×

تقاضای احتساب سابقه خدمت - تقاضای ابطال ماده 6 دستورالعمل تطبیق وضع استخدامی کارمندان شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی و تصحیح و تکمیل بند 3 ماده اخیرالذکر

تقاضای احتساب سابقه خدمت - تقاضای ابطال ماده 6 دستورالعمل تطبیق وضع استخدامی کارمندان شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی و تصحیح و تکمیل بند 3 ماده اخیرالذکر

تقاضای-احتساب-سابقه-خدمت---تقاضای-ابطال-ماده-6-دستورالعمل-تطبیق-وضع-استخدامی-کارمندان-شرکتهای-بیمه-و-بیمه-مرکزی-و-تصحیح-و-تکمیل-بند-3-ماده-اخیرالذکر

وکیل


بسمه تعالی
تاریخ 17/7/69 کلاسه پرونده : 69/26 شماره دادنامه : 171
مرجع رسیدگی - هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی : آقای ناصر کیانوش.
طرف شکایت : شرکت سهامی بیمه آسیا .
موضوع شکایت و خواسته - ابطال ماده 6 دستورالعمل تطبیق وضع استخدامی کارمندان شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی و تصحیح و تکمیل بند 3 ماده اخیرالذکر .
مقدمه :وکیل شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است : موکل کارمند رسمی شرکت سهامی بیمه آسیا که به تاریخ 30/1/65 باستخدام درآمده و عنوان شغل مستمری سرپرست شعبه بابل میباشد . متعاقب تصویب آئین نامه استخدامی مشترک شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی ایران ، مورخ 21/4/68 موکل طی نامه ای بعنوان مدیریت امور اداری شرکت سهامی بیمه آسیا و در جهت تطبیق وضع استخدامی گذشته خود باستناد مفاد ماده 149 آئین نامه فوق ، ناظر بر مواد 31 و32 آن درخواست احتساب سنوات خدمت گذشته نزد شرکت هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران و تعیین و تخصیص مرتبه و پایه شغلی را بر مبنای ضوابط فعلی مینماید . امور اداری در پاسخ باستناد ماده 6 دستورالعمل تطبیق و تبدیل وضع استخدامی کارمندان شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی ایران ، و بند 3 آن انجام خواسته موکل را موکول به مرتبط بودن سوابق گذشته و نیز ارائه تأییدیه پرداخت کسورات بازنشستگی و یا حق بیمه سنوات خدمت گذشته موکول مینماید . لذا حسب مورد تقاضای ابطال و تصحیح آن مورد استدعاست .
الف . ماده 6 دستورالعمل که در واقع ناظر بر اجرای مقررات فصل نهم و از جمله ماده 149 است ،صراحتاً شمول آنرا نسبت به کارمندان ذیربط مشروط به مرتبط بودن سوابق شغلی کارمندان نبوده که این شرط به صراحه با مفهوم و منطوق ماده 149 مورد بحث مغایرت دارد .
ب . کمیته امور استخدامی در بند 3 ماده 6 دستورالعمل موصوف فوق برای احتساب سوابق خدمت کارمندان مربوطه ، شرط دیگری را نیز قائل شدهاند و آن اینکه کارمندان ذی مدخل را مکلف به ارائه تأییدیه پرداخت کسور بازنشستگی و یا حق بیمه برای مدت اشتغال قبلی نموده اند ، در حالیکه مطابق مفاد تبصره 2 ماده 15 آئین نامه استخدامی شرط اخیرالذکر ،فی نفسه ناقص و بر ضرر موکل است زیرا تبصره 2 مذکور مقرر نموده است که سوابق غیر رسمی کارمند در دستگاههای دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی در صورتی که کارمند پرداخت کسور بازنشستگی را بابت سهم خود و شرکت قبول نماید ،جزء مدت رسمی محسوب میشود .
با انجام تبادل لایحه اداره حقوقی بیمه آسیا بشرح دادنامه شماره 5575/102 مورخ 10/7/69 در پاسخ به شکایت مذکور اعلام داشته است : ادعای وکیل محترم شاکی ، مبنی بر اینکه ماده 49 با قید و شرط بوده و لحاظ ضوابط هر مراتبی که برنحوه اجرای آن مترتب باشد کاملاً مردود است زیرا ، اولاً همانگونه که مستحضرید مقررات با قوانین مصوب معمولاً واجد آئین نامه و دستورالعمل اجرائی نبوده و صرفاً به تبیین کلیات اکتفا میشود و آنگاه در خود قوانین و مقررات است که مرجعی به منظور تهیه و تصویب ضوابط و دستورالعمل نحوه اجرای مقررات تعیین میگردد و مرجع مزبور است که با تنظیم و تصویب دستورالعمل کیفیت اجرای مقرره (تطبیق ) خصوصاً میباشد ، که منجزاً کمیته امور استخدامی که متشکل از مدیران عامل شرکتهای بیمه و رئیس کل بیمهمرکزی ایران میباشد را مأمور انجام این مهم یعنی تصویب دستورالعمل اجرای مقررات تطبیق نموده است . فلذا مصوبه کمیته مزبور بالاتر دید موجه و نافذ بوده زیرا تجویز صریح آئین نامه استخدامی مصوب هیات وزیران ترمیم و تصویب گردیده است . بخش دوم استناد وکیل محترم شاکی نیز کاملاً غیرموجه و غیرمرتبط با موضوع مطروحه میباشد ، چرا که مفاد تبصره 2 ماده 115 … مربوطه به فصل هشتم یعنی بازنشستگی و از کارافتادگی است و هیچگونه مناسبتی با فصل نهم یعنی امر تطبیق نداشته و ندارد . شایان توضیح اینکه بر اساس ماده 34 آئین نامه شرکت در اعطاء پایه سالانه به کارمند رسمی خود مجاز و مخیر بوده حال چطور ممکنست برای قبول سوابق خدمتی کارمندی که در محل دیگری خدمت نموده ، تسلیم بلا قید و شرط و عاجز از ارزشیابی و لحاظ مشروطی باشد .
هیات عمومی دیوان عدالت اداری ، در تاریخ فوق ، به ریاست آیتا… سید ابوالفضل موسوی تبریزی و با حضور رؤسای شعب دیوان ، تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره باتفاق آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای مینماید .

رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
با توجه به اینکه شاکی اعلام مغایرت ماده 6 دستورالعمل تطبیق وضع استخدامی کارمندان شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی با آئین نامه استخدامی مشترک بیمه و بیمه مرکزی مصوب 21/4/68 هیات وزیران را نموده است بنابراین به کیفیت مطروحه موضوع خارج از مصادیق ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری و قابل طرح تشخیص نگردید !.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری. سیدابوالفضل موسوی تبریزی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 171

تاریخ تصویب : 1369/07/17

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.