×

موضوع شکایت و خواسته ابطال مادتین 5 و6 آئین نامه اجرائی قانون تبدیل شورای سرپرستی زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور

موضوع شکایت و خواسته ابطال مادتین 5 و6 آئین نامه اجرائی قانون تبدیل شورای سرپرستی زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور

موضوع-شکایت-و-خواسته-ابطال-مادتین-5-و6-آئین-نامه-اجرائی-قانون-تبدیل-شورای-سرپرستی-زندانها-و-اقدامات-تامینی-و-تربیتی-کشور-به-سازمان-زندانها-و-اقدامات-تامینی-و-تربیتی-کشور
بسمه تعالی
تاریخ 19/6/69 شماره دادنامه 146 کلاسه پرونده 68/25
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی: آقای محمد رضا بندرچی.
موضوع شکایت و خواسته: ابطال مادتین 5 و6 آئین نامه اجرائی قانون تبدیل شورای سرپرستی زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور مصوب 6/11/64 مجلس شورای اسلامی مصوب 19/11/67 شورای عالی قضائی.
مقدمه: شاکی بشرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است: ماده 5و6 آئین نامه مارالذکر به واسطه اینکه محل نگهداری و نیز مسایل مربوط به ملاقات و مرخصی زندانیانی را که توسط مراجع قضائی, محکوم گردیده اند را در اختیار سازمان زندانها که نهادی اداری و غیر قضائی است, گذارده و نیز انجام این اختیارات عدول از وظایف آئین نامه نویسی بوده, و نیز طبق قانون محل نگهداری زندانی و ملاقات و مرخصی بامقامات قضائی است نه مقامات اداری. در ماده 5و6 آئین نامه مارالذکر, خلاف, قانون بوده, لذا باستناد اصل 173 قانون اساسی و بند پ. ماده 11 قانون دیوان عدالت اداری, تقاضای ابطال مادتین مذکور را دارم.
با انجام تبادل لایحه مدیر کل محترم دبیرخانه قوه قضائیه طی نامه شماره 2/9353/1 مورخ 7/6/69 تصویر نامه شماره 18776 -1/51 - 30/5/69 سازمان زندانها را در پاسخ بشکایت مذکور ارسال نمود. در نامه مذکور آمده است:
الف - نظر باینکه آئین نامه اجرائی قانون تبدیل شورای سرپرستی زندانها بسازمان زندانها مصوب 19/11/67 با تصویب آئین نامه و مقررات زندانها در تاریخ 14/4/68 عملاً و بطور کلی منسوخ گردیده است.
ب : انجام امور مربوط به مرخصی و ملاقات و غیر و زندانیان توسط سازمان زندانها تصریح شده در ماده 22 آئین نامه و مقررات زندانها مصوب 14/4/68 نیز هیچگونه تعارضی با اختیارات مقامات قضائی نداشته, و این امر صرفاً در جهت منافع زندانیان و مصالح جامعه صورت می پذیرد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست آیت الله سید ابوالفضل موسوی تبریزی و با حضور روسای شعب تشکیل و پس از و بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای مینماید.
رای : با عنایت باینکه با تصویب آئین نامه و مقررات زندانها مصوب 14/4/68 عملاً, آئین نامه اجرائی قانون تبدیل شورای سرپرستی زندانها به سازمان زندانها, مصوب 19/11/67 منسوخ گردیده, بدین قضیه مطروحه سالبه به انتفاء موضوع میباشد.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری سید ابوالفضل موسوی تبریزی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 146

تاریخ تصویب : 1369/06/19

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.