×

مقررات سازش و داوری دیوان داوی اتاق تجارت بین المللی

مقررات سازش و داوری دیوان داوی اتاق تجارت بین المللی

مقررات-سازش-و-داوری-دیوان-داوی-اتاق-تجارت-بین-المللی
شرط داوری نمونه برای اتاق تجارت بین المللی

اتاق تجارت بین المللی به همه طرفهای قراردادهای بین المللی که قصد کراجعه به این اتاق را دارند, توصیه می نماید که شرط زیر را در قراردادهایشان قید کنند:
تمام اختلافات ناشی از این قرارداد نهایتاً بموجب مقررات سازش و داوری اتاق تجارت بین المللی بوسیله یک یا چند داور که بموجب این مقررات انتخاب می شوند, حل و فصل خواهد شد.
طرفین می توانند در صورت تمایل, در شرط داوری, قانون ملی حاکم بر قرارداد را نیز قید نمایند.
سازش اختیاری
ماده اول_ کمیسیون اداری سازش_ کمیته سازش
1_ در مورد هر اختلاف تجاری که جنبه بین المللی دارد, می توان درخواست کرد که اختلاف مزبور از طریق دوستانه و بوسیله مقررات سازش کمیسیون اداری سازش اتاق تجارت بین المللی مورد حل و فصل واقع شود.
اعضای کمیسیون از بین یک تا یه نفر از اشخاصی که وسیله هر کمیته ملی از بین اتباع ساکن پاریس خود تعیین می شوند, وسیله رئیس ICC برای مدت دو سال انتخاب می گردند.
2_ برای هر اختلاف یک کمیته سازش مرکب از سه عضو بوسیله رئیس اتاق تجارت بین المللی تعیین می شود. هر کمیته از دو عضو سازش دهنده که حتی المقدور نبایستی دارای تابعیت متقاضی و طرف دیگر باشند و یک نفر رئیس که نبایستی تابعیت طرفین را داشته باشد, در مقر کمیسیون اداری سازش تشکیل می شود.
ماده 2_ تقاضای سازش
طرفی که مایل به سازش می باشد, تقاضایش را وسیله کمیته ملی کشور خود یا مستقیماً به دبیرخانه اتاق تجارت بین المللی ارسال می دارد و در صورت ارسال مستقیم, دبیر کل مراتب را به کمیته ملی مربوطه اعلام می نماید.
تقاضا باید شامل مشروح نقطه نظرهای متقاضی و منضم به اوراق و مدارک مربوط به ودلایل لازم و همچنیبن ودیعه به میزان معین شده در تعریفه پیوست به عنوان پیش پرداخت مخارج دبیرخانه در رسیدگی سازش, باشد.
ماده 3_ اقدام کمیته سازش
1_ پس از وصول تقاضای سازش و اسناد ضمیمه و نیز پیش پرداخت, دبیر کل اتاق تجارت بین المللی بوسیله نامه مستقیماً یا با واسطه کمیته ملی مربوطه, با طرف دیگر ارتباط برقرار می نماید و از او می خواهد تا در صورت تمام به سازش, نقطه نظرهای خود را در مورد اختلاف تا در صورت تمام به سازش, نقطه نظرهای خود را در مورد اختلاف به انضمام تمایل دلایل مربوطه و همچنین مبلغ پیش بینی شده در تعرفه پیوست, به عنوان پیش پرداخت هزینه جریان سازش, تسلیم نماید.
2_ کمیته سازش پرونده را مطالعه, اطلاعات لازم را جمع آوری و برای طرفین, وسیله کمیته های ملی مربوطه, ارسال و اظهارات آنان را در صورت امکان استماع می نماید.
3_ طرفین خواه شخصاً و خواه بوسیله نمایندگان مختارشان, در جملسه حضور می یابند و می توانند از مشاور حقوقی یا وکیل نیز کمک بگیرند.
ماده 4_ طریقخ سازش
1_ بعد از بررسی پرونده, مطالعه موضوع و استماع اظهارات طرفین در صورت امکان, کمیته طریقه ای برای سازش به طرفین پیشنهاد می نماید.
2_ در صورت عملی شدن سازش, کمیته صورت مجلسی که مثبت توافق طرفین باشد, تنظیم و امضا می نماید.
3_ در صورت عدم امکان حضور طرفین, کمیته فرمول سازش را برای روسای کمیته های ملی مربوطه ارسال کرده و از آنان می خواهد تا از نفوذ خو برای وادار کردن طرفین به قبول پیشنهاد سازش, ایتفاده نمایند.
ماده 5_ حقوق طرفین در صورت شکست مذاکرات سازش
1_ در صورت شکست مذاکرات سازش, طرفین اختیار دارند, خواه به داوری و خواه به محاکم صلاحیتدار مراجعه نمایند, مگر ینکه موجب شرط داوری مجبور باشند به داوری رجوع کنند.
2_ آنچه در جریان مذاکرات سازش انجام گرفته یا نوشته شده است, به هیچوجه حقوق بعدی طرفین را در مراجعه به داوری یا محاکم به طر نمی اندازد.
کسی که در یک کمیته سازش برای حل اختلاف شرکت نموده است, نمی تواند در همان اختلاف به عنوان داور انتخاب شود.
داوری
ماده اول_ دیوان داوری
1_ دیوان داوری اتاق تجارت بین المللی, یک واحد داوری بین المللی استن که وابسته به اتاق تجارت بین المللی می باشد و اعضای آن وسیله شورای اتاق تجارت بین المللی انتخاب می شوند. وظیفه دیوان داوری عبارت است از تدارک حل و فصل اختلافات تجاری که دارای طبع بین المللی هستند, براساس مقررات زیر.
2_ دیوان اصولاً ماهی یکبار تشکیل می شود و مقررات داخلی دیوان را خود تنظیم می نماید.
3_ رئیس دیوان داوری یا جانشین وی می توانند به نام دیوان تصمیمات فوری اتخاذ نمایند, مشروط بر اینکه تصمیمات متخذه در جلسه بعدی به اطلاع دیوان رسانده شود.
4_ دیوان می تواند به نحوی که در مقررات داخلی آن پیش بینی شده, به یک یا چند گروه اعضای خود اختیار اخذ تصمیمیاتی را بدهد, مشروط بر اینکه تصمیمات متخذه در جلسه بعدی به اطلاغ دیوان برسد.
5_ محل دبیرخانه دیوان در مرکر اتاق تجارت بین المللی خواهد بود.
ماده 2_ انتخاب داوران:
1_ دیوان داوری, راساً اختلاف را حل و فصل نمی کند. مادام که طرفین طور دیگری توافق نکرده باشند, دیوان طبق مقررات این ماده, انتخاب داوران را تایید کرده یا خود آن را انجام می دهد و در چنین تایید یا انتخابی, تابعیت, اقامتگاه داوران و سایر روابط ایشان را با کشورهائی که طرفین اختلاف یا سایر داوران تبعه آن هستند, مورد توجه قرار می دهد.
2_ اختلافات ممکن است بوسیله داور منفرد یا سه داور حل و فصل شود. در موارد زیر, داور حسب مورد ناظر به یک یا چند داور می باشد.
3_ در موردی که طرفین توافق نموده اند که اختلافشان وسیله داور منفرد حل و فصل شود, می توانند ضمن توافق, وی را برای تایید به دیوان معرفی نمایند. در صورتیکه از تاریخ ابلاغ درخواست داوری خواهان به طرف مقابل, طرفین ظرف سی روز در مورد انتخاب داور منفرد توافق ننمایند, داور مذکور وسیله دیوان تعیین خواهد شد.
4_ هرگاه ارجاع اختلاف به سه داور پیش بینی شده باشد, هر یک از طرفین به ترتیب طی درخواست داوری و در جواب به این درخواست, یک داتور را برای تایید دیوان, تعیین می نماید. چنین داوری باید مستقل از طرفی باشد که او را تعیین کرده است. اگر یکی از طرفین از تعیین داور خودداری نماید, دیوان در این مورد اقدام خواهد نمود. در صورتیکه طرفین پیش بینی نکرده باشند که دو داور منصوب ایشان نسبت به داور سوم که رئیس هیئت داوری بایستی در مدت معین توافق کنند, دیوان اقدام به تعیین داور سوم می کند و در مواردی که داور سوم توسط داوران طرفین تعیین می شود, دیوان داور سوم را تایید می نماید. اگر در مدت تعیین شده وسیله طرفین یا دیوان, داوران طرفین در مورد داور سوم به توافق نرسند, داور سوم وسیله دیوان تعیین خواهد شد.
5_ اگر طرفین نسبت به تعداد داوران توافق نکرده باشند, دیوان یک داور منفرد تعیین می نماید, مگر اینکه وضع اختلاف در نظر دیوان طوری باشد که تعیین سه داور را اقتضا نماید. در صورت اخیر, هر کدام از طرفین مدت 15 روز مهلت دارد که اقدام به تعیین داور خود نماید.
6_ وقتی که تعیین داور منفرد یا رئیس هیئت داوری به عهده دیوان گذاشته شده است, او یکی از کمیته های ملی اتاق تجارت بین المللی راانتخاب نموده و از این کمیته می خواهد که در این مورد پیشنهاد بدهد. داور منفرد یا رئیس هیئتداوری از کشوری غیر از کشورهائی که طرفین دعوی, تبعه آنها هستند, انتخاب می شوند. معهذا در صورتیکه اوضاع و احوال اقتضا کند و مشروط بر اینکه طرفین دعوی مخالفتی نداشته باشند, داور منفرد یا رئیس هیئت داوری ممکن است از کشوری انتخاب شود که یکی از طرفین تبعه آن است.
در مواردی که دیوان به جای طرف مستنکف , داور تعیین می نماید, از کمیته ملی کشور متبوع طرف مستنکف می خواهد که پیشنهاد بدهد. اگر این کشور کمیته ملی نداشته باشد, دیوان مخیر است کسی را که خود شایسته می داند, انتخاب کند.
7_ در صورت جرح داور وسیله یکی از طرفین , دیوان به عنوان قاضی منحصر برای رسیدگی به دلایل جرح, اتخاذ تصمیم می کند که نهائی است.
8_ در صورت فوت داور یا مهذوریت , یا اجبار او به استعفا در اثر جرح یا به هر علت دیگری و یا در صورتیکه دیوان پس از بررسی اظهارات داور تشخیص دهد که داور وظایفی را که به عهده اش گذاشته شده است, طبق مقررات یا در مدت تعیین شده انجام نمی دهد, او را عوض می نماید. در کلیه موارد فوق بندهای 3و4و6 بالا بایستی رعایت شود.
ماده 3_ درخواست داوری
1_ طرفی که می خواهد از طریق اتاق تجارت بین المللی به داوری رجوع کند, بایستی تقاضایش را بوسیله کمیته ملی کشور خود یا مستقیماً به دبیرخانه دیوان ارسال نماید. در صورت اخیر ( مراجعه مستقیم) دبیرخانه مراتب را به اطلاع کمیته ملی ذیربط می رساند. تاریخ وصول درخواست به دبیرخانه دیوان, از هر حیث, تاریخ شروع رسیدگی داوری می باشد.
2_ درخواست, از جمله, باید شامل نکات ذیل باشد:
الف_ نام و نام کوچک و مشخصات و نشانی طرفین.
ب_ شرح ادعاهای خواهان.
ج_ قرارداد مربوط, و مخصوصاً موافقتنامه داوری و اسناد و اطلاعات, به نحوی که وضع دعوی را روشن نماید.
د_ تمام جزئیات لازم در خصوص تعداد داوران و انتخاب آنان طبق مفاد ماده 2 فوق الذکر .
3_ دبیرخانه یک نسخه از درخواست و مدرک منضم به آن را بمنظور جواب خوانده, برای او می فرستد.
ماده 4_ جواب درخواست
1_ خوانده بایستی از تاریخ وصول مدارک مذکور در بند 3 ماده 3, حداکثر ظرف مدت سی روز, در مورد پیشنهادهائی که راجع به تعداد داوران و انتخاب آنان شده است, نظر بدهد و در صورت اقتضا, نسبت به تعیین داور( خود) اقدام کند؛ نیز لوایح دفاعیه خود را تنظیم و مدارک مربوط را تهیه نماید.
خوانده در موارد استثنائی می تواند از دبیر کل تمدید مهلت تقدیم لوایح دفاعیه و تهیه مدارک را درخواست نماید. معهذا درخواست تمدید مهلت بایستی متضمن جواب خوانده به پیشنهادات (خواهان) راجع به تعداد داوران و انتخاب آنان و نیز در صورت اقتضا, متضمن تعیین داور باشد.
در صورت امتناع ( از اقدام به شرح فوق), دبیر کل به دیوان گزارش می کند و دیوان, داوری را طبق این مقررات به جریان می گذارد.
2_ نسخه جوابیه و اوراق پیوست, در صورت وجود, جهت اطلاع خواهان ارسال می گردد.
ماده 5_ دادخواست متقابل
1_ اگر خوانده بخواهد دعوای متقابل طرح کند, بایستی در همان مهلتی که مطابق ماده 4 برای دادن جواب مقرر شده است, آن را به دبیرخانه تقدیم نماید.
2_ خواهان می تواند از تاریخ ارسال دادخواست متقابل به او, ظرف مدت سی روز به آن جواب بدهد.
ماده 6_ دفاعیه, لوایح کتبی, اخطارها, ابلاغها
تمام دفاعیه ها و لوایح کتبی که وسیله طرفین تقدیم می شود و نیز تمام ضمائم آنها بایستی به تعداد طرفهای مقابل هب اضافه یک نسخه برای هر داور و یک نسخه برای دبیرخانه , باشد. همه اخطارها و ابلاغهای صادره بوسیله دبیرخانه و داوران, در صورتی معتبر است که در قبال آنها رسید داده شده و یا با پست سفارشی به آدرس یا به آخرین آدرس شناخته شده طرف مورد ابلاغ که حسب مورد, بوسیله طرف مورد بحث ویا توسط طرف دیگر اعلام شده, ارسال گردیده باشد. اخطاریه ها یا ابلاغها در تاریخ دریافت, و یا در صورتیکه ابلاغ طبق بن فوق بعمل آمده باشد, در تاریخی که (عرفاً) باید بوسیله طرف یا نماینده او وصول شده باشد, ابلاغ شده محسوب می شود.
ماده 7 _ عدم موافقتنامه داوری
هرگاه هیچگونه موافقتنامه داوری علی الظاهر (prima gacie agreement) , بین طرفین وجود نداشتهباشد, یا موافقتنامه وجود داشته باشد, ولی در آن مراجعه به اتاق تجارت بین المللی تصریح نشده باشد, اگر خوانده ظرف مدت سی روز مقرر در ماده 4 پاراگراف 1 جواب ندهد, یا با داوری از طریق اتاق تجارت بین المللی منخالفت نماید, به خواهان اعلام خواهد شد که داوری نمی تواند جریان یابد.
ماده 8 _ اثر و نتیجه موافقتنامه داوری
1_ صرف اینکه طرفین موافقتن کرده باشند که به اتاق تجارت بین المللی مراجعه کنند, فی نفسه به این معنی است که همین مقررات را پذیرفته و تابع آن هستند.
2_ اگر یکی از آنان از شرکت در داوری خودداری یا مخالفت نماید, داوری با وجود این امتناع وی ا مخالفت ادامه پیدا م ینماید.
3_ چنانچه یکی از طرفی, دلیل یا دلایلی را در رابطه با وجود یا اعتبار موافقتنامه داوری عنوان کند, در صورتیکه دیوان داوری متقاعد شود که چنین موافقتنامه ای علی الظاهر وجود دارد, می تواند تصمیم به جریان یافتن داوری بگیرد, بدون اینکه به قابل قبول بودن یا اعتبار دلیل یا دلایل مذکور لطمه ای وارد آید. در چنین صورتی هرگونه تصمیم در خصوص (حدود) صلاحیت دارو, توسط خود او گرفته می شود.
4_ ادعای بطلان یا عدم قرارداد ( منظور قرار اصلی است .م.) مانع از ادامه صلاحیت داور نیست مشروط بر اینکه داور, موافقتنامه داوری را معتبر بداند؛ مگر اینکه بین طرفین به طریق دیگری توافق شده باشد. حتی در صورتیکه عدم قرار یا بطلان آن ممکن باشد, داور بایستی برای تعیین حقوق مربوطه طرفین و رسیدگی به ادعاهاو دلایل ایشان, به صلاحیت خود باقی باشد.
5_ طرفین می توانند قبل از نحویل پرونده به داور و در موارد استثنائی یا حتی بعد از آن, از مقامات قضائی صالح تقاضای اقدامات موقتی یا تامینی بنمایند, و این عمل ایشان نقض موافقتنامه داوری محسوب نمی شود و تاثیری در اختیارات مربوط که به داور داده شده است, نخواهد داشت. چنین تقاضایئی و همچنین تصمیمات متخذه وسیله مقامات قضائی, بایستی بلافاصله به اطلاع دبیرخانه دیوان داوری برسد. دبیرخانه نیز مراتب را به داور اعلام می نماید.
ماده 9_ پیش پرداخت هزینه داوری
1_ دیوان مبلغ پیش پرداخت را به نحوی که بتواند جوابگوی مخارج داوری دعاوی تقدیمی به آن باشد, تعیین می نماید.
در صورتیکه غیر از دادخواست اصلی, یک یا چند دادخواست متقابل داده شود, دیوان می تواند برای دادخواست اصلی و دادخواستهای متقابل, بطور جداگانه هزینه داوری تعیین نماید.
2_ به عنوان یک قاعده عمومی, پیش پرداختها بایستی بطور مساوی بوسیله خواهان یا خواهانها و خوانده یا خواندگان تادیه شود. معهذا در صورتیکه یک طرف از پرداخت خودداری نماید, طرف دیگر می تواند تمام پیش پرداختها برای دادخواست اصلی و دادخواست متقابل را بپردازد.
3_ دبیرخانه می تواند واگذاری پرونده به داور را منوط به پرداخت تمام یا قسمتی از پیش پرداخت اتاق تجارت بین المللی بوسیله طرفین یا یکی از آنها بنماید.
4_ وقتی که داوری نامه طبق مقررات ماده 13 به دیوان ارسال شد, دیوان رسیدگی می نماید که آیا درخواست پیش پرداخت( هزینه داوری) اجابت شده است یا خیر. داوری نامه قطعیت حاصل نمی کند و داوران رسیدگی نمی نمایند مگر نسبت به ادعاهائی که پیش پرداخت ( هزینه داوری) آنها به اتاق تجارت بین المللی پرداخت شده باشد.
ماده 10_ تحویل پرونده به داور
در صورت اجرای مقررات ماده 9, دبیرخانه بمحض وصول پاسخ خوانده به درخوسات داوری و یا حداکثر پس از انقضای مدتی که طبق مواد 4و5 فوق برای تقدیم مدارک و لوایح مقرر شده است, پرونده را جهت رسیدگی به داور می دهد.
ماده 11_ مقررا حاکم بر آئین داوری
مقررات حاکم بر جریان رسیدگی نزد داوران همان است که از این مقررات مستفاد می شود و در صورت سکوت مقررات حاضر, آنچه که مورد ت.افق طرفین باشد ( یا در صورتیکه طرفین توافق ننموده باشند, مورد توافق داور باشد) اعمال خواهد شد؛ اعم از اینکه به قانون آئین دادرسی داخلی (کشوری) برای اینکه داوری اعمال گردد, اشاره ای بشود یا خیر.
ماده 12 _ محل داوری
در صورتیکه طرفین نسبت به محل داوری توافق ننموده باشند, دیوان, محل داوری را تعیین می نماید.
ماده 13_ داوری نامه
1_ قبل از شروع به رسیدگی, داور بر مبنای اسناد یا با حضور طرفین و براساس آخرین اظهارات ایشان, سندی که مبین شرایط _ و چهارچوب) کار وی می باشد Terms of reference تنظیم مینماید. این سند شامل موارد زیر است:
الف_ نام و نام فامیل و مشخصات طرفین.
ب_ آدرس طرفین, به نحوی که ابلاغ تمام اخطارها و ابلاغها در جریان دادرسی به آن آدرس معتبر باشد.
ج_ خلاصه ادعاهای طرفین, به ترتیب.
د_ تعیین موارد اختلاف که بایستی حل و فصل شود.
هـ _ نام و نام خانوادگی و مشخصات و آدرس داور.
و _ محل داوری.
ز_ تعیین قانون حاکم بر آئین داوری و حسب مورد, تصریح به اختیاری که به داور تفویض شده که به عنوان داور کدخد/ منشی (amiable compositeur) عمل کند.
ح_ ذکر موارد دیگری که برای لازم الاجرا شدن رای داوری در چهارچوب قانون, لازم باشد, یا مواردی که به نظر دیوان داوری یا خود داور مقید دانست شود.
2_ سند مذکور در بند 1 این ماده بایستی وسیله طرفین و داور امضا شود. ظرف دو ماه از تاریخ پرونده به داور, مشارالیه بایستی سند مذکور را که وسیله طرفین و خودش امضا شده است, به دیوان ارسال دارد. دیوان می تواند حسب تقاضای داور, در موارد استثنائی این مدت را تمدید کند.
اگر یکی از طرفین از شرکت در تنظیم یا امضای این سند خودداری نماید, در صورتیکه بر دیوان ثابت شود که مورد, یکی از موارد مذکور در بند 2 و 3 ماده 8 می باشد, اقدامی را که برای تایید داوری نامه لازم است, انجام می دهد. پس از آن دیوان مهلتی برای امضای این سند به طرف مستنکف می دهد و در انقضای این مهلت, جریان داوری تعقیب و رای صادر خواهد شد.
3_ طرفین آزادند قانونی را که داور بایستی در ماهیت دعوی اعمال نماید, تعیین کنند. در صورتیکه طرفین, قانون حاکم را معلوم نکرده باشند, داور بوسیله قواعد تعارضی که به نظر او صحیح است, قانون مناسب را تعیین و اعمال خواهد کرد.
4_ داور در صورتی دارای اختیالرات داور کدخدا منشی خواهد بود که طرفین در اعطای چنین اجازه ای به او توافق کرده باشند.
5_ در تمام موارد, داور مفاد قرارداد و عرف تجاری مربوط را بایستی در نظر بگیرد.
ماده 14_ آئین داوری
1_ داور در کوتاه ترین مدت ممکن و از هر طریقی که مناسب بداند بایستی برای مشخص کردن واقعیات مربوط به دعوی, رسیدگی شروع کند پس از بررسی لوایح کتبی طرفین و کلیه مدارک استنادی, داور بایستی در صورت درخواست یکی از طرفین, مبادرت به استماع حضوری اظهارات ایشان نماید. بدون چنین تقاضائی نیز داور م یتواند بنا به تشخیص خود, اظهارات ایشان را استماع نماید؛ مضافاً اینکه داور می تواند با حضور طرفین یادر غیاب ایشان اظهارات هر شخص دیگری را نیز استماع کند, مشروط بر اینکه مراتب صحیحاً به آنها اطلاع داده شود.
2_ دارو می تواند یک یا چند کارشناس را انتخاب, ماموریتشان را تعیین , گزارششان را دریافت و یا اظهارات حضوری ایشان را استماع نماید.
3_ داور می تواند در صورتیکه طرفین تقاضا یا قبول نمایند, صرفاً براساس اسناد و مدارک مربوط تصمیم گرفته و حکم صادر کند.
ماده 15
1_ حسب تقاضای یکی از طرفین, یا در صورتیکه به تشخیص خود لازم بداند, داور می تواند با در نظر گرفتن مهلت مناسب, طرفین را در روز و مکان معین به حضور دعوت کند ه بایستی مراتب را به دبیرخانه دیوان اطلاع دهد.
2_ اگر یکی از طرفین که صحیحاً احضار شده است, حاضر نشود, داور بعد از اطمینان از اینکه دعوت به او رسیده و عذر موجهی ندارد, می تواند به داوری ادامه بدهد. در چنین صورتی رسیدگی با حضور طرفین تلقی خواهد شد.
3_ داور با توجه به اوضاع و احوال مخصوصاً زبان قرار داد, زبان یا زبانهای داوری را تعیین می نمایند.
4_ داور ریاست کامل جلسه دادرسی را دارد و طرفین حق دارند در آن حضور یابند. بجز با موافقت داور و طرفین, اشخاصی که در دعوی شرکت ندارند, نمی توانند در جلسه حاضر شوند.
5_ طرفین خواه شخصاً و خواه وسیله نمایندگان مجازشان, می توانند د رجلسه حاضر شوند؛ علاوه بر این می تواند از مشاورینشان کمک نیز بگیرند.
ماده 16
طرفین میتوانند ادعاهای جدید,اصلی یا متقابل به داور تقدیم نمایند, مشروط بر اینکه این ادعاها در محدوده مشخص شده در داوری نامه مذکور در ماده 13 باشد یا در الحاقیه داوری نامه که بوسیله طرفین امضا و به دیوان ارسال شده است, مشخص شده باشد.
ماده 17_ رای مرضی الطرفین
اگر پس از اینکه پرونده طبق ماده 10 به داور تحویل شد است, طرفین تراضی نمایند, همین تراضی می تواند به صورت رای مرضی الطرفین بوسیله داور صادر شود.
ماده 18_ مدت صدور رای داوری
1_ داور بایستی ظرف مدت شش ماه از تاریخ امضای سند مذکور در ماده 13 (داوری نامه) رای خود را صادر نماید.
2_ دیوان می تواند در موارد استثنائی و حسب تقاضای موجه داور و یا در صورتیکه راساً لازم بداند, این مدت را تمدید نماید.
3_ در صورت عدم موافقت با تمدید مهلت, دیوان عند الاقتضاء با رعایت مقررات بند 8 ماده 2, تصمیم خواهد گرفت که اختلاف به چه نحو حل شود.
ماده 19_ اتخاذ تصمیم وسیله سه داور
وقتی که سه داور انتخاب شده اند, تصمیم با اکثریت آرا اتخاذ می گردد. در صورتیکع اکثریت حاصل نشود, رئیس دیوان به تنهائی رای خواهد داد.
ماده 20_ تصمیم در مورد هزینه داوری
1_ رای داوری بایستی علاوه بر موضوعات ماهوی, هزینه داوری را نیز تعیین کند و مشخص سازد که کدامیک از طرفین عهده دار پرداخت آن است و یا به چه نسبتی باید بین ایشان تقسیم و پردخت گردد.
2_ نخارج داوری شامل حق الزحمه داور و مخارج اداری تعیین شده وسیله دیوان طبق جدول پیوست این مقررا, مخارج احتمالی ادر, حق الزحمه و مخارج کارشناسی و مخارج حقوقی معمولی که وسیله طرفین پرداخت شده است, می باشد.
3_ اگر اوضاع و احوال پرونده استثنائاً اقتضا نماید, دیوان می تواند حق الزحمه داوران را کمتر یا بیشتر از مبلغی که بموجب جدول ضمیمه به دست می آید تعیین نماید.
ماده 21_ بررسی مقدماتی رای وسیله دیوان
قبل از تمضای رای جزئی یا نهائی, داور بایستی پیش نویس آن را به دیوان داوری تقدیم کند. دیوان می تواند اصلاحاتی در فرم رای لعمل آورد و بدون اینکه در استقلال داور در اتخاذ تصمیم تاثیری داشته باشد, نیز توجه وی را به نکات مهم ( ماهوی) جلب نمیاد. هیچ رایی بدون اینکه از نظر فرم به تصویب دیوان رسیده باشد, امضا نخواهد شد.
ماده 22_ صدور رای
مقر داوری, محل صدور رای بشمار می رود و روز امضای آن وسیله داور, تاریخ صدور رای تلقی می شود.
ماده 23_ ابلاغ رای به طرفین دعوی
1_ پس از صدور رای, دبیرخانه دیوان متن امضا شده آن را همواره مشروط به اینکه مخارج داوری کلاً وسیله طرفین یا یکی از آنان به اتاق تجارت بین المللی پرداخت شده باشد, به طرفین ابلاغ می نماید.
2_ نسخه های اضافی رای که مطابقت آنها با اصل بوسیله دبیر کل دیوان گواهی شده باشد, حسب تقاضا و در هر زمان, منحصراً در اختیار طرفین و نه غیر آنها قرار داده می شود.
3_ با ابلاغ رای طبق طبق بند 1 این ماده, طرفین از گونه روش دیگر ابلاغ یا ابداع رای از طرف داور, صرف نظر می نمایند.
ماده 24_ قطعی وقابل اجرا بودن رای
1_ رای داوری قطعی است.
2_ طرفین با واگذاری اختلافشان به داوری از طرقی اتاق تجارت بین المللی, متعهد به اجرای فوری رای صادره می شوند و از هرگونه حقف استینافی تاجائی که انصراف معتبر باشد, صرف نظر می نمایند.
ماده 25_ تودیع رای
نسخه اصلی رای صادره طبق این مقررات, نزد دبیرخانه دیوان تودیع می شود. داور ودبیرخانه دویان برای اجرای هرگونه تشریفاتی که ممکن است لازم باشد, به طرفین کمک می کنند.
ماده 26_ قاعده کلی
در کلیه مواردی که در فوق پیش بینی نشده است, دیوان داوری باتوجه به روح این مقررات اقدام می کند و تمام مساعی خو را برای حصول اطمینان از اینکه رای قانوناً قابل اجرا است, مبذول می نماید.

مرجع :
شماره 5 - بهار سال 1365
مجله حقوقی دفتر خدمات حقوقی بین المللی

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب :

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.