×

این قبیل مشارکتها را در مدارس غیر انتفاعی غیر مجاز تلقی نموده است

این قبیل مشارکتها را در مدارس غیر انتفاعی غیر مجاز تلقی نموده است

این-قبیل-مشارکتها-را-در-مدارس-غیر-انتفاعی-غیر-مجاز-تلقی-نموده-است
بسمه تعالی
تاریخ 3/3/76 شماره دادنامه : 9 کلاسه پرونده : 75/57
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی- آقای شمس الدین شیوائی
طرف شکایت : معاون مشارکتهای مردمی ومدارس غیر انتفاعی وزارت آموزش و پرورش
موضوع شکایت و خواسته: ابطال قسمتهای از بخشنامه شماره 1/4695/109 -– 2/5/74.
مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته اند, بنا به صراحت ماده یک قانون تاسیس مدارس غیر انتفاعی مصوب سال 67 مجلس شورای اسلامی , مشارکت مردم در تاسیس مدارس غیر انتفاعی توسط مقنن مجاز بوده و بر همین اساس ماده یک آئین نامه اجرایئ قانون فوق الذکر مصوب 13/12/67 مصوب هیات محترم وزیران نیز در تاسیس مدارس غیر انتفاعی بر مشارکت مردم تاکید دارد, ولی معاونت محترم وزیر آموزش و پرورش در امور مشارکتها و مدارس غیر انتفاعی بدون توجه بصراحت قانون و آئین نامه ذیربط فوق طی بخشنامه شماره 1/4695/109 – 2/5/74 بعنوان ادارات کل آموزش وپرورش استانها مشارکت موسسین اینگونه مدارس که بنظر میرسد موسسین را همان صاحب امتیاز تلقی فرموده اند را باافراد دیگر مغایر ماده 2 قانون تاسیس مدارس غیر انتفاعی دانسته و در نتیجه این قبیل مشارکتها را در مدارس غیر انتفاعی غیر مجاز تلقی نموده است و عبارت صدور بخشنامه چنین است ( این قبیل مشارکتها از دید شورای نظارت غیر مجاز و مغایر ماده 2 قانون تاسیس مدارس غیر انتفاعی میباشد. این قسمت از بخشنامه که مشارکت مردم را براساس ماده 2 تاسیس مدارس غیر انتفاعی و مشارکت با دارنده امتیاز مدرسه غیر انتفاعی غیر مجاز خود جدا شود نیز مغایر قانون و آئین نامه اجرائی تاسیس مدارس غیر انتفاعی میباشد. بنابمراتب ابطال قسمتهای مورد نظر رابلحاظ مخالفت با قانون و خروج از حدود اختیارات دارم.
مدیر کل مدارس غیر انتفاعی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ بشکایت مذکور طی نامه شماره 8/10220/310 – 16/8/75 اعلام داشته اند, براساس ماده 4 دستورالعمل اجرائی مدارس غیر انتفاعی بشماره 140116/ت 946 – 27/12/67 و اصلاحیه شماره 459/ت/570- 19/1/71 دستورالعمل اجرائی مدارس غیر انتفاعی بشماره 140116/ت 946-27/12/67 واصلاحیه مشاره 459/ت/570 – 19/1/71 که به تصویب هیات محترم وزیران رسیده اعلام میدارد, مجوز تاسیس مدارس غیر انتفاعی بنام فرد یا افراد حقیقی و حقوقی صادر میشود و اجازه مذکور قابل انتقال و یا واگذاری بغیر نمیباشد.از آنجائیکه بعضب موسسین حقیقی بدون تشکیل موسسه و یا تعاونی و بدون به ثبت رساندن آن با افراد حقیقی دیگر مشارکت نموده اند و غالب این افراد با موسسین اختلاف سلیقه پیدا نموده اند, فلذا شورای نظارت مرکزی به وظیف قانونی خود عمل نموده , بلحاظ جلوگیری از این نوع ماشرکتهای غیر قانونی, دستورالعمل مذکور را صادر نموده است. با عنایت بمراتب فوق شورای نظارت مرکزی که قانونمندی آن براساس ماده 15و17 قانون تاسیس مدارس غیر انتفاعی تصریح گردیده, مشارکتی را گه جنبه قانونی نداشته به رسمیت نمی شناسد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه الاسلام و المسلمین اسماعیل فردوسی پور و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماد.
رای هیات
با توجه به مقررات قانون تاسیس مدارک غیر انتفاعی و اهداف مقنن از وضع مقررات مربوط به شرایط خاص موسسین این قبیل مدارس بخشنامه مورد شکایت خلاف قانون تشخیص داده نمیشود.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری اسماعیل فردوسی پور
------------------------------------
1/4695/109 -– 2/5/74

ادره کل آموزش و پرورش استان تهران
احترماً,
به استحضار می رساند/: گزارش ها نشان میدهد که برخی از موسسان حقیقی مدارس غیر انتفاعی نادانسته برای تامین سرمایه اقدام به مشارکت با افراد دیگر می کنند و در کار مدارس مذکور تداخل و تزاحم به وجود می آید خواهشمند است به موسسات ابلاغ فرمایید این قبیل مشارکت ها از دیدشورای نظارت غیر مجاز و مغایر ماده 2 قانون تاسیس مدارس غیر انتفاعی می باشد و چنانچه بعضی از موسسان از روی آگاهی چنین کاری را انجام داده اند باید با هماهنگی اداره کل یکی از اقدامات زیر انجام دهند:
1- موسس و شرکای او طبق دستورالعمل شماره 264 109 مورخ 19/6/73 اقدام به تشکیل تعاونی فرهنگی غیر انتفاعی نمیاند.
2- موسسه و شرکای او اقدام به تشکیل موسسه اموزشی نموده و مطابق با فرم پیوست موسسه خود را به ثبت شرکت ها برسانند.
3- موسس از شرکای غیر مجاز خود جدا شود و مدرسه را شخصاً و طبق ضوابط جاری اداره نماید ضروری است اقدامات ناشی از از این دستورالعمل به اطلاع شورای نظارت بر مدارس غیر انتفاعی استان رسانده شود.
پیرو بخشنامه شماره 496/د مورخ 26/12/69 موضوع ارسال راهنمای چگونگی در خواست برگزاری دوره های اموزشی بلند مدت به آگاهی میرساند که فرم گواهینامه دوره های آموزشی بلند مدت, بشکل استاندار تهیه و تکثیر ؟ است و دراختیار دفاتر بخشی این سازمان میباشد. خواهشمند است دستور فرمایند پس از اتمام دوره گواهینامه فارغ التحصیلان را براساس مراحل ذیل صادر نمایند:
فهرست مشخصات افرادی که دوره را با موفقیت باتمام رسانیده اند در فرم ضمیمه توسط دستگاه ذیربط تهیه و تنظیم میگردد و جهت بررسی های لازم به سازمان امور اداری و استخدامی کشور فرستده میشود.
در صورت تایید مراتب مندرج در فهرست مذکور و رعایت ضوابط مصوب, فرم گواهینامه مدرسه نسخه به تعداد افراد, وسله دفاتر مربوط در سامزان امور اداری واستخدامی کشور در اختیار دستگاه ذیربط قرر میگیرد. (نسخه ای از فرم گواهینامه ضمیمه میباشد).
نسخ گواهینامه وسیله دستگاه ذیربط تکمیل و پس از امضاء برای امضای دبیر کل سازمان امور اداری و استخدامی کشور به این سازمان فرستاده میشود و پس از امضاء, اصل گواهینامه همراه بانسخه دوم به دستگاه مربوط اعاده میگردد.
اصل گواهینامه به ذینفع اعطاء میشود و نسخه دوم آن در پرونده استخدامی فرد ضبط میشود, نسخه سوم گواهینامه در پرونده دوره سازمان امور اداری و استخدامی کشور نگهداری میشود.
واحدهای کارگزینی صرفاً گواهینامه های تایید توسط این سازمان را میتوانند جهت اعطای مزایای استخدامی دوره طی شده ملاک عمل قرار دهند.
اجرای دوره از نظر محتوا, نمرات اخذ شده در دروس مختلف, تائیدیه گزینش, کسب تعهد خدمت و سایر وارد مندرج هر طرح مصوب را مورد برسری دقیق قرار داده و در صورت تائید, نسبت به صدور گواهینامه اقدام نمایند. در غیر اینصورت میبایست کلیه و یا آن تعداد از افرادیکه شرایط دوره را رعایت نکرده اند دستگاه مربوطه عودت داده شود.
نمایندگان سازمان در کمیته های اجرائی مرحله دوم جهت اطلاع و کنترل حسن اجرا.

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 9

تاریخ تصویب : 1376/03/03

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.