×

اساسنامه دانشگاه تربیت مدرس

اساسنامه دانشگاه تربیت مدرس

اساسنامه-دانشگاه-تربیت-مدرس

وکیل


مصوب هشتادمین جلسه مورخ 21/5/65 شورا یاعالی انقلاب فرهنگی
(دستگاه اجراء کننده : وزارت فرهنگ و اموزش عالی )
ماده 1ـ دانشگاه تربیت مدرس که در مواد بعدی این اساسنامه دانشگاه نامیده می شود به عنوان یک نهاد انقلابی برای مدت نامحدود و با هدف ذیل تاسیس می شود :
هدف: تربیت اعضای هیات علمی و محققان مؤمن و متعهد به انقلاب اسلامی و متخصص در رشته های علمی مورد ناز دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی کشور به منظور اتقاء کیفیت علمی و آموزشی و پژوهشی و کمک به گشترش تحصیلات عالی و تحول اساسی در آن .
ماده 2ـ دانشگاه دارای شخصیت حقوقی و وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی است و از نظر اداری و مالی تابع مقررات خاص است که به تصویب شورا یعالی انقلاب فرهنگی خواهد شرسید و اعتبارات آن تحت نظر وزیر فرهنگ و اموزش عالی هزینه خواهد شد .
ماده 3ـ مرکز دانشگاه در تهران است و تاسیس شعب در شهرستانها منوط است به پیشنهاد وزارت فرهنگ و اموزش عالی وتصویب شورا یعالی انقلاب فرهنگی .
ماده 4ـ ارکان دانشگاه عبارت است از (1) هیات امناء 2 شورا یدانشگاه 3 رئیس دانشگاه
ماده 5ـ هیات امناء دانشگاه متشکل خواهد بود از یک رئیس جمهوری ،2 نخست وزیر ، 3 وزیر فرعنگ و آموزش عالی ، 4ـ وزیر بهداشت و درمان و اموزش پزشکی 5، دئیس دانشگاه 6 ـ شش تن از شخصیتهای فرهنگی وعلمی کشور در رشته های مختلف علوم که توسط وزیر فرهنگ و آموزش عالی جهت تایید به شورا یعالی انقلاب فرهنگی معرفی خواهند شد و به مدت 5 سال عهده دار عضویت در هیات خواهند بود .
تبصره ـ احکام اعضای ردیف 6 توسط رئیس شورا یعالی انقلاب فرهنگی صادر خواهد شد و انتصاب مجدد ایشان بلامانع ایت .
ماده 6ـ وظایف هیات امناء دانشگاه عبارت است از :
الف ـ تعیین خط مشی کلی دانشگاه .
ب ـ تصویب اصول برنامه های توسعه دانشگاه .
ج ـ تصویب بودجه سالانه دانشگاه وموسسات تابعه که توسط رئیس دانشگاه پیشنهادمی شود وارائه ان به مراجع ذیربط.
د ـ تشخیص ضرورت تاسیس مقاطع تحصیلی و دانشکده های جدید و نیز موسسات تحقیقات یو علمی تابع دانشگاه و پیشنهاد به مراجع ذیربط .
ه ـ بررسی گزارش سالانه رئیس دانشگاه و تصمیم گیری در مورد رفع مشکلات و نقایص و پیشرفت بهتر امور .
و ـ تصویب تشکیلات دانشگاه و ارائه ان به مراجع ذیربط .
زـ نظارت بر امور اموزشی و پژوهشی و اداری ومالی دانشگاه .
ح ـ بررسی مسائلی که طرح ان به نظر رئیس دانشگاه ضرورت دارد .
ط ـ جلو و قبول کمکها و هدایا از اشخاص حقیقی یا حقوقی به صورت نقدی یا غیر نقدی .
ی ـ اخذ تصمیم درباب نحوه ارتباط با دانشگاهها و موسسات علمی فرهنگی خارجی بین المللی در چهار چوب مقررات کشوری .
ماده 7ـ شورا ی دانشگاه مرکب از افراد ذیل است :
الف ـ ذئیس دانشگاه که ریاست شورا را به عهده دارد .
ب ـ معاونان دانشگاه
ج ـ روسا یدانشگاهها و مراکز و موسسات علمی و تحقیقات مستقل از دانشکده ها و ابسته به دانشگاه .
د ـ یک نفر عضو رسمی هیات علمی دانشگاه از هر یک از رشته های فنی و مهندسی ، علوم انسانی ، علوم پایه ، پزشکی و هنر و کشاورزی به انتخاب شورا ی دانشکده مربوط .
هـ دو نفر از دانشجویان از مقطع کارشناسی ارشد ( یکی از علوم انسانی و هنر و یکی از سایر رشته ها) به انتخاب خود دانشجویان دانشگاه
ماده 8ـ وظایف شورای دانشگاه عبارت است از:
الف ـ پیشنهاد تاسیس رشته های آموزشی و پژوهشی جدید به مراجع ذیربط .
ب ـ پیشنها ظرفیت پذیرش دانشجو در هر رشته به هیات امناء .
ج ـ بررسی طرح جامع و برنامه های توسعه دانشگاه و پیشنهاد اصول کلی آنها به هیات امناء .
د ـ تصویب آئین نامه های آموزشی و پژوهشی خاص دانشگاه در چهارچوب مقررات کلی .
هـ بررسی مسائل پیشنهادی رئیس دانشگاه .
ماده 9ـ اداره کلیه امور دانشگاه و نیز نمایندگی دانشگاه در مراجع رسمی و غیر رسمی بر عهده رئیس دانشگاه است که به پیشنهاد وزیر فرهنگ آموزش عالی و تایید شورا یعالی انقلاب فرهنگی تعیین و به حکم وزیر فرهنگ و اموزش عالی منصوب می شود .
ماده 10ـ دانشگاه معاونانی به شرح زیر خواهد داشت :
الف ـ معاو اموزشی
ب ـ معاون دانشجویی
ج ـ معاون پوهشی
د ـ معاون اداری و مالی
ماده 11ـ دانشگاه دارای دوره های آموزشی و تحقیقاتی برای تربیت استاد و محقق خواهد بود .
ماده 12ـ دانشگاه با رعایت بند د ماده 6 مقاطع کارشناسی ارشد ، دکترا و تخصص دایر خواهد کرد .
تبصره : اولویت با تاسیس دوره های کارشناسی ارشد و بالاتر است .
ماده 13ـ فارغ التحصیلان دانشگاه مطابق آئین نامه ای که به تصویب وزات فرهنگ و آموزش عالی خواهد رسید و به دانشگاهها ابلاغ خواهد شد به استخدام در دانشگاهها در خواهند آمد و مدت تحصیل دانشجویان دانشگاه جزو سوابق خدمت ایشان محسوب خواهد شد .
تبصره 1ـ فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد و بالاتر موظفند دوبرابر مدت تحصیل ، در دانشگاهها خدمت کنند .

تبصره 2ـ فارغ التحصیلانی که بتوانند به مقاطع تحصیلی بالاتر در دانشگاه یا سایر مراکز آموزش عالی معتبر داخل یا خارج از کشور وارد شوند یا بورس تحصیلی دریافت دارند ، بر طبق آئیبن نامه ای که به تصویب شورای دانشگاه خواهند رسید خدمتشان تا پایان تحصیل به تعویق خواهد افتاد .
ماده 14ـ برنامه های آموزشی و پژوهشی دانشگاه با توجه به اهداف مندرج در ماده 1 توسط دانشگاه تهیه شده واز طریق گروههای برنامه ریز ی با اولویت تصویب شورا یعالی برنامه ریزی خواهد رسید .
تبصره : دانشجویان موظفند در نیمهدوم تحصیلان خود حداقل چهار واحد درسی به عنوان کار آموز به تدریس بپردازند.
ماده 15ـ دانشگاه می تواند با تصویب شورای دانشگاه و در چهارچوب مقررات دانشجویان خود را برای طی بخشی از برنامه های آموزشی یا پژوهشی مربوط به یکی از دانشگاههای معتبر داخل یا خارج برای تحصیل اعزام نماید و دانشگاه می تواند تا تکمیل امگانات آموزشی و پژوهشی خود از امکانات دانشگاتها و مرازک آموزش عالی و تحقیقاتی استفاده کنند . دانشگااهای داخلی لازم است با دانشجویان این دانشگاه در حد امکان همکاری نمایند .
تبصره : آئین نامه مربوط به نحوه اعزام دانشجویان به دانشگاهها یدیگر توسط دانشگاه تهیه و به وزات فرهنگ و آموزش عالی خواهد رسید .
ماده 16ـ دانشجویان دانشگاه موظفند تمام وقت خود را به تحصیل اختصاص دهند و حق کار کردن در خارج از دانشگاه را ندارند و دانشگاه طبق ضوابطی که از طرف شورا یدانشگاه پیشنهاد و به تصویب مرلجع ذیربط خواهد رسید کمک هزینه تحصیلی ایشان را پرداخت خواهد کرد .
ماده 17ـ گزینش دانشجو برای دانشگاه شامل دو مرحله عمومی و علمی خوهد بود گزینش عموی توسط هیات مرکزی گزینش استاد و با ضوابط ویژه و گزینش علمی توسط دانشگاه و تحت نظارت دقیق وزارت فرهنگ و آموزش عالی انجام می شود
فصل چهارم ـ امکانات علمی و امور مالی
ماده 18ـ دانشگاه استادان مورد نیاز خود در رشته های مختلف علمی را که حداقل دارای مدرک دکتری باشند به استخدام رسمی در می آورد . وزارت فرهنگ و آموزش عالی موظف است برای تعیین استادان موردنیاز دانشگاه اولویت قائل شود .
تبصره ـ استخدام دارندگان مدرک مارشناسی ارشد برای تدریس در دوره های کارشناسی بلامانع است .
ماده 19ـ دانشگاه می توان دبا هماهنگی و نظارت وزارت فرهنگ و آموزش عالی طبق ائین نامه ای که به تصویب هیات امناء خواهد رسید از متخصصان و استادان برجسته خارجی برای اشتغال در امور آموزشی و پژوهشی دعوت به همکاری نماید و به مراکز علمی و دانشگاهی و اشخاص قرار داده های فرهنگی و علمی برای اشتغال استادان خارجی منعق کند .
ماده 20 ـ دانشگاه مجاز است علما و دانشمندان برجسته داخلی و خارجی را با تصویب شورا یدانشگاه به عضویت افتخاری بپذیرد .
ماده 21ـ دانشگاه می تواند با حفط وظایف اصلی خود در تربیت استاد و محقق با اشخاص و موسسات دولتی و غیر دولتی قرارداد انجام به خدمات پژ.هشی و آموزشی منعقد کند و در مقابل حق الزحمهدریافت دارد ائین نامه نحوه عقد قرارداد و نیز خرج وجوه حاصل باید به تصویب شورا یدانشگاه برسد .
ماده 22ـ دانشگاه می تواند وجوه و اموال منقول و غیر منقولی را که از طرف اشخاص حقیقیو حقوقی اهداء می شود بپذیرد این هدایا بایستی با ذکر مشخصات کامل ثبت گرددد وبا نظر شورای دانشگاه به مصرف برسد .
ماده 23 ـ این اساسنامه در23 ماده و 7 تبصره در تاریخ 21/5/65 به تصویب شورا یعالی انقلاب فرهنگی رسید وزارت فرهنگ و آموزش عالی مسؤلیت اجرا یآن را به عهده دارد و باید چگونگی پیشرفت کار را هر شش ماه یک بار به شورا یعالی انقلاب فرهنگی گزارش کند.

نوع : اساس نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1365/05/21

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.