفت مکلف است سرمایه گذاری برای احداث واحدهای پتروشیمی و صنایع وابسته را فراهم نموده و مصوبه های لازم را از مجامع عمومی شرکتهای ذیربط اخذ کند.
2- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است تسهیلات لازم را برای صنایع وابسته که توسط بخش خصوصی راه اندازی می شوند،فراهم نماید.
ب - به منظور تامین انرژی مورد نیاز توسعه صنایع وتاسیسات زیربنایی ، به ویژه صنایع معدنی در نواحی شرقی و جنوب شرقی کشور موارد زیر اجرا می شود:
1- وزارت نفت مکلف است زمینه های لازم را برای اجرای طرح خط انتقال گاز طبیعی از محور بندرعباس به مناطق شرقی هرمزگان ، مناطق جنوبی استان کرمان و همه نقاط استان سیستان و بلوچستان فراهم نماید.
2-هزینه مطالعه و اجرای خط انتقال از محل اعتبارات موضوع این تصویبنامه و سایر ردیفهای بودجه های سالانه تامین می شود0به این منظور مبلغ (10) میلیارد ریال از اعتبار موضوع این تصویبنامه در سال جاری تامین و مابقی اعتبار در سالهای آینده و متناسب با پیشرفت فیزیکی تامین می گردد.
3- وزارتخانه های نیرو و صنایع ومعادن مکلفند با هدایت وجهت دهی طرحهای مرتبط به مناطق فوق الذکر، زمینه شکوفایی استعدادهای زیربنایی و تولیدی در مناطق مورد عمل را فراهم نمایند.
4- تامین تسهیلات لازم برای طرحهای مهم مرتبط با موضوع این بند از تصویبنامه که توسط بخش خصوصی در مناطق مورد نظر اجرا خواهد شد، توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در اولویت می باشند.
ج - به منظور بارورسازی قابلیتهای موجود در مناطق کمتر توسعه یافته مقرر می گردد وزارت صنایع و معادن نسبت به راه اندازی طرحها و پروژه های صنعتی و معدنی و تحقق سرمایه گذاریهای موضوع جدول شماره (1)پیوست این تصویبنامه با توجه به موارد زیر اقدام نماید:
1- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای طرحهای مربوط به بخشهای غیر دولتی ، نستب به پرداخت اعتبارات لازم به صورت وجوه اداره شده و یا پرداخت مابه التفاوت نرخ تسهیلات اقدام می کند.
تبصره - برای اجرای پروژه های مندرج در جدول شماره (1)پیوست ، مبلغ (155) میلیارد ریال به صورت وجوه اداره شده ومبلغ (40) میلیارد ریال به صورت اعتبار تملک دارایی سرمایه ای از محل اعتبارات موضوع این تصویبنامه اختصاص می یابد.
2- هزینه زیر ساختها توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تامین می شود تا پس از آماده شدن طرحها و پروژه های به بخش غیر دولتی و خصوصی اختصاص یابد.
تبصره - مبلغ (59) میلیارد ریال از محل اعتبار موضوع این تصویبنامه به تامین هزینه زیر ساختهای مربوط به طرحهای صنعتی و معدنی اختصاص می یابد.
3- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت صنایع ومعادن نسبت به مبادله موافقتنامه و روع عملیات اجرایی و عقد قرارداد با بانکهای عامل برای هزینه وجوه اداره شده مربوط به پروژه های مندرج در جدول شماره (1) پیوست اقدام می کنند.
د- به منظور رفع تنگناهای زیر بنایی وایجاد فرصتهای سرمایه گذاری در بارور سازی قابلیتهای تولیدی ، گردشکاری و ترانزیتی مناطق کمتر توسعه یافته کشور، طرحها و پروژه های مندرج در جدول شماره ،(2) پیوست اختصاص می یابد.
تبصره 2- طرحهاو پروژه های مندرج در جدول شماره (2) از سال آئنده جزء طرحها و پروژه های اولویت دار محسوب می گردد تا در چارچوب اعبتارات بودجه کل کشور و اعتبار مربوط به ردیف موضوع این تصویبنامه در سالهای آتی ادامه یابند.
ه - باقمیانده اعتبارات ردیف فوق حسب مورد توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به طرحها و پروژه های مشخص سایر نواحی توسعه نیافته (موضوع تبصره (2) ماده (1) آئین نامه اجرایی مزبور) اختصاص می یابد.
و- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در چارچوب آئین نامه اجرائی قانون الزام دولت برای جبران عقب ماندگیهای استانها و مناطقی که شاخصهای توسعه آنها زیر شاخص میانگین کشور است - مصوب 1381 - و تبصره (6) قانون بودجه سال 1381 کل کشور نسبت به اختصاص اعبتار بین طرحها و پروژه های جداول پیوست اقدام می نماید
تبصره - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می تواند نسبت به جابجایی اعتبارات این آئین نامه اقدام نماید.
ز- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در اجرای قانون یادشده و به منظور تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل عملیات موضوع این تصویبنامه و سایر اقدامات ضروری ، همه ساله ردیف اعتباری خاصی را در لوایح بودجه پیش بینی نماید.
ح - کلیه دستگاه های اجرایی که طرحها و پروژه های موضوع این تصویبنامه را اجرا می کنند، مکلفند گزارش عملکردرا هر سه ماه یک بار به سازمان مدیریت و و برنامه ریزی کشور ارسال نمایند.
ط- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گزارش عملکرد اقدامات موضوع این تصویبنامه را به دولت ارائه می نماید.
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضاعارف

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 16813

تاریخ تصویب : 1381/05/02

تاریخ ابلاغ : 1381/08/25

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.