×

لزوم تعیین حداقل سن برای ورود به دوره آموزش ابتدائی براساس نظریه متخصصان و کارشناسان مربوط

لزوم تعیین حداقل سن برای ورود به دوره آموزش ابتدائی براساس نظریه متخصصان و کارشناسان مربوط

لزوم-تعیین-حداقل-سن-برای-ورود-به-دوره-آموزش-ابتدائی-براساس-نظریه-متخصصان-و-کارشناسان-مربوط

وکیل


بسمه تعالی
تاریخ 22/6/76 شماره دادنامه : 80 کلاسه پرونده : 73/57
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی: آقای محمد رستم زاده
موضوع شکایت وخواسته: ابطال بند 1 ماده 28 آئین نامه اجرائی آموزش و پرورش همگانی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و بخشنامه شماره 22/312/100- 3/2/73 معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش
مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته اند, وزارت آموزش و پرورش با تصویب بند1 از ماده 28 آئین نامه اجرائی ثبت نام کودکانی را در پایه اول ابتدائی تا پایان شهریور ماه همان سال که حداقل سال تمام را دارا بوده باشند محرز نموده و باستناد بخشنامه 22/312/100 – 3/2/73 به کلیه واحدهای آموزشی سراسر کشور ممنوعیت ثبت نام کودکان متولد نیمه اول مهر ماه را که از 10 روز کمتر از شش سال را اعلام داتشه اند که این امر موجبی ورود تخریب ذهنی کودکان جامعه خواهد بود. باتضییع وقت یکسال عقب ماندگی با تفسیر چنین ماده قانونی و صدور بخشنامه ای مغایرت کلی با موارد قانون اساسی و نظرات فقهای شورای نگهبان می باشد و مطابقتی با شرع اسلامی ندارد.
مدیر کل حقوقی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ بشکایت مذکور طی نامه شماره 12026/810- 24/8/73 اعلام داشته اند, عالیترین مرجع تعیین خط مشی و برنامه ها یکلی آموزشی و وضع مقررات اموزش و آئین نامه های اجرائی شورای عالی آموزش و پرورش میباشد که بموجب لوایح قانونی 27/11/58و 22/12/58 و 26/1/59 و 10/2/59 شورای انقلاب جمهوری اسلامی و قانون اصلاح موادی از لایحه قانونی راجع به تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش مصوب 25/9/65 مجلس محترم شورای اسلامی تشکیل گردیده وفعالیت داشته و دارد و از موقعیت قانونی برخوردار است. آئین نامه اجرائی اموزش و پرورش همگانی با استفاده از اختیارات حاصله مقرر در ماده 6 لایحه قانونی راجع به تشکیل شورا وضع گردیده که بحکم ماده 5 همان لایحه قانونی در حدود قانون معتبر بوده وبرای موسسات ذیربط لازم الاجرا است. دستورالعمل 22/312/100 – 3/2/73 درباره ضوابط و شرایط ثبت نام نواموزان پایه اول ابتدائی نیز بارعایت دقیق مقررات موضوعه در آئین نامه اجرائی فوق الذکر و اصلاحیه بند یک ماده 28 آن تهیه و تدوین شده است. در هیچ یک از اصول قانون اساسی و قوانین موضوعه در مورد حداقل و حداکثر سن اطفال واجب التعلیم جهت ورود به دوره تحصیلی ابتدائی و یا سایر مقاطع تحصیلی نص صریحی وجود ندارد که ادعا بطریق معنونه پذیرفته شود.
تعیین چنین نصابی حسب قانون بعهده شورای عالی آموزش و پرورش گذارده شده و شروا است که با استفاده از نظریات افراد صاحب نظر و بررسی همه جانبه و مطالعه روشهای متداول در کشورهای جهان و با ملحوظ نظر قراردادن اصول معمول در تعلیم و ترتیب و شرایط جامعه در این مورد تصمیم می گیرد و بصورت مدون جهت اجراء به دستگاه ذیربط ابلاغ می نماید.
دبیر محترم شورای نگهبان در خصوص ادعای شاکی مبنی بر خلاف شرع بودن مورد شکات طی نامه شماره 1187/21/76 مورخ 19/5/76 اعلام داشته اند , نامه شماره هـ/73/57- 27/11/75 در خصوص ادعای خلاف شرع بودن بخشنامه شماره 22/312/100- 23/2/73 معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش و بند 1 ماده 28 آئین نامه اجرائی اموزش و پروش همگانی در جلسه مورخ 19/5/76 فقهای شورای نگهبان مطرح شد و مغایر موازین شرع شناخته نشد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست آیت الله موسوی تبریزی و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماد.
رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
باتوجه به لزوم تعیین حداقل سن برای ورود به دوره آموزش ابتدائی براساس نظریه متخصصان و کارشناسان مربوط و اختیارات شورای عالی آموزش و پرورش در این خصوص آئین نامه و بخشنامه مورد اعتراض مغایرتی باقانون ندارد.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری سید ابوالفضل موسوی تبریزی
-------------------------------------

7-27- حداکثر تعداد سالهای مردودی در هر پایه تحصیلی با رعایت دیگر شرایط نام در دوره ابتدائی دو سال و در دوره راهنمائی تحصیلی یکسال و در آموزش عمومی بزرگسالان دو سال است.
8-27- ادامه تحصیل دانش آموزان دختری که در حین تحصیل ازدواج می کنند تابع دستورالعمل های خواهد بود که از طرف وزارت آموزش و پرورش ابلاغ می گردد.
ماده 28- شرایط سنی ثبت نام شوندگان آموزش همگانی بشرح زیر است:
1-28- در هر سال کودکانی در پایه اول دبستان پذیرفته می شوند که تا پایان شهریور همان سال حداقل 6 سال تمام داشته باشند. حداکثر سن ثبت نام در پایه اول دبستان در شهرها 15 ت ودر مناطق روستایی و عشایری 12 سال است.
تبصره- (دانش آموزان پایه اول دبستان با احتساب 2 سال مردودی می توانند با حداکثر سن موضوع مفاد ماده 1-28 همین آئین نامه ثبت نام نمایند).
2-28- حداکثر سن اشتغال بتحصیل در دوره ابتدائی در شهرها 14 و در مناطق روستایی 17 سال است.
3-18- در هر سال تحصیلی دانش آموزانی در پایه اول دوره راهنمائی تحصیلی پذیرفته می شوند که تحصیلات دوره پنجساله ابتدائی را باموفقیت بخ پایان رسانیده باشند.
4- 28- حداکثر سن تحصیل در دوره راهنمائی تحصیلی در پایه های اول و دوم وسوم به ترتیب 14و16و18 سال است.
5- 28- اگر سن دانش آموزی پس از ثبت نام در طول سال تحصیلی از حد نصاب مقرر ادامه تحصیل در پایه مربوط تجاور کند استثنائاً تا پایان همان سال تحصیلی به تحصیلات خود ادامه خواهد داد.
6-28- در هر سال تحصیلی داوطلبانی می توانند در پایه اول دوره عمومی آموزش بزرگسالان ثبت نام کنند که سن آنان در اول مهرماه همان سال حداقل 14 سال باشد.
تبصره- دانش آموزان مدارس راهنمایی روزانه که به سبب دو سال متوالی توقف در یک پایه تحصیلی به آموزش بزرگسالان منتقل می وشند. همچنین داوطلبانی که در دوره تحصیل در مدارس روزانه ازدواج کرده باشند از این شرط مستثنی هستند.
7-28- ثبت نام دانش آموزانی که به سن مشمولیت مقرر در قانون خدمت وظیفه عمومی می رسند در مدارس روزانه راهنمایی تحصیلی ممنوع است و در دوره عمومی آموزشی بزرگسالان ؟؟؟؟/وظیفه یاهر نوع معافیت قانونی است که تا ضایان سال تحصیلی مربوط اعتبار داشته باشد ودر هر صورت تابع مقررات و دستورالعملهایی است که از طریق

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 80

تاریخ تصویب : 1376/06/22

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.