×

اوصاف مورد نظر خواهان در مبیع ، چنانچه ضمن عقد شرط شده باشد فقدان آن برای مشروط له ایجاد حق فسخ می نماید

اوصاف مورد نظر خواهان در مبیع ، چنانچه ضمن عقد شرط شده باشد فقدان آن برای مشروط له ایجاد حق فسخ می نماید

اوصاف-مورد-نظر-خواهان-در-مبیع-،-چنانچه-ضمن-عقد-شرط-شده-باشد-فقدان-آن-برای-مشروط-له-ایجاد-حق-فسخ-می-نماید
تاریخ رسیدگی 24/3/67
شماره دادنامه 264/21
مرجع رسیدگی شعبه 21 دیوانعالی کشور

خلاصه جریان پرونده در تاریخ 23/6/66 آقای (س) دادخواستی به خواسته فسخ معامله و استرداد بهاء به مبلغ سه میلیون ریال به طرفیت آقای (ق) تسلیم دادگاههای حقوقی تنکابن کرده که پرونده در شعبه اول دادگاه حقوقی یک به کلاسه 66/356 ثبت و جلسه رسیدگی تعیین شده است . خلاصه دعوی اینست که خواهان مدعی گردیده سه راس گاو نقدا" از خوانده خریداری (در تاریخ 18/4/66) نمود که به طور شفاهی وصف آنها بود که هر سه حامله باشند و روزانه جمعا" 85کیلو گرم شیر بدهند ولی بعد از تسلیم و تحویل گاوها معلوم شد که شیر دهی گاوها کمتر است و پستان بعض آنها سالم نیست و خلاصه فاقد اوصاف مورد نظر بوده و معیب می باشند و عیب آنها مخفی بوده است و از دادگاه خواسته شده که خوانده محکوم به استرداد ثمن وتحویل مبیع گردد در جلسه دادرسی مورخ 25/9/66 خواهان توضیح داده که یک راس از گاوها حامله نیست و دو راس دیگر کمتر از مقداراعلام شده شیر می دهند و چون اختلاف رخ داده می خواهم معامله را کلا" فسخ کنم و به هرحال چون به اعتبار قول خوانده معامله کردم و قول ایشان درست نبود حاضر به بقاء معامله نیستم به خصوص که پستان یکی از گاوها آبسه کرده بود و خوانده با دادن دارو قول داد که اگر معالجه نشد معامله را فسخ می کند . خوانده دعوی در مقام دفاع توضیح داده است که خواهان گاوها را خود رویت و انتخاب کرده شرط و قولی مطرح نبوده و فقط مسئله جفت گیری قبلی بیان شده بود شیر دهی و میزان آن عنوان نشده بود و ... دادگاه پس ازاستماع توضیحات طرفین وملاحظه نظرآقای مشاور با این استدلال که خواهان دلیلی بر وجود شرط حامله بودن و شیردهی به میزان معین را در معامله به اثبات نرساند و از خیار حیوان نیز در ظرف معین استفاده نکرده است و خیار وصف نیز در خصوص مورد معامله مصداق ندارد . زیرا خواهان خودگاوها را دیده و انتخاب کرده است به باطل بودن دعوی اعلام نظر کرده است که خواهان طی لایحه شماره 8890 مورخ 29/10/66 ضمن اعتراض به نظر دادگاه در خصوص توافق با فسخ معامله دراثبات ادعای خود خواسته است که دادگاه از خوانده طلب سوگند نماید و پرونده در اجرای مقررات ماده 14 قانون تشکیل دادگاههای حقوقی یک و دو به دیوانعالی کشور ارسال و به کلاسه بالا ثبت و به این شعبه ارجاع شده است .
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس ازقرائت گزارش آقای ... و اوراق پرونده مشاروه نموده چنین رای می دهند.
هرچند خواهان ضمن دادخواست و در جلسه دادرسی اثبات دعوی خود را منوط به سوگند خوانده نکرده است لیکن شرعا" دادرس دادگاه حق دارد امکان درخواست ایتان سوگند از طرف منکر را" به اصحاب دعوی متذکر شود .
نظر به اینکه اوصاف مورد نظر خواهان در مبیع چنانچه ضمن عقد شرط شده باشد فقدان آن مستندا" به ماده 235 قانون مدنی برای مشروط له ایجاد حق فسخ می نماید و خوانده دعوی منکر شروط ادعائی است بنابراین اقتضاء داشته که دادگاه با تفهیم و تذکر حق درخواست اتیان سوگند به مدعی فرصت لازم را در این خصوص ایجاد نماید .
بنابراین نظریه استنباطی فعلا" مورد تایید نیست پرونده اعاده می گردد تا دادگاه با تعیین جلسه رسیدگی و دعوت طرفین به خوانده دعوی تکلیف نماید که خواهان متقاضی اثبات ادعای خود در خصوص وجود مشروط معامله از طریق ایتان سوگند خوانده است ودرجلسه رسیدگی چنانچه خوانده حاضر به سوگند باشد نامبرده به اسماءالله سوگند داده شود و با انجام تکلیف شرعی تحلیف آنگاه مبادرت به اتخاذ تصمیم نماید.


مرجع :
کتاب قانون مدنی در آیینه آراء دیوان عالی کشور - عقود وتعهدات
به اهتمام یدالله بازگیر- انتشارات فردوسی - چاپ اول - چاپ دریا

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 264

تاریخ تصویب : 1367/03/24

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.