×

توام شدن یا نشدن پرونده ها - دعاوی قبلی و احکام صادره استنادی مورد توجه قرار نگرفته - احراز ابلاغ اوراق اخطاریه بنظر قاضی دادگاه است

توام شدن یا نشدن پرونده ها - دعاوی قبلی و احکام صادره استنادی مورد توجه قرار نگرفته - احراز ابلاغ اوراق اخطاریه بنظر قاضی دادگاه است

توام-شدن-یا-نشدن-پرونده-ها---دعاوی-قبلی-و-احکام-صادره-استنادی-مورد-توجه-قرار-نگرفته---احراز-ابلاغ-اوراق-اخطاریه-بنظر-قاضی-دادگاه-است

وکیل


دادنامه شماره : 167-165-22/6/1372

رای شعبه اول دادگاه عالی انتظامی قضات
تخلفاتی که به رئیس دادگاه حقوقی یک نسبت داده شده اینست که نامبرده با وجود اینکه اداره کشاورزی اعلام کرده زمین متنازع فیه بنام خوانده ثبت شده و اصلاحات ارضی او را مالک می شناسد ، باز نسبت به این موضوع قرار معاینه و تحقیق محلی صادر کرده و قرار مزبور فقط به خواهان ابلاغ شده و در اخطاریه خواندگان اسامی آنها همه در یک برگ نوشته شده و موضوع جلسه و تصمیم دادگاه هم قید نشده است .
ثانیا" در دادگاه اعلام شده پرونده دیگری به کلاسه ... بنام دعوی تقابل موجود است و طبق ماده 284 قانون آئین دادرسی مدنی باید نسبت به توام شدن یا نشدن آنها تصمیم می گرفت که تصمیمی اتخاذ نکرده .
ثالثا" تاثیر دعاوی قبلی و احکام صادره استنادی مورد توجه رئیس دادگاه قرار نگرفته و طبق شق 4 ماده 198 قانون مزبوررفتار نشده است .
بر فرض دفاع وی در مورد شق اول که طبق مواد 28و42 قانون تشکیل دادگاههای عمومی ، می توانسته برای احراز واقع ، هر گونه تحقیق لازم بعمل آورد و طبق نظر شورای نگهبان با شهادت شهود می توان اسناد رسمی را از اعتبار انداخت و احراز ابلاغ اوراق اخطاریه هم بنظر قاضی دادگاه است که حضور خواندگان در معاینه وتحقیق محلی شاهد صدق آنست ، قابل توجیه و محمول بر نظر قضائی او باشد.
عدم توجه به اینکه دعوی تقابل قبلا" مطرح شده و باید نسبت به آن طبق ماده 284 مرقوم تصمیم اتخاذ شود و هم چنین تاثیر دعاوی قبلی استنادی که می بایست بر حسب شق 4 ماده 198 مذکورنسبت به آن اتخاذتصمیم نماید، تخلف از مواد فوق بوده و وقوع تخلف مسلم است .
صدور قرار ابطال دادخواست از طرف رئیس بعدی دادگاه که طبق ماده 123 قانون آئین دادرسی مدنی ، بعد از استرداد دعوی از طرف مدعی باید در جلسه اول یا بعد از تبادل لوایح فورا" صورت گیرد. بر خلاف قانون بعد از گذشت چند جلسه صادر شده نیز تخلف است .
مشاور دادگاه که در صدور رای دخالتی نداشته ، قابل تعقیب انتظامی نیست .

مرجع :
کتاب نظارت انتظامی درنظام قضائی (جلددوم ) تالیف احمدکریم زاده
ناشر: روزنامه رسمی کشور، چاپ اول سال 1378

141

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 167

تاریخ تصویب : 1372/06/22

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.