×

لایحه قانونی مجازات صید غیر مجاز از دریای خزر و خلیج فارس

لایحه قانونی مجازات صید غیر مجاز از دریای خزر و خلیج فارس

لایحه-قانونی-مجازات-صید-غیر-مجاز-از-دریای-خزر-و-خلیج-فارس

وکیل


شماره 2397/7 15/5/1358

ماده 1- صید هر نوع ماهی و سایر آبزیان در خلیج فارس ودریای خزر ، مردابها ، روگاهها ، خلیجها ، مصب ها و رودخانه های مربوط به درای مذکور تا مسافتی از مصب هر یک از رودخانه ها بدون اخذ پروانه لازم از شرکت سهامی شیلات ایران (شمال و جنوب ) که بعد از این بنام شرکت سهامی شیلات ایران ذکر میشود ممنوع است . متخلفین برای بار اول علاوه بر ضبط عین مال بنفع شرکت مذکور به جزای نقدی معادل دو برابر بهای مال مکشوفه و برای دفعات بعد علاوه بر ضبط مال و پرداخت دو برابر بهای آن به جبس جنحه ای از61 روز تا شش ماه محکوم خواهند شد.
تبصره 1- مسافت از مصب هر یک از رودخانه ها توسط شرکت سهامی شیلات ایران تعیین واعلام خواهد شد.
تبصره 2- عرضه ، فروش و نگاهداری هر نوع ماهی و سایرآبزیان مذکور در این ماده اعم از اینکه بصورت تازه ، منجمد، خشک ، دودی و یا بهر صورت دیگر عمل آوری شده باشد بدون اخذ پروانه لازم از شرکت سهامی شیلات یاران ممنوع ومشمول مجازات مذکور در فوق خواهد بود.
تبصره 3- حمل و نگاهداری انواع ماهی و سایر آبزین مذکور برای مصرف شخصی حداکثر تا10 کیلو از شمول مقررات فوق مستثنی خواهدبود
تبصره 4- شرکت سهامی شیلات ایران مکلف است درصورت برائت متهم بهای کالای ضبط شده را براساس نرخ خرید ماهی از صیادان مجاز بپردازد و برای ماهیهای عمل آوری شده نرخی که در هر مورد از طرف شرکت مذکور تعیین میگردد ملاک محاسبه قرار خواهد گرفت .
تبصهر5- برای ماهیها و سایر آبزیان مشروحه در این ماده که شرکت سهامی شیلات ایران آنها را فاسد و یا خارج از استاندار تشخیص دهد در صورت برائت متهم وجهی پرداخت نخواهد شد.
ماه 2- صید ماهی خاویاری (تاسماهیان ) تهیه خاوری همچنین عرضه ، فروش ، حمل ، نگهداری و صدور آنها بدون اجازه شرکت سهامی شیلات ایران ممنوع و مرتکبین طبق قانون مجازات مرتکبین قاچاق قابل تعقیب و مجازات خواهند بود و کسانیکه خاوریار را بطریق مذکور تجصیل و بدون اجازه شرکت سهامی شیلات ایران صادر نمایند بحداکثر مجازات مزبور محکوم خواهند شد.
تبصره 1- معافیت مقرر در تبصره ذیل ماده شش قانون اصلاح بعضی از مواد قانون مجازات مرتکبین قاچاق و الحاق چند ماده و تبصره به قانون مزبور مصوب 29/12/1353 شامل موارد مندرج در ماده فوق نخواهد بود.
ماده 3- هر نوع آلات و ادوات صید از قبیل تور ماهیگیری ، دام قلاب ماهیگیری ، قایق که مرتکبین صید غیر مجاز مورد استفاده قرار داده باشند بنفع شرکت سهامی شیلات ایران ضبط خواهد شد ولی در ظرف یکهفته پس از صدور حکم برائت وسایل مزبور بصاحب آن مسترد میگردد.
تبصره 1- آلات و ادوات صید از قبیل تور ، انواع قایق ودام ، قلاب ماهیگری و امثال آن هرگاه متلعق به شخص دیگری غیر از متهم باشد ضبط میگردد و مالک آن نیز خسارت مال خود را باید تحمل نماید.
ماده 4- داشتن هر نوع دام - تور - آلات وادوات صید ماهی و آبزیان در وسایل نقلیه آبی در روی آبهای مذکور در این قانون بدون اجازه شرکت سهامی شیلات ایران ممنوع بوده و متخلف علاوه بر ضبط اموال مذکور به جزای نقدی از پنجهزار و یک ریال تا ده هزار ریال محکوم خواهد شد.
ماده 5- هرکس اعم از پیشه ور و غیره که بدون پروانه ازشرکت سهامی شیلات ایران مبادرت بعرضه و یا فروش یا حمل و نگاهداری ماهیهاو سایر آبزیان اعلام شده و یا خاویار بنمایند حسب موردبه مجازاتهای مقرر در این قانون محکوم خواهند شد و در صورت تکرار علاوه بر مجازاتهای مقرر در این قانون پروانه کسب مرتکب ابطال خواهد گردید.
ماده 6- احداث سد وکلهام صیادی در رودخانه های موضوع این قانون بدون اجازه شرکت سهامی شیلات ایران ممنوع است و مرتکبین به حبس جنحه ای از شصت و یکروز تا سه ماه و یا جرای نقدی از پنجهزار و یک ریال تا بیست هزار ریال محکوم خواهند شد.
ماه 7- قانون مجازات صید غیر مجاز از دریای خزر مصوب سال 1346 وکلیه قوانین دیگر مغایر با این قانون ملغی می گردد.
ماده 8- وزارتخانه های کشاورزی وعمران روستائی وکشورودادگستری مامور اجرای این قانون هستند.
نخست وزیر

نوع : قانون

شماره انتشار : 10049

تاریخ تصویب : 1358/05/15

تاریخ ابلاغ : 1358/06/01

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.