×

مطلق ساختمانهای احداثی مستلزم داشتن مهندس ناظر مسئول نمیباشند

مطلق ساختمانهای احداثی مستلزم داشتن مهندس ناظر مسئول نمیباشند

مطلق-ساختمانهای-احداثی-مستلزم-داشتن-مهندس-ناظر-مسئول-نمیباشند

وکیل


بسمه تعالی
تاریخ19/10/71 شماره دادنامه220کلاسه پرونده 71/55
مرجع رسیدگی . هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی . وزارت مسکن و شهرسازی
موضوع شکایت و خواسته . ابطال بخشنامه شماره 40744/1150/811- 26/8/70 و بند 7.6 بخشنامه شماره 712 - 19/1/58 و بند 2 و 5 بخشنامه 711-19/1/58 شهرداری تهران
مقدمه :شاکی در دادخواست تقدیمی اعلام داشته است شهرداری تهران اخیراً بخشنامه شماره 40744/1150/811-26/8/70 به شهرداران مناطق بیستگانه تهران ترتیباتی را ابلاغ نموده است که به موجب آن مالکیتی را که بخواهد تا 100 متر مربع در یک طبقه روی زمین یا بصورت اضافه اشکوب احداث بنا نمایند از معرفی مهندس ناظر و ارائه نقشه برای صدور پروانه ساختمانی و نیز پایان کار ساختمان معاف نموده است, این بخشنامه و بندهای 6 و7 بخشنامه شماره 713 مورخ 19/1/58 و بندهای 2و5 بخشنامه شماره 711 مورخ 19/1/58 شهردار وقت تهران به دلایل زیر مغایر با قانون و خارج از حدود اختیارات شهرداری است
1 - در تبصره 7 اصلاحی ماده 100 قانون شهرداریها مصوب سال 58 بطور اطلاق ضرورت وجود ناظر برای ساختمانهای احداثی مورد تصریح قرار گرفته است و وظایف مزبور ملازمه با معرفی وی از ناحیه مالک به شهرداری را دارد.از جمله وظایف و مسئولیتهای مهندس ناظر اعلام تخلف های ساختمانی مالک به شهرداری است بنابراین با توجه به اینکه اطلاق تبصره مزبور کلیه ساختمانهای احداثی را با هر متراژ زیر بنا و عرصه شامل میگردد. استثناء نمودن ساختمانهای با متراژ یکصدو متر مربع از شمول آن با اطلاق تبصره منافات دارد
2 - تبصره 7 اصلاحی ماده 100 قانون شهرداریها علاوه بر مهندس ناظر شهرداریها را هم راساً مکلف به نظامات بر حین جرای عملیات ساختمانی از جهت رعایت ضوابط شهرسازی نموده است
3 - مفهوم تبصره 2 ماده 6 قانون نظام معماری وساختمانی سال 56 این است که شهرداریها در هیچ موردی مجاز نیستند بدون اینکه نقشه امضاء شده توسط مهندس دارنده پروانه اشتغال به مهندسی را از مالک دریافت دارند اقدام به صدور پروانه ساختمانی نمایند.
4 - تعهد نامه موضوع بخشنامه مورخ 26/8/70 گذشته از اینکه بدلیل آمره بودن مقررات مربوط بشهرسازی نمیتواند جایگزین آنها گردد راساً فاقد آثار و اعتبار قانونی است.
در پاسخ بشکایت مذکور مدیر کل حقوقی شهرداری تهران طی نامه شماره 5108/317 - 8/10/71 اعلام داشته است اقدام شهرداری تهران در خصوص حذف قسمتی از تشریفات صدور پروانه برای ساختمانهای مسکونی مساحت کمتر از یکصدو متر مربع صرفاً در جهت ایجاد تسهیلات برای قسمتی از اقشار کم درآمد و مستضعف جامعه شهری در شهر تهران میباشد که با داشتن املاک و ساختمانهائی با مساحت کم به مقتضای مورد ناگزیر از احداث بنایا اشکوب میباشد. شهرداری تهران در اجرای سیاستهای عمومی حذف تشریفات زائد اداری و ایجاد تسهیلات برای اقشار آسیب پذیر و کم درآمد جامعه شهری و با استفاده از تحقیقات و پیشنهادات کارشناسان فنی شهرداری و مطالعه بر روی ضوابط فنی ساختمانها مبادرت به اتخاذ تصمیم در صدور بخشنامه مورد نظر نموده است و آن نیز مسبوق به سابقه صدور بخشنامه های 711و 713 - 19/1/58 شهردار وقت تهران بوده است ضمن آنکه بموجب ماده 13 قانون نظام معماری و ساختمانی تکالیف شهرداری و مهندسین ناظر در خصوص ساختمانهائی خواهد بود که در آئیننامه مقرره لزوم نظارت بر آنها تعیین و اعلام گردد که اکنون با وجود گذشت حدود 20 سال از تاریخ تصویب قانون مذکور هنوز آئیننامه مقرره تهیه و به تصویب نرسیده است حذف تشریفات صدور پروانه برخلاف ادعای وزارت مسکن و شهرسازی لزوماً به معنی عدم تهیه نقشه فنی یا عدم استفاده از مهندس ناظر و یا عدم نظارت شهرداری در احداث ساختمانها نمیباشد و مفاد تعهدنامه هائی که از اینگونه مالکین اخذ میگردد خودگویای موظف نمودن آنها باستفاده از نقشه های فنی و نظارت در احداث بنا می باشد و در تمام مدت احداث بنا نیز شهرداری نظارت و مراقبتهای لازمه را موکداً بعمل خواهد آورد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه الاسلام و المسلمین محمد رضا عباسی فرد و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید
رای
موضوع ضرورت تعیین مهندس ناظر جهت عملیات اجرائی ساختمانهای احداثی در ماده 13 قانون نظام معماری و ساختمانی مصوب سال 52 مقرر نشده و حسب مقررات مذکور انواع ساختمانهائی که عملیات اجرائی آن مستلزم داشتن مهندس ناظر مسئول میباشد موکول به تصویب آئیننامه ای که از طرف وزارت آبادانی و مسکن و وزارت کشور تهیه و بتصویب هیات وزیران خواهد رسید گردیده ست. قطع نظر از عدم تصویب آئیننامه مزبور و عدم توجه تکلیفی بشهرداری در اینخصوص بلحاظ عدم تصویب آئیننامه نظر باینکه مطلق ساختمانهای احداثی مستلزم داشتن مهندس ناظر مسئول نمیباشند و تبصره 7 اصلاحی ماده 100 قانون شهرداری استنادی وزارتخانه شاکی در مقام بیان تکالیف مهندسان ناظر بوده و افاده الزام تعیین مهندس ناظر که موارد ضرورت آن در ماده 13 فوق الاشاره آمده نمینماید و تبصره 2 ماده 6 قانون نظام معماری و ساختمانهای استنادی ناظر بر چگونگی نقشه های ساختمانی قابل پذیرش در شهرهای مورد نظر است علیهذا بخشنامه های موضوع شکایت مخالفتی با موازین قانونی نداشته و شکایت غیر وارد تشخیص و اعلام یشود.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری محمد رضا عباسی فرد
--------------------------------------
711-19/1/58

بخشنامه به مناطق دوازده گانه شهرداری و اداره کل شهرسازی و اداره کل مهندسی شهری
جهت تسهیل در امر صدور پایان سختمان متقاضیان موارد زیر اعلام میگردد:
1 - صدور پایان ساختمان برای آپارتمان برای آپارتمانهائیکه قبل از تاریخ 24/11/55 مورد معامله قطعی قرار گرفته و فاقد آسانسور و پله فراز نیز می باشد با قید این مراتب در برگ فوق بلا مانع است.
2 - صدور گواهی پایان ساختمان برای ساختمانهای تا سیصد متر مربع زیر بنا و حد حداکثر و طبقه و زیرزمین که پروانه آنها تا پایان سال 57 صادر شده بدون اخذ برگ مهندس ناظر بلامانع است.
3- عوارض و جرائم متعلقه مربوط به تخلفات ساختمانی که منطبق با لایحه الحاقی به تبصره 6 اصلاحی مورخ 24/11/55 میباشد براساس قسمت منطقه ای زمان انجام تخلف وصول شود.
4- در مورد تک آپارتمانی که نماسازی ندارد و قبل از تاریخ 24/11/55 مورد معامله قرار گرفته است اخذ وجهه برای نماسازی لزومی ندارد.
5- اخذ برگ مهندس ناظر برای ساختمانهائیکه قبل از تاریخ یاد شده مورد معامله قرار گرفته است الزامی نیست.
6 - در مورد زمینهائیکه شیب دار که نورگیر زیرزمین از یک طرف بصورت منطبق با ضابطه و از جهات دیگر نورگیر کامل و یا بیش از حد ضابطه میباشد در صورتیکه طبق نقشه اجرا شده باشد زیرزمین تلقی شده و جزء تراکم محاسبه نمیشود (حداکثر یک طبقه زیرزمین).
شهردار تهران - محمد توسلی
-----------------------------------
712 - 19/1/58

بخشنامه بشهرداری مناطق 3 الی 34 و اداره کل شهرداری و داره کل مهندسی شهری
جهت تسهیل در امر صدور پروانه ساختمان موارد زیر اعلام میگردد:
- نقشه های هوائی 2000/1 از طرف شهرداری ه رمنطقه تهیه در دسترس متقاضی قرار میگیرد.
- تاریخ صدور برگ مفاصا حساب نوسازی یا فیش بانکی پرداخت نوسازی و مفاصا حساب دارائی برای زمینهائی بایر تا آخر سال قبل قبول است.
- دریافت برگ مفاصا حساب عوارض سطح شهر برای صدور پروانه الزامی نمیباشد.
- پرونده های ارسالی جهت اخذ پروانه بشهرداری مرکز به اظهار نظر طرح تفصیلی و تعیین برو کف آن توسط مناطق انجام شده احتیاج به اظهار نظر و بررسی مجدد ندارد.
- تاریخ توالی دو بازدید نظر طرحهای تفصیلی تا مدت ششماه مورد قبول است.
- در زمنیهای بایر ساختمان تا 150 متر مربع زیر بنا و حداکثر دو طبقه و زیرزمین بدون نقشه های معماری و برگ مهندس ناظر زیر نر مهندس و یا معمار ورزیده با قید محل احداث ساختمان پروانه صادر شود.
- اضافه اشکوب برای ساختمانهائیکه کلاً جمع طبقات 6 طبقه خواهد شد, برای مورد تقاضا تا حداکثر دو طبقه با ارائه برگ استحکام بنا و برگ مهندس ناظر و نقشه های معماری پروانه صادر شود. ( در حد تراکم طبق ضوابط).
- محدودیت حداقل مساحت یک واحد مسکونی منتفی میباشد.
1 - در مورد زمینهای غیر ابکش تا دو واحد مسکونی نیازی به ارائه سیستم فاضلاب را استعلام آب نمیباشد و از 3 واحد ببالا ارائه سیستم فاضلاب (سیتیک و غیره) با تائید و تعهد مهندس تاسیسات بشهرداری ضروریست.
11- کلیه محدودیت های مربوط به پلاکهای اطراف کاخها, ساختمانها ؟ و پارک آرامگاه و منزل رضا ؟
12- کلیه پرونده هائیکه ز مناطق برای شورای معماری ارسال میگردد در شورای شهرسازی مناطق مطرح شود.(باستثنای منطقه بازار).
13 - ارسال پرونده بسازمان پارکها الزامی نمیباشد و چون قطع درخت در محل استقرار ساختمان براساس قانون مجاز میباشد فقط بایستی در پروانه ساختمانی قید شود که حفظ درختان موجود در فضای باز ساختمان الزامی است (برای زینهای زیر 500 متر مربع).
14 - صدور اجازه نامه جهت تعمیر و یا تجدید بنای محل کسب با همان متراژ زیربنا و یا گواهی لازم برای مراجع ذیصلاح جهت صدور پروانه کسب ارائه مدارک معتبر کسبی که تاریخ صدور آن قبل از آخر مرداد ماه سال 1352 باشد بلامانع است.
15 - محدودیت های احداث بنا مربوط بزمینهای زیر 100 متر مربع لغو میشود.
16 - مشئول صدور پروانه در مرکز معاونین فنی در مناطق اختیار بررسی و دستور قطع درختان بر خیابان جهت ورودی ماشین را خواهند داشت (توجه بدرختان اصلی ضروریست).
17 - محدودیت ساختمان در اطراف امامزاده قاسم در شمیران منتفی میباشد و بر طبق ضوابط طرح تفصیلی عمل گردد.
18 - پیولوژی برای تراکم کم و متوسط بدون محاسبه آن در تراکم مربوطه آزاد میباشد.
19 - محدودیت ارتفاع ساختمان در اطراف میدان آزادی (شهیاد سابق) منتفی و بر طبق ضوابط طرح تفصیلی عمل گردد.
20 - مناطق آموزشی , بهداشتی و فضای سبز که در طرحهای تفصیلی در نظر گرفته شده است حذف و به جای آن کمترین تراکم پلاکهای جنب پلاک مزبور ملاک عمل میباشد.
21 - رائه آزمایش خاک شناسی برای مناطق جنوب تهران لغو و اخذ تعهد لازم در اینمورد از مهندس محاسب مورد تائید شهرداری دال بر داشتن مقاومت لازم خاک برای ساختمان مورد تقاضا کافیست. (صرفاً در مورد ساختمانهای کوچک در حد منطقه).
22- احداث پیش آمدگی در بر خیابانهای بعرض کمتر از 12 متر مقدور نمیباشد و در بر خیابانهای بعرض 12 تا 20 متر حداکثر 80 سانتی متر و در بیست متر ببالا حداکثر 20/1 متر مجاز میباشد.
23 - در مورد تفکیک زمنیهای تا مساحت 3000 متر مربع رئیس قسمت تفکیک اراضی میتواند شخصاً در مورد ضرورت پیش بینی دور برگردان در نقشه تفکیکی اتخاذ تصمیم نموده و احتیاج بطرح آن در شورا نمیباشد.
24 - محدودیت حداقل مساحت قطعات به 500 متر مربع برای شمال محور خیابان عباس آباد منتفی گرددیه و به حداقل مساحت 330 متر مربع تقلیل مییابد.
25 - در مناطق آزاد شده که طرح تفصیلی آن تهیه و ابلاغ گردیده (خارج از محدوده 5 ساله ) خانه های ساخته شده قبل از سال 49 تفکیک میباشد.
محمد توسلی
شهردار تهران

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 220

تاریخ تصویب : 1371/10/19

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.