×

رسیدگی بشکایت اشخاص در سایر مراجع صالحه موجب زوال وظایف و تکالیف قانونی سازمان مذکور در امر رسیدگی به موارد تخلفات اعلامی نمی باشد

رسیدگی بشکایت اشخاص در سایر مراجع صالحه موجب زوال وظایف و تکالیف قانونی سازمان مذکور در امر رسیدگی به موارد تخلفات اعلامی نمی باشد

رسیدگی-بشکایت-اشخاص-در-سایر-مراجع-صالحه-موجب-زوال-وظایف-و-تکالیف-قانونی-سازمان-مذکور-در-امر-رسیدگی-به-موارد-تخلفات-اعلامی-نمی-باشد

وکیل


بسمه تعالی
تاریخ 23/12/76 شماره دادنامه 185 کلاسه پرونده 76/91
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی: آقای حسین قادری
موضوع شکایت و خواسته: لغو بخشنامه شماره 19671/1 مورخ 8/12/73 سازمان بازرسی کل کشور.
مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است به دنبال شکایت از قاضی رسیدگی کننده به پرونده در دادستانی انتظامی قضات مرجع مذکور موصوف را متخلف تشخیص و درخواست مجازات برای وی نموده است. بدنبال آن به دلیل اقدامات متعدد غیر قانونی و غیر اسلامی و غیر انسانی مسئول حراست گمرک و مامورین که بعضاً نقض آشکار قانون اساسی و قانون مجازات اسلامی بود شکایتی علیه مامورین موصوف تسلیم سازمان بازرسی کل کشور مستقر در اهواز نمودم که متاسفانه سازمان مذکور مستقر در اهواز اعلام می دارد که طبق بخشنامه شماره 19671 مورخ 8/12/73 ریاست سازمان بازرسی کل کشور بعلت طرح شکایت در دادستانی انتظامی قضات از رسیدگی معذوریم .
در حالی که دادستانی قضات فقط به تخلفات قاضی رسیدگی می کند و اساساً کاری به تخلف مامورین و سازمانهای متخلف دیگر ندارد. بنابمراتب درخواست ابطال بخشنامه شماره 19671/1 مورخ 8/12/73 را دارم.
مدیر کل دفتر قوانین مقررات و امور مجلس سازمان بازرسی کل کشور طی نامه شماره 639/76/ق مورخ 25/11/76 در پاسخ بشکایت مذکور اعلام داشته اند:
1 - با توجه به مفاد بخشنامه مورد شکایت فقط بند 1 آن ناظر تقاضای شاکی می باشد و استماع شاکی در مورد بقیه بندهای آن فاقد وجاهت قانونی است.
2 - به استناد بند الف ماده 2 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور رسیدگی بشکایت از طرز محاکم در صلاحیت سازمان بازرسی کل کشور قرار داده نشده است تا عدم رسیدگی به آن خلاف قانون باشد و بخشنامه صادره در مورد وظایف در بند 1 نیز وفق قانون بوده و از اطاله رسیدگی و انجام کارهای موازی جلوگیری کرده است.
3 - همانطوریکه شاکی اعلام داشته است از طرز کار قاضی محترم رسیدگی کننده شاکی بوده که دادسرای انتظامی قضات حسب ادعایش رسیدگی لازم معمول داشته است و شکایت دیگر وی نیز سرقت و بازداشت بوده, که قانوناً رسیدگی به آن در صلاحیت این سازمان قرار ندارد, لذا ادعایش واهی و صدور بخشنامه مطابق مقررات بوده است
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست آیت الله موسوی تبریزی و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از و بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.
رای هیات عمومی
با عنایت به وظایف و مسئولیتهای سازمان بازرسی کل کشور در جهت نظارت بر حسن جریان امور اجرای صحیح قوانین در دستگاههای اداری از طریق بازرسیهای مستمر یا فوق العاده و اعلام موارد تخلف و شکایت بشرح مواد 1و2 و تبصره ماده 2 قانون بازرسی کل کشور مصوب 19/7/1360 و اینکه رسیدگی بشکایت اشخاص در سایر مراجع صالحه موجب زوال وظایف و تکالیف قانونی سازمان مذکور در امر رسیدگی به موارد تخلفات اعلامی نمی باشد. مفاد بند 1 بخشنامه شماره 19671/1 مورخ 8/12/73 مغایر مصرحات قانون فوق الذکر تشخیص, و باستناد قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری, ابطال می گردد.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری سید ابوالفضل موسوی تبریزی


نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 185

تاریخ تصویب : 1376/12/23

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.