×

مصوبه هیات وزیران مبنی بر الحاق دهستان خزل غربی شهرستان کنگاور جغرافیایی استان باختران خلاف قانونی شناخته نمی شود

مصوبه هیات وزیران مبنی بر الحاق دهستان خزل غربی شهرستان کنگاور جغرافیایی استان باختران خلاف قانونی شناخته نمی شود

مصوبه-هیات-وزیران-مبنی-بر-الحاق-دهستان-خزل-غربی-شهرستان-کنگاور-جغرافیایی-استان-باختران-خلاف-قانونی-شناخته-نمی-شود

وکیل


بسمه تعالی
تاریخ29/2/71 شماره دادنامه : 21 کلاسه پرونده : 70/176
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی : آقای حسین رضاهادی شایسته.
طرف شکایت : هیات محترم وزیران.
موضوع شکایت و خواسته : ابطال مصوبه 21/6/69 هیات وزیران در خصوص الحاق دهستان خزل غربی به کنگاور.
مقدمه : شاکی طی دادخواست تقدیمی که بدواً در شعبه سیزدهم دیوان مطرح و سپس به لحاظ موضوع شکایت و خواسته به هیات عمومی دیوان ارجاع گردیده اعلام داشته اند:
بشرح صورتجلسه مصوبه 2/2/66 هیات وزیران دهستان خزل غربی در حوزه شهرستان نهاوند بوده و در همان مصوبه توابع کنگاور نیز تعیین شده که دهستان مزبور در حوزه کنگاور قلمداد نشده در جلسه 21/6/69 طی مصوبه هیات محترم وزیران ضمن سازماندهی واحدهای کشوری استان باختران دهستان خزل غربی نیز از اذن ماده 13 قانون تقسیمات کشوری مصوب سال 1362 اقدام شده است و در نهایت مخالف با اصول 85 و 38 قانون اساسی است که برخلاف متن قانون میباشد.
اداره کل حقوقی ریاست جمهوری در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 2316 - 17/ /71 اعلام داشته اند:
علیرغم اعلام شاکی مبنی بر مستثنی بودن هرگونه تغییر در استان از شمول ماده 13 تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری صرفاً انتزاع و الحاق و تبدیل ، ایجاد و ادغام استان مورد حکم قرار گرفته است و واحدهای تقسیمات کشوری دیگر از جمله شهرستان بطور مطلق و صرفنظر از اینکه داخل کدام استان باشد مشمول حکم صدر ماده 13 می باشد. بعلاوه ماده 10 قانون مزبور دولت را مصرحاً مکلف نموده است که هر دهستان را به نزدیکترین مرکز بخش و هر بخش را به نزدیکترین مرکز شهرستان و هر شهرستان را به نزدیکترین مرکز استان منضم نماید. لذا در صورتیکه نزدیکترین مرکز بخش به یک دهستان واقع در استان دیگر باشد دولت وظیفه دارد دهستان مزبور را به مرکز بخش واقع در استان دیگر منضم نماید. از این جهت نیز ماده 13 نمی تواند بعنوان رافع تکلیف ماده 10 مورد استناد قرار گیرد. با توجه به اینکه اصل عدم تناقض قانون با یکدیگر است.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه السلام و المسلمین محمدرضا عباسی فرد و با حضور روسای بدوی و روساء و مستشاران شعب تجدید نظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره باتفاق آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.
رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
محدودیت مقرر در ماده 13 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب 15 تیرماه 1362 که مقرر داشته است هرگونه انتزاع ، الحاق ، تبدیل ، ایجاد و ادغام و نیز تعیین و تغییر مرکزیت و تغییر نام و نامگذاری واحدهای تقسیمات کشوری بجز استان بنا به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیات وزیران خواهد بود منحصراً ناظر به واحد جغرافیایی استان است و چون به تجویز تبصره یک ماده 9 قانون مذکور وزارت کشور بنا به ضرورت می تواند با توجه با تصویب هیات وزیران با انتزاع و الحاق روستاها بخشها یا شهرستانهای مجاور استانها را تعدیل نماید مصوبه مورخ 21/6/69 هیات وزیران مبنی بر الحاق دهستان خزل غربی به شهرستان کنگاور در محدوده جغرافیایی استان باختران خلاف قانونی شناخته نمی شود.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
محمدرضا عباسی فرد

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 21

تاریخ تصویب : 1371/02/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.