×

انفصال موقت سردفتر اسناد رسمی موجب سلب سمت و نافی حقوق قانونی نامبرده و ورثه قانونی وی در مورد معرفی جانشین نخواهد بود

انفصال موقت سردفتر اسناد رسمی موجب سلب سمت و نافی حقوق قانونی نامبرده و ورثه قانونی وی در مورد معرفی جانشین نخواهد بود

انفصال-موقت-سردفتر-اسناد-رسمی-موجب-سلب-سمت-و-نافی-حقوق-قانونی-نامبرده-و-ورثه-قانونی-وی-در-مورد-معرفی-جانشین-نخواهد-بود
بسمه تعالی
تاریخ4/2/1378 شماره دادنامه19 کلاسه پرونده77/243
مرجع رسیدگی . هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی . آقای حامد صادقی .
موضوع و شکایت خواسته . نقض رای صادره از شعبه پنجم در پرونده کلاسه 76/785 .
مقدمه . شاکی طی شکایت نامه تقدیمی اعلام داشته اند، در خصوص برداشت نادرست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از ماده 69 قانون دفاتر اسناد رسمی و استنکاف از برسمیت شناختن جانشینی اینجانب در سال 76 به دیوان عدالت اداری شکایت نموده که پرونده طی کلاسه 76/785 تحت رسیدگی بدون توجه به ماهیت قضیه انجام و به صورت صوری ادعای سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور را مورد تایید قرار داده اند
1 ـ سردفتر حدود پنج ماده بعد از اتمام انفصال موقت خود اینجانب را با رعایت مقررات قانونی به جانشینی خود معرفی نموده است .
2 ـ ورثه متوفی مراتب تعیین جانشینی اینجانب و واگذاری امتیاز سردفتری به اینجانب توسط متوفی را مورد تایید و تنفیذ قرار داده اند
3 ـ مفهوم و منطوق کلمه موقت با دائم تفاوت دارد. شخصی که به انفصال موقت محکوم می شود مانند کسی نیست که به انفصال دایم محکوم شده است، زیرا در انفصال دائم رابطه حقوقی شخص با محل مورد نظر کلاً قطع می شود در حالی که انفصال موقت این رابطه برای مدتی محدود می شود. با توجه بمراتب ، باستناد به تبصره های بمواد 15 و 18 و 19 قانون دیوان تقاضای نقض رای مذکور را دارم.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست آیت الله موسوی تبریزی و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید.
رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
همانطوری که در رای وحدت رویه شماره 182 مورخ 23/8/77 هیات عمومی دیوان تاکید و تصریح شده است، انفصال موقت سردفتر اسناد رسمی موجب سلب سمت و نافی حقوق قانونی مندرج در ماده 69 قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب 1354 نامبرده و ورثه قانونی وی نخواهد بود ، بنابراین باستناد تبصره 2 الحاقی بماده 18 قانون دیوان عدالت اداری دادنامه شماره2161 مورخ 23/12/76 شعبه پنجم دیوان نقض و جهت رسیدگی مجدد به شعبه ششم محول می گردد.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
سید ابوالفضل موسوی تبریزی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 19

تاریخ تصویب : 1378/02/04

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.