×

صدور قرار اسقاط شکایت موقعیت قانونی نداشته است

صدور قرار اسقاط شکایت موقعیت قانونی نداشته است

صدور-قرار-اسقاط-شکایت-موقعیت-قانونی-نداشته-است

وکیل


بسمه تعالی
تاریخ 23/7/73 شماره دادنامه 83 کلاسه پرونده 73/124
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای محمود خواجه مسعودی
موضوع شکایت و خواسته: نقض رای صادره از شعبه هفدهم در پرونده کلاسه 72/637.
مقدمه: شاکی طی شکایتنامه تقدیمی اعلام داشته اند: اینجانب به وکالت از موکل در جلسه مورخ 2/3/73 شعبه هفدهم دادخواست تقدیمی را مسترد و علت استرداد دادخواست را تقدیم دادخواست تکمیل تر اعلام نمودم, و بهیچوجه موضوع صرف نظر نمودن از شکایت مطرح نبوده و اساساً بموجب وکالتنامه اختیار چنین امری را هم نداشته ام. متاسفانه شعبه هفدهم با قید این مطلب در دادنامه از شکایت صرفنظر گردیده است به استناد ماده 27 قانون آئین دادرسی دیوان عدالت قرار اسقاط دعوی را صادرنموده است که قرار صادره از نظر عدم رعایت موازین قانونی مخدوش میباشد. در خصوص مورد با فرض اینکه استرداد دادخواست پس از وصول پاسخ طرف شکایت یا انقضای مهلت آن ( موضوع ماده 26 قانون آئین دادرسی دیوان عدالت اداری) مقرر نبوده باشد دادگاه محترم قانوناً میبایست ضمن عدم قبول درخواست استرداد دادخواست در ماهیت دعوی رسیدگی و در ماهیت اقدام به صدور رای می فرمودند. نظر به مراتب با توجه به مخدوش بودن قرار صادره مستنداً به تبصره های 2و3 ماده 2 قانون الحاق پنج تبصره به مواد 15و18و19 قانون دیوان عدالت اداری استدعای طرح موضوع در هیات عمومی آن دیوان و نقض رای صادره را دارد. تا شکایت مطروحه حسب الارجاع آن مقام معظم در شعبه دیگر آن دیوان مورد رسیدگی قرار گیرد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه الاسلام و المسلمین اسماعیل فردوسی پور و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره باتفاق آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.
رای هیات عمومی
علاوه بر اینکه وکیل شاکی بشرح وکالتنامه پیوست پرونده شعبه 17 دیوان اختیاری در زمینه استرداد دعوی یا انصراف از شکایت براساس بند الف ماده 7 آئین دادرسی دیوان نداشته اساساً بشرح صورت مجلس مورخ 2/3/73 خواستار استرداد دادخواست شده است که با فرض عدم امکان پذیرش این تقاضا بلحاظ انقضاء مهلت مقرر در ماده 26 آئین نامه مذکور اعمال ماده 27 آئین دادرسی دیوان و صدور قرار اسقاط شکایت موقعیت قانونی نداشته است و بدین جهت دادنامه شماره 285 مورخ 22/3/73 نقض می شود.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری اسماعیل فردوسی پور

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 83

تاریخ تصویب : 1373/07/23

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.