×

ابطال عبارت بعد از بیست سال اشتغال در ماده 4 آئین نامه بیمه و بازنشستگی سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی برای سردفتران و دفتریاران مستعفی

ابطال عبارت بعد از بیست سال اشتغال در ماده 4 آئین نامه بیمه و بازنشستگی سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی برای سردفتران و دفتریاران مستعفی

ابطال-عبارت-بعد-از-بیست-سال-اشتغال-در-ماده-4-آئین-نامه-بیمه-و-بازنشستگی-سردفتران-و-دفتریاران-اسناد-رسمی-برای-سردفتران-و-دفتریاران-مستعفی
بسمه تعالی
تاریخ 11/5/76 شماره دادنامه 52 کلاسه پرونده 75/60
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی : آقای سید حسین کیا.
موضوع شکایت و خواسته: ابطال عبارت بعد از بیست سال اشتغال در ماده 4 آئین نامه بیمه و بازنشستگی سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی مصوب سال 1373 رئیس قوه قضائیه.
مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته اند , ریاست محترم قوه قضائیه در سال 73 آئین نامه بیمه و بازنشستگی جدیدی در 19 ماده تصویب نموده و آئین نامه بهمن ماه 1355 را ملغی کرده است. در ماده 4 آئین نامه جدید چنین آمده است:
در مواردی که سردفتر و دفتریار اول بعد از بیست سال اشتغال مستعفی شوند از نظر سابقه خدمت و استفاده از بازنشستگی نسبت به سنوات خدمت استحقاق دریافت وجوه پرداختی را خواهند داشت. قید مدت بیست سال اشتغال در این ماده مخالف قانون است و موجب تضییع حقوق ثابته و مکتسبه سردفتران و دفتریاران اولی است که بعد از تصویب آئین نامه مذکور کمتر از بیست سال سابقه استغال دارند و مستعفی می شوند. در قانون مستند تنظیم آئین نامه مذکور استفاده از وجوه مربوط به بازنشستگی که سردفتر از محل درآمد خودش ماهانه پرداخت نموده است مقید به اشتغال در مدت معین نشده به همین علت وزارتین دادگستری و دارائی در تبصره ماده 4 آئین نامه بهمن ماه 1355 اشاره بمدت اشتغال ننموده بودند. در قانون دفاتر اسناد رسمی و سردفتران و دفتر یاران مصوب 1354 بعد از تصویب آئین نامه قبلی در زمینه بیمه و بازنشستگی تغییری داده نشده تا مجوز قید مدت در آئین نامه قید شود. سردفتران و دفتریاران در حکومت آئین نامه قبلی بهر مدتی که اشتغال داشته اند تبصره ماده 4 به آنها حق استفاده از بازنشستگی را در صورت استعفا به هر مدت اشتغال داده بود. ضبط وجوهی که سردفتر از محل درآمد ( حق التحریر ) خودش بابت بازنشستگی پرداخت نموده است به این عنوان که سابقه اشتغال او به هنگام استعفا کمتر از بیست سال بوده مصداق ضرر به سردفتر را دارد که از این جهت مخالف با موازین شرع انور اسلام است. بنابمراتب فوق صدور بر ابطال و حذف عبارت بعد از بیست سال اشتغال در ماده 4 آئین نامه فوق الذکر مورد تقاضاست.
مدیر کل دبیرخانه قوه قضائیه در پاسخ بشکایت مذکور طی نامه شماره 151/76/1 - 17/1/76 مبادرت به ارسال تصویرنامه شماره 48088/34 - 23/12/75 مدیر کل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت و املاک کشور نموده است و در نامه مزبور آمده است , ماده 4 آئین نامه بیمه و بازنشستگی سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی بتصویب حضرت آیت الله یزدی ریاست محترم قوه قضائیه رسیده است و این اداره کل نظر خاصی نسبت بموضوع ندارد.
دبیر محترم شورای نگهبان نیز در خصوص ادعای شاکی مبنی بر خلاف شرع مورد شکایت طی نامه شماره 102/21/76 مورخ 24/4/76 اعلام داشته اند:
موضوع ادعای خلاف شرع بودن قسمتی از ماده 4 آئین نامه بیمه بازنشستگی سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی مصوب سال 1373 در جلسه مورخ 24/4/76 فقهای شورای نگهبان مطرح شد و بنظر اکثریت آقایان فقهاء آئین نامه مذکور مغایر موازین شرع شناخته نشد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست آیت الله موسوی تبریزی و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از و بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.
رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
نظر باینکه ماده 14 آئین نامه بیمه وبازنشستگی سردفتران و دفتریاران بشرح نظریه شماره 102/21/76 مورخ 24/4/76 فقهای شورای نگهبان مغایر احکام شرع شناخته نشده و از طرفی مخالف قوانین موضوعه و مضییع حق مکتسبی نیست , موردی برای ابطال آن بر اساس ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری وجود ندارد.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری - سید ابوالفضل موسوی تبریزی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 52

تاریخ تصویب : 1376/05/11

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.