×

پرداخت کسور بازنشستگی دوران خدمت نظام کارکنان 7درصد رسمی شرکت مخابرات

پرداخت کسور بازنشستگی دوران خدمت نظام کارکنان 7درصد رسمی شرکت مخابرات

پرداخت-کسور-بازنشستگی-دوران-خدمت-نظام-کارکنان-7درصد-رسمی-شرکت-مخابرات

وکیل


بسمه تعالی
تاریخ 19/7/76 شماره دادنامه 95 کلاسه پرونده 76/77
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان هدالت اداری.
شاکی: آقای محمد رضا نجفی
موضوع شکایت و خواسته: ابطال صورتجلسه شماره 3356 - 18/9/74 هیات مدیره شرکت محابرات ایران.
مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته اند, طی ابلاغ 29/11/54 به خدمت رسمی شرکت مخابرات ایران درآمدم ولی چون قبل از استخدام رسمی دو سال خدمت مقدس سربازی را انجام دادم و بدیهی است برای احتساب این مدت با توجه به حقوق و مزایای همان وقت حق بیمه متعلقه را بماخذ همان حقوق و مزایای در آن وقت کسر می گردد و به اداره بیمه می فرستاد در سال 74 طیق صورتجلسه 3356 - 18/9/74 هیات مدیره شرکت مخابرات اعلام کردند که برای حق بیمه باید حقوق و مزایای فعلی ملاک عمل قرار گیرد. این صورتجلسه مغایر با قوانین قبلی است که هنوز هم به خود باقی میباشد و باعث اضرار به کارمندان جرء مخابرات می باشد.
مدیر کل دفتر حقوقی شرکت مخابرات ایران در پاسخ بشکایت مذکور طی نامه شماره 12330/105 مورخ 13/12/75 اعلام داشته اند , سازمان تامین اجتماعی طی نامه شماره 41194/6 - 2/12/72 براساس مواد 34 و 36 و 43 قانون استخدامی شرکتهای دولتی انجام احتساب ایام خدمت سربازی اط خدمت در شرکت را موکول به تمایل مستخدم و احتساب آخرین حقوق و مزایای زمان قبل از تقاضا نموده اند. ضمنا" صورتجلسه و مصوبه هیات مدیره شرکت متبوع هم بر همین اساس و مواد قانونی مارالذکر و خالی از هرگونه خدشه صحیحاً تهیه گردیده است. قانونگذار حسب منطوق و مفهوم مواد قانونی مارالبیان احتساب ایام خدمت سربازی قبل از استخدام در شرکت را موکول به تمایل مستخدم از استفاده از آن نموده و ضمناً نحوه محاسبه آن را نیز آخرین حقوق و مزایای مستخدم در زمان تقاضا مقرر داشته است. زیرا مستخدم در صورت عدم تمایل می تواند 30 سال تمام در شرکت دولتی خدمت نماید, فلذا مستخدم مکلف خواهد بود که تمایل خود را در این مورد بشرکت متبوع اعلام دارد و از زمان اعلام آخرین حقوق و مزایای او مورد محاسبه قرار خواهد گرفت.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست آیت الله موسوی تبریزی و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره باتفاق آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.
رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
با عنایت به مواد 34 و 36 و 43 مقررات استخدامی شرکتهای دولتی مصوب 5/3/52 و سایر مقررات مربوط به کیفیت احتساب خدمت وظیفه عمومی و میزان کسور بازنشستگی یا حق بیمه مربوط به ایام مذکور مصوبه مورد اعتراض مغایرت با قانون ندارد.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
سید ابوالفضل موسوی تبریزی
------------------------------
شرکت مخابرات ایران
هیات مدیره
بسمه تعالی
صورتجلسه شماره 3356 مورخ 18/9/74
هیات مدیره شرکت مخابرات ایران
موضوع پرداخت کسور بازنشستگی دوران خدمت نظام کارکنان 7% رسمی شرکت مخابرات
جلسه هیات مدیره در تاریخ 18/9/72 با حضور امضاء کنندگان ذیل تشکیل و نامه شماره 3936/317 مورخ 1/4/74 امور کارگزینی و نامه مورخ 19/8/74 معاونت اداری و نیروی انسانی در خصوص پرداخت کسور بازنشستگی دوران خدمت نظام کارکنان مشمول قانون تامین اجتماعی (7%رسمی) مطرح و پس از بررسیهای لازم و استناد به نظریه شماره 13807/16/113 مورخ 4/11/73 دفتر حقوقی در مورد عدم منبع قانونی پرداخت کسورات فوق و نیز نامه شماره 3945/511/80 مورخ 12/5/74 معاونت وقت مالی و اقتصادی در خصوص میزان اعتبار مورد نیاز بابت 14 درصد سهم کارفرما و در راستای طرح تمدیل نیروی انسانی و صرفه جوئی در هزینه ها مقرر گرددی براساس مواد 43و36 مقررات استخدامی شرکتهای دولتی میزان حق السهم کسورات بازنشستگی مشمولین این موضوع بر مبنای 7% سهم مستخدم و 12% سهم کارفرما(شرکت مخابرات ایران) بصورت جداگانه محاسبه و با رعایت موارد ذیل پرداخت شود.
1 - مبلغ کسور بازنشستگی دوران خدمت نظام وظیفه(سهم کارفرما و مستخدم) برای کارکنانیکه زودتر از موعد مقرر و باستناد مصوبه شماره 3237 هیات مدیره درخواست بازنشستگی نمایند همراه با پاداش تشویقی محاسبه و کلاً از طریق شرکت مخابرات ؟ و یکجا به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز خواهد شد.
2 - مبلغ کسور بازنشستگی دوران خدمت نظام وظیفه کارکنانیکه بصورت عادی (بدون استفاده از تمهیدات بازنشستگی پیش از موعد بازنشسته میتواند ائم از سهم کارفرما(14%) و سهم مستخدم (7%) کلاً محاسبه و به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز خواهد شد و سهم کارمند بصورت اقساط 60 ماهه با اخذ تضمین کافی از مستخدم دریافت خواهد گردید.
3 - بموازات اجرای بند یک و دو و بمنظور تامین تدریجی بارمالی کسور بازنشستگی دوران خدمت نظام کارکنانیکه در طی پنج سال آینده سنوات خدمت آنان به سی سال خواهد رسید کارکنان دارای سنوات خدمت 25 سال و بالاتر) نسبت به محاسبه مبلغ قابل پرداخت به سازمان تامین اجتماعی اقدام و ماهیانه سهم مستخدم(7%) از حقوق و مزایای وی کسر و همراه با سهم کلارفرما که از طریق شرکت پرداخت میشود به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز خواهد شد.
محمد نراقی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل
عبدالحمید داراب عضو هیات مدیره
علی اکبر صنعتی عضو هیات مدیره
سید ضیاالدین برهان عضو هیات مدیره
 

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 95

تاریخ تصویب : 1376-07-19

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.