×

دفاتراسناد رسمی که فاقد کارمند بوده و هستند مکلفند پانزده درصد از حق التحریر را هر ماه بحساب کانون سردفتران و دفتریاران واریز نمایند

دفاتراسناد رسمی که فاقد کارمند بوده و هستند مکلفند پانزده درصد از حق التحریر را هر ماه بحساب کانون سردفتران و دفتریاران واریز نمایند

دفاتراسناد-رسمی-که-فاقد-کارمند-بوده-و-هستند-مکلفند-پانزده-درصد-از-حق-التحریر-را-هر-ماه-بحساب-کانون-سردفتران-و-دفتریاران-واریز-نمایند
بسمه تعالی
تاریخ 10/9/65 شماره دادنامه 77 کلاسه پرونده 63/29
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای سید محمد کاظمی شریعت
طرف شکایت : کانون سردفتران و دفتریاران
موضوع شکایت : تقاضای ابطال ماده 12 آئین نامه اجرائی لایحه قانونی راجع به حق التحریر دفاتر اسناد رسمی و نحوه تقسیم آن مصوب 3/3/59 شورای انقلاب بلحاظ مغایرت این ماده با موازین شرعی و مقررات قانون اساسی.
مقدمه: شاکی بشرح دادخواست تقدیمی خود اعلام داشته است در تاریخ 3/3/59 ماده واحدهای بتصویب شورای انقلاب رسید که ذیلاً به قسمتی از آن اشاره میشود.
بمنظور کمک به کارکنان دفاتر اسناد رسمی در سطح کشور مقرر میدارد از اول فروردین ماه سال 1358 صدی پانزده از حق التحریر دریافتی از اسناد تنظیمی توسط سردفتر دفترخانه بحساب 2376 کانون سردفتران و دفتریاران در بانک ملی ایران وازیز شود.
هر چند که در این ماده واحده اشاره ای به لزوم وضع آئین نامه اجرائی برای ماده واحده موصوف و مرجع تصویب آن نشده است. معهذا در سال 1359 کانون سردفتران و دفتریاران آئین نامه ای درباره نحوه اجرای ماده واحده موصوف در 25 ماده تهیه و تصویب و جهت تائید به شورای عالی قضائی ارسال که شورای عالی قضائی نیز در خرداد ماه سال 1360 آئین نامه پیشنهادی را با انجام اصلاحاتی تائید نموده و برای اجراء به کانون سردفتران و دفتریاران اعاده کردند.
در ماده 12 این آئین نامه آمده است که دفاتری که فاقد کارمند و یا مستخدم بوده و یا باشند مبالغ مندرج در ماده واحده را کلا بحساب شماره 2376 مبالغ قابل واریز منظور خواهند نمود. با وضع این ماده دفاتری که فاقد کارمند بوده و هستند مشمول لایحه قانونی مورد اشاره در بالا شده و باین دفاتر نیز تکلیف گردیده که پانزده درصد از حق التحریر را هر ماه بحساب کانون واریز نمایند. بنابه مراتب بالا نظر باینکه ماده 12 آئین نامه موصوف برخلاف اصول یکصدو هفتادم و یکصدو هفتادو سوم قانون اساسی است در مقام تقدیم دادخواست برآمده و تقاضای ابطال ماده 12 آئین نامه مذکور و سایر موادی که در ارتباط با این ماده هستند دارم.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه الاسلام حاج شیخ آقا محمد علی فیض ریاست هیات عمومی روسای شعب دیوان تشکیل و پس از و بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.
رای
1 - با توجه به بندهای 5 و7 ماده 66 و ماده 75 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب 25/4/1354 و حدود و وظایف اختیارات قانون شورایعالی قضائی تصویب آئین نامه اجرائی لایحه قانون راجع به حق التحریر دفاتر اسناد رسمی و نحوه تقسیم آن مورخ 24/3/1360 مخالف با قانون نمیباشد.
2 - با توجه به نظریه 6001 مورخ 20/8/1365 فقهای محترم شورای نگهبان بشرح بین الهلالین با توجه به اینکه سردفتران قبول کرده اند طبق ترتیبات و تنظیمات قانونی که از طرف دولت معین میشود , عمل نمایند. مقرر کردن ترتیب مرقوم بموجب قانون عادی با توجه به اینکه سردفتران در ادامه شغل و ترک آن مختارند اشکال شرعی ندارد.
مفاد 12 آئین نامه فوق الذکر مغایر موازین شرع تشخیص داده نشده , و مخالفتی هم با اصول قانون اساسی و قوانین موضوعه دیگر ندارد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری محمد علی فیض

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 77

تاریخ تصویب : 1365/09/10

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.