×

آئین نامه معاملات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

آئین نامه معاملات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

آئین-نامه-معاملات-بنیاد-مسکن-انقلاب-اسلامی-

وکیل


آئین نامه معاملات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

فصل اول - کلیات و تعاریف
معاملات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مشمول مقررات این آئین نامه می باشد.
ماده 1- معامله ، در این آئین نامه به کلیه روابط حقوقی و مشروط به قصد وتراضی طرفین که بر مبنای ضوابط و موازین قانونی و به منظور تحقق اهداف و برنامه های مصوب ، بین بنیاد وحداقل یک شخصیت حقیقی یا حقوقی به عنوان متعاملین برقرار و به حصول هنوعی از عقود، الزامات وتعهدات لازم الاجرای متقابل بیانجامد، اطلاق گردیده است .
ماده 2- کلیه معاملات بنیاد اعم از خرید، فروش ، عاملیت ، پیمانکاری ، معاوضه و تهاتر، مشارکت ، خدمات ، اجاره ،رهن ،استیجاره قرض ونظایر آن ، تابع مقررات موضوعه این آئین نامه بوده وبر اساس حقوق و اختیارات واگذاری به ارکان و سطوح عامل ونیزروش انجام معاملات به دو گروه عمده معاملات تحت عنوان :
- معاملات خاص
- معاملات عمومی
تفکیک و متمایز گردیده است .
ماده 3- هر یک از انواع معاملات بنیاد به موجب موازین آئین نامه مالی و بر اساس تعاریف مندرج در مواد22الی 25 آئین نامه مذکور پس از طی مراحل تشخیص ، تامین اعتبار(تخصیص )، تعهد،تسجیل و تنفیذ(صدور مجوز نهایی به منظور ایجاد تعهد وانجام معامله ) صورت می پذیرد.
ماده 4- روش انجام کلیه معاملات ، مناقصه و مزایده خواهدبود، مگر موارد مربوط به معاملات خاص یا سایر مستثنیات مذکور در این آئین نامه .

فصل دوم - مقررات انجام معاملات خاص
ماده 5- آن گروه از معاملات که به تبع نوع و ویژگیهای ماموریت و عملکرد بنیاد و نیز برخورداری از اهمیت و کیفیت متمایز باشرایط معاملات عادی و متعارف ، قابل انجام به طرق و روشهای متداول نباشند، تحت عنوان معاملات خاص تابع مقررات موضوعه این فصل خواهند بود و از طریق ترک مناقصه ومزایده به انجام می رسند.
موارد بارز و قابل تمیز معاملات خاص با توجه به طبقه بندی نوع آنها به ترتیب زیر خواهد بود.

الف - خرید
1- هرگونه خرید از وزارتخانه ها، سازمانها وموسسات وشرکتهای دولتی و وابسته به دولت ، شرکتهای تحت پوشش ، شهرداریها وکلیه نهادهای انقلاب اسلامی در زمینه خدمات یا اقلام واموال منقول .
2- خرید اموال ، خدمات ، حق الامتیاز و سایر حقوقی که با نظر کمیسیون معاملات ، منحصر به فرد تشخیص داده می شود.
3- خرید خدمات هنری و خدمات صنعتگران ، خدمات فرهنگی ، فنی ، آموزشی ، مشاوره ای و تحقیقاتی ، کارشناسی ( به جز مواردی که تعرفه مبتنی بر قانون مشاوره ای و تحقیقاتی ، کارشناسی ( به جز مواردی که تعرفه مبتنی بر قانون داشته باشد)، با توافق واحددرخواست کننده با طرف معامله و پس از تایید معاون پشتیبانی و هماهنگی امو راستانها در مرکز و رئیس بنیاد استان در استان .
4- استیجاره یا خرید اموال غیر منقول و حق واگذاری محل که بهای یایه آن با نظر کارشناس رسمی دادگستری تعیین خواهد شد.
5- خرید کالای انحصاری دولتی یا محصولات تولیدی داخلی وخارجی که بهای آنها از سوی مراجع ذیصلاح تعیین و رسما" اعلام گردیده باشد.
6- خرید کالاهای مورد مصرف روزانه که در محل ، نرخ ثابتی از طرف دولت و یا مراجع ذیصلاح برای آن تعیین شده باشد.
7- خرید قطعات یدکی برای تعویض و یا تکمیل لوازم وتجهیزات ماشین آلات و وسایط نقلیه موجود وهمچنین ادوات و وسایل اندازه گیری دقیق و لوازم آزمایشگاهی علمی و نفنی و حق اختراع ونظایر آن ، به تشخیص معاون پشتیبانی و هماهنگی امور استانها در مرکز و رئیس استان در استان .
8- کرایه حمل ونقل هوایی ، دریایی ، زمینی و نظایر آن که بر اساس تعرفه مشخص از طرف مراجع ذیصلاح اعلام گردیده است .
9- تعمیرات ماشین آلات ثابت ومتحرک که بر اساس تعرفه مشخص از طرف مراجع ذیصلاح اعلام گردیده است .

ب - سایر معاملات خاص
1- انعقاد قرارداد اخذ هر گونه وام و اعتبار
2- عقد قرارداد برای استفاده از خدمات موسسات ، در زمینه مشاوره مالی ، مالیاتی ، حقوقی ، فنی و تحقیقاتی .
3- موارد مشمول مقررات استخدامی که تابع موازین آئین نامه استخدامی بنیاد می باشد.
4- انعقاد هر گونه قرارداد پیمانکاری که پس از رعایت کلیه ضوابط و مقررات قانونی و اخذ مجوز از معاونتهای ذیربط نافذ خواهد بودژ
5- فروش یا واگذاری پروژه های مسکن شهری که تحت ضوابط و آئین نامه های خاص احداث گردیده ، بر اساس آئین نامه مربوط خواهد بود.
ماده 6- ارکان معاملات خاص ، براساس مراحل مختلف انجام آنهابه ترتیب زیر پیش بینی گردیده است :
الف - تنفیذ انجام معاملات خاص در حد جزئی ومتوسط، در مرکز به عهده معاون پشتیبانی و هماهنگی امور استانها و در استان به عهده رئیس بنیاد و در حد معاملات عمده پس از تصویب کمیسیون معاملات در استان به عهده رئیس استان و در مرکز به عهده رئیس بنیاد می باشد.
ب - انجام مراحل تشخیص ، تخصیص و تسجیل معاملات خاص وهمچنین ایجاد تعهد راجع به آنها پس از تنفیذ، در مرکز از اختیارات معاون پشتیبانی و هماهنگی امور استانها و در استان به عهده رئیس استان می باشد.

فصل سوم - مقررات انجام معاملات عمومی
ماده 7- سایر معاملات بنیاد که تحت عنوان معاملات عمومی ،مشمول ضوابط صل حاضر خواهند بود، به لحاظ نصاب مبالغ قطعی انجام ، یا مبالغ برآورد آنها، به سه گروه متمایز بشرح زیر تفکیک می گردد:
الف - معاملات جزئی - معاملاتی که مبلغ آن از 5 میلیون ریال تجاوز ننماید.
ب - معاملات متوسط- معاملاتی که مبلغ آن بیش از 5 میلیون ریال و کمتر از50 میلیون ریال باشد.
ج - معاملات عمده - معاملاتی که مبلغ آن بیش از50 میلیون ریال باشد.
تبصره 1- کلیه معاملات عمومی بنیاد، در حد نصاب عمده اعم از مستثنیات موضوع ماده 5 یا غیر آن ، که مبلغ آنها بیش از500 میلیون ریال باشد، بعنوان معاملات خاص تلقی گردیده و با تصویب کمیسیون معاملات و تایید رئیس بنیاد مرکز نافذ می باشد.
تبصره 2- نصابهای مذکور در مورد معاملات خرید از محل بودجه جاری بوده و نصاب معاملات مربوط به طرحها و پروژه های عمرانی و معاملات خاص معادل دو برابر نصابهای مذکور می باشد.
ماده 8- انجام کلیه مراحل تشخیص ، تضمین ، تسجیل ، تنفیذوتعهد معاملات عمومی بنیاد در بخشهای کلی خرید و فروش ، حسب نوع کالا یا خدمات و نصابهای تعیین شده به ترتیب مذکور بشرح آتی ، به مسئولین ذیربط بنیاد واگذار گردیده است .

بخش اول - مقررات وارکان خرید:
ماده 9- مسئولیت تامین اعتبار(تخصیص ) و تطبیق یا ضوابط در کلیه معاملات خرید بنیاد، در هر نوع ونصابی ، در مرکز به عهده مدیر مالی و در استان به عهده مدیر مالی و اداری خواهد بود.
ماده 10- مسئولیت انجام مرحله تشخیص کلیه معاملات خرید بنیاد، در هر نوع و نصابی ، به عهده معاونت یا مدیریت مستقل درخواست کننده کالا یا خدمات موضوع معامله خواهد بود.
ماده 11 - مسئولیت انجام مراحل تسجیل و تعهد معاملات خرید خدمات مورد نیاز بنیاد، در نصابهای جزیی و متوسط به عهده بالاترین مقام درخواست کننده بوده و تنفیذ آن از اختیارات معاون پشتیبانی هماهنگی امور استانها در مرکز و رئیس بنیاد استان در هر استان می باشد.
ماده 12- مسئولیت انجام مراحل تسجیل و تعهد معاملات خرید کالاهای مورد نیاز بنیاد در نصاب جزئی در مرکز به عهده مدیر اداری و در استان به عهده مدیر مالی و اداری است ، که ازطریق تایید نهایی صحت اقدامات انجام شده توسط مامور خرید در زمینه رعایت صرفه و صلاح بنیاد اعمال خواهد گردید.
تبصره - مامور خرید می بایستی ذیل اسناد هزینه را با قیدنام و نام خانوادگی و سمت خود، تاریخ انجام هزینه و ذکر (معامله به کمترین بهای ممکن انجام شده است )، امضاء نماید.
ماده 13- مسئولیت تنفیذ کلیه معاملات جرئی خرید کالاهای مورد نیاز بنیاد، در مرکز به عهده مدیر امور مالی ودر استان به عهده مدیر مالی و اداری خواهد بود.
ماده 14- مسئولیت انجام مراحل تسجیل و تعهد معاملات خرید کالای مورد نیاز بنیاد در نصاب متوسط در مرکز به عهده مدیر امور اداری و در استان به عهده مدیر مالی و اداری است که از طریق تایید نهایی صحت معامله توسط مامور خرید در مراحل زیر صورت خواهد گرفت :
الف - اخذ استعلام بهای کتبی و جداگانه از حداقل 3 منبع عرضه کالا یا خدمت مورد معامله ، مگر در مواردی که به تشخیص مدیر امور اداری در مرکز و مدیر مالی و اداری در هر استان ، تعداد منابع فوق الذکر در محل ، کمتر از حد تعیین شده باشد.
ب - بررسی وانتخاب مناسبترین پیشنهاد واصله و ارائه نتیجه جهت صدور مجوز انجام معامله .
ماده 15- مسئولیت تنفید معاملات خرید کالای مورد نیاز بنیاد، در نصاب متوسط، در مرکز به عهده معاون پشتیبانی وهماهنگی امور استانها و در استان به عهده رئیس بنیاد استان خواهد بود.
ماده 16- تسجیل و تعهد معاملات خرید کالا یا خدمات مورد نیاز بنیاد، در نصاب عمده از اختیارات کمیسیون معاملات و به ترتیب مقرر در مواد بعدی این بخش خواهد بود.
ماده 17- تنفید معاملات در نصاب عمده پس از تصویب کمیسیون معاملات در مرکز به عهده رئیس بنیا و در استان به عهده رئیس استان ودر معاملات بیش از000/000/500 ریال در هزینه های جاری و مبالغ بیش از یک میلیارد ریال ، موضوع تبصره 2 ماده 7 این آئین نامه ، پس از تائید رئیس بنیاد مرکز نافذ خواهد بود.
ماده 18- ترکیب اعضای کمیسیون معاملات که در اجرای مقررات این آئین نامه تشکیل و عهده دار انجام وظایف محوله خواهد شد، به ترتیب زیر تعیین می گردد:
1- رئیس بنیاد یا نماینده تام الاختیار ایشان در مرکز/رئیس بنیاد هر استان در استان .
2- معاون پشتیبانی و هماهنگی امور استانها در مرکز/ مدیر مالی و اداری هر استان در استان .
3- معاون یا مدیر مستقل درخواست کننده (افراد ذیربط در این بند ممکن است بیش از یک نفر باشند و لذا حضور ایشان الزامی است لکن مجموعا" دارای یک حق رای می باشند)ژ
4- مدیر دفتر حراست در مرکز/ رئیس حراست هر استان دراستان .
5- مدیر امور حقوقی در مرکز/ کارشناس حقوقی در استان .
تبصره 1- رسمیت جلسات کمیسیون معاملات ، منوط به حضوراکثریت نسبی اعضاء بوده ومصوبات کمیسیون با اکثریت آراء قابل اجراء می باشد. حضور اعضاء شخصا" الزامی است .
تبصهر2- معاوت پشتیبانی و هماهنگی امور استانها در مرکز و مدیر مالی و اداری هر استان در استان ، بعنوان دبیر کمیسیون معاملات تعیین گردیده و مسئولیت انجام اقدامات اجرائی مرتبط با برگزاری تشریفات قانونی معاملات و سایر امور مربوط به تشکیل و اداره جلسات ، اعلام و نگهداری مصوبات ، اسناد، سوابق وصورتجلسات کمیسیون ونظایر آن را به عهده خواهد داشت .
ماده 19- معاملات عمده خرید، پس از اخذ مجوزهای لازم بشرح مفاد ماده 17 این آئین نامه ، از طریق انتشار آگهی مناقصه عمومی یا ارسال دعوتنامه (مناقصه محدود) به انجام خواهد رسید.
ماده 20- مسئولیت اتخاذ تصمیمات لازم در مورد چگونگی ذکر مشخصات موضوع معامله و شرایط مترتب بر انجام آن ، در آگهی مناقصه و همچنین دفعات درج وانتشار آن در روزنامه های کثیر الانتشار، به عهده کمیسیون معاملات بنیاد خواهد بود.
تبصره - در اسناد واوراق مناقصه محدود و عمومی ، شرایط ونکات زیر باید به طور وضوح تعیین و وقید گردد:
الف - نوع ومقدار کالا و یا کار با ذکر مشخصات .
ب - مدت و محل تحویل کالا و یا احکام کار وترتیب حمل ومیزان خسارت در صورت تاخیر.
ج - محل اخذ اسناد مناقصه و تسلیم پیشنهادها.
د - میزان سپرده و ذکر آن که به پیشنهادهای فاقد سپرده ، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
ه - محل و تاریخ تشکیل کمیسیون معاملات .
و - مهلت قبول پیشنهاد از تاریخ انتشار آگهی با صدور دعوتنامه ، که نمی بایستی از ده روز کمتر باشد.
ز - ذکر آنه سایر اطلاعات و جزئیات مربوط، در اسناد مناقصه مندرج است .
ح - ذکر آنکه کمیسیون در رد و یا قبول هر یک از پیشنهادات مختار است .
ط - میزان تضمین حسن انجام معامله وترتیب دریافت واستردادآن .
ی - تصریح آنکه مناقصه گزار مکلف است هر گونه مالیات و عوراض که بابت معامله به طرف قرارداد تعلق گیرد از بهای کارکرد یا کالای تحویلی در موقع پرداخت مطالبات او کسر نماید.
ک - میزان پیش پرداخت ( در صورتی که به تشخیص دستگاه مناقصه گزار، پرداخت آن به برنده مناقصه لازم باشد) وترتیب پرداخت آن در قبال اخذ تضمین لازم مورد قبول .
ل - ذکر مبلغ سپرده شرکت در مناقصه ، مورد قبول بنیاد بشرح ذیل :
1- برای معاملات تا100 میلیون ریال ، معادل 5درصد.
2- برای معاملات 100 میلیون ریال ، معادل 5درصد.
3- برای معاملات 100 میلیون ریال تا200 میلیون ریال ، معادل 3 درصد.
م - ذکر آنه در صورتی که برنده مناقصه حاضر به انعقاد قرارداد وانجام معامله نشود، سپرده او ضبط و با نفر دوم مناقصه معامله انجام می شود و آنکه سپرده برنده دوم مناقصه نیز در صورتی که از انعقاد قرارداد و یا انجام معامله امتناع ورزد، ضبط خواهد شد.
ن - ترتیب فروش اسناد مناقصه (براساس روشی که در هر مورد از طرف بنیا تعیین می شود.
ث - ذکر آنکه به پیشنهادهای فاقد امضاء، مبهم ومشروط وبدون سپرده و پیشنهادهایی که بعد از انقضای مدت مقرر در آگهی مناقصه واصل شود، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
ع - در صورتی که شرایط مناقصه مفصل و درج آن در روزنامه مستلزم هزینه زیاد باشد، ممکن است نوع کالا و یا کار مورد معامله و مقدار ومدت ومحل تحویل ومیزان پیش پرداخت ومدت ومحل قبول پیشنهادها در آگهی درج وتصریح گردد که نقشه ها و برگ شرایط ومشخصات معامله در محل معین موجود است و پیشنهاددهندگان باید یک نسخه از آن را دریافت و با قید قبولی امضاء کرده وبه پیشنهاد خود ضمیمه و تسلیم دارند.
ماده 21- مناقصه محدود، بنا به تشخیص واعلام نظر مستقیم کمیسیون معاملات مرکز یا استان انجام گردیده و به هر صورت مسئولیت تعیین صلاحیت و معرفی اشخاصی که طرف دعوی واقع می شوند، به عهده کمیسیون معاملات مربوط خواهد بود.
ماده 22- در موارد عدم وصول پیشنهاد ظرف مدت مقرر، اتخاذ تصمیم نسبت به تجدید یا ترک مناقصه ، از اختیارات کمیسیون معاملات خواهد بود.
ماده 23- در اجرای اختیارات موضوع ماده 16 مسئولیت بررسی پیشنهادات واصله در تاریخ مقرر وانتخاب و اعلام برنده مناقصه ، با توجه به الزام رعایت کامل منافع ومصالح بنیاد، به عهده کمیسیون معاملات خواهد بود.
ماده 24- در موارد عدم حصول اطمینان نسبت به بهای حداقل یا عدم امکان انتخاب برنده مناقصه به هر دلیل ، کمیسیون معاملات می تواند تصمیمات متخذه مبنی بر تجدید مناقصه و یا استعلام بها را، ازحداقل 3 منبع عرضه کننده کالا یا خدمات موضوع معامله ، پیشنهاد نماید.
ماده 25- در صورت تصویب پیشنهاد استعلام بها، نتیجه امر،توسط کمیسیون معاملات بررسی وبه ترتیب زیر اتخاذ تصمیم خواهد شد.
الف - با توجه به کیفیت مشابه کالا یا خدمات موضوع معامله ، چنانچه مبلغ کمتری نسبت به نتیجه مناقصه پیشنهاد گردیده و پیشنهد دهنده حداقل بها در مناقصه ، حاضر به تقلیل قیمت وانجام معامله به مبلغ جدید نباشد، در این صورت پیشنهاد دهنده حداقل بها در استعلام به عنوان طرف معامله خواهد شد.
ب - در مورادی که حداقل بهای پیشنهادی در استعلام ، برابر یا بیشتر از پیشنهاد حداقل در مناقصه بوده و یا عده داوطلب در استعلام بها، کمتر از 3 نفرباشد، صدور رای کمیسیون معاملات مبنی بر انتخاب پیشنهاد دهنده حداقل در مناقصه ، بلامانع خواهد بود.
ماده 26- در اجرای ماده 17 فصل حاضر، اجرای نظر کمیسیون معاملات حسب مورد برای مبالغ بیش از500 میلیون ریال و یک میلیارد ریال منوط به تنفیذ رئیس بنیاد مرکز خواهد بود.
ماده 27- کمیسیون معاملات موظف است حداکثر ظرف یک هفته پس از صدور نظر نهایی وتنفیذ رئیس بنیاد مرکز، در موراد موضوع ماده فوق ، نتیجه را به برنده مناقصه اعلام و ظرف حداکثر یک ماه از تاریخ اعلام نسبت به انجام معامله بر طبق مقررات این آئین نامه اقدام نماید.
ماده 28- چنانچه برنده مناقصه ظرف مدت هفت روز از تاریخ ابلاغ نتیجه ( به استثنای ایام تعطیل رسمی ) و یا انقضای موعد مشخصه در شرایط مناقصه ، از انجام معامله به هر دلیل انصراف نماید، بنیاد نسبت به ضبط سپرده های وی اقدام نموه ومراتب بلافاصله به شخص دوم اعلام خواهد شد.
ماده 29- در مورد داوطلب دوم نیز برابر شرایط مذکور در ماده فوق عمل گردیده و چنانچه معامله به انجام نرسد، اتخاذ تصمیم به موجب ماده 24 این آئین نامه معمول خواهد گردید.
ماده 30- در مواردی که انجام معامله مستلزم عقد قراردادباشد، مسئولیت حصول اطمینان نسبت به رعایت موازین قانونی و حقوقی ،در تهیه وتنظیم متن قرارداد، به عهده مدیریت حقوقی در مرکز و کارشناس حقوقی در استانها خواهد بود.
ماده 31- تحویل کالا یا خدمات موضوع معاملات عمومی خرید برحسب نوع وتقسیمات نصاب معاملات به ترتیب زیر انجام خواهد شد:
الف - مسئولیت تایید انجام یا تحویل خدمات موضوع معاملات در هر نصابی ، به عده بالاترین مقام درخواست کننده خواهد بود.
ب - مسئولیت تحویل کالای موضوع معامله ، در نصاب جزئی ومتوسط، پس از کسب اطمینان نسبت به صحت وانطباق شرایط کمی وکیفی آن با مشخصات موردنظر، به عهده مدیر قسمت درخواست کننده ومدیراداری در مرکز ومدیر امور مالی وادرای در استان خواهد بود.
ج - مسئولیت بند الف و ب فوق ، در مورد معاملات عمده خریدکالا، به عهده بالاترین مقام درخواست کننده ومعاونت پشتیبانی و هماهنگی امور استنه در مرکز و رئیس بنیاد در استان خواهد بود.
تبصره - در موارد بروز اختلاف نظر، بین افراد مذکور در بندب وج فوق ، نظر و تشخیص کمیسیون معاملات ، نافذ و لازم الاجراء می باشد

بخش دوم - مقررات وارکان فروش :
اختیارات مرتبط با فور شاموال منقول واجراه وفروش اموال غیر منقول و حق واگذاری محل ، حسب نصابهای موضوعه معاملات عمومی ، به ترتیب مذکور و در مواد زیر تفویض می گردد.
ماده 32- مسئولیت انجام مراحل تشخیص ، تعهد و تسجیل معاملات مربوط به عرضه خدمات بنیاد، به عهده بالاترین مقام عرضه کننده خدمات خواهد بود.
ماده 33- مسئولیت انجام مراحل تشخیص ، تعهد وتسجیل معاملات مربوط به عرضه خدمات بنیاد، به عهده بالاترین مقام عرضه کننده خدمات خواهد بود.
ماده 33- مسئولیت انجام مراحل تشخیص وتسجیل معاملات فروش در نصاب عمده ، کلا" به عهده کمیسیون معاملات مرکز، در نصاب متوسط، در استان به عهده کمیسیون معاملات استان ودر مرکز به عهده معاون پشتیبانی وهماهنگی امور استانها و در نصاب جزئی دراستان به عهده رئیس بنیاد استان ودر مرکز به عهده معاون پشتیبانی و هماهنگی امور استانها خواهد بود.
ماده 34- معاملات عمده فورش بنیاد، (اعم از فروش اموال منقول و غیر منقول ، اجاره ، حق واگذاری محل ) پس از تایید کمیسیون معاملات مرکز و تنفیذ رئیس بنیاد مرکز قابل انجام خواهد بود که از طریق انتشار آگهی مزایده صورت خواهد گرفت .
تبصره - فروش از مبلغ پانصد میلیون ریال به بالا پس ازتصویب کمیسیون معاملات مرکز و تایید رئیس بنیاد نافذ خواهد بود.
ماده 35- تنفیذ معاملات فروش بنیاد در نصاب جزئی ومتوسط، در مرکز از اختیارات معاون پشتیبانی و هماهنگی امور استانها و در اسان از اختیارات رئیس بنیاد استان خواهد بود.
تبصره - بهای فروش اجناسی که بنا به تشخیص کمیسیون معاملات در معرض فساد سریع باشد، از طریق مزایده حضوری بالامانع است ، گرچه در نصاب معاملات عمده باشد.
ماده 36- اجاره اموال غیر منقول و حق واگذاری محل در نصاب عمده به طریق مزایده انجام خواهد گرفت ودر نصابهای متوسط و جزئی با اخذ نظر کارشناس منتخب بنیاد به گونه ای که حداکثر منافع بنیاد لحاظ شود، انجام می گیرد و تنفیذ معاملات مذکور به عهده رئیس بنیاد مرکز می باشد.
تبصره - چنانچه پس از انجام سه بار مزایده امکان اجاره اموال یا حق واگذاری محل میسر نگردد، فروش از طریق توافق و حداقل با قیمت اعلام شده از طریق کارشناس رسمی دادگستری و رعایت صرفه و صلاح بنیاد امکانپذیر خواهد بود.
ماده 37- کلیه مقررات موضوعه این آئین نامه بطور اعم وموازین ناظر بر تشکیل کمیسیون معاملات و اتخاذ و اجرای تصمیمات آن ،عقد قرارداد وسایر موارد مطروحه در زمینه انجام معاملات عمومی بنیاد حسب ضرورت و در صورت انطباق با شرایط فرو ، در مورد اینگونه معاملات نیز لازم الاتباع می باشد.

بخش سوم - مقررات عمومی و تکالیف واختیارات بنیاد در باب معاملات عمومی :
ماده 38- بنیاد مکلف است نسبت به ضبط سپرده برندگان مناقصه یا مزایده ، در موارد انطباق با شرایط مذکور در مواد28و29 این آئین نامه اقدام نماید.
ماده 39- اختیارات بنیاد در ارتباط با معاملات عمومی بترتیب ریر قابل اعمال خواهد بود:
الف - تغییر و تعدیل مقدارومیزان موردمعامله تامیزان 25درصد.
ب - رد یک پیشنها یا تمام پیشنهادهای واصله .
ج - تفکیک مورد معامله در صورت امکان وارجاع موارد تفکیکی به پیشنهاد دهندگان متعدد، مربوط به عدم انتقال معامله به نصاب پایین تر.
د - رد و عدم قبول پیشنهادات مبهم ، مشروط، بدون سپرده و یا پیشنهادات واصله پس از انقضای مهلت مقرر.
ه - اخذ ضمانتنامه بانکی ، اسناد خزانه ، یا هرگونه اوراق قرضه دولتی به عنوان سپرده شرکت در معاملات عمومی بنیاد و یا حسن انجام معامله با تکیه بر قابلیت تغییر و تبدیل نظرات بنیاد در شرایط مقتضی .
ماده 40- موافقت یا تجدید و یا عدم انجام مناقصه ومزایده در مورد معاملات عمده ، به استناد گزارش توجیهی ومستدل کمیسیون معاملات از اختیارات رئیس بنیاد مرکز خواهد بود.
ماده 41- پرداخت کلیه هزینه های مربوط به ثبت معاملات عمومی بنیاد در مراجع رسمی ، به عهده برندگان معاملات خواهد بود.
ماده 42- معاملات خارجی فقط از طریق حوزه معاونت پشتیبانی مرکز بنیاد و برابر شرایط معاملات عمده انجام خواهد شد.
- مقررات این آئین نامه در 3فصل ، مشتمل بر42 ماده و 9تبصره در جلسه شورای مرکزی بنیاد مطرح و به تصویب رسید که از تاریخ تصویب لازم الاجراء می باشد.
سید هاشم رسولی محلاتی علی عبدالعلی زاده محمد سعیدی کیا
نماینده ولی فقیه در وزیرمسکن وشهرسازی رئیس بنیادمسکن
بنیاد مسکن وریاست شورا و عضو شورا وعضو شورا

حسینعلی ورحانی جلیل حبیب اللهیان
عضو شورا عضو شورا

با استناد به ماده 19 قانون اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، آئین امه فوق مورد تصویب اینجانب است وازتاریخ 3/9/1381 لازم الاجراء است .
وزیر مسکن و شهرسازی - علی عبدالعلی زاده


نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16846

تاریخ تصویب : 1381/09/03

تاریخ ابلاغ : 1381/10/04

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.