×

هدایت و ارشاد و احیای نقش واقعی و تبلیغی مساجد برای مقابله با تهاجم فرهنگی

هدایت و ارشاد و احیای نقش واقعی و تبلیغی مساجد برای مقابله با تهاجم فرهنگی

هدایت-و-ارشاد-و-احیای-نقش-واقعی-و-تبلیغی-مساجد-برای-مقابله-با-تهاجم-فرهنگی
( مصوب 302 جلسه مورخ 18/12/1372 شورای عالی انقلاب فرهنگی )
ـ متعاقب ماموریتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه ارایه طرحهایی برای مقابله با تهاجم فرهنگی محول کرده بود ، طرح احیای نقش واقعی فرهنگی و تبلیغی مساجد و استفاده بهینه از امکانات و تاسیسات دستگاههای دولتی که امکان بهره وری فرهنگی دارند توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد و با توجه به نقش و مسئولیتی که مراکز و نهادهای فرهنگی مردمی نظیر مساجد در این مقطع حساس می توانند بر عهده داشته باشند شورا مردمی نظیر مساجد در این مقطع حساس در این مقطع حساس می توانند بر عهده داشته باشند ، شورا تصویب کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیاتی تشکیل دهد مرکب از : وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رییس هیات ، مسوول شورای اسلامی هماهنگی امور مساجد ، رییس سازمان تبلیغات اسلامی ، فرمانده نیروی مقاومت بسیج و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه ( بنا به ضرورت وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان تربیت بدنی و شهردار تهران نیز دعوت خواهند شد . )
این هیات موظف است فعالیتهای ذیل را در مساجدی که آمادگی و استعداد کافی داشته باشند هدایت و سازمان دهی کند :
1 ـ تجهیز کتابخانه اینگونه مساجد چنانچه امکان دایر بودن داشته باشد .
2 ـ مساجدی که سالنی برای نمایش داشته باشند ، به نحوی تجهیز گردد که از این اماکن برای نمایش فیلمهای مفید استفاده شود .
3 ـ در مساجدی که از نظر ساختمانی امکان دایر کردن کلاس دارند ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کمک انجمن نمایش ، انجمن خوشنویسی ، انجمن سینمای جوان ، کانون سرودهای انقلابی ، خانه های نور( آموزش قرآن ) اینگونه آموزشها را در این مساجد دایر خواهد کرد .
4 ـ همکاری با اینگونه مساجد که بتوانند کلاسهای آموزش زبان ، آموزشهای اعتقادی ، آموزش کامپیوتر ، آموزش امور بهداشتی و بهداشت خانواده آموزش خیاطی و . . . را با همکاری دستگاههای دیگر دایر نمایند .
تبصره 1 ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است که برای هدایت و ساماندهی این فعالیتها در استانها و شهرستانها نیز هیاتهایی با ترکیب مشابه تشکیل دهد .
تبصره 2 ـ دستگاهها و نهادهای مختلف اجرایی و تبلیغی و فرهنگی برای تحقق امور فوق به همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشند.
تبصره 3 ـ برای تحقق مفاد این مصوبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مساجدی که آمادگی تاسیس مراکز فرهنگی و هنری دارند ، اقدام خواهد کرد و بر حسب توان فعالیت این مراکز داشتن صلاحیت های مهم در زمینه فعالیتهایی نظیر :
تاسیس کتابفروشی ، نشر کتاب ، تاسیس کتابخانه عرضه فعالیتهای هنری نظیر گالری نقاشی و خط و ویدیو کلوپ برای این مراکز مهیا خواهد کرد .
تبصره 4 ـ این هیاتها برای استفاده بهینه از امکانات و تاسیساتی که دستگاههای اجرایی کشور می توانند در جهت فعالیتهای فرهنگی و هنری به کار گیرند ، برنامه ریزی خواهد کرد .

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 14202

تاریخ تصویب : 1372/12/18

تاریخ ابلاغ : 1372/09/16

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.