×

متعهد گردیده در صورت استعفا از طی دوره آموزشی کلیه خسارات وارده به شرکت را بپردازد

متعهد گردیده در صورت استعفا از طی دوره آموزشی کلیه خسارات وارده به شرکت را بپردازد

متعهد-گردیده-در-صورت-استعفا-از-طی-دوره-آموزشی-کلیه-خسارات-وارده-به-شرکت-را-بپردازد
بسمه تعالی
تاریخ 19/3/75 شماره دادنامه : 49 کلاسه رپونده 72/187
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی: آقای محمدتقی صدر نیا
موضوع شکایت و خواسته: ابطال مصوبه شماره 8440/111- 24/6/69 هیات مدیره شرکت مخابرات ایران
مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است در امتحان ورودی تربیت تکنسین قبول و در مرکز آموزش منطقه 5 مخابرات شروع به تحصیل کرده ولی به دلائل عدیده نتوانستم ترم یک را گذرانده از ادامه تحصیل محرومم کردند. خسارت هزینه آموزشی بنا به مصوبه هیات مدیره بشماره 933- 12/3/63 از قرار هر ساعت 250 ریا بوده اما بعداً مطلع شدن خسارت هزینه آموزشی طی اصلاحیه ای بشماره 8440/111- 24/5/69 جلسه هیات مدیره که در تاریخ 15/5/؟ تشکیل شده مبلغ اخذ خسارت آموزشی را به قرار هر ساعت 2400 ریال افزایش داده است که جای بسی تعجب دارد که در این اصلاحیه آمده است از 1/9/69 این مصوبه قابل محاسبه است, در صورتیکه از لحاظ شرعی و قانونی عطف بماسبق جایز نیست بنظر میرسد در چنین مواردی می بایستی از شورای عالی اقتصاد تایید به اخذ میشده و بنظر نمیرسد هیات مدیره مخابرات مجاز باشد بعنوان یک طرف قرارداد راساً اقدام به اتخاذ تصمیماتی نماید که موجب تضییع حق طرف دیگر قرارداد (کارآموز) بشود و با توجه به اینکه گرفتن و تعیین محاسبه خسارت آموزشی با نرخ جدید از آنجا که بدون اطلاع به موقع بطرف ذینفع از نظر شرعی اشکال دارد,
شرکت مخابرات ایران در پاسخ بشکایت مذکور طی نامه شماره 1817/113- 5/3/71 اعلام داشته اند: طبق بند 2و3 تعهدنامه رسمی و بند 7 و 8 قرارداد کار آموزش آقای محمدتقی صدر نیا متعهد گردیده در صورت استعفا از طی دوره آموزشی کلیه خسارات وارده به شرکت را بپردازد. بموجب اساسنامه قانونی شرکت مخابرات ایران مصوب سال 1350 مجلسین وقت تهیه و تنظیم و تصویب آئین نامه های مالی و معاملاتی و استخدامی و آموزشی در رابطه با انجام وظایف مقرر در قانون تاسیس شرکت از وظایف خاص مراجع قانونی شرکت می باشد وهیات مدیره شرکت نیز در مین راستا مبادرت بتصویب آئین نامه مورد شکایت نموده است. در توجیه ضرورت تصویب آئین نامه مورد شکایت لازم بتوضیح است که اولاً هزینه های آموزشی نمیتواند دارای نرخ ثابتی باشد زیرا کلیه هزینه های مربوط به بخشهای مختلف آموزشی اعم از پرسنلی و غیر پرسنلی متغیر بوده و طبعاً با این خسارت (بدون تعیین بمیزان قطعی آن) اخذ می گردد. شاکی مدعی گردیده که مصوبه هیات مدیره عطف بماسبق نمیگردد. در پاسخ این ادعا باید گفت اولاً تعهد نامه رسمی بین شرکت متبوع و شاکی در تاریخ 21/12/68 تنظیم شده و قاعدتاً از تاریخ فوق کلیه مفاد تعهد نامه بین طرفین لازم الاتباع بوده است.
دبیر محترم شورای نگهبان نیز در نامه شماره 0508/21/74 مورخ 6/3/75 اعلام داشته اند: موضوع ادعای خلاف شرع بودن مصوبه شماره 8440/111- 24/5/69 هیات مدیره شرکت مخابرات ایران در جلسات متعدد فقهای شورای نگهبان مطرح و نتیجه و نظر آقایان فقهاء در جلسه 3/3/75 بدین شرح اعلام می گردد:نظر باینکه در متن قرارداد و سند تنظیمی تصریح شده که دو برابر هزینه تحصیلی را بپردازد و آن را در حدی مشخص نکرده اند بنابراین اخذ هزینه انجام شده خلاف موازین شرع دانسته نشد و اگر در مبلغ آن اختلاف باشد باید توسط کارشناس و یا دادگاه رفع اختلاف شود.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه الاسلام و المسلمین اسماعیل فردوسی پور و با حضور روسای شعب بدوی و روساء و مستشاران شعب تجدید نظر و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید.
رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
با توجه به نظریه مورخ 6/3/75 فقهای محترم شورای نگهبان بشرح بین الهلالین (نظر باینکه در متن قرارداد و سند تنظیمی تصریح شده که دو برابر هزینه تحصیلی را بپردازد و آن را در حدی مشخص نکرده اند, بنابر این اخذ هزینه انجام شده خلاف موازین شرع دانسته شد. و اگر در مبلغ آن اختلافی باشد باید توسط کارشناس و یا دادگاه رفع اختلاف شود) و عنایت به اختیار شرکت مخابرات ایران در تعیین ضوابط استفاده از دوره کارآموزشی مربوط و اینکه مطالبه خسارات ناشی از عدم رعایت ضوابط مزبور براساس توافق و قرارداد منعقده بین طرفین بوده است. لذا مصوبه مورد اعتراض خلاف قانون هم تشخیص نگردید و موجبی برای ابطال آن وجود ندارد.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری اسماعیل فردوسی پور

----------------------------------
شماره 8440/111- 24/6/69

بسمه تعالی
موضوع: ابلاغ مصوبه
عطف به نامه شماره 5922/411/60 مورخ 31/4/69 بدینوسیله مفاد اصلاحیه صوتجلسه شماره 933 مورخ 12/3/63 هیئتمدیره ذیلاً جهت اطلاع و اقدام لازم اعلام میگردد.
جلسه هیئت مدیره در تاریخ 15/5/69 تشکیل و پس از طرح مفاد نامه مزبور و بحث و تبادل نظر پیرامون آن و صورت خلاصه هزینه آموزشی ضمیمه نامه مقرر گردیده مصوبه شماره 933 مورخ 12/3/63 اصلاح و از ابتدای سال 1369 اقداماتی بشرح ذیل انجام پذیرد.
1- ؟ آموزشی هر نفر ساعت ؟ کارکنان شرکت و کسانی که برای تامین نیازهای شرکت دوره های آموزشی مربوطه را در مرکز آموزش طی می نمایند هر ساعت 2400 ریال محاسبه گردد.
2- هزینه آموزشی هر نفر ساعت برای افرادی که از سایر موسسات معرفی میگردند هر ساعت 360 ریال محاسبه گردد.

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 49

تاریخ تصویب : 1375/03/19

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.