×

تقاضای ابطال دستور العمل مورد شکایت در قسمت مربوط به تعیین ویزیت برای پزشکان شاغل در دانشگاههای و پزشکان غیر شاغل در دانشگاهها

تقاضای ابطال دستور العمل مورد شکایت در قسمت مربوط به تعیین ویزیت برای پزشکان شاغل در دانشگاههای و پزشکان غیر شاغل در دانشگاهها

تقاضای-ابطال-دستور-العمل-مورد-شکایت-در-قسمت-مربوط-به-تعیین-ویزیت-برای-پزشکان-شاغل-در-دانشگاههای-و-پزشکان-غیر-شاغل-در-دانشگاهها
بسمه تعالی
تاریخ21/9/76 شماره دادنامه : 140 کلاسه پرونده : 76/156
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی : آقای محمد علی تفتی.
موضوع شکایت و خواسته : ابطال قسمتی از دستور العمل 6908 مورخ 14/5/74 معاون امور درمان و دارو وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی.
مقدمه : شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است , دستور العمل مورد شکایت در قسمت مربوط به تعیین ویزیت برای پزشکان شاغل در دانشگاههای و پزشکان غیر شاغل در دانشگاهها که عناوین استادیار, دانشیار و استاد را ندارندتبعیض ناروا بود و با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران منافات دارد. معاون امور درمان و دارو و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پاسخ ه شکایت مذکور طی نامه شماره 16156/ ک - 22/9/74 اعلام داشته اند : دستور العمل مورد شکایت براساس مصوبه شماره 5628/ت 14993 ه مورخ 8/5/74 هیات محترم وزیران که باستناد مواد 8 و 9 قانون بیمه همگانی خدمات درمانی مصوب سال 73 به تصویب رسیده بوده است.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست آیت الله موسوی تبریزی و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره باتفاق آرا بشرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید.
رای
نظر به اینکه مصوبه مورد اعتراض در خصوص تعیین حق ویزیت پزشکان منحصراً در قلمرو قراردادهای تنظیمی در باب همکاری با سازمان خدمات تامین اجتماعی و علی القاعده از جمله اختیار طرفین قرارداد در تعیین مبلغ ویزیت از یک طرف و قبول و یا عدم پذیرش آن از سوی پزشک طرف قرارداد است و جنبه اطلاق و الزام آورند بنابراین مغایر قانون شناخته می شود.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری
سید ابوالفضل موسوی تبریزی
---------------------------------------
6908 مورخ 14/5/74

بسمه تعالی
جمهوری اسلامی ایران
وزارت بهداشت , درمان و آموزش پزشکی
معاونت درمان و دارو
ریاست /سرپرست محترم دانشگاه/ دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی
سلام علیکم
به پیوست تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی و میزان فرانشیز پرداختی توسط بیمه شده و همچنین دستور العمل نحوه نظارت بر امور بیمه همگانی خدمات درمانی (تبصره ماده 17 قانون ) مصوبه هیات محترم وزیران که طی نامه های شماره 5312 مورخ 2/5/74 و 5628 مورخ 8/5/74 ابلاغ گردیده است ارسال و پیرو مذاکرات مفصل جلسه مورخ 29/4/74 گردهمائی روسای محترم دانشگاهها در این زمینه باستحضار می رساند :
1 . تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی مصوب جدید در مورد افرادی که در حال حاضر تحت پوشش بیمه های درمانی می باشند ( کارکنان دولت , مشمولین تامین اجتماعی و نیروهای مسلح و سایر بیمه شده ها) از زمان تصویب (4/5/74) و در مورد افرادی که از این به بعد بیمه می شوند از تاریخ 1/7/74 لازم الاجرا می باشد و از تاریخ 1/1/75 نیز برای کلیه افراد اعم از بیمه شده و نشده اجرا خواهد شد.
2 . تا پایان سال جاری آن عده از بیماران بیمه نشده که به مراکز درمانی تابعه مراجعه می نمایند هزینه های خدمات تشخیصی و درمانی خود را بر مبنای تعرفه های قبلی پرداخت و مراکز می بایستی صورت حساب این ما به التفاوت ها را همه ماهه تنظیم و به دانشگاه وابسته ارسال نمایند تا از محل اعتباراتی که خارج از برنامه های بیمه درمانی در اختیار دانشگاههای تابعه قرار می گیرد به مراکز درمانی پرداخت شود.
3 . تا پایان سال 74 منحصراً بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی که از درمان مستقیم استفاده می نمایند -مراجعه به بیمارستانهای تحت مالکیت سازمان تامین اجتماعی - از پرداخت فرانشیز معاف خواهند بود بدیهی است مورد فوق پرداخت فرانشیز براساس مصوبات هیات محترم وزیران توسط کلیه بیمه شده ها الزامی بوده و تامین یا پرداخت هر نوع وجهی بابت فرانشیز از اعتبارات دولتی منع قانونی دارد.
4 . فرانشیز پرداختی توسط بیمه شده روستایی که از سیستم ارجاع مراکز درمانی تابعه معرفی می شود از بابت هزینه های خدمات سرپائی 25% و در خصوص خدمات بیمارستانی 10% صورتحساب می باشد.
5 . تا پایان سال جاری آن عده از بیماران بیمه نشده که از سیستم ارجاع به واحدهای تابعه مراجعه می نمایند 50% هزینه های خود را براساس تعرفه های ابلاغی پرداخت و 50% هزینه های نیز طبق صورتحساب تنظیمی توسط سازمان بیمه خدمات درمانی پرداخت خواهد شد ( دستور العمل مربوطه پیوست می باشد).
6 . روستائیان که تمایل به بیمه شدن ندارند و از سیستم ارجاع نیز مراجعه نمی نمایند پرداخت کل هزینه ها به هنگام مراجعه به مراکز درمانی تابعه به عهده بیمار می باشد.
. در مورد خدمات آزمایشگاهی و رادیولوژی سرپائی سهم پرداختی از بابت فرانشیز توسط بیمه شده ها فقط 25% کل هزینه (تعرفه خدمات + ما به التفاوت ناشی از تغییر نرخ ارز که بر مبنای نرخ رسمی ارز صادراتی محاسبه شده است ) طبق لیست پیوستی می باشد بدیهی است در مورد بیماران بستری هزینه خدمات رادیولوژی و آزمایشگاهی در صورتحساب بیمار منظور و فرانشیز پرداختی توسط بیمه شده فقط 10% از صورتحساب بیمارستان خواهد بود.
8 - هزینه های هلینگ (اقامت ) بیمارستانها براساس درجه ارزشیابی بیمارستان در اطاقهای 1 و 2 تختی عمومی C.C.U , POST , ICU طبق جدول پیوستی جهت بیمارستانهای دولتی و خصوصی می باشد لازم به یادآوری است که مابه التفاوت هزینه های هتلینگ اطاق یک و دو تختی در تمامی بیمارستانهای (اطاق سه تختی مورد تعهد بیمه خدمات درمانی می باشد) وهمچنین ما به التفاوت نرخ هتلینگ بیمارستانهای دولتی و خصوصی (در صورت مراجعه بیمه شده به بیمارستانهای خصوصی ) به عهده بیمار بیمه شده می باشد.
9 - مبانی نسبت های خدمات داخلی ( با ضریب 400 ریال ) بیهوشی ( با ضریب 4000 ریال) و جراحی (با ضریب 11000 ریال ) تا انتشار کتاب جدید تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی کتاب قدیم خواهد بود و پس از انتشار کتاب جدید نسبت داخلی و بیهوشی کتاب جدید اعمال لکن در مورد خدمات جراحی نسبت های کتاب قدیم مبنای محاسبه خواهد بود.
10 - نظارت بر حسن اجرای مندرجات قانون بیمه همگانی خدمات درمانی آئین نامه های مصوب بویژه آئین نامه تبصره ماده 17 و تعرفه ها به عهده جنابعالی می باشد.
دکتر سید محمدرضا کلانتر معتمدی
معاون امور درمان و دارو
و دبیر شورایعالی بیمه خدمات درمانی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 140

تاریخ تصویب : 1376/09/21

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.