×

موضوع شکایت و خواسته ابطال بخشنامه مبنی بر اخذ نیم عشر از درخواست کننده اجراء

موضوع شکایت و خواسته ابطال بخشنامه مبنی بر اخذ نیم عشر از درخواست کننده اجراء

موضوع-شکایت-و-خواسته-ابطال-بخشنامه-مبنی-بر-اخذ-نیم-عشر-از-درخواست-کننده-اجراء

وکیل


بسمه تعالی
تاریخ 14/11/74 شماره دادنامه 189 کلاسه پرونده 74/91
مرجع : هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی: احمدملائی.
طرف شکایت : اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان قزوین
موضوع شکایت و خواسته: ابطال بخشنامه مبنی بر اخذ نیم عشر از درخواست کننده اجراء.
مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته اند مواردی اتفاق افتاده که زوجه از اجراء ثبت قزوین تقاضای اجرای مفاد سند عقدنامه نکاحیه و مطالبه و مهریه خود را نموده و پس از آن به دلیل صدور حکم به طلاق خلع از سوی دادگاه زوجین در اجرای حکم به دفترخانه مراجعه نموده و دفترخانه موضوع را از اداره ثبت استعلام می نماید. اداره ثبت برای پاسخ دادن به استعلام تا وصول نیم عشر دولتی مربوط به اجرای اقدامی نمیکند و از آنجا که زوج حاضر به پرداخت آن نمیشود اجراء ثبت به استناد تبصره ماده 131 قانون ثبت زوجه را در پرداخت آن ضامن و ملتزم میداند, این الزام برخلاف قانون و الزام مالم یجب و باطل می باشد. رئیس ثبت اسناد و املاک قزوین طی نامه شماره 11139/1- 27/10/74 در پاسخ بشکایت مذکور اعلام داشته اند: در مورد وصول نیم عشر اجرائی پرونده کلاسه 19/11/72 اشعار میدارد باستناد تقاضای وارده بستانکار پرونده اجرائی فوق مبلغ 500000 ریال از بابت اولین قسط و مبلغ 400000 ریال هم طی چهار فقره اقساط از بدهکار وصول شده و اکنون نیز 8 ماده است که از پرداخت بقیه اقساط خودداری نموده و اشعار می دارد که هیچ گونه بخشنامه ای در مورد ایشان عمل نگردیده و صرفاً به تقاضای خود بستانکار نیم عشر اجرائی که جزئی از بیت المال مسلمین است , وصول گردیده که جهت اطلاع بعرض میرسد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه الاسلام و المسلمین اسماعیل فردوسی پور و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره باتفاق آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.
رای
نظر باینکه شاکی بخشنامه ای که متضمن خواسته وی باشد ارائه نداده و از طرفی سازمان طرف شکایت نیز اعلام داشته, چنین بخشنامه ای وجود ندارد, لذا بلحاظ عدم ارائه مصوبه خلاف قانون, موضوع قابل طرح و اظهار نظر در هیات عمومی نمی باشد.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری اسماعیل فردوسی پور

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 189

تاریخ تصویب : 1374/11/14

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.