×

اصلاح موادی از آئین نامه اجرائی قانون اصلاح مواد یک و دو و سه قانون اصلاح و حذف موادی از قانون ثبت مصوب 1371 1 19 و اصلاحات بعدی آن و بازنگری سال 1381

اصلاح موادی از آئین نامه اجرائی قانون اصلاح مواد یک و دو و سه قانون اصلاح و حذف موادی از قانون ثبت مصوب 1371 1 19 و اصلاحات بعدی آن و بازنگری سال 1381

اصلاح-موادی-از-آئین-نامه-اجرائی-قانون-اصلاح-مواد-یک-و-دو-و-سه-قانون-اصلاح-و-حذف-موادی-از-قانون-ثبت-مصوب-1371-1-19-و-اصلاحات-بعدی-آن-و-بازنگری-سال-1381
شماره 16273/81/1 27/8/1381
جناب آقای محمدرضا علیزاده
معاون محترم قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور
بدینوسیله (اصلاح موادی از آئین نامه اجرائی قانون اصلاح مواد یک و دو وسه قانون اصلاح و حذف موادی از قانون ثبت مصوب 19/1/71 واصلاحات بعدی آن ) که در تاریخ 22/8/1381 به تصویب رسیاست محترم قوه قضائیه رسیده است ، به پیوست ارسال می گردد. مقتضی است مراتب جهت درج در روزنامه رسمی ارسال گردد.
رئیس نهاد قوه قضائیه - محمودشیرج


1- ماده 2 بشرح زیر اصلاح و تبصره آن به تبصره یک تغییر و تبصره دیگر به عنوان تبصره دو به آن الحاق می شود:
ماده 2- ادارات ثبت مکلفند حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن قانون تمهیدات اجرای آن را فراهم نموده واز طریق رادیوی استان ونشر آگهی در روزنامه کثیرالانتشار محلی یا نزدیک به محل که آگهی های ثبتی در آن منتشر می شود و همچنین الصاق آگهی در اماکن عمومی مراتب را به اطلاع عموم برسانند که در مدت قانونی تقاضای خود را به ضمیمه رونوشت یا تصویر مصدق مدارک در قبال اخذ رسید تسلیم ثبت محل وقوع ملک نمایند.
تبصره 2- الحاقی - طبق ماده 57 قانون آئین دادرسی مدنی مطابقت رونوشت یا تصویر اسناد ضمیمه تقاضا با اصل ابرازی وسیله ادارات ثبت بلامانع است .
2- ماده 7 بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 7- متصدی دفتر تقاضانامه مکلف است پس از وصول مدارک ، قبض رسید را تکمیل و پس از قید نام ونام خانوادگی و امضاء یک نسخه از آن را به متقاضی تحویل داده ونسخه دوم را ضمیمه پرونده نموده ونسخه سوم را در محل مطمئنی نگهداری نماید.
3- ماده .1 بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده .1- پس از ثبت وتکمیل دفتر ثبت تقاضانامه یا اتمام مهلت قانونمی با توجه به ماده 9 قانون ذیل آخرین ثبت آن بسته شده و به امضاء متصدی دفتر و رئیس ثبت رسیده یک جلد آن نزد رئیس واحد ثبتی نگهداری شده ونسخه دوم به اداره کل اموراملاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارسال می شود.
4- تبصره 2 ماده 10 بشرح زیر اصلاح می شود:
تبصره 2- آخرین ثبت دفتر ثبت تقاضانامه پس از اتمام مهلت مقرردر قانون ذیل آخرین ثبت آن بسته شده به امضاء رئیس ثبت و متصدی امر می رسد چنانچه براساس ماده 9 قانون ظرف 45 روز دیگر تقاضای مربوط به خانواده شهدا رسید، در جلدین دفاتر ثبت ، پس از اتمام مهلت مزبور بشرح فوق دفتر را بسته وامضاء نموده نسخه مرکزی را به اداره کل امور املاک ارسال دارند.
5- ماده 11 بشرح زیر اصلاح و تبصره آن به تبصره یک تغییر ویک تبصره به عنوان تبصره دو به آن الحاق می شود:
ماده 11- تقاضاهای واصله به ترتیب شماره وتاریخ ثبت برای اولین دعوت در دفتر اوقات نیز ثبت می شود، وقت ریدگی به این تقاضاها بعد از رسیدگی به تقاضای موضوع ماده 7 قانون تعیین می شود.
تبصره 2 الحاقی - در صورتی که اعیان قبل از1/1/1370 احداث شده باشد و متقاضی مورد تقاضا را انتقال دهد، منتقل الیه قائم مقام متقاضی تلقی و طبق تصمیم متخذه عملیات به نام وی ادامه می یابد.
6- ماده 12 وتبصره های یک ودو آن بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 12- رئیس ثبت محل در خصوص تقاضانامه هایی که در موردآنها اعلام توافق شده و به امضای متقاضی ومالک یا مالکین رسیده باشد، موضوع را به کارشناس یا کارشناسان ارجاع می نماید. چنانچه تصرف بالمانازع متصرف ومالکیت انتقال دهنده وسیله کارشناس یا کارشناسان احراز گردد رئیس ثبت ، پس از بررسی صحت موضوع واحراز هویت آنان مراتب توافق را با قید میزان ونوع تصرف در دفتر ثبت توافق ، ثبت و به امضای متقاضی و مالک یا مالکین مشاعی یاقائم مقام قانونی آنها می رساند.
رئیس ثبت ضمن امضای دفتر توافق دستور ادامه عملیات ثبتی را به نام متصرف به منظور صدور سند مالکیت صادر خواهد کرد.
اقدامات فوق به صورت خارج از نوبت و فوری انجام می گیرد.
تبصره 1- چنانچه طبق تشخیص رئیس ثبت امکان ثبت توافق مقدور نباشدپرونده را نزد دبیر هیات اعاده تا در نوبت رسیدگی قرار گیرد.
تبصره 2- در صورتی که پس از ثبت وامضاء دفتر توافق هر یک از طرفین یا قائم مقام آنان منکر انجام توافق ثبت شده ، شوند یا اختلافی بین آنان ایجاد گردد این امر مانع اقدامات بعدی ثبت نخواهد بود. معترض می تواند به دادگاه صالح مراجعه نماید.
7- ماده 13 بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 13- کارشناسان موظفند حسب مورد پس از ارجاع پرونده از طرف رئیس ثبت یا هیات حل اختلاف ظرف بیست روز محل را معاینه نموده وتصرفات فعلی متقاضی را با مدارک خریدرای از نظرتناسب میزان مالکیت با تصرفات تعیین و وضعیت ثبتی ملک را با توجه به سوابق پرونده ثبتی مشخص و ضمن ترسیم نقشه ، محل مورد تصرف را روی آن منعکس نمایند و حدود و ثغور، مساحت عرصه وقدمت اعیان ، نوع ملک ، حقوق ارتفاقی شماره فرعی و اصلی ، بخحش و نحوه تصرفات وارزش عرصه واعیان ، مراتب را در دو نسخه صورتمجلس نموده و به امضاء متقاضی یا متقاضیان و حاضرین رسانده و صورتمجلس ونقشه ترسیمی را حسب مورد به رئیس ثبت و یا دبیر هیات تسلیم نمایند.
8- ماده 14 بشرح زیر اصلاح وتبصره ذیل آن حذف می شود:
ماده 14- چنانچه هر یک از ادارات ثبت به طور موقت فاقد رئیس باشد وظایف مقرر در قانون مذکور و آئین نامه آن به عهده کفیل آن اداره می باشد.
9- تبصره یک ماده 15 بشرج زیر اصلاح می شود:
تبصره 1 ماده 15- در صورتی که تعیین خبره ثبت از بین کارکنان ثبت محل مقدور بناشد سازمان ثبت اسناد واملاک کشور می تواندخبره مذکور را از بین سایر کارکنان شاغل ثبت و یا بازنشسته ثبت انتخاب نماید.
10- ماده 16 بشرح زیر اصلاح و یک تبصره به آن الحاق می گردد.
ماده 16- چنانچه در تشکیلات سازمانی پست دبیر هیات منظور نشده باشد به منظور انجام کارهای مقدماتی و تنظیم دفاتر و سایر امور مربوط به اجرای قانون ، واحد ثبتی یک نفر از کارکنان مطلع و بصیر را بعنوان دبیر هیات به اداره کل ثبت استان پیشنهاد می نماید تا پس از انتصاب علاوه بر وظایف محوله امور مربوط به دبیخرانه هیات را نیز عهده دار گردد و برای انجام سایر امور اجرائی قانون حسب مورد از وجود سایر کارکنان شاغل در اداره استفاده می گردد. کارکنان موظف به همکاری می باشند.
تبصره الحاقی - در صورت تعدد هیاتهای حل اختلاف برای هرهیات دبیر جداگانه تعیین خواهد شد.
11- ماده 17 بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 17- جلسات هیات در اداره ثبت محل و یا محلی که سازمان ثبت تعیین می کند تشکیل می گردد. جلسات هیات وتصمیمات آن باحضور حداقل دو نفر از اعضاء و با دو رای موافق معتبر و لازم الاجراء است . شروع به کار هیات منوط به انتصاب تمام اعضاء خواهد بود و چنانچه هریک از اعضاء به دلائلی از عضویت در هیات خارج شوند تا تعیین عضو جدید تشکیل جلسات متوقف می گردد.
12- یک تبصره بشرح زیر به ماده 19 الحاق می شود:
تبصره الحاقی ماده 19- مفاد قرارهای موضوع ماده 21 آئین نامه نیز عینا"" در دفتر ثبت قرارها ثبت خواهد شد.
13- ماده 20 و تبصره آن با تغییر عنوان به تبصره یک بشرح زیر اصلاح و دو تبصره به عنوان تبصره 2و3 به آن الحاق می شود:
ماده .2- در صورتی که معلوم شود در آرای هیاتهای سابق و یا فعلی مطلبی سهوا" از قلم افتاده و یا اشتباه بینی رخ داده ویا در مبانی مستند رای اشتباهی پیش آمده باشد، چنانچه رای اجراء نشده باشد هیات پس از بررسی ، رای اصلاحی صادر می نماید در این صورت دبیر هیات مکلف است مفاد رای اصلاحی را نیز در دفتر آراء ثبت نموده و شماره و تاریخ آنرا در دفتر ثبت آراء در ستون ملاحضات رای قبلی قید نماید و به امضای هیات برساند و به واحد ثبتی ابلاغ کند و در صورت یکه رای به مرحله اجراء در آمده باشد مراتب اشتباه توسط ثبت محل جهت طرح در هیات نظارت به ثبت استان گزارش میگردد هیات نظارت در صورت لزوم با جلب نظر هیات حل اختلاف اتخاذ تصمیم می نماید.
تبصره 1- هرگاه در ثبت توافق اشتباهی رخ دهد چنانچه منجر به ثبت در دفتر املاک نشده باشد رئیس ثبت باید با حضور طرفین نسبت به رفع اشتباه اقدام نماید و در صورت عدم حضور طرفین موضوع را به هیات حل اختلاف گزارش نماید.
در صورت ثبت ملک در دفتر املاک ، رئیس ثبت باید مراتب را با اظهارنظر صریح ومستدل جهت طرح در هیات نظارت به اداره کل ثبت استان گزارش کند.
رفع اشتباه حسب مورد طبق تصمیم هیات حل اختلاف و یا هیات نظارت به عمل خواهد آمد.
تبصره 2 الحاقی - منظور از اجرای آرای هیاتهای حل اختلاف حسب مورد عبارت است از:
1- قبول درخوسات ثبت وتنظیم اظهارنامه ثبتی .
2- انجام عملیات تحدید حدود بنام متصرف .
3- صدور سند مالکیت و ثبت ملک در دفتر املاک بنام متصرف .
4- تنظیم سند انتقال در دفاتر اسناد رسمی برای اراضی دولت و شهردایها.
تبصره 3 الحاقی - مرجع تجدیدنظر نسبت به آراء هیاتهای نظارت شورایعالی ثبت می باشد.
14- ماده 21 بشرح زیراصلاح می شود و سه تبصره به آن الحاق می شود:
ماده 21- در صورتی که هیات حل اختلاف حضور متقاضی یا مالکین مشاعی و یا صاحبان عرصه یا قائم مقام آنها و یا سایر اشخاص را جهت اخذ توضیح ضروری بداند با دعوتنامه کتبی و تعیین وقت رسیدگی از آنها دعوت بعمل می آورد، عدم حضور مانع رسیدگی نخواهد بود.
تبصره 1- الحاقی - ابلاغ دعوتنامه ، اخطاریه ها، آراء وتصمیمات هیاتها در زمینه اجرای قانون تابع مقررات آئین نامه ارجای مفاد اسناد رسمی است .
چنانچه متقاضی یا متقاضیان در وقت مقرر در جلسه هیات حضور نیابند یکبار دیگر از آنان دعوت بعمل می آید و در صورت عدم حضور، هیات قرار بایگانی شدن پرونده را تا مراجعه مجدد آنان صادر می نماید.
تبصره 2- الحاقی - به جریان افتادن مجدد پرونده منوط به پرداخت مبلغ پنجاه هزار ریال توسط متقاضی است .
تبصره 3 الحاقی - موار دمذکور در قسمت اخیر ماده فوق و تبصره یک آن باید در دعوتنامه اشخاص مزبور قید شود.
دعوت مجدد از متقضایان می تواند از طریق پست نیز بعمل آید ادامه رسیدگی و اتخاذ تصمیم این قبیل پرونده ها در هیات داخلی 30 روز پس از تاریخ تحیول دعوتنامه به پست انجام می شود.
15- ماده 22 بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 22- در صورتی که هیات ضمن رسیدگی جلب نظریه کارشناس را ضروری بداند پس از ارجاع امر به کارشناس و وصول نظریه آنان اتخاذ تصمیم می نماید.-
هرگاه هیات حل اختلاف اخذ توضیح از کارشناس یاهیت کارشناسان را ضروری تشخیص دهد از آنان جهت حضور در جلسه دعوت به عمل می آورد.
16- ماده 23 بشرح زیر اصلاح و یک تبصره به آن الحاق می شود:
ماده 23- در صورتی که نسبت به ملک مورد تقاضا اعتراضی (اعم از اعتراض به اصل یا حدود) واصل یا سند معارض صادر شده باشد رسیدگی به تقاضا منوط به تعیین تکلیف نهائی در مرجع صالحه است
چنانچه موضوع اعتراض منطبق با ماده واحده قانون تعیین تکلیف پرونده های معترضین ثبتی که فاقد سابقه بوده و یا اعتراض آنها در مراجع قضایی از بین رفته است مصوب 25/5/1373 باشد مطابق قانون مزبور و آئین نامه اصلاحی قانون ثبت مصوب 8/11/1380عمل خواهد شد.
تبصره - اعتراض در مور املاکی که در اجرای مقررات قانون اصلاحات ارضی و یا ماده 3 قانون انحلال بنگاه خالصجات به زارعین واگذار شده مانع صدور سند مالکیت بنام زارع انتقال گیرنده یا قائم مقام قانونی وی نخواهد بود.
در صورتی که حکم نهائی به نفع معترض صادر شود طبق ماده 142 قانون ثبت عمل خواهد شد.
17- ماده 24 بشرح زیر اصلاح و تبصره ذیل آن حذف می شود:
ماده 24- در مورد آن دسته از متقاضیان که اعیان متعلق به آنان در اراضی دولت یا شهرداری ایجاد نشده است هیات پس از رسیدگی در صورت لزوم نسبت به انتخاب کارشناس اقدام می نماید.
کارشناس منتخب موظف است طبق موارد مندرج در ماده 13 این آئین نامه اقدام نماید.
18- تبصره 3 ماده 25 بشرح زیر اصلاح می شود:
تبصره 3 ماده 25- چنانچه اعیان مورد تقاضا قسمتی در اراضی موقوفه یا دولت و شهرداری و قسمتی در اراضی اشخاص ایجاد شده باشد نسبت به اراضی موقوفه یا دولت یا شهرداری حسب مورد بر اساس تبصره های یک و دو فوق الذکر و مابقی طبق ماده 12 این آئین نامه وتبصره یک آن اقدام می شود.
19- ماده 26 بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 26- در مناطقی که مطابق سوابق ثبتی ، مالک عرصه واعیان جدا از هم باشند پس از اعلام توافق متقاضی ومالک عرصه واعیان هیئت حل اختلاف ضمن احراز واقع مراتب را به رئیس ثبت ارجاع می دهد.
در غیر اینصورت با جلب نظر کارشناس طبق ماده 13 این آئین نامه واحراز موضوع ، حسب مورد رسیدگی ودستور ادامه عملیات ثبتی را صادر می نماید.
20- ماده 27 وتبصره یک آن بشرح زیر اصلاح می شود و تبصره دیگر آن حذف می شود:
ماده 27- دبیر هیات حل اختلاف پس از وصول نظریه کارشناس یا هیات کارشناسی ضمن تعیین وقت رسیدگی برای پرونده با رعایت سایر مواد آئین نامه چگونگی وضعیت ثبتی پرونده را گزارش می نماید.
چنانچه مورد تقاضا از اراضی دولتی یا شهرداری باشد دبیر هیات پ ساز وصول نظریه کارشناس مراتب را با ذکر اینکه متقاضی مدعی است که فاقد واحد مسکونی یا زمین متناسب با کاربری مسکونی قابل ساختمان می باشد حداقل 20 روز قبل از جلسه رسیدگی به مراجع مربوطه ابلاغ می نماید تا نستب به معرفی نماینده خود جهت شرکت در جلسه و یا ابراز نظریه اقدام نمایند و تاکید کند که عدم حضور نمایند یا نرسیدن نظریه در مهلت تعیین شده مانع رسیدگی هیات و صدور رای و ادامه عملیات ثبتی نخاهد بود.
تبصره 1- دبیر هیات حل اختلاف مکلف است وضعیت ثبتی ملک را قبل از فرا رسیدن نوبت پرونده استعلام نماید، واحد ثبتی مربوطه ، مکلف است پاسخ استعلام را ظرف 15 روز تهیه و تحویل دبیر هیات داده و رسید دریافت دارد و هرگونه تغییر در وضعیت ثبتی که موثر در رای هیات باشد را پیرو پاسخ استعلام مذکور به هیات حل اختلاف اعلام نماید.
21- ماده 28 بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 28- در آگهی های موضوع بند6 ماده یک قانون باید نام ، نام خانوادگی متقاضی ، شماره ملک ، محل وقوع آن ، نوع ملک ، مساحت و حلاصه رای قید شود. چنانچه اشتباهی در آگهی ها رخ دهد تطبیق آن با خموارد فوق و در صورت لزوم صدور دستور تجدیدآگهی با مسئول واحد ثبتی است مادام که نظر مسئول ثبت به مرحله اجرا درنیامده ذینفع می تواند به نظر مذکوراعتراض کند مرجع رسیدگی به اعتراض مسئول اداره کل ثبت استان مربوطه خواهد بود.
22- تبصره یک ماه 29 بشرح زیر اصلاح می شود:
تبصره 1 ماده 29 - سازمان ثبت اسناد واملاک کشور متقاضیان کارشناسی واجدشرایط در ادارات ستادی را به اداره کل استان به منظور معرفی به واحدهای ثبتی اعلام می دارد.
23- ماده 30 بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 30- هرگاه تعداد متصرفین در یک پلاک ثبتی اعم از اصلی یا فرعی یا یک بلوک بیش از پنجاه نفر باشندو انجام کار کارشناس از نظر نقشه برداری وغیره در توان ثبت محل نباشد مسئول واحد ثبتی با گزارش توجیهی کامل موضوع ضمن اعلام وضعیت ثبتی مراتب را جهت تعیین هیات کارشناسی به ثبت استان گزارش خواهد نمود و ثبت استان موضوع را برای اخذ مچوز به سازمان ثبت منعکس می نماید.
24- ماده 31 و تبصره 2آن بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 31 - سازمان ثبت براساس گزارش واصله از ثبت استان نسبت به تعیین هیات کارشناسی از بین افراد واجد رایط کارشناسی یا نقشه برداران کاداستر اقدام خواهدنمود.
تبصره 2- در صورتیک متقاضیان مشمول قانون هزینه کارشناسی را پرداخت نموده باشند و هیات کارشناسی موضوع ماده 30 آئین نامه نیز گزارش خود را همراه با نقشه ارائه دهد دبیر هیات مکلف است کلیه پرونده های موضوع گزارش را که آماده طرح است یکجا به هیات تقدیم کند.
هیات حتی المقدور باید نسبت به این گونه پرونده ها در وقت فوق العاده و خارج از نوبت و به طور یکجا اتخاذ تصمیم نماید.
عدم پرداخت هزینه کارشناسی توسط تعدادی از متقاضیان قطعات مفروزی مانع انجام کار کارشناسی نسبت به تقاضای سایرمتقاضیان که هزینه کارشناسی را پرداخت نموده اند نخواهد بود.
25- ماه 32 - بشرح زیر اصلاح و یک تبصره دیگر به عنوان تبصره 2 به آن الحاق می شود:
ماده 32- هیات کارشناسی مکلف است محدوده کلی هر پلاک و یا بلوک و قطعات مفروزی داخل آنها را نقشه برداری وتصرفات اشخاص را به تفکیک برداشت نموه با رعایت ماده 13 این آئین نامه مراتب را صورتمجلس نماید، یکنسخه از نقشه و صورتمجلس را به ثبت محل و نسخه دیگر آن را به ثبت استان تحویل دهد.
مسئول اداره ثبت یا هیات حل اختلاف حسب مورد نسبت به گزارش هیات کارشناسی بر اساس تبصره دوماده 31 رسیدگی و مبادرت به ثبت توافق یا صدور رای می نمایند.
پس از صدور رای دبیر هیات مراتب صدور رای را در دفاترمربوطه مقابل تقاضای واصله منعکس می نماید.
پس از اتمام عملیات ثبتی اداره ثبت مربوط مکلف است نسخه ای از نقشه را که شماره اسناد مالکیت ونام مالک ونوع ملک در آن قید شده جهت اطالع به ثبت استان ارسال دارد.
تبصره 2- الحاقی - چنانچه کارشناس هیات یا کارشناسان از تسلیم گزارش کارشناسی در مهلت مقرر خودداری نمایند دبیر هیات مراتب را با توجیه موضوع به مرجع تعیین کننده هیات کارشناسی منعکس می نماید تا نسبت به انتخاب کارشناس یا هیات کارشناسی جدید اقدام شود.
26- ماده 33 بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 33- در صورتی که متقاضی با سند خریدرای مشاعی مدعی تصرف مفروزی باشد و مالک مشاعی (فروشنده ) موافقت خود را اعلام کند بشرح زیر اقدام می شود:
1- چنانچه سند خریداری عادی باشد و سایر مالکین مشاعی هم محدوده تصرفی مفروز در تقاضانامه را تصدیق کنند رئیس ثبت پس از ارجاع امر به کارشناس و وصول گزراش کارشناسی و احراز معامله و تصرف بلامنازع متقاضی ، مشروط به اینکه مقدار تصرف از سهم فروشند در کل ملک بیشتر نباشد مطابق ماد 2 این آئین نامه اقدام می نماید.
2- چنانچه سند خریداری رسمی باشد نیاز به احراز وقوع معامله نیست .
3- هرگاه مقدار تصرف متقاضی از سهم فروشنده در کل ملک بیشتر باشد و یا مالکین مشاعی با تصرفات مفروزی متقاضی موافقت نداشته باشند رئیس ثبت پرونده را جهت اتخاذ تصمی به هیات حل اختلاف ارجاع می دهد.
27- ماده 34 بشرح زیر اصلاح می شود و چهار تبصره به آن الحاق می شود:
ماده 34- در صورتی که متقاضی موفق به معرفی و هدایت مالک یا مالکین نشود یا نسبت به اقدامات فوق اعتراضی برسد موضوع به هیات حل اختلاف ارجاع می شود. پس از ارجاع امر به کارشناس یا هیات کارشناسی در صورتی که نظریه کراشناسی حکایت از تصرفات بلامنازع وبلامعارض متقاضی داشته باشد و معتمدین محل و شهود مراتب را گواهی نموده باشند هیات تصمیم لازم را حسب مورد در خصوص قبول تقاضا یا ادامه عملیات ثبتی یا صدور سند مالکیت اتخاذ می نماید.
این تصمیم به انضمام نسخه ای از گزارش و نقشه کارشناسی به واحد ثبتی ابلاغ میشود تا مراتب را براساس بند6 ماده یک قانون در دو نوبت به فاصله 15 روز در روزنامه ناشر آگهی های ثبتی آگهی نماید چنانچه ظرف دو ماه از تاریخ انتشار اولین آگهی اعرتاضی واصل شود اداره ثبت باید به معرتض اعلام نماید که ظرف یک ماه از تاریخ اعتراض مبادرت به تقدیم دادخواست به مرجع ذیصلاج قضائی نموده و گواهی تقدیم دادخواست را اخذ و به اداره ثبت تسلیم نماید. در این صورت اقدمات ثبت موکول به ارائه حکم قطعی دادگاه خواهد بود.
چنانچه اعرتاضی نرسد اداره ثبت طبق مقررات سند مالکیت را صارد خواهد کرد صدور سن مالکیت مانع مراجعه متضر به دادگاه نخواهد بود.
هرگاه معترض نشانی خود را قید نکرده یا ظرف مهلت مقرر گواهی تقدیم دادخواست را به اداره ثبت تسلیم نکند و ذینفع گواهی عدم تقدیم دادخواست را از مرجع صالح اخذ وتقدیم دارد اداره ثبت پس از پایان مدت واخواهی بر اساس رای هیات حل اختلاف عملیات ثبتی را ادامه خواهد داد.
تبصره 1- به اعرتاضات وصاله نسبت به آرای قبلی هیاتهای حل اختلاف طبق این ماده عمل خواهد شد.
تبصره 2- دبیر هیات موظف است پس از صدور رای و ارسال آن به واحد ثبتی سوابق امر را در دبیرخانه هیات ضبط نماید.
تبصره 3- اعتراض خارج از موعد مانع ادامه عملیات ثبتی وصدور سند مالکیت نخواهد بود.
تبصره 4- آرای صادره هیاتهای حل اختلاف لازم الاجراء بوده و واحدهای ثبتی ملزم به اجرای آنها می باشند.
28- تبصره 3 و4 ماده 35 بشرح زیر اصلاح می شود:
تبصره 3 ماده 35- در صورتیکه مرجع ذیربط اعم از دولت یا شهرداری پس از صدور و ابلاغ رای هیات حل اختلاف در مدت مقرر وصول وجه را اعلام و نماینده خود را جهت امضاء سند انتقال معرفی نمایند مراتب جهت تنظیم سند رسمی به دفتر اسناد رسمی منعکس می شود والا متقضای مکلف است بهای ملک را بر اساس قیمت تعیین شده در رای هیات حل اختلاف را در موعد مقرر قانونی به حساب سپرده ثبت تودیع و قبض رسید را به دفترخانه تنظیم کننده سند انتقال تحویل تا شماره آن در متن سند انتقال قید ومراتب به مرجع صاحب ملک اعلام شود. بهرحال در صورتی که احراز گردد بهای زمین پرداخت شده است نماینده ثبت نسبت به امضای ثبت سند اقدام می کند.
تبصره 4 ماده 35- چنانچه ثمن معامله از طرف متقاضی طبق رای هیات در موعد مقرر قانونی پرداخت شود و به هر دلیل صدور سند مالکیت به تاخیرافتدو در این خلال بهای ملک مورد رای تغییریابد موجب تعهد جدید متقاضی یا بازپرداخت وجه از طرف دولت نخواهد بود.
29- ماده 36 بشرح زیر اصلاح و یک تبصره به آن الحاق می شود:
ماده 36- پنجاه درهزار حقوق دولتی و بهای دفترچه مالکیت بقایای ثبتی موضوع تبصره ماده 6 قانون در موقع ثبت سند در دفتر املاک محاسبه و به حساب درآمدهای ثبتی (خزانه دولت )واریز می شود.
تبصره - هرگاه پس از صدور سند یا اسناد مالکیت متقاضیان در یک ملک قسمت یا قسمتهائی از آن باقیمانده و دارنده سند مالکیت (صاحب ملک ) به منظور تعیین حدود باقیمانده ، اسنادمالکیت خود را جهت اصلاح حدود ارائه دهد چنانچه مالک باقمیانه ،متقاضی اجرای مقررات مواد147 و 148 اصلاجی نباشد ثبت محل مکلف است محدوده باقیمانده را کنترل و مساحی نموده پس از ضبط سند مالکیت اولیه در پرونده ، سند مالکیت جدید را با حدود واقعی باقیمانده برابر مقررات مربوطه صادر وتسلیم دارد.
30- ماده 37 بشرح زیر اعلام می شود:
ماده 37 - از تاریخ تصویب این آئین نامه اصلاحی جهت هزینه هائی که در قانون اصلاح مواد1 و2 و3 مواد الحاقی به قانون ثبت مصوب سال 1370 پرداخت آن بر عهده متقاضی قرار داده شده است بابت هر پرونده بشرح زیر تعیین می گردد:
الف : مبنای وصول هزینه های این ماده بابت هر پرونده دو درصد (2%) ارزش منطقه ای ملک می باشد که در هر صورت از مبلغ یکصد و پنجاه هزار ریال کمتر نخواهد بود.
ب : از متقاضیان مقرر در ماده 10 قانون ومتقاضیان که برابر گواهی صادره زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره ) و سازمان بهزیستی می باشند به میزان هزینه های مندرج در ماده 39 آئین نامه اخذ می گردد هزینه های مزبور باید توسط متقاضی به حساب مخصوصی که به همین منظور افتتاح شده یا می شود واریز و قبض آن به واحد ثبتی مربوط تسلیم گردد، مبالغ مذکور در این ماده قابل استرداد نیست .
31- ماده 38 بشرج زیر اصلاح می شود:
ماده 38- مبلغ دریافتی موضوع ماده 37 در مراکز استان به حسابی که با درخواست مشترک مدیر کل ثبت استان و ذیحساب مربوط به نمایندگی از خزانه داری کل و در شهرستانها به موجب درخواست رئیس یا مسئول اداره ثبت و عامل ذیحساب در یکی از شعب بانکهای موجود در محل افتتاح شده یا می شود، واریز می گردد.
حق برداشت از حساب مذکور بر طبق ضوابط آئین نامه در مراکز استان یا مدیر کل ثبت یا نماینده معرفی شده از طرف وی به اتفاق ذیحساب ثبت اسناد و در شهرستانها با رئیس یا مسئول ثبت محل به اتفاق عامل ذیحساب و در هر مورد با امضای متفق آنها خواهد بود و در مورد مناطق ثبتی واقع در تهران و حومه نیز به همین ترتیب عمل می شود.
32- ماده 39 بشرح زیر اعلام می شود:
ماده 39- از محل وجوه دریافتی موضوع ماده 37 آئین نامه پرداختهای زیر تعیین وانجام میشود:
الف - حق حضور و حق الزحمه هر یک از اعضاء هیاتهای حل اختلاف برای هر پرونده دوازده هزار ریال .
ب - حق حضور و حق الزحمه هر یک از اعضاء هیاتهای حل اختلاف برای هر پرونده دوازده هزرا ریال .
ب - حق حضور و حق الزحمه هر یک از اعضاء هیات حل اختلاف برای هر پرونده موضوع قسمت اخیر ماده 21 آئین نامه یک هزار ریال .
ج - حق الزحمه دبیر هیات حل اختلاف برای هر پرونده مبلغ شش هزار ریال و برای هر پرونده موضوع قسمت اخیر ماده 21آئین نامه مبلغ پانصد ریال .
د- حق الزحمه سایر کارکنان ومستخدمینی که تا صدور سند مالکیت متقاضیان مشمول این قانون وظایفی را عهده دار هستندمبلغ سی هزار ریال که مطابق دستورالعمل موضوع تبصره ماده 39 تقسیم و پرداخت میگردد.
ه - حق الزحمه کارکنان اداره کل امور املاک وسایر ادارات ستادی که در ارتباط با اجرای اقنون و آئین نامه آن وظایفی را عهده دار هستند مطابق دستورالعمل سازمان ثبت اسناد املاک کشور پرداخت می شود.
33- ماده 40 و تبصره 3 و4 آن بشرح زیر اصلاح می شود:
ماده 40 - هزینه کارشناسی یا هیاتهای کارشناسی وخبرنگاران ثبتی به عهده متقاضیان است که باید قبل از انجام کارشناسی وپس از محاسبه آن بر مبنای زیر به حساب سپرده ادارات ثبت واریز و قبض آن تحویل ثبت مربوطه شود تا ضممیه پرونده گردد:
الف - دستمزد کارشناسی ساختمانها وتاسیسات مربوطه مطابق ارزش معاملاتی نسبت به عرصه واعیان بشرح زیر:
1- تا پنج میلیون ریال ارزش معاملاتی مقطوع شصت هزار ریال .
2- نسبت به مازاد بر پنج میلیون ریال - براساس ارزش معاملاتی 2درهزار.
ب - دستمزد کارشناسی اراضی کشاروزی و نسق های زراعی (اعم از شهری و غیرشهری ):
1- تا یک هکتار بطور مقطوع 75000 ریال .
2- ازیک هکتار ویک مترتاپنج هکتار کلا" بطورمقطوع 85000ریال .
3- از پنج هکتار و یک متر تاده هکتارکلا" بطورمقطوع 95000ریال .
4- از ده هکتار به بالا به ازاء هر هکتار مازاد ده هزارریال اضافه دریافت می شود:
ج - دستمزد کارشناسی باغات (اعم از شهری وغیرشهری ) به میزان بیست درصد به مبالغ بندب ردیفهای ذیل آن اضافه می شود:
تبصره 3- دستمزد مذکور بالسویه به کارشناسان پرداخت می شود.
تبصره 4- پانزده درصد از دستمزد کارشناسی موضوع بندهای الف وب در اختیار رئیس ثبت مربوط قرا رمی گیرد تا به تشخیص وی به سایر کارکنانی که در همان واحد در امر تسهیل عملیات کارشناسی و اقدامات مربوط به آن موثرند و به امر کارشناسی اشتغال ندارند پرداخت نماید.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16834

تاریخ تصویب : 1381/08/22

تاریخ ابلاغ : 1381/09/20

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.