×

لزوم اخذ گواهی تعهد خدمت از دانشجویان رشته های دبیری قبل از ثبت نام آنان

لزوم اخذ گواهی تعهد خدمت از دانشجویان رشته های دبیری قبل از ثبت نام آنان

لزوم-اخذ-گواهی-تعهد-خدمت-از-دانشجویان-رشته-های-دبیری-قبل-از-ثبت-نام-آنان

وکیل


بسمه تعالی
تاریخ15/5/70 شماره دادنامه : 55 کلاسه پرونده : 70/36
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی : آقای مسعود جعفر زاده .
طرف شکایت : وزارت فرهنگ و آموزش عالی .
موضوع شکایت و خواسته : ابطال بخشنامه شماره 14737/6808/32 مورخ 3/7/69 .
مقدمه : شاکی در دادخواست تقدیمی اعلام داشته است : در سال 65 با موفقیت در کنکور سراسری در رشته دبیر شیمی دانشگاه تربیت معلم ثبت نام و در بهمن ماه سال 69 با قبولی در تمامی واحدهای دوره لیسانس موفق به پایان دوره شدم . جهت اخذ گواهی لیسانس مراجعه لکن متاسفانه باستناد به بخشنامه شماره 14737/6808/32 مورخ 3/7/69 وزارت فرهنگ و آموزش عالی از صدور گواهی خودداری و درصدد اخذ سپردن تعهد خدمت از اینجانب به وزارت آموزش و پرورش می باشند تصدیعاً بعرض می رساند :
1 - اخذ تعهد مربوط به قبل از اقدام به تحصیل و هنگام سال اول تحصیلی است در حالیکه تحصیل اینجانب با تمام رسیده اخذ تعهد با موازین قانونی مطابقت ندارد
2 . در زمان صدور بخشنامه اینجانب ثبت نام نموده بودم و عطف ماسبق شدن بخشنامه برخلاف موازین است
3 . در موارد مشابه اقدام به تسلیم مدارک تحصیلی شده بدون اینکه تعهدی اخذ شده باشد با توجه به مراتب تقاضای ابطال آن را دارد.
سرپرست دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و آموزش عالی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 4420/72 - 5/5/70 اعلام داشته اند : برابر ماده 7 قانون تاسیس دانشسراهای مقدماتی و عالی مصوب 1312 محصلین دانشسراهای مذکور مکلف به سپردن تعهد خدمت به وزارت آموزش و پرروش می باشند و ماده 11 قانون اساسنامه دانشسرای عالی مصوب 1346 نیز موسسات دولتی را از ارجاع شغل به فارغ التحصیلان دانشگاه تربیت معلم منع می کند دو برابر ماده یک قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش مصوب 8/3/69 مجلس شورای اسلامی دانش آموزان دانشسرا و دانشجویان مراکز تربیت معلم و دانشگاههای تربیت معلم و رشته های دبیری دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مکلف هستند که در آغاز سال تحصیل خود به وزارت آموزش و پرورش تعهد بسپارند. نظر به اینکه نامبرده در حال حاضر دانشجو می باشد لذا مکلف به رعایت ماده مذکور بوده و بایستی مانند قبولیهای جدید تعهد خدمت بسپارند.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه السلام و المسلمین محمدرضا عباسی فرد و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره باتفاق آرا بشرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید.
رای
مطابق ماده 7 قانون اجازه تاسیس دانشسراهای مقدمات عالی مصوب 19 اسفند ماه 1312 محصلین دانشسراها باید در موقع ورود به مدرسه تعهد کتبی بسپارند که پس از فارغ تحصیل مدت 5 سال با دریافت مقرری به خدمت معلمی اشتغال ورزند و الا از عهده مخارجی که دولت درباره آنها نموده است برآیند بنابراین مفاد بخشنامه شماره 14737/6808/32 مورخ 3/7/69 وزارت فرهنگ و آموزش عالی مبنی بر لزوم اخذ گواهی تعهد خدمت از دانشجویان رشته های دبیری قبل از ثبت نام آنان در رشته های مذکور که منطبق با ماده فوق الذکر و در طریق اجرای آن می باشد مغایرت و مخالفتی با قانون ندارد.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
محمدرضا عباسی فرد
-------------------------------------
شماره 14737/6808/32 مورخ 3/7/69
بسمه تعالی
جمهوری اسلامی ایران
وزارت فرهنگ و آموزش عالی
پیرو بخشنامه شماره 23032/4183/34 مورخ 4/10/68 و براساس نظر معاونت تامین و تربیت نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش مقتضی است دستور فرمایید از دانشجویان رشته های دبیری ورودی سالهای 65 و 66 و 67 و 68 و 69 فقط با ارائه گواهی مبنی بر سپردن تعهد خدمت به وزارت مذکور ثبت نام به عمل آورند در غیر این صورت ثبت نام و ادامه تحصیل این قبیل دانشجویان امکان پذیر نمی باشد.
معاونین محترم آموزشی دانشگاههای و دیگر موسسات آموزش عالی مسئول حسن اجرای این بخشنامه می باشند.
عبدالحمید ریاضی
معاون آموزشی

رونوشت :
- معاونت تامین و تربیت نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش جهت استحضار.
- دفتر گسترش دانشگاهها و موسسات آموزش عالی.
- دفتر آمار و برنامه ریزی آموزشی .
- دفتر نظارت و سنجش آموزش .
- اداره کل امور دانشجویان داخل .

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 55

تاریخ تصویب : 1370/05/15

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.