×

سردفتر موظف است در موقع ثبت ازدواج و یا طلاق افراد مشمولی را که فاقد مدارک لازم مبنی بر انجام خدمت دوره ضرورت و یا معافیت از آن باشند , بمراجع انتظامی محل معرفی نماید

سردفتر موظف است در موقع ثبت ازدواج و یا طلاق افراد مشمولی را که فاقد مدارک لازم مبنی بر انجام خدمت دوره ضرورت و یا معافیت از آن باشند , بمراجع انتظامی محل معرفی نماید

سردفتر-موظف-است-در-موقع-ثبت-ازدواج-و-یا-طلاق-افراد-مشمولی-را-که-فاقد-مدارک-لازم-مبنی-بر-انجام-خدمت-دوره-ضرورت-و-یا-معافیت-از-آن-باشند-,-بمراجع-انتظامی-محل-معرفی-نماید
بسمه تعالی
تاریخ 25/8/68 شماره دادنامه 71 کلاسه پرونده 66/109
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: رئیس هیات مدیره جامعه روحانیت سردفتران ازدواج و طلاق تهران و حومه.
موضوع شکایت و خواسته: اعلام مغایرت بخشنامه 1316 - س/2 - 28/7/66 اداره کل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با قانون وظیفه عمومی.
مقدمه: شاکی بشرح نامه مورخ 124 مورخ 5/11/1366, اعلام داشته است: باستناد بخشنامه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور, سردفتر موظف خواهد بود در موقع ثبت ازدواج و یا طلاق افراد مشمولی را که فاقد مدارک لازم مبنی بر انجام خدمت دوره ضرورت و یا معاونت از آن باشند, بمراجع انتظامی محل معرفی نمایند , و مراجع مزبور موظف به دستگیری آنان میباشند . این موضوع موجب رکود کار و نگرانی سران دفاتر ازدواج و طلاق و ارباب رجوع شده , و با قانون وظیفه عمومی مغایرت دارد.
با انجام تبادل لایحه مدیر کل حقوقی ریاست جمهوری در پاسخ اعلام داشته است:
نظر باینکه مطابق قانون الحاق موادی به قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب 1365 دولت موظف شده است مشمولان غایب را شناسائی و دستگیر نماید. مطابق ماده 201 آئین نامه اصلاحی قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب 1365 کلیه افرادی که در سنین مشمولیت قرار دارند , موظف شده اند مدارک مربوط به وضع مشمولیت خود را همراه داشته باشند , و در ماده 203 وزارتخانه ها و موسسات دولتی و وابسته بدولت نهادهای قانونی موظف شده اند ضمن انجام امور جاری , چنانچه مشمولی فاقد مدارک مذکور در تبصره 2 ماده 200 آئین نامه باشد , مراتب را به نزدیکترین مرجع انتظامی محل, اعلام نمایند. مع الوصف ثبت ازدواج در دفاتر موکول به تعیین وضعیت خدمت وظیفه نشده , و اگر مشکلی برای متقاضی غایب در ثبت ازدواج ایجاد شود , نتیجه قهری شناسائی وی میباشد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست آیت الله موسوی تبریزی و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از و بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.
رای
بخشنامه شماره 1316 - س/2 - 28/7/1366 اداره کل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور , مغایر با قانون خدمت وظیفه عمومی , تشخیص نگردید.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری - سید ابوالفضل موسوی تبریزی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 71

تاریخ تصویب : 1368/08/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.