×

کلیات آئین نامه تاسیس موسسات آموزش عالی غیر دولتی غیر انتفاعی ( نوع دوم )

کلیات آئین نامه تاسیس موسسات آموزش عالی غیر دولتی غیر انتفاعی ( نوع دوم )

کلیات-آئین-نامه-تاسیس-موسسات-آموزش-عالی-غیر-دولتی-غیر-انتفاعی-(-نوع-دوم-)
مصوب جلسات 152 و 153 مورخ 24 و 31 / 3 / 67 شورایعالی انقلاب فرهنگی
( دستگاه اجراء کننده : وزارت فرهنگ و آموزش عالی )
الف - هدف :
ماده 1 - موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی ،از نوع دوم ( موسساتی که مدرک رسمی دانشگاهی اعطاء نمی کنند ) با اهداف زیر تشکیل میشود:
الف - ارتقاءسطح دانش وفرهنگ در جامعه .
ب - گسترش آموزش عالی در کشور به نحوی که بتواند پاسخگوی نیاز جامعه به کسب علم باشد.
ج - فراهم آوردن زمینه مناسب برای استفاده بهتر و بیشتر از وجود مدرسان و استادان جامعه در امر آموزش و همچنین سایر امکانات آموزشی موجود .
د - ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت همه جانبه مردم در گسترش و اعتلای دانش و پژوهش در کشور.
ب - شرایط کلی تاسیس :
ماده 2 - هر یک از این قبیل موسسات هیات موسسی خواهد داشت متشکل از حداقل سه عضو و این اعضاء باید واجد شرایطی باشندکه در ماده 4 آئیننامه شرح داده شده است و حداقل یکی از ایشان باید در مرتبه استاد یاری یا بالاتر باشد و لااقل سه سال سابقه تدریس در یکی از دانشگاهها را داشته باشد .
ماده 3 -وظایف هیات موسس عبارت است از :
1 - تدوین اساسنامه .
2 -کسب امتیاز و مجوزهای لازم از وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا بهداشت ودرمان و سایر مراجع ذیصلاح .
3 - فراهم آوردن مقدمات و امکانات لازم برای آغاز کار .
4- تعیین هیات امناء .
ماده 4 - اعضا ء هیات موسس باید واجد شرایط زیر باشند :
1 - حسن شهرت .
2 - عدم مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران .
3 - عدم فعالیت در ترویج افکار ضد اسلامی .
4 - التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
5 - عدم سابقه وابستگی به رژیم گذشته ( برابر با قانون مطبوعات ) .
6 - عدم سابقه وابستگی گروههای محارب و مخالف جمهوری اسلامی ایران و فرامانسونری .
تبصره - احراز شرایط فوق به عهده وزارت فرهنگ و آموزش عالی خواهد بود و این وزارتخانه لازم است در این خصوص از هیات گزینش استاد و وزارت اطلاعات نیز استعلام کند.
ماده 5 - هیات امناءهریک از این موسسات مرکب خواهد بود از :
الف - حداقل سه نفر از اعضا ء هیات موسس .
ب - حداقل سه تن از اعضاءهیات علمی آن موسسه . ( توضیح اعضاءعلمی موسسه که عضویت هیات امناء را خواهند یافت باید دست کم یکسال عضو هیات علمی آن موسسه بوده باشند و این عده نیز پس از یکسال از آغاز کار این موسسه انتخاب خواهند شد . )
د - رئیس موسسه :
ماده 6 - مشروح وظایف هیات امناءو رئیس موسسه لازم است در اساسنامه ای که هیات موسس پیشنهاد خواهد کرد قید شود. هیات امناء موظف است که علاوه بر وظایف مذکور در اساسنامه ،موارد ذیل را نیز رعایت کند :
1 - تعیین رئیس موسسه و معرفی آن به وزارت فرهنگ و آموزش عالی .
تبصره 1 - رئیس موسسه باید اولا واجد شرایط عمومی مندرج در ماده 4 باشد و ثانیا صلاحیت تدریس در دانشگاه را داشته باشد.
تبصره 2- موسسه نباید بیش از یکماه بدون رئیس باشد.
2 - تعهد و تضمین کافی در مقاطع مختلف آموزشی در حدی که وزارت فرهنگ و آموزش عالی به بهداشت ، درمان لازم بداند.
3 - تهیه محل مناسب با رعایت اصول ایمنی وفنی وبهداشتی و تجهیزات ولوازم آموزشی و آزمایشگاهی .
4 - نظارت بر حسن جریان امور موسسه و پاسخگوئی در برابر وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا بهداشت و درمان.
5 - کسب اطلاع مستمر از تذکرات و اظهار نظرهای بازرسان وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا بهداشت و درمان و اقدام به موقع در رفع نارساییها و حل مشکلات ( تذکر :وزارتخانه های مربوط مکلفند که تذکرات و اظهار نظرهای بازرسان را ثبت کنند ).
6- تعیین مبلغ شهریه دانشجویان پس از مشورت با رئیس موسسه و پیشنهاد آن برحسب مورد به وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا بهداشت ودرمان و کسب موافقت ایشان .
7 - تشخیص وتعیین صلاحیت اعضاءعلمی موسسه ( تذکر : اعضاء هیات علمی موسسه باید از لحاظ علمی شایستگی تدریس در یک موسسه آموزش عالی داشته باشند و میزان تحصیلات آنان باید بر اساس مدارک دانشگاهی یا تحصیلات عالیه حوزه های علمیه یا خبر گان بدون مدرک تعیین شود و ا ز لحاظ اخلاقی نیز واجد شرایطی باشند که برای اعضاء هیات علمی دانشگاههای دولتی در نظر گرفته شده است ) .
ماده 7 - ثبت موسسه در اداره ثبت شرکتها پس از ا حراز شرایط مندرج در فصل دوم وسوم آئیننامه تاسیس موسسات آموزش عالی غیر دولتی غیر انتفاعی ( مصوب جلسه 41 شورایعالی انقلاب فرهنگی ، مورخ 23 / 7 / 66 ) پس از کسب موافقت وزارت فرهنتگ و آموزش عالی یا بهداشت و درمان .
ماده 8 - وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا بهداشت درمان و آموزش پزشکی موظفند قبل از این که با تاسیس موسسه ای موافقت کنند کلیه امکانات آن را از لحاظ مالی بررسی کنند و متقاضیان تاسیس موسسه باید مدارک و شواهدکافی دال بر استطاعت تاسیس و اداره چنین موسسه ای را اقامه کنند.
تبصره - وزارت فرهنگ و آموزش عالی موظف است نوع این مدارک و شواهد ومیزان کفایت آنها را طی آئیننامه ای تعیین نماید.
ماده 9 - رئیس موسسه موظف است برای هر یک از کارکنان و معلمان آموزشگاه پرونده ای حاوی عکس ، تصویر مدارک تحصیلی ، شناسنامه و برگ پایان خدمت وظیفه و یا معافیت دائم و اجازه اشتغال با ذکر نشانی محل کار دیگر آنان و میزان حقوق دریافتی وتعداد ساعات کار هفتگی آنان را تهیه و در بایگانی موسسه نگهداری نمایدتا در صورت درخواست وزارت فرهنگ و آموزش عالی در اختیار این وزارتخانه بگذارد .
ماده 10 - در صورتی که موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی برخلاف اساسنامه و ضوابط و مقررات رفتار نمایداز اخطار تا تعطیل موقت وانحلال موسسه اقدام خواهدشد .
تبصره - چگونگی رسیدگی به این تخلفات و اعمال تنبیهای و مجازاتها طبق آئیننامه ای که وزارت فرهنگ و آموزش عالی تهیه و و شورایعالی انقلاب فرهنگی تصویب خواهد کرد تعیین خواهد شد .
ماده 11 - برنامه آموزشی و آئیننامه های مربوط به امور آموزشی و امتحانی و انضباطی و شرایط پذیرش علمی دانشجو و مدت دوره تحصیلی ونوع دانشنامه غیر رسمی که اعطا ء خواهد شد باید توسط رئیس موسسه تهیه و پس از تصویب هیئت امناءبرای تصویب نهایی برحسب مورد به وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ارسال گردد.
ماده 12 - این آئیننامه در 12 ماده و 5 تبصره طی جلسات 151 و 152 مورخ 24 و 31 / 3 / 67 شورایعالی انقلاب فرهنگی بتصویب رسید .

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1367/03/31

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.