×

تقاضای لغو تبصره ذیل ماده 6 مصوبه اصلاح ضوابط ثبت شرکتها و مالکیتهای صنعتی و معنوی در مناطق آزاد تجاری صنعتی

تقاضای لغو تبصره ذیل ماده 6 مصوبه اصلاح ضوابط ثبت شرکتها و مالکیتهای صنعتی و معنوی در مناطق آزاد تجاری صنعتی

تقاضای-لغو-تبصره-ذیل-ماده-6-مصوبه-اصلاح-ضوابط-ثبت-شرکتها-و-مالکیتهای-صنعتی-و-معنوی-در-مناطق-آزاد-تجاری-صنعتی
بسمه تعالی
تاریخ 1/9/76 شماره دادنامه 123 کلاسه پرونده 76/24
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور.
موضوع شکایت و خواسته : لغو تبصره ذیل ماده 6 مصوبه اصلاح ضوابط ثبت شرکتها و مالکیتهای صنعتی و معنوی در مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران موضوع تصویب نامه شماره 45052/ت 16874 ک - 23/5/75 شورای عالی مناطق آزاد تجاری.
مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته اند, طبق تصویب نامه شماره 45052/ت 16874 - 23/5/75 شورای عالی مناطق آزاد تجاری و در تبصره الحاقی ذیل ماده 6 اصلاح ضوابط ثبت شرکتها در مناطق آزاد تکالیفی بعهده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور محول شده که انجام آن خلاف مقررات ثبتی می باشد و محمل قانونی ندارد, مضافاً اینکه ثبت شرکتها و موسسات تجاری و غیر تجاری اعم از ایرانی و خارجی و علائم و اختراعات پلمپ دفاتر تجارتی ثبت دفتر تجارتی و اسم دفتر تجارتی جزء اختیارات و تکالیف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد, فلذا ارسال سوابق ثبتی اشخاص حقوقی از ادارات ثبت اسناد و به واحد شرکتهای مناطق آزاد که از واحدهای تاسیس شده توسط سازمان ثبت نمیباشد مجوز قانونی ندارد, بالاخص اینکه در تبصره الحاقی مذکور نحوه همکاری جهت جلوگیری از تکرار نامهای مشابه برای شرکتها مشخص نگردیده, بنابمراتب فوق و با امعان نظر به مفاد نامه شماره 11925/32/1 - 21/6/75 سازمان ثبت عنوان ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و صورتجلسه مورخ 11/10/75 تقاضای رسیدگی و صدور رای مبنی بر لغو تبصره ذیل ماده 6 تصویب نامه 45052ن 16874ک مورخ 23/5/75 مورد استدعاست.
مدیر کل حقوقی ریاست جمهوری در پاسخ بشکایت مذکور طی نامه شماره 4001/59811 مورخ 8/5/76 مبادرت به ارسال تصویرنامه شماره 992/7603/الف مورخ 18/4/76 شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی نموده است در نامه اخیر آمده است.
1 - بر طبق ماده 22 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی , ثبت شرکتها و مالکیت های صنعتی و معنوی در هر یک از مناطق آزاد قشم, کیش و چابهار توسط سازمان مناطق مذکور انجام خواهد شد. اجرای موضوع این مجوز قانونی ملازم با رعایت قوانین ثبتی حاکم در سایر نقاط کشور نمی باشد, زیرا در ماده 22 قانون مذکور تصریح گردیده که ثبت شرکتها و مالکیت های صنعتی و معنوی در مناطق آزاد بر طبق ضوابط مصوب هیات دولت انجام می شود, در نتیجه هر کدام از این ضوابط و مقررات که در راستای احکام مربوطه به تصویب هیات دولت می رسد از قید الزام به پیروی از قوانین مشابه مجری در سایر نقاط کشور مستثنی می باشند.
2 - حکم موصوف در بخش اول تبصره ذیل ماده 6 شرکتها و مالکیت های صنعتی در مناطق آزاد منافات با قانون ندارد, زیرا آنچه که در قسمت اول تبصره فوق الذکر عنوان شده برای اجرای صحیح وظایف قانونی واحد ثبتی سازمانهای مناطق آزاد لازم است و فقدان آن یعنی عدم ارسال سوابق ثبتی مذکور به واحدهای ثبتی سازمانهای مناطق آزاد لازم است و فقدان آن یعنی عدم ارسال سوابق ثبتی مذکور به واحدهای ثبتی سازمان های مناطق آزاد, موجب خلل در اجرای ماده 22 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد خواهد بود. بخش دوم تبصره مذکور نیز خلاف قانون نمی باشد از آن جهت که صرفاً توصیه به همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با واحدهای ثبتی مناطق آزاد نموده برای پیشگیری از تعیین نامهای مشابه و این توصیه محمول بر حکم خاص و یا جدیدی نمیباشد که بر آن پایه بحث رابطه آن با قانون از نظر مغایرت یا انطباق مفتوح شود.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست آیت الله موسوی تبریزی و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از و بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.
رای هیات عمومی
با توجه به صراحت ماده 22 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران که مقرر داشته است, ثبت شرکتها و مالکیتهای صنعتی و معنوی, همچنین ثبت کشتیها, شناورها و هواپیماها در هر منطقه توسط سازمان آن منطقه با رعایت اصل هشتاد و یکم قانون اساسی طبق ضوابط مصوب هیات وزیران انجام میشود ماده 6 آئین نامه اجرائی قانون مزبور و تبصره های ذیل آن به استفاده از اختیار مقرر در ماده 22 قانون مزبور تنظیم و تصویب شده است. مغایر قانون شناخته نگردید.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری سید ابوالفضل موسوی تبریزی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 123

تاریخ تصویب : 1376/09/01

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.