×

تعیین ضوابط مربوط به تشخیص ارزش علمی گواهینامه های آموزش عالی و پژوهشهای علمی دانشگاهها و موسسات علمی خارجی و تعیین ارزش مدارک مذکور

تعیین ضوابط مربوط به تشخیص ارزش علمی گواهینامه های آموزش عالی و پژوهشهای علمی دانشگاهها و موسسات علمی خارجی و تعیین ارزش مدارک مذکور

تعیین-ضوابط-مربوط-به-تشخیص-ارزش-علمی-گواهینامه-های-آموزش-عالی-و-پژوهشهای-علمی-دانشگاهها-و-موسسات-علمی-خارجی-و-تعیین-ارزش-مدارک-مذکور

وکیل


بسمه تعالی
تاریخ9/5/73 شماره دادنامه : 100 کلاسه پرونده : 72/220
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی : آقای اوژن میردامادی .
طرف شکایت : معاونت دانشجوئی وزارت فرهنگ و آموزش عالی .
موضوع شکایت و خواسته : ابطال ماده 4 -4 بند 2 و 3 دستور العمل سوابق و ضوابط ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی.
مقدمه : شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته اند در تاریخ
1/10/1985 میلادی برابر با مهر 1363 هجری شمسی از دانشگاه دولتی تولوز - ومیرای با مدرک برابر فوق لیسانس فارغ التحصیلا گشته ام صحت مدرک تحصیلی ام اعم از فوق دیپلم لیسانس و فوق لیسانس که همگی صادره از دانشگاه مذکور می باشند پس از احراز صحت از سوی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران طی شماره 1200 - 18/10/69 تایید شده است پس از مراجعت به میهن اسلامی بر طبق رویه معمول به وزارت فرهنگ مراجعه کردم تا ارز شنامه تحصیلی برابر با مدارک تحصیلی درجه تقلیل ارز لیسانس ارزشیابی شده است شورای ارزشیابی وزارت فرهنگ و آموزش عالی تحت عنوان جایگزین نمودن عناوین با معیارهای واقعی و بیشتر بودن سنوات تحصیلی لازم جهت اخذ فوق لیسانس در ایران در مقایسه با فرانسه از صدور ارزش نامه تحصیلی فوق لیسانس امتناع نموده که انطباق این عملکرد با موازین شرعی و قانونی محل تامل است زیرا در این موضوع اتفاق نظر وجود دارد که ارزش مدرک تحصیلی مربوطه فوق لیسانس می باشد با عنایت به مراتب و اینکه قوه مجریه از حدود اختیارات خود خارج شده تقاضای ابطال مصوبات مندرج در دستور العمل سوابق و ضوابط ص 49 ماده 4 - 4 بند 2 و 3 را دارد.
سرپرست دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و آموزش عالی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 5715/51 - 2/8/73 اعلام داشته اند مطابق بند (ی) از ماده یک قانون اصلاح قانون تاسیس وزارت علوم و آموزش عالی تعیین ضوابط مربوط به تشخیص ارزش علمی گواهینامه آموزش عالی و پژوهشهای علمی و دانشگاهها و موسسات علمی خارجی و تعیین ارزش مدارک مذکور بعهده وزارت مبتوع قرار داده شده است برای اینکه این وزارت بتواند ضوابط لازم را تعیین نماید مستلزم آن خواهد بود یک نظارت خاص دائمی نیز به دانشگاهها و موسسات خارجی داشته باشد تا همزمان با تغییر کیفیت تحصیلی موسسات فوق ضوابط جدیدی وضع نماید این وظیفه و اختیار بطور مطلق به عهده وزارت متبوع قرار داده شده و در هیچ یک از موارد محدود و محصور نگردیده است . با عنایت به مطالب فوق تقاضای رد شکایت شاکی از هر لحاظ مورد استدعا می باشد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه السلام و المسلمین اسماعیل فردوسی پور و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره باتفاق آرا بشرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید.
رای
ماده یک قانون اصلاح قانون تاسیس وزارت علوم و آموزش عالی در مقام تبیین وظایف وزارت علوم و آموزش عالی بشرح بند ی تعیین ضوابط مربوط به تشخیص ارزش علمی گواهینامه های آموزش عالی و پژوهشهای علمی دانشگاهها و موسسات علمی خارجی و تعیین ارزش مدارک مذکور را به آن وزارتخانه محول کرده است بنابراین مصوبه مورد اعتراض موضوع نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی صادره از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی فرانسه و تعیین ارزش مدرک تحصیلی مقطع مورد نظر و تاریخ اجرای آن مغایر قانون و خارج از حدود اختیار شورای عالی ارزشیابی مدرک تحصیلی خارجی نمی باشد.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
اسماعیل فردوسی پور
--------------------------------------
خلاصه مصوبات شورای عالی ارزشیابی
- جلسه 17/8/1361
در مورد روش امتحان از فارغ التحصیلان فیلیپین و با توجه به تعداد زیاد پروند ؟؟ و فراهم نبودن امکانات امتحان کتبی تصویب شد :
کلیه افرادی که تا تاریخ 17/8/1361 تشکیل پرونده داده اند امتحان از آنان بصورت شفاهی و کلیه کسانی که بعد از تاریخ فوق تشکیل پرونده داده اند امتحان بصورت کتبی انجام شود .
- جلسه 24/8/1361 -
1 - در این جلسه در مورد درجه B . A و B . S صادره از موسسات آموزش عالی کشور آمریکا بحث شد و در پایان با توجه به شرط ورود تعداد واحدهای گذرانده ؟؟:
به کسانی که این درجات را با گذراندن 120 واحد اخذ نموده اند معادل لیسانس و کسانیکه 140 واحد گذرانده اند لیسانس داده شود.
2 - پیرامون تحصیلات نیمه تمام آلمان بحث و پس از توضیحات نمایندگان کمیسیون آلمان مقرر شد در صورتیکه افرادی دروس میان دوره ای را تمام کرده و در امتحان مربوط نیز موفق شده اند مدارک آنان رسیدگی و فوق دیپلم تعیین ارزش گردد.
3 - در مورد مدرک H . T . L صادره از مدارس عالی فنی اطریش که شامل دو سال تئوری و سه سال کار آموزی می باشد تصویب شد که از تاریخ ژانویه 1983 فوق دیپلم تعیین ارزش گردد و مدت کار آموزی در کنار ارزش نامه قید گردد.
4 - در مورد لیسانس هندوستان صحبت شد و در پایان تصویب شد که مدارک صادره از دانشگاههای معتبر را که لیست آن توسط کمیسیون هند ارائه خواهد کماکان لیسانس تعیین ارزش شود و کسانی که از اول آذرماه به بعد تشکیل پرونده می دهد مدارک آنان از طریق امتحان کتبی ارزشیابی می شود.
5 - پس از ارائه گزارشی در موردشرط ورود و مدت تحصیل برای اخذ درجه B . A , B. S کماکان فوق دیپلم تعیین ارزش گردد و همچنین درجه نیز فوق دیپلم تعیین ارزش شود در صورت اعتراض متقاضی می تواند در امتحان کتبی شرکت نماید.
- جلسه 29/9/1361
در این جلسه اطلاعات لازم در مورد تحصیلات کشورهای ؟؟؟؟؟؟؟؟
شورای عالی جز دانشگاههای معتبر یا غیر معتبر شناخته شوند.
5 - در مورد مدرک متریز فرانسه که طبق مصوبات جلسه 6/10/1361 لیسانس شناخته شده و مقطع تحصیلی برای اجرای این مصوبه اول سپتامبر 1982 می باشد.
برادران زیر اعضای شورای عالی در جلسات ذکر شده حضور داشته اند و مصوبات به تصویب آنان رسیده است.
1 - برادر دکتر اسرفیلیان
2 - " " بصیر
3 - " " دیلمی
4 - " " میردامادی
5 - " " سید سجادی
6 - " " واقف حسین
7 - " " حسنی
8 - " " سید میرزئی
9 - برادر سرورالدین
10 - " " گل افشانی
11 - " " مضطر راده
12 - برادر مهندس شجیع فرد

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 100

تاریخ تصویب : 1373/05/09

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.