×

اثبات ید بر مال غیر بدون مجوز هم در حکم غصب است

اثبات ید بر مال غیر بدون مجوز هم در حکم غصب است

اثبات-ید-بر-مال-غیر-بدون-مجوز-هم-در-حکم-غصب-است

وکیل


تاریخ رسیدگی 17/11/71
شماره دادنامه 718/21
مرجع رسیدگی شعبه 21 دیوانعالی کشور

خلاصه جریان پرونده : در تاریخ 13/7/1365 بانو (ف) با وکالت آقای (ق) دادخواستی به طرفیت آقایان (ح) (خ) (ن) و (الف) به خواسته رسیدگی و صدور حکم به رفع ید خواندگان از پلاک 45 فرعی از69 اصلی بخش 5 ارومیه قلع غیابی مقوم به مبلغ دو میلیون و ده هزار ریال تقدیم دادگاههای حقوقی یک ارومیه نموده که به شعبه سوم ارجاع شده و توضیح داده است پلاک مزبورمتعلق به موکله است و خواندگان بدون مجوز در آن اثبات ید غیر قانونی نموده انداستدعا دارم با مطالبه پرونده ثبتی و صدور قرار تحقیق و معاینه محل حکم به شرح خواسته صادر شود دادگاه وقت رسیدگی تعیین و طرفین را بر دادرسی دعوت نموده سه نفر از خواندگان به استثناء آقای (ن) که در دادگاه حاضر بوده اند اظهار داشته اند پلاک مورد ادعای خواهان الان تبدیل به واحدمسکونی شده و مانیز در آن سکونت داریم ومجوز سکونت ... قولنامه هائی است که به موجب آنها زمین پلاک مذکور توسط خواهان به اشخاص فروخته و بعدا" تبدیل به واحد مسکونی گردیده وما نیز خریداری کره ایم فتوکپی قولنامه ها ارائه می شود درخواست رد دعوی خواهان را داریم وکیل خواهان اظهار داشته با توجه با قرار خواندگان به تصرف و اینکه موکل به هیچ وجه زمینی نفروخته است و با اعلام جعل نسبت به اثر انگشت زیر قولنامه منتسب به موکل و درخواست مداحظه اصول اسناد و بررسی پرونده کلاسه 651141شعبه دهم دادگاه کیفری 2تقاضای رسیدگی دارم (تعدادی فتوکپی غیرمصدق قولنامه و سایر توضیحات پیوست پرونده گردیده بشرح اوراق 25تا35 پرونده) دادگاه پرونده استنادی را مطالبه و در وقت رسیدگی 11/2/1370 تحت کلاسه 694591 احکام مورد بررسی قرارداد داده و مواردی را منعکس و به این شرح در پرونده حقوقی آورده است : (خلیل ... به اتهام فروش مال غیر تحت تعقب قرار گرفته بعد از صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست پرونده در شعبه دهم محاکم عمومی کیفری رسیدگی شده و نامبرده به یکسال حبس و60 ضربه شلاق محکوم گردیده ... در پرونده عده ای من جمله خواندگان اظهار داشته اند که زمینهارا ازخلیل ... خریداری کرده اند و احداث بنا نموده اند و اطلاع نداشته اند که زمینه هامال خانم (ف) ... است ... ) وکیل خواهان اظهار داشته باتوجه به محتویات پرونده استنادی خواندگان پلاک مورددعوی را از شخص به نام خلیل خریداری نموده اند و معامله بر طبق ماده 247 قانون مدنی فضولی بوده وموکلم آن را تایید نکرده است لذا تقاضای رسیدگی و صدور حکم بشرح خواسته دارم و در همین جلسه دادگاه قرار معاینه و تحقیق محلی با حضور نماینده ثبت و ملاحظه پرونده صادر کرده که این قرار در تاریخ 2/2/71 اجرا شده است و نماینده ثبت در جریان اجرای آن اظهار داشته ششدانگ یک قطعه زمین زراعتی به شماره 35 فرعی از69اصلی واقع در قریه سرکار عالی به دل آباد بخش 5 ارومیه به نام (ف) ... در ذیل ثبت شماره 3479 دفتر35 صفحه 321 صادر ولی تسلیم نگردیده در همین جلسه دادگاه اظهار نظر بر رد دعوی به لحاظ غاصبانه نمودن ید خواندگان و خرید زمین توسط ایشان از معامله فضولی نموده ومعتقد شده که باید معامله فضولی طرف دعوی قرار گیردآقای وکیل خواهان به نظریه اعتراض کرده لایحه اعتراضیه به هنگام شور قرائت خواهد شد پرونده به دیوانعالی کشورایفاءگردیده و متعاقبا" به این شعبه ارجاع گردیده است .
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس ازقرائت گزارش آقای ... عضو ممیز واوراق پرونده و دادگاه و لایحه اعتراضیه مشاوره نموده چنین رای می دهند.

بسمه تعالی
استدلال و استنباط دادگاه در مورد رد دعوای خواهان این است که چون پلاک موضوع دعوی تبدیل ساختمان شده ید خواندگان و ایادی قبلی آنان غاصبانه نبوده تا موجبات رفع ید و قلع بنا را ایجاب نماید نظر بر رد دعوی دارد . این استدلال و استنباط دادگاه با فرض احراز مالکیت خواهان نسبت به پلاک مورد بحث انجام معامله توسط فرد غیر مجاز و عدم تنفیذ آن توسط مالک و اعلام عدم رضایت برخلاف فتوای صریح فقها در کتب معتبر فقهی منجمله مسئله 14 (صفحه 442 جلد اول) تحریرالوسیله در این خصوص به این عبارت : (حیثمالم تتحقق الاجازه من الماللک ... له انتزاع عین ماله مع بقائه ممن وجده فی یده بل له الرجوع الیه بمنافعه المستوفاه و غیرالمستوفاه علی (الا قوی فی هذه المده) و مقررات قانون مدنی در باب غصب و ذیل ماده 308 به این شرح ( ... اثبات ید بر مال غیر بدون مجوز هم در حکم غصب است) و نیز صراحت ماده 259 همین قانون می باشد بنابراین ایرادات و اعتراضات وکیل خواهان وارد و اظهارنظر دادگاه واجد ایراد قضائی است و مستندا" به ماده 15 قانون تشکیل دادگاههای حقوقی یک و دو پرونده جهت اتخاذ تصمیم قانونی به دادگاه اعاده می گردد.

مرجع :
کتاب قانون مدنی در آیینه آراء دیوان عالی کشور - عقود وتعهدات
به اهتمام یدالله بازگیر- انتشارات فردوسی - چاپ اول - چاپ دریا

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 718

تاریخ تصویب : 1371/11/17

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.