×

تصمیمات شورای پنج نفری در لایحه قانونی اصلاح سازمان دادگستری و قانون استخدام قضات قابل طرح و استماع در دیوان می باشد

تصمیمات شورای پنج نفری در لایحه قانونی اصلاح سازمان دادگستری و قانون استخدام قضات قابل طرح و استماع در دیوان می باشد

تصمیمات-شورای-پنج-نفری-در-لایحه-قانونی-اصلاح-سازمان-دادگستری-و-قانون-استخدام-قضات-قابل-طرح-و-استماع-در-دیوان-می-باشد
بسمه تعالی
تاریخ 19/7/76 شماره دادنامه 96 کلاسه پرونده 76/136
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی: لطف اله ملوک زاده.
موضوع شکایت و خواسته: نقض رای صادره از شعبه نهم بشماره 544 - 26/5/76 در پرونده کلاسه 75/1335
مقدمه: شاکی طی شکایتنامه تقدیمی اعلام داشته اند: اینجانب بموجب تصمیم مورخه 28/1/58 هیات تصفیه قضات باتفاق تعداد زیادی از همکاران قضائی در اجرای لایحه مصوبه 27/12/57 بصورت غیابی از خدمت قضائی معاف شده و بعنوان مدیر دفتر و مدیر اجرای شعبه 25 دادگاه شهرستان تهران منصوب شده ام. در این رابطه به دیوان عدالت اداری شکایت نموده و تقاضای بازگشت بکار قضائی را نموده ام. پرونده در شعبه نهم مطرح رسیدگی قرار گرفت و ریاست محترم شعبه بلحاظ اینکه هیات مزبور بمنزله هیات قضائی است دادخواست اینجانب را قابل استماع در دیوان ندانسته و در نتیجه به رد شکایت اعلام نظر فرموده اند. در حالیکه هیات تصفیه محکمه قضائی نیست تا اینکه تصمیمات آن جنبه قضائی داشته و از شمول صلاحیت رسیدگی دیوان خارج باشد. با عنایت باینکه کمیسیون تصفیه قضات یک مرجع اداری است نظر کمیسیون مراتع ملی و غیره چنین بنظر می رسد که تشخیص ریاست محترم شعبه نهم اشتباه باشد. بنابمراتب فوق در اجرای تبصره های 2و3 الحاقی بماده 18 قانون دیوان عدالت اداری تقاضای رسیدگی مجدد دارم.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست آیت الله موسوی تبریزی و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از و بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.
رای هیات عمومی
نظر باینکه شورای پنج نفری در لایحه قانونی اصلاح سازمان دادگستری و قانون استخدام قضات مصوبه اسفندماه 1357 مامور بررسی صلاحیت قضات دادگستری در زمره دادگاهها و مراجع قضائی موضوع تبصره 2 ماده 11 قانون دیوان عدالت اداری قرار ندارد رسیدگی به تصمیمات آن شورا به تجویز بند 2 ماده 11 قانون دیوان عدالت اداری قابل طرح و استماع در دیوان می باشد, بدین جهت دادنامه شماره 544 مورخ 26/5/76 شعبه نهم دیوان عدالت اداری در اجرای تبصره های 2و3 الحاقی بماده 18 قانون دیوان نقض می گردد و رسیدگی مجدد به شعبه دهم ارجاع می شود.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری سید ابوالفضل موسوی تبریزی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 96

تاریخ تصویب : 1376/07/19

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.