×

دریافت خدمات مربوط به میزان حداقل 100 پاس مکالمه شهری

دریافت خدمات مربوط به میزان حداقل 100 پاس مکالمه شهری

دریافت-خدمات-مربوط-به-میزان-حداقل-100-پاس-مکالمه-شهری
بسمه تعالی
تاریخ 18/7/1378 شماره دادنامه : 281 کلاسه پرونده : 77/267
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی- آقای محمد علی فلاح تفتی.
موضوع شکایت و خواسته- ابطال بند 3 مصوبه شماره 172 مورخ 18/11/1376 مجمع عمومی شرکت مخابرات ایران.
مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته اند اقدام شرکت مخابرات دراحتساب حداقل صد پاس در صورت حساب ماهیانه تردید شرعی بودن دارد و لذا تقاضای ابطال این اقدام را دارد زیرا مصرفی نشده تا پول آن را مطالبه کنند یا اینکه اجبار به مصرف بی جاوبی دلیل شود. مجوز قانونی خاصی برای این مورد نیست و با توجه به اینکه عوارض و آبونمان را ماهیانه شرکت مخابرات می گیرد احتساب حداقل صد پاس هیچ توجیه شرعی قانونی ندارد و لذا تقاضای ابطال آن را دارم.
مدیر کل دفتر حقوقی شرکت مخابرات در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 11493/1053 مورخ 11/9/1377 اعلام داشته اند
1- هزینه تمام شده دایری هر خط تلفن رقمی مراتب افزون تر از آنچه امروز بعنوان ودیعه (حق الاشتراک) از متقاضیان محترم دریافت می گردد را تشکیل می دهد. همچنین نگهداری شبکه و تداوم قابلیت ارتباطی هزینه های دیگری را به شرکت مخابرات ایران تحمیل می نماید که با مبلغ 30 تومان که بابت آبونمان دریافت می شود قابل حصول نمی باشد. شرکت مخابرات ایران از سال 1363 تا کنون هیچگونه کمکی از سوی دولت و بودجه عمومی کشور دریافت نمی نمایند و تحقق اهداف و وظایف و تکالیف قانونی آنها عمدتاً از محل وجوه دریافتی از مشترکین سرویسهای مخابرانی بایت کارکرد آنها تامین می گردد که در همین راستا وو بمنظور تقویت توان مالی این شرکتها در جهت ارائه خدمات و توسعه و بهینه سازی شبکه و به هنگام نمودن آن در اجرای مفاد ماده 4 قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران مصوب سال 1350 مجلس موجب مصوبه مورخ 18/11/1376 مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران مقرر گردیده که از ابتدای سال 1377 حداقل کارکرد ماهانه یک خط تلفن (باستثنای مراکز 256 شماره) معادل 100 پاس تلفن شهری (260 تومان) محاسبه و دریافت کرده که به مراتب فوق با توجه به بند د تبصره 19 قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به تصویب شورای محترم اقتصاد نیز رسیده و از طریق سازمان برنامه و بودجه جهت اجراء ابلاغ گردیده است که تصاویر مصوبات مربوط در چهار برگ به پیوست تقدیم است. با عنایت به مراتب معروض مصوبه مورد شکایت با رعایت مقررات و ضوابط و با تصویب مراجع قانون بمورد اجراء گذاشته شده است لذا رد شکایت شاکی مورد استدعاست.
دبیر محترم شورای نگهبان نیز در خصوص ادعای خلاف شرع بودن مورد شکایت طی نامه شماره 5334/21 مورخ 4/7/1378 اعلام داشته اند, موضوع در جلسه مورخ 1/7/1378 فقهاء شورای نگهبان مطرح شد و نظر شورا بشرح زیر اعلام می گردد, مصوبه شرکت مخابرات در قسمت الزام مشترکین تلفن به پرداخت حداقل 100 پاس در هر ماه خلاف شرع تشخیص داده نشد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه الاسلام و المسلمین دری نجف آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روساء و مستشاران شعب تجدید نظر و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید.
رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
بند 3 تعرفه های خدمات شهری و بین شهری موضوع مصوبه شماره 172 مورخ 18/11/1376 مجمع عمومی شرکت مخابرات ایران در خصوص حق دریافت خدمات مربوط به میزان حداقل 100 پاس مکالمه شهری بشرح نظریه مورخ 4/7/1378 فقهاء شورای نگهبان مخالف موازین شرع شناخته نشده است و مدلول بند مزوبر با عنایت به اختیارات مجمع عمومی شرکت مخابرات در تعیین تعرفه خدمات مربوط به شرح ماده 4 قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران و اختیارات شورای اقتصاد در تایید و تصویب آن به تجویز بند د تبصره 19 قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی, اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مغایر قانون و خارج از حدود اختیار مراجع مذکور درخصوص مورد تشخیص نگردید.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری قربانعلی دری نجف آبادی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 281

تاریخ تصویب : 1378/07/18

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.