×

مصوبه شورای عالی اداری راجع به وظایف واحدهای استانی وزارت خانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنایع ومعادن

مصوبه شورای عالی اداری راجع به وظایف واحدهای استانی وزارت خانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنایع ومعادن

مصوبه-شورای-عالی-اداری-راجع-به-وظایف-واحدهای-استانی-وزارت-خانه-های-فرهنگ-و-ارشاد-اسلامی-و-صنایع-ومعادن
شماره 181526/1901 3/10/1381

شورای عالی اداری در نودوهفتمین جلسه مورخ 9/9/1381 دراجرای جزء3 بندب ماده 1 قانون برنامه سوم توسعه بنا به پیشنهادسازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، به منظور اعطای اختیارات لازم به مسئولین واحدهای استانی وزارتخانه ها در خصوص تصمیم گیری ، اجرا و تخصیص منابع و محدود نمودن فعالیت حوزه های ستادی به اعمال حاکمیت وامور راهبردی (سیاستگذاری ، برنامه ریزی ونظارت ) وانتقال وظایف اجرائی به واحدهای استانی تصویب نمود:
1- وظایف واحدهای استانی وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنایع و معادن بشرح پیوست این مصوبه تعیین می شود. وزارتخانه های مذکور مکلفند بر اساس وظایف تعیین شده حداکثر ظرف مدت 3ماه وظایف اجرائی را به واحدهای استانی منتقل و متناسب با آن نسبت به اصلاح تشکیلات حوزه مرکزی و واحدهای استانی اقدام و پیشنهاد لازم را برای تایید به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال نمایند.
2- وزارتخانه های مذکور در بند1 مکلفند اختیارات لازم را متناسب با وظایف تعیین شده واختیارات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانه (موضوع پیوست شماره 2 مصوبه شماره 159758/1901مورخ 2/9/1381 شورای عالی اداری ) در حد هر استان به مدیران استانی واگذار نمایند. مدیران استانی نیز در حد هر شهرستان اختیارات لازم را به مدیران شهرستانی واگذار نمایند.
3- به منظور واگذاری اختیارات لازم به مقامات استانی برای انجام کیفی خدمات وجلوگیری از تطویل انجام امور، وزارتخانه های مذکور در بند1 مکلفند فعالیتهای اجرائی واحدهای استانی را که قابل اندازه گیری کمی و قیمت گذاری می باشند بر اساس کیفیت انجام آنها هزینه یابی نموده و قیمت تمام شده را محاسبه و به تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برسانند.
4- وزارتخانه های مذکور در بند1و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظفند پس از ابلاغ این مصوبه در تدوین آئین نامه ها، دستورالعمل ها و بخشنامه ها به گونه ای عمل نمایند که تسهیلات لازم برای انجام امور و فعالیتهای اجرائی در واحدهای استانی فراهم گردد.
5- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است بر اجرای این مصوبه نظارت نموده و مواردی که توسط واحدهای استانی وزارتخانه ها اقدام نگردد به شورای عالی اداری و وزرای مربوط اعلام وگزارش اجرای کلیه مفاد این مصوبه را در مقاطع 6 ماهه به شورای عالی اداری ارائه نماید.
معاون رئیس جمهور و دبیر شورای عالی اداری - محمدستاری فر

وظائف واحدهای استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
1- اجرای برنامه ها ودستورالعمل های صادره در خصوص سیاستهای رسمی نظام جمهوری اسلامی در زمینه فرهنگ عمومی .
2- ایجاد بسترها وامکانات لازم برای مبادلات و صدور محصولات هنری ، سینمایی ، کتب ، نظریات و چند رسانه ایها به خارج از کشوربه منظور شناساندن مبانی ، مظاهر و اهداف انقلاب اسلامی و قابلیتها، محصولات و آثار فرهنگی و هنری ایرانی واسلامی .
3- تحقیق ، مطالعه ، بررسی وجمع آوری اطلاعات مورد نیاز درزمینه تبلیغات رسانه های جهانی در خصوص مسائل استان و منطقه و کشف روشهای مورد عمل آنها واتخاذ شیوه و برنامه های مناسب به منظور مقابله باآن .
4- برنامه ریزی و اجرای برنامه های فرهنگی ، هنری و تبلیغاتی برای انعکاس مناسب فعالتیها و برنامه ها واقدامات دولت و دستگاه های اجرائی ، نهادهای مناسب فعالیتها و برنامه هاواقدامات دولت ودستگاه های اجرائی ، نهادهای انقلاب اسلامی وعمومی استان و ترویج و تبلغی همکاری دولت ومردم و بررسی و نظر سنجی پیرامون اثرات برنامه ها و فعالیتهای دستگاه های اجرائی استان در افکار عمومی .
5- حمایت ، نظارت و اجرای قوانین و ضوابط مربوط به فعالیتهای فرهنگی و هنری اعم از مطبوعات ونشریات ، نشر کتاب ، چاپخانه ها و موسسات وابسته ، موسسات تبلیغاتی ، آگهی ها و کارهای چاپی و تبلیغاتی ، فیلم سازی ، سینما ، ویدئو ، موسیقی و سرود ، هنرهای تجسمی ، هنرهای نمایشی ، مسابقات فرهنگی ، روابط فرهنگی ،تبلیغات فرهنگی ، اطلاع رسانی فرهنگی ، صنوف فرهنگی وهنری ، موسسات و انجمنها ومراکز فرهنگی و هنری و نیز نظارت بر فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در زمینه های یاد شده براساس قوانین و مقررات و دستورالعمل های مربوطه .
6- صدور مجوز و پروانه فعالیتهای فرهنگی ، هنری ، سینمایی ، ویدئویی ، مطبوعاتی ، خبری ، تبلیغاتی ، اطلاع رسانی ، آموزش و پژوهش فرهنگی و هنری ، صنوف فرهنگی و هنری ، انجمنها، موسسات ، کانون ها ومراکز فرهنگی و هنری بر طبق ضوابط و دستورالعمل های صادره .
7- تشویق و حمایت از نویسندگان ، شعرا، ادبا، هنرمندان ،سینما گران و مطبوعاتی ، خبری ، تبلیغاتی ، اطلاع رسانی ، آموزش و پژوهش فرهنگی و هنری ، صنوف فرهنگی و هنری ، انجمنها، موسسات ، کانونهاو مراکز فرهنگی و هنری بر طبق ضوابط و دستورالعملهای صادره .
7- تشویق و حمایت از نویسندگان ، شعرا، ادبا، هنرمندان ، سینماگران و روزنامه نگاران بر اساس سیاستها و ضوابط مصوب به منظور تقویت روحیه تحقیق و تتبع و آفرینشهای فرهنگی و هنری .
8- انجام اقدامات لازم و اجرای برنامه هایی به منظور پرورش استدعاهاو ذوق فرهنگی و هنری افراد.
9- تصویب و ابلاغ ضوابط اعطای جوائز در زمینه های فرهنگی و هنری استانی و شهرستانی در چارچوب مقررات و ضوابط مصوب .
10- توسعه ، ایجاد، احداث وتکمیل و تجهیز کتابخانه های عمومی و مراکز فرهنگی و هنری و سینمائی و اداره آنها بر اساس ضوابط تعیین شده و نیز توسعه وتقویت انجمنها و موسسات غیر دولتی به منظور اداره و بهره برداری مراکز یاد شده و گسترش تولید و عرضه و آموزش فعالیتهای فرهنگی و هنری در مراکز یاد شده .
11- صدور مجوز فعالیت برای خبرنگاران داخلی و ابطال آن بر اساس ضوابط ابلاغی .
12- صدور اجازه تاسیس ، توسعه وانحلال مراکز، موسسات ، مجامع و صنوف فرهنگی ، مطبوعاتی ، خبری ، هنری ، سینمائی ، سمعی و بصری ، انتشاراتی ، تبلیغاتی ، ناشران وکتابفروشان ، مراکز فروش نشریات و محصولات فرهنگی و هنری ، کانونهای تبلیغاتی ، چاپخانه ها وموسسات تکثیر و واحدهای وابسته به صنعت چاپ ، موسسات آزاد آموزش های فرهنگی ، هنری ، سینمائی ومطبوعاتی و اطلاع رسانی و حمایت ، هدایت و نظارت بر آنها طبق ضوابط تعیین شده .
13- نظارت بر فعالیتهای فرهنگی ، هنری و تبلیغاتی اقلیتهای دینی و مذهبی شناخته شده در قانون اساسی بر طبق ضوابط تعیین شده .
14- صدور اجازه وورد و خروج آثار سمعی و بصری ، آثار هنری ، مطبوعاتی و انتشاراتی وکلیه موارد تبلیغی و فرهنگی برای ضوابط تعیین شده .
15- برگزاری و تشکیل جشنواره ها، نمایشگاه ها، مراسم ، مجامع و مسابقات فرهنگی و هنری در داخل وخارج از کشور.
16- نظارت بر فعالیتهای فرهنگی ، هنری و تبلیغاتی خارجیان مقیم ایران بر طبق ضوابط تعیین شده .
17- تحقیق ومطالعه درباره اثرات وسایل ارتباط جمعی وسنجش میزان تاثیر برنامه ها و فعالیتهای فرهنگی ، هنری وانتشار وعرضه محصولات وآثارفرهنگی ، هنری ، سینمائی ومطبوعاتی و خبری در افکار عمومی استان .
18- انجام مطالعات و تحقیقات پیرامون مسائل وموضوعات فرهنگی ، هنری ، سینمائی ، مطبوعاتی و رسانه ها و اطلاع رسانی و سایرزمینه ها و موضوعات فرهنگی و هنری و استفاده از نتایج حاصله در برنامه ریزی استان و بهبود کیفی و کمی امور محوله .
19- انجام فعالیتهای فرهنگی و تبلیغاتی در جهت همکاری بیشتر مردم با دستگاه و نهادهای دولتی و بررسی پیرامون اثرات برنامه ها و فعالیتهای دستگاه های دولتی در افکار عمومی استانی و آثار آن به شورای برنامه ریزی استانی و وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی .
.2- ایجاد و اداره موسسات ومراکز آموزشی در زمینه های فرهنگی ، هنری ، سینمائی ، مطبوعاتی ، خبری ، میراث فرهنگی ، گردشکاری و زیارتی ، اوقاف و امور خیریه و اجرای برنامه های آموزشی یاد شده در سطوح مختلف براساس ضوابط تعیین شده .
21- انجام اقدامات لازم به منظور ثبت آثار مندرج در قانون حمایت از حقوق مولفان ، منصفان وهنرمندان و پژوهشگران و قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم افزارهای چندرسانه ای بر اساس دستور العمل های ابلاغی .
22- اخذ نسخ کتب و مطبوعات از ناشران به تعداد تعیین شده و توزیع آن بین موسسات اعلام شده موضوع مصوبه مورخ 14/9/1368شورای عالی انقلاب فرهنگی .
23- اجرای ضوابط مربوط به نشریات و بولتنهای داخلی ضروری و بروشورهای دستگاه ها و موسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی استان و نظارت بر رعایت ضوابط انتشار آنها.
24- انجام فعالیتها و اقدامات لازم به منظور گسترش زمینه مشارکت مردم در فعالیتهای فرهنگی و هنری و اجرای سیاستها و ضوابط ابلاغی در این خصوص و نیز تقویت و گسترش تشکلها، موسسات ، مراکز، انجمنها و کانونهای غیر دولتی و اجرای راههای تشویق سرمایه گذاری بخش غیر دولتی در فعالیتهای فرهنگی و هنری .
25- انجام پژوهشها و اقدامات لازم برای توسعه اطلاع رسانی و جمع آوری و انتشار آمارهای فرهنگی .
26- اجرای دستورالعملهای و ضوابط مربوط به ممنعیت بکارگیری اسامی ، عناوین و اصلاحات بیگانه و بررسی و شناسائی وانجام پیگیرهای لازم به منظور جلوگیری از تخلفات و برخورد بامتخلفان .
27- کمک به تشکیل و تقویت و حمایت از کانونهای فرهنگی وهنری مساجد ونیز مساعد برای اماده سازی و تجهیز کتابخانه ، سالن نمایش ، مرکز آموزش فرهنگی وهنری ، کتبافروشی ، نشر کتاب و مطبوعات ، محل عرضه محصولات فرهنگی و هنری ، نگارخانه ومرکز بازیهای رایانه ای و تشکلهاو انجمنهای مردمی در کنار مساجد و پشتیبانی و حمایت از فعالیتهای فرهنگی و هنری کانونها ومراکز یادشده .
28- انجام امور دبیرخانه ای شورای فرهنگ عمومی استان و برگزاری مستمر جلسات شورا به منظور بررسی وضع فرهنگ عمومی استان و بررسی طرحها و گزارشها و اطلاعات ارائه شده به شورا و ایجاد هماهنگی و دستگاهها و نهادها و مراکز فرهنگی و هنری استان در راستای اجرای سیاست فرهنگی کشور و هدایت فرهنگ عمومی
29- بررسی پیشنهادات ، انتخاب و نظارت بر ساخت ونصب مجمسه و یادمان در اماکن عمومی استان وتشکیل مستمر جلسات شورای ذیربط و ابلاغ و پیگری مصوبات آن .
30- بررسی ونظارت بر علائم ، نشانه ها و تصاویر روی البسه و لوازم التحریر و کالاهای مشابه وتشویق و حمایت از استفاده از نقوش ملهم از هنر اسلامی وایرانی و ثبت و حمایت از حقوق پدید آورندگان آثار یاد شده و تشکیل جلسات شورای ذیربط در استان و ابلاغ و پیگیری مصوبات آن .
31- انجام اقدامات لازم به منظور توسعه و گسترش بهره برداری از فناوری اطلاعات وارتباطات ونظامهای اطلاع رسانی در حوزه فرهنگ و هنر و نظارت بر فعالیتهای اطلاع رسانی براساس ضوابط ودستور العملهای ابلاغی .
32- برنامه ریزی ، سازماندهی وانجام فعالیتهای قرآنی در سطح استان وانجام فعالیتهای فرهنگی ، تبلیغی ، ترویجی و پژوهشی به منظور توسعه فرهنگ قرآنی و حمایت وتقویت انجمنها، کانونها، موسسات ، نویسندگان و هنرمندان و نهادهای غیر دولتی قرآنی در سطح استان .
تبصره - شرح وظائف استانی موسسات وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت جداگانه تعیین و ابلاغ خواهد شد.

وظایف واحدهای استانی وزار صنایع و معادن
1- صدور مجوز اعلامیه تاسیس و پروانه بهره برداری واکتشاف و اجازه برداشت مربوط به واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی دراستان با رعایت کلیه مقررات و همچنین ضوابط زیست محیطی .
2- نظارت بر اجرای ضوابط خدمات پس از فروش کالاهای صنعتی در چارچوب ضوابط یاد شده .
3- حمایت از کارآفرینان و صدور مجوز تاسیس تشکلهای غیردولتی صنعتی معدنیدر سطح استان در چارچوب ضوابط تعیین شده .
4- حمایت از ایجاد واحدهای خدمات فنی ، مهندسی دراستانها.
5- شناسائی و بررسی نیازها و امکانات بالقوه صنعتی ومعدنی استان .
6- شناسایی ، تشویق و حمایت از مخترعین ومبتکرین استان .
7- نظارت بر فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی و تمدید وابطال مجوز تاسیس آنها در چارچوب ضوابط تعیین شده .
8- بررسی و صدور مجوز توسعه ، تغییر خط تولید ومحل واحدهای تولیدی در چارچوب ضوابط تعیین شده .
9- نظارت بر پیشرفت طرحهای صنعتی ومعدنی براساس موافقت نامه و پروانه های صادره و گزارش آنها به مراجع ذیربط.
10- رسیدگی به مشکلات کارگاهها و کارخانجات ومعادن استان در ارتباط با سازمانها و ادارات محلی و اقدام به موقع به منظوررفع مشکلات یاد شده .
11- برنامه ریزی به منظور ایجاد مجتمع های صنعتی ومعدنی (شهرکها و نواحی صنعتی و پارکهای فن آوری ) در سطح استان .
12- ساماندهی صنایع کوچک در استان وکمک به اعطای اعتبارات لازم بدین منظور.
13- حمایت از واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی استان به منظور گسترش و نوسازی و توسعه فعالیتهای آنها.
14- تدارک تسهیلات لازم برای ورود کارشناسان خارجی به منظور ارائه خدمات مدیریتی ، راه اندازی واحدها و نوسازی صنایع ومعادن کشور.
15- نظارت بر حسن اجرای قراردادهای خرید لیسانس وخدمات فنی ، مهندسی .
16- ایجاد ارتباط بخش صنایع ومعادن بامراکز علمی ودانشگاهی .
17- برنامه ریزی و اجرای دوره ای آموزشی برای صاحبان صنایع و کارکنان واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی استانی .
18- بررسی وارائه پیشنهاد وخدمات مشاوره ای ، به منظور جلب و جذب سرمایه ها ومنابع مالی برای سرمایه گذاری در صنایع ومعادن استان .
19- برنامه ریزی به منظور توسعه صادرات فرآورده های صنعتی و معدنی استان در چارچوب سیاستهای اقتصادی و بازرگانی کشور.
.2- کمک به تامین نیازهای تدارکاتی ، ماشین آلات و تجهیزات واحدهای صنعتی ومعدنی تحت پوشش .
21- اجرای طرحهای پژوهشی ، علمی ، کاربردی وعمرانی درچهارچوب قوانین ومقررات مربوطه به منظور تسهیل فعالیتهای صنعتی ومعدنی استانی ، منطقه ای و برنامه ای .
22- اختیارات مواد15، ( به استثنای مواد فلزی ) ،19 ، 21 ، 22 ، 25 ، 34 قانون معادن و ماده 65 آئین نامه اجرائی قانون معادن .
23- انجام کلیه اقدامات مربوط به صدور پروانه بهره برداری معادن ، تمدید و انتقال آن به استثناء معادن بزرگ و معادنی که اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی متقاضی بهره بردرای از آن هستند در چارچوب ضوابط تعیین شده .
24- صدور مجوز معافیت ماده 39 قانون امورگمرکی .
25- صدور مجوزهای مربوط به اجرای ماده 38 آئین نامه مقررات صادرات و واردات .
26- صدور مجوز ارسال نمونه کالا موضوع ماده 34 آئین نامه اجرائی قانون مقررات صادرات و واردات مصوب 6/2/1373.
27- جمع آوری آمار واطلاعات محصولات تولیدی و معدنی و پردازش آنها و ارائه به وزارتخانه .

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 16857

تاریخ تصویب : 1381/09/09

تاریخ ابلاغ : 1381/10/18

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.