×

مسئولیت صاحبان سهام محدود به سهام آنهاست

مسئولیت صاحبان سهام محدود به سهام آنهاست

مسئولیت-صاحبان-سهام-محدود-به-سهام-آنهاست
دادنامه شماره : 126 - 4/8/1373

رای شعبه اول دادگاه عالی انتظامی قضات
مدافعات رئیس دادگاه حقوقی یک اینست که بر اثر اطلاعات واصله از محکوم له و سایر طلبکاران ، و تحقیقات شخصی بر او مسلم شده که شرکت اصولا" بمنظور کلاهبرداری تشکیل و سهامداران آن دو نفر یهودی بوده اند که بیش از50 خانواده مسلمان را به مبلغی بیش از پانصد میلیون تومان متضرر کرده اند از جمله محکوم له که ازخانواده شهیدان است .
ثانیا" با توجه به ماده 142 قانون تجارت که مدیران و مدیرعامل را در مقابل شرکت و اشخاص ثالث نسبت به تخلف از مقررات قانونی یا اساسنامه شرکت یا مصوبات مجمع عمومی حسب مورد ، منفردا" یا مشترکا" مسئول دانسته ، به دادگاه اختیار داده تا درحدود مسئولیت هر یک برای جبران خسارت تصمیم بگیرد.
ثالثا" به تجویز ماده 143 همین قانون که دادگاه صلاحیت دارد در صورت ورشکستگی شرکت بتواند به تقاضای هرذینفع ، هریک از مدیران یا مدیرعاملی را که ورشستگی شرکت معلول تخلفات او بوده ، منفردا" یا متضامنا" به تادیه آن قسمت از دیونی که پرداخت آن از دارائی شرکت ممکن نباشد محکوم کند.
و در خصوص عدم رعایت ماده 129 قانون اجرای احکام مدنی نیز مرتکب تخلفی نشده ام زیرا محکوم له مورد مزایده را بابت قسمتی از طلب خود طبق نظریه کارشناسان رسمی دادگستری برداشته است . و در متن نظریه هم اعلام شده که از محکوم له ده درصد پیش پرداخت وصول شده .
بنظر این دادگاه مدافعات نامبرده مفید و موثر در مقام نیست زیرا:
اولا" با عنایت به ماده 21 همین قانون مصوب 24/12/47 ، مسئولیت صاحبان سهام محدود به سهام آنهاست .
ثالثا" تصمیم دادگاه در مورد پیش پرداخت وجهی از طرف محکوم له با عنوانی که به آن استناد و تمسک شده ، مصداق و انطباق ندارد ، و این دادگاه بشرح گزارش دادسرای انتظامی تخلفات منتسبه را محقق و مسلم تشخیص می دهد.

مرجع :
کتاب نظارت انتظامی درنظام قضائی (جلددوم ) تالیف احمدکریم زاده
ناشر: روزنامه رسمی کشور، چاپ اول سال 1378

141

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 126

تاریخ تصویب : 1373/08/04

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.