×

انفصال موقت سردفتر مقتضی زوال سمت و نافی حقوق قانونی او نسبت به دفتر اسناد رسمی مورد تصدی نبوده و وراث وی میتوانند جانشین معرفی نمایند

انفصال موقت سردفتر مقتضی زوال سمت و نافی حقوق قانونی او نسبت به دفتر اسناد رسمی مورد تصدی نبوده و وراث وی میتوانند جانشین معرفی نمایند

انفصال-موقت-سردفتر-مقتضی-زوال-سمت-و-نافی-حقوق-قانونی-او-نسبت-به-دفتر-اسناد-رسمی-مورد-تصدی-نبوده-و-وراث-وی-میتوانند-جانشین-معرفی-نمایند

وکیل


تاریخ23/8/1377 شماره دادنامه182 کلاسه پرونده 77/192

رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
نظر به اینکه مراد مقنن از وصف شاغل بشرح مقرر در ماده 69 قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب 1354 وجود علقه اشتغال و عدم قطع آن بطور دائم است و در نتیجه انفصال موقت سردفتر مقتضی زوال سمت و نافی حقوق قانونی او نسبت به دفتر اسناد رسمی مورد تصدی نیست ، بنابراین دادنامه های شماره 419 مورخ 14/8/1367 شعبه دهم و 477 مورخ 19/4/1375 شعبه شانزدهم دیوان که متضمن این معنی است موافق اصول و موازین قانونی تشخیص میگردد. این رای مطابق قسمت اخیر ماده 20 قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
قائم مقام دیوان . حسین محقق

مرجع رسیدگی . هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی . آقای حامد صادقی
موضوع و شکایت خواسته .اعلام تعارض آراء صادره از شعب 5 و 10 و 16 دیوان عدالت اداری.
مقدمه . الف . شعبه دهم در سیدگی به پرونده کلاسه 67/82 موضوع شکایت آقای حبیب الله غیاثی بطرفیت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بخواسته الزام بصدور ابلاغ سردفتری اسناد رسمی بشرح دادنامه شماره 419 مورخ 14/8/1367 چنین رای صادر نموده است، هر چند حسب مندرجات دادخواست و مدارک پیوست از جمله نامه های مورخ 19/5/1361 و 14/9/1361 و 26/2/1362 سردفتر متوفی در زمانی حیات و ضمن درخواست بازنشستگی و قبل از آن باستناد ماده 69 قانون دفاتر اسناد رسمی شاکی را برای تصدی دفترخانه خود معرفی نموده، اصولاً وقوع فوت سردفتر در زمان انفصال که سازمان ثبت اسناد و املاک بموجب پاسخ واصله آنرا مانع معرفی جانشین از ناحیه وراث عنوان نموده موجه بنظر نمی نماید تا موضوع از مصادیق ماده استنادی و غیر شاغل تلقی گردد. علیهذا استحقاق شاکی به برخورداری از حقوق مندرج در ماده مذکور از این حیث تایید و شکایت در این حد وارد است.
ب . شعبه شانزدهم در رسیدگی به پرونده کلاسه 74/153 موضوع شکایت خانم محترم بهاری بطرفیت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بخواسته اعطاء اجازه انتقال دفترخانه به فرزند یا شخص دیگر بشرح دادنامه شماره 477 مورخ 19/4/1375 چنین رای صادر نموده است، با توجه به محتویات پرونده بنظر می رسد که منظور از عدم اشتغال ،آن است که بطور کلی سردفتر امتیاز دفترخانه را از دست داده باشد و انفصال موقت عدم اشتغال مورد نظر قانون در ماده 69 فوق الاشعار محسوب نمیشود ، بطوریکه برای خانواده سردفتران متخلف که در زمان اجرای محکومیت فوت می نمایند حقوق بازنشستگی پرداخت می گردد و با توجه به وحدت ملاک ماده 21 قانون رسیدگی به تخلفات اداری که مقرر می دارد که چنانچه کارمندی در حین اجرای مجازات فوت شود اعمال مجازات اداری متوقف و حالت استخدامی کارمند به حالت قبل از تعیین مجازات اعاده میشود علیهذا در خصوص مورد نیز که محکومیت سردفتر نوعی تخلف اداری بوده است با فوت وی متوقف و حالت وی به حالت قبل از محکومیت ( اشتغال ) بر میگردد و بعبارت دیگر منظور قانونگذار در ماده 69 فوق الاشعار اعطای امتیازی به وراث سردفتر میباشد که بتواند در عرض شش ماه از مزایای معرفی جانشین برخوردار گردند، و این امتیاز ارتباطی به متوفی ندارد و مخصوص وراث است، همانطوریکه در ماده 21 مارالذکر نیز حالت استخدامی کارمند به زمان قبل از محکومیت بر می گردد و وراث حقوق و مزایای زمان اشتغال کارمند متخلف در گذشته را دریافت می دارند و از طرفی با وجود برقراری حقوق بازنشستگی برای وراث سردفتر مختلف که امتیازی برای وراث محسوب می گردد محروم کردن وراث از امتیاز معرفی جانشین سردفتر تنظیمی موجه بنظر نمی رسد و هرگز منظور قانون گذار این نبوده است که ورثه یا وراث سردفتر متخلف تاوان تخلف او را بپردازند و از حقوق و امتیازی که برای وراث مقرر است محروم گردند. علیهذا حکم به ورود شکایت صادر می شود.
ج . شعبه پنجم در رسیدگی به پرونده کلاسه 76/785 موضوع شکایت آقای حامد صادقی بطرفیت سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور بخواسته ابطال نامه مورخ 7/6/75 و احقاق حق طی دادنامه شماره 2161 مورخ 23/12/1376 چنین رای صادر نموده است، با عنایت به مفاد صورت مجلس مورخ 10/12/1376 نماینده سازمان مشتکی عنه اعلام داشته ، مستنداً به مواد 69 و 49 قانون دفاتر اسناد رسمی سردفتر نمی توانسته قبل از اشتغال مجدد جانشین معرفی نماید و وراث سردفتر نیز در صورت اشتغال حین الفوت پس از پرداخت بدهی در مهلت شش ماه پس از فوت شخص واجد شرایط را به جانشینی معرفی نمایند. با توجه به مراتب فوق و صراحت ماده 49 فوق الاشعار سردفتر اسناد رسمی شماره 12 تبریز قبل از اشتغال مجدد فوت نموده و قبل از اشتغال نیز نمی تواند کسی را بعنوان جانشین معرفی نماید بنابراین شکایت شاکی فاقد مستند قانونی است و حکم به رد شکایت صادر میگردد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه السلام و المسلمین محقق قائم مقام دیوان و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید.

نوع : رای وحدت رویه

شماره انتشار : 182

تاریخ تصویب : 1377/08/23

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.