×

بخشنامه مورد ادعا در راستای اجرای قانون ممنوعیت ادامه تحصیل کارگزاران کشور در ساعات اداری و آئین نامه اجرائی آن است

بخشنامه مورد ادعا در راستای اجرای قانون ممنوعیت ادامه تحصیل کارگزاران کشور در ساعات اداری و آئین نامه اجرائی آن است

بخشنامه-مورد-ادعا-در-راستای-اجرای-قانون-ممنوعیت-ادامه-تحصیل-کارگزاران-کشور-در-ساعات-اداری-و-آئین-نامه-اجرائی-آن-است

وکیل


بسمه تعالی
تاریخ 10/6/75 کلاسه پرونده : 72/157 شماره دادنامه : 109
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی- آقای بهمن رفیعی
موضوع شکایت و خواسته- ابطال بخشنامه شماره 15933/س – 11/8/73 سازمان سنجش آموزش کل کشور (وزارت فرهنگ و اموزش عالی)
مقدمه- شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است اداره اموزش کل دانشگاه تهران ادامه تحصیل اینجانب در رشته کارشناسی ارشد را به لحاظ شاغل بودن طبق بخشنامه شماره 15943/س- 11/8/73 وزیر محترم آموزش عالی منوط به مرخصی یکساله یا ارائه گواهی ادامه تحصیل بدون قید و شرط از سازمان متبوعه نموده است.
تحصیل علم یکی از حقوق اجتماعی مسلم افراد است ( بند سوم از اصل سوم قانون اساسی) و بدون شک قانون ممنوعیت ادامه تحصیل کارگزاران نظام در ساعت اداری در مقام مقید نمودن اصل مرقوم نبوده بلکه هدف تعیین مجازات اداری برای سوء استفاده کارگزاران از ساعات اداری به بهانه ادامه تحصیل بوده است و آئین نامه اجرائی قانون فوق مصوب 12/4/72 هیات وزیران جز این حکایت ندارد. مع الوصف مدیر فرهنگ و آموزش عالی به استناد قانون و آئین نامه فوق الذکر مبادرت به صدور بخشنامه این نموده است که از حدود و روح قوانین مطروحه یا فراتر نموده و به نص و روح قانون تجاوز نموده است. ثانیاً بخشنامه مرقوم اصل برائت را مخدوش نموده لذا خواهشمند است با توجه به مطالب فوق الاشعار و با وحدت ملاک رای وحدت رویه 132- 10/10/70 هیات عمومی حکم به ابطال بخشنامه مرقوم صادر فرمایید.
معاونت دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و آموزش عالی در پاسخ بهشکایت مذکور طی نامه شماره 4478/5 – 29/5/75 مبادرت به ارسال تصویرنامه شماره 5137/د – 19/3/75 دفتر ریاست سازمان سنجش آموزش کشور نموده است در نامه مذکور آمده است, بخشنامه مورد ادعا در راستای اجرای قانون ممنوعیت ادامه تحصیل کارگزاران کشور در ساعات اداری مصوب مجلس محترم شورای اسلامی و آئین نامه اجرائی آن است.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه الاسلام و المسلمین اسماعیل فردوسی پور و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماد.
رای هیئت
بند 5 از قسمت الف بخشنامه مورد اعتراض (شماره 15943/س – 11/8/73 ) که تحصیل کارگزاران دولت در ساعت اداری را منوط به داشتن مرخصی سالیانه و یا موافقت کتبی بدون قید و شرط سازمان متبوع مستخدم کرده است, با توجه به قید مندرج در قانون ممنوعیت ادامه تحصیل کارگزاران کشور در ساعات اداری, خلاف قانون تشخیص نگردید.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری اسماعیل فردوسی پور
--------------------------------
شماره 15933/س – 11/8/73

بسمه تعالی
ریاست محترم دانشگاههای:
یزد, اصفهان, ارومیه, تبریز, تربیت مدرس, تربیت معلم تهران, تهران, سیستان و بلوچشتان, شهید باهنر کرمان, شهید بهشتی, شهید چمران اهواز, شیراز, صنعتی اصفهان, صنعتی امیرکبیر, صنعتی شریف, علامه طباطبایی, علم و صنعت ایران, فردوسی مشهد, صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی, گیلان, رازی کرمانشاه, علوم و فنون مازندران, علوم کشورزی و منابع طبیعی گرگان, هنر.
موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگ
دانشکده روابط بین المللی وزارت امور خارجه
مرکز تحصیلات تکمیلی در علوم پایه – زنجان
سلام علیکم
با احترام ضمن ایفاد یک نسخه از لیست پذیرفته شدگان رشته های مختلف ( از 276 کد رشته باقیمانده سری دوم) آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی ( دوره های کارشناسی ارشد تا پیوسته داخل) سال 1373, بدین وسیله توجه جناب عالی را برای ثبت نام از پذیرفته شدگان رشته های مختلف تحصیلی به نکات زیر معطوف می دارد:
الف- مدارکی که پذیرفته شدگان لازم است ارائه نمایند.
1- اصل مدرک کارشناسی (لیسانس) مورد تایید وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی که در ان معدل دوره لیسانس قید شده باشد و یکبرگ فتوکپی آن.
تبصره- پذیرفته شدگانی که بدلائلی قادر به ارائه مدکر کارشناسی (لیسانس) مندرج در بند 1 فوق نباشند, لازم است اصل گواهی تایید شده, توسط دانشگاه یا موسسه آموزش عالی محل اخذ لیسانس با محتوی فرم پیوست را ارئه نمایند (فرم شماره 17).
2- اصل شناسنامه و دو برگ فتوکپی از تمام صفحات آن.
3- 6 قطعه عکس تمام رخ 4*3 تهیه شده در سال جاری.
تبصره- برادرانی که با توجه به ضوابط پس اط ثبت نام در آن موسسه آموزش عالی برای آنان معافیت تحصیلی صادر می گردد, باید 12 قطعه عکس 4*3 ارائه نماید.
4- مدرکی که وضعیت نظام وظیفه را ( با توجه به بند 3-2 مقررات وظیفه عمومی مندرج در صفحه 2 دفترچه راهنمای شماره یک آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی سال 1373 ) مشخص کند (برای برادران).
6- معرفی نامه رسمی مبنی بر کارشناسی آموزشی یا پژوهشی یا مربی آموزشیار و یا مربی پژوهشیار رسمی قطعی و یا ر منعی آزمایشی (نه کارکنان خدمات آموزشی) عضو هیات علمی دانشگاههای و یا موسسات آموزشی و پژوهشی, یا امضاء و مهر بالاترین مقام دانشگاه, موسسه آموزش عالی و یا پژوهشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی برای پذیرفته شدگانی که با استفاده از سهمیه ده درصد کارشناسان آموزشی و پژوهشی و یا مربی آموزشیاران و یا مربی پژوهشیاران دانشگاههای, و موسسات اموزش عالی و یا پژوهشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی پذیرفته شده اند.
7- معرفی نامه رسمی مبنی بر کارشناس آموزشی و یا پژوهشی رسمی قطعی, رسمی آزمایشی, پیمانی و یا قراردادی شاغل در وزارت فرهنگ و آموزش عالی و یا یکی از واحدهای وابسته به آن ( بجز دانشگاههای و موسسات اموزشی و پژوهشی) برای پذیرفته شدگانی که با استفاده از سهمیه ده درصد کارشناسان آموزشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی و یا یکی از واحدهای وابسته به آن پذیرفته شده اند.
8- معرفی نامه مذکور در ذیل لازم است حداکثر تا قبل از انتخاب واحد برای نیمسال دوم سال تحصیلی جاری توسط پذیرفته شدگان و یا از طریق ارگان ذیربط برای هر یک از پذیرفته شدگان به ان موسسه آموزش عالی تحویل گردد, در غیر این صورت برای نیمسال دوم سال تحصیلی جاری از آنان ثبت نام به عمل نیاید و اسامی آنان حداکثر تا پایان اسفند ماه, 1373 به این سازمان ارسال گردد. ضمناً نمونه معرفی نامه و نمونه امضاء و مهر تایید کنندگان و ردیفهای 1-8 تا 4-8 به پیوست ضمیمه است.
1-8- معرفی نامه رسمی از ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یا وزارت جهاد سازندگی با امضاء و مهر هر یک از روسای ارگانهای مذکور که در آن قید شده باشد داوطلب باتوجه به ماده 1 و تبصره های 2 گانه آئین نامه اجرای قانون تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب لسیجی به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و سایر شرایط مندرج در آئین نامه مذکور واجد شرایط استفاده از سهمیه رزمندگان می باشد (مطابق فرمهای شماره 110 و 12 پیوست).
2-8- معرفی نامه رسمی از بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی با امضاء و مهر رئیس بنیاد مذکور برای جانبازان عزیز و فرزندان آن دسته از جانبازان عزیز با معلولیت 50 درصد به بالا که براساس ضوابط با سهمیه رزمندگان پذیرفته شده اند ( مطابق فرم شماره 13 پیوست).
3-8- معرفی نامه رسمی از ستاد کل امور آزادگان مرکز با امضاء و مهر رئیس ستاد مذکور برای آزادگان عزیز و همسران و فرزندان آنان که براساس ضوابط یا سهمیه رزمندگان پذیرفته شده اند (مطابق فرم شماره 18 پیوست).
4-8- معرفی نامه رسمی از بنیاد شهید انقلاب اسلامی با امضاء و مهر روئیس بنیاد مذکور برای فرزندان وهمسران شهداء, مفقودین و اسراء که براساس ضوابط یا سهیمه رزمندگان پذیرفته شده اند (مطابق فرم شماره 19 پیوست).
ب- مدارکی که لازم است بررسی شود
1- عنوان مدرک تحصیلی کارشناسی (لیسانس) قبولشدگان در لیست لازم است با عنوان مدرک تحصیلی کارشناسی( لیسانس) آنان یکسان باشد.
تبصره 1- پذیرفته شدگان در لیست لازم است حداکثر تا تاریخ 31/6/73 فارغ التحصیل شوند, بدیهی است از ثبت نام کسانی که تا تاریخ 31/6/73 فارغ التحصیل نمی شوند, ممانعت به عمل آید و فرهست آنان به این سازمان ارسال شود.
تبصره 2- ثبت نام پذیرفته شدگانی که کلیه واحدهای درسی آنان تا 31/6/73 یا موفقیت به اتمام برسد ولی زمان اعلام فراغت از تحصیل آنان به هر علت تا 30/9/73 باشد, بلامانع است.
تبصره 3- از پذیرفته شدگان مشمول تبصره های 1و2 فوق به طور مشروط با اخذ فرم تعهد شماره 14, ثبت نام به عمل آید, بدیهی است این دسته از پذیرفته شدگان لازم است تا تاریخ 30/11/73 گواهی مبنی بر فارغ التحصیل شدن تا تاریخ 31/6/73 راارئه نمایند, در غیر این صورت قبولی آنان کان لم یکن تلقی گردد و فهرست آنان به این سازمان ارسال گردد.
2- معدل لیسانس پذیرفته شدگان در لبست باید با معدل در لیسانس بر مبنای 0 تا 20 یکسان باشد, در صورت مغایرت نتیجه حداکثر تا 15/8/73 به این سازمان گزارش شود.
تبصره 1- معدل لیسانس پذیرفه شدگان در لیست که در سنوات قبل فارغ التحصیل شده اند (زمانی که معدل بر مبنای 0 تا 4 محاسبه می گردید), باید با معدل مندرج در لیسانس آنان بر مبنای 0 تا 4 یکسان باشد, در صورت مغایرت نتیجه حداکثر تا 15/8/73 به این سازمان گزارش شود.
تبصره 2- آن دسته از پذیرفته شدگانی که دانشجوی سال آخر بوده اند و در 31/6/73 فارغ التحصیل می شوند,لازم است معدل کل واحدهای گذرانده آنان بر اساس 0 تا 20 تا تاریخ 25/9/72 با معدل کل مربوط در لیست یکسان باشد, در صورت مغایرت نتیجه فوراً به این سازمان گزارش شود.
تبصره 3- از پذیرفته شدگان مشمول تبصره دو فوق که بهنگام ثبت نام قادر به ارائه گواهی معدل واحدهای گذرانده شده نمی باشند, بطور مشروط با خذ تعهد ثبت نام به عمل آید. بدیهی است افراد مذکور باید قبل از ثبت نام برای نسمال دوم سال تحصیلی 72-1373 مدرک مربوط را ارائه نمایند, در غیر این صورت برای نسمال دوم سال تحصیلی جاری از ثبت نام آنان ممانعت به عمل آید.
3- لازم است عکس ارائه شده توسط پذیرفته شده با قیافه وی و عکس روی کارت ورودی تطبیق گردد و در صورت مغایرت نتیجه به صورت محرمانه به این سازمان گزارش شود.
4- پذیرفته شدگان مرد باید از لحاظ خدمت وظیفه عمومی (با توجه به بند 3-2 مقررات وظیفه عمومی مندرج در صفحه 2 دفترچه راهنمای شماره یک آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی سال 1373) یکی از شرابط زیر را دارا باشند.
1-4- کارت پایان خدمت.
2-4- کارت معافیت تکفل یا پزشکی دایم و یا کارت معافیت دایم زمان صلح با فرم کامپیوتری.
3-4- کارت معافیت موقت تکفل یا پزشکی و یا خانواده شاهد در مدت اعتبار آن.
4-4- متولد سال 1333 و قل از آن.
تبصره – فارغ التحصیلان رشته های گروه پزشکی و رشته دامپزشکی متولد سال 1327 و یا قبل از آن.
5-4- فرم شماره 3 بدون مهر غیبت که تاریخ آن در مهلت مقرر منقضی نشده باشد. بدیهی این دسته از داوطلبان منحصراً می توانسته اند در فرجه شش ماه بعد از فراغت از تحصیل در این آزمون شرکت نمایند.
تبصره- این افراد در صورتی که براساس اعلام اداره کل وظیفه عمومی به خدمت اعزام شده باشند, برابر ضوابط از خدمت ترخیص می شوند . در مواردی که با مشکلی همراه باشد, ادارت آموزش برای تعیین تکلیف می توانند با اداره کل وظیفه عمومی مکاتبه نمایند. لازم به یادآوری است باید از ثبت نام کسانی که با توجه به اعلاتم اداره کل وظیفه عمومی در تاریخ مقرر برای اعزام به خدمت حاضر نشده اند و غیبت نموده اند, ممانعت به عمل آید.
6-4- فارغ التحصیلان دوره کارشناسی متعهد خدمت سازمانها یا وزارتخانه ها و یا در حین خدمت, باید دوران وظیفه یا طرح تعهد خدمت آنان به سازمان و یاوزارتخانه مربوط تا 31/6/73 بهپایان برسد.
7-4- دانشجوی نیمسال آخر که تا تاریخ 31/6/1373, فارغ التحصیل شود.
8-4- شاغل رسمی در نیروی انتظامی و یا سایر نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران با ارائه گواهی موافقت از یگان مربوط.
9-4- طلبه دارنده مدرک لیسانس (کارشناسی) مورد تایید به شرطی که شورای مدیریت حوزه علمیه قم تایید کند که معافیت تحصیلی وی در حوزه, پوششی برای تحصیل در دانشگاه نیست و طلبه قادر است ضمن اشتغال به تحصیل در حوزه, به موازات ان در دانشگاه نیز تحصیل کند, با همان معافیت تحصیلی حوزه, اشتغال به تحصیل وی در دانشگاه بلامانع است. بدیهی است هر موقع حوزه علمیه معافیت تحصیلی طلبه ای را خاتمه یافته اعلام کند مشمول دیگر نمی تواند بهعنوان دانشجو از معافیت تحصیلی دانشگاه استفاده نماید و باید به خدمت اعزام شود.
5- برای پذیرفته شدگانی که با استفاده از سهمیه رزمندگان پذیرفته شده اند باید معرفی نامه رسمی از ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا وزارت جهاد سازندگی یا بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی یا ستاد کل امور آزادگان مرکز و یا بنیاد شهید انقلاب اسلامی بامهر و امضاء هر یک از روسای ارگانهای مذکور (مطابق فرمهای شماره 11و12و13و18و19 پیوست) حداکثر تا شروع نیمسال دوم سال تحصیلی جاری, از طریق ارگان ذیربط و به صورت یکجا ارائه شود. بدیهی است در صورت عدم ارائه گواهی مذکور قبل از شروع نیمسال دوم سال تحصیلی جاری و اخذ واحد, قبولی آنان کان لم یکن تلقی شود. (فهرست پذیرفته شدگانی که با سهمیه رزمندگان درآن موسسه پذیرفته شده اند با ذکر مدت جبهه در لیستهای ارسال مشخص شده است).
6- برای پذیرفته شدگانی که در اجیای تبصره 2 آئین نامه اجرای اعطاء بورس تحصیلی داخل کشور, در سهمیه 10 درصد کارشناسان آموزشی یا پژوهشی و یا مربی آموزشیاران یا مربی پژوهشیاران , علاوه بر ظرفیت مندرج در دفترچه راهنمای شماره 2 آزمون رودی تحصیلات تکمیلی سال 1373 پذیرفته شده اند, معرفی نامه از بالاترین مقام محل خدمت مبنی بر اینکه مربی آموزشیار و یا مربی پژوهشیار و یا کارشناس آموزشی یا پژوهشی رسمی قطعی و یا رسمی آزمایشی (نه کارکنان خدمات اموزشی) دانشگاه موسسه آموزش عالی و یا پژوهشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی و یا کارشناسی یا پژوهشی رسمی قطعی, رسمی آزمایشی, پیمانی و یا قراردادی شاغل در وزارت فرهنگ و آموزش عالی و یا یکی از واحدهای وابسته باشد (فهرست پذیرفته شدگانی که با سهمیه ده درصد در ان موسسه پذیرفته شده اند باذکر کلمه مربی در لیستهای ارسالی مشخص شده است).
7- برخورداری از توانائی _ جسمی لازم متناسب با رشته قبولی و عدم اعتیاد به مواد مخدر.
ج- تذکرات مهم:
1- خواهشمند است مقرر دارند در صورتی که مشخصات شناسنامه ای و یا عنوان کارشناسی (لیسانس) پذیرفته شده ای با مشخصات شناسنامه ای و یا عنوان کارشناسی (لیسانس) مندرج در لیستهای ارسالی مغایرت داشتهب اشد, از پذیرفته شده, موقتاً ثبت نام به عمل آید و کلیه موارد کتباً حداکثر 10 روز پس از ثبت نام و یکجا برحسب مورد به این سازمان گزارش شود.
2- کلیه ادارات اموزش لازم است با رعایت ضوابط نسبت به ثبت نام و ترخیص از خدمات پذیرفته شدگان اقدام نمایند.
3- فهرست ثبت نام شدگان در هر یک از رشته های مربوط حداکثر تا قبل از شروع نیسمال دوم سال تحصیلی جاری به این سازمان ارسال شود.
د- تعهداتی که از پذیرفته شدگان لازم است احذ شود
1- کلیه پذیرفته شدگان لازم است برگ تقاضای برای بهره مندی از مزایای آموزش رایگان در دانشگاهها و موسسات اموزش عالی کشور را تکمیل نمایند (فرم شماره 16 پیوست).
2- پذیرفته شدگان بورسیه وزارتخانه های یا سازمانها لازم است برطبق ضوابط نسبت به انعقاد قرارداد یا وزارت یا سازمان ذیربط اقدام نمایند.
هـ ضمائم
1- لیست اسامی پذیرفته شدگان به تفکیک رشته امتحانی و به تفکیک رشته های تحصیلی و ترتیب حروف الفبا.
2- کارتهای ورودی پذیرفته شدگان به تفکیک رشته امتحانی رشته تحصیلی.
3- دفترچه های راهنمای شماره 1و2 آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی (دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته داخل) سال 1373.
4- اطلاعایه ثبت نام از پذیرفته شدگاتن رشته های مختلف آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی سال 1373.
5- نمونه فرم مخصوص گواهی برای پذیرفته شدگانی که به دلائلی قادر به ارائه اصل مدرک کارشناسی (لیسانس) نمی باشند (فرم شماره 17).
6- نمونه فرم تقاضانامه برای بهرهمندی از مزایای آموزش رایگان (فرم شماره 16)
7- نمونه معرفی نامه های مربوط به استفاده کنندگان از هر یک از سهمیه های مندرج در ردیفهای 1-8 تا 4-8 (نمونه معرفی نامه های شماره 11و12و13و18و19)
8- نمونه فرم اخذ تعهد از پذیرفته شدگانی که در تاریخ 31/6/73 فارغ التحصیل خواهند شد و قادر به ارائه گواهی مذکور بهنگام ثبات نام نمی باشند (فرم شمار 14).
در پایان آرزوی توفیق الهی برای آن جناب و همکاران محترم, خواهشمند است دستور فرمایند در برسری موارد ذکر شده دقت کافی مبذول گردد.
رونوشت:
برادر گرامی جناب آقای دکتر هاشمی گلپایگانی وزیر محترم فرهنگ و آموزش عالی برای استحضار.
معاونت محترم اموزشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی برای استحضار.
معاونت محترم دانشجویی وزارت فرهنگ و آموزش عالی برای استحضار.
معاونتاجرای سازمان برای اطلاع.
معاونت فنی و پژوهشی سازمان برای اطلاع.
بایگانی اسناد و مدارک سازمان.
واحد تحصیلات تکمیلی.

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 157

تاریخ تصویب : 1375/06/10

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.