×

آئین نامه نامگذاری شهرها ، خیابانها ، اماکن و مؤسسات عمومی

آئین نامه نامگذاری شهرها ، خیابانها ، اماکن و مؤسسات عمومی

آئین-نامه-نامگذاری-شهرها-،-خیابانها-،-اماکن-و-مؤسسات-عمومی
شماره 3105/دش 17/9/1375

شهرهای جمهوری اسلامی ایران د رظاهر و باطن نمایانگر تاریخ و جغرافیای تمدن و فرهنگ اسلامی و ایرانی باشد .
یکی از مصادرق مهم این امر ، اسامی خیابانها ، اماکن و مؤسسات عمومی در شهرهاست و این اسامی در حکم شناسنامه شهرها و بیانگر ارزش های اعتقادی ، تاریخی ، فرهنگی و ملی جامعه است .
ماده اول - ضوابط ومعیارهای نامگذاری
1 - نام شخصیتهای مهم تاریخ صدر اسلام و انقلاب اسلامی و شهدای - گرانقدر آن و حوادث مهم تاریخ مبارزات اسلامی مردم ایران در درجه اول و نام شخصیتهای فرهنگی ، ادبی ، علمی ، سیاسی و تاریخی ایران و اساسمی راجع به اندیشه ، فکر و هنر و نیز مظاهر طلبیعت زیبای ایران در مرتبه بعد برگزیده شود.
2 - در نامگذاری تناسب اسم و مسمی رعایت شود.
3 - اسامی باید راس، کوتاه ، سلیس و روان باشد
4 - از اسامی مناسبی که باعث ایجاد روحیه ملی و حماسی ، و انسباطی خاطر و تلطیف اخلاقی و عاطفی مردم و بیانگر غنای فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی باشد استفاده شود .
5 - به منظور حفظ و تحکیم یکپارچگی سیاسی و فرهنگی کشور و حفظ هویت مبی ،نام ها باید فقط به زبان فارسی باشند .
6 - در نقاط مختلف کشور ضمن توجه به ویژگیهای منطقه ای از اسامی شهر های دیگر هم استفاده شود .
7 - به منظور ایجاد پرونده های سیاسی و فرهنگی با کشورهای دیگر می توان در ناکگذاری اماکن با پیشنهاد وزارت امور خارجه و تایید شورای فرهنگ عمومی کشور از نام شخصیتهای سیاسی و مردمی خارجی یا اسامی اماکن خارجی استفاده کرد و در زرمینه اولویت با کشورهای اسلامی است .
8 - در نامگذاری علاوه بر توجه به شخصیت ها یملی و قهرمانان ، به شخصیت ها محلی هر منطقه نیز توجه شود .
9 - از نام اشخاص خیری کع تاسیسات مهم عام المنفعه ( اعم از دینی ، آموزشی ، علمی ، فرهنگی ، هنری و تربیتی ) احداث کرده اند م یتوان برای نامگذاری اماکن یاد شده استفاده کرد .
10 - فروشگاهها ، شرکتها و مراکز کار و پیشه باید از گذاشتن اسامی خارجی جدا خودداری کنند . نام ها باید فقط به زبان فارسی باشد . مگر در مواردی که به تشخیص شورای فرهنگ عمومی این اسامی به منظور ایجاد پیوندهای فرهنگی علمی و سیاسی انتخاب شده باشند . شیوه های نامه آن را شورای فرهنگ عمومی تهیه و ابلاغ خواهد کرد .
ماده دم - موارد مشمول نامگذاری
1 - آئین نامه نامگذاری شامل این موارد می شود:
شهر ها ، شهرکها ، بندرها ، رودها ، جزیره ها ، بزرگراهها ، خیابانها، بازرارها و کوچه ها ، مدارس و مهد کودک ها ، مؤسسات تحقیقاتی و مجامع علمی و فرهنگی ، تالارهای عمومی ، بیمارستانهاو مراکز بهداشتی و در مانی ، سینماها و مراکز تفریحی و باغها و بوستانها ، میدانها و پایانه ها ، فرودگاهها و ایستگاههای راه آهن و پالایشگاهها ، کارخانه ها ، بانک ها و مراکز ورزشی و باشگاهها ، فروشگاهها ، شرکت ها و مراکز کار و پیشه …
2 - این آئین نامه درباتره اماکن جدید الاحداث است ولی در مورد تغییر اسامی نامناسب موجود لازم است بر طبق شیوه نامه ای که شورای فرهنگ عمومی براساس این آئین نامه تنظیم و ابلاغ می کند عمل شود.
ماده سوم - مرجع نظارت
1 - نظارت بر حسن اجرای ضوابط و معیارهای شورا یعالی انقلاب فرهنگی د رامر نامگذاری اماکن به عهده شورای فرهنگ عمومی است .
2 - این شورا همه ساله گزارش بررسی و نظارت و عملکرد خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می دهد .
ماده چهارم :
این آئین نامه در 4 ماده و 14 بند در جلسه مورخ 6/9/75 شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و آئین نامه های قبلی لغو می شود.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1375/09/17

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.