×

سازمان تامین اجتماعی مکلف است به دلایل تحت تکفل بودن ، حتی بعد از زمان فوت بیمه شده اصلی هم رسیدگی نماید

سازمان تامین اجتماعی مکلف است به دلایل تحت تکفل بودن ، حتی بعد از زمان فوت بیمه شده اصلی هم رسیدگی نماید

سازمان-تامین-اجتماعی-مکلف-است-به-دلایل-تحت-تکفل-بودن-،-حتی-بعد-از-زمان-فوت-بیمه-شده-اصلی-هم-رسیدگی-نماید

وکیل


تاریخ : 1/10/1381 شماره دادنامه :349 کلاسه پرونده : 80/345

رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
هرچند برقراری و پرداخت مستمری به عائله تحت الکفاله شخص بیمه شده بشرح مقرر درتبصره یک ماده 72 قانون تامین اجتماعی منوط به تحقق واجتماع کلیه شرایط قانونی و احراز آنها توسط مقام و مرجع ذیصلاج براساس دلایل و مدارک معتبر است ، لیکن وضع قاعده آمره مبنی بر امتناع از رسیدگی به ادعای عائله تحت تکفل بیمه شده متوفی و نفی مطلق دلایل و مدارک معتبر آنان خلاف اصول و مقررات قانونی در باب لزوم رسیدگی به ادعای اشخاص ذینفع و مستندات آنان در زمینه مطالبه مستمری مربوط است . بنابراین بخشنامه شماره 9268/5000 مورخ 11/5/1377 سازمان تامین اجتماعی که شعب سازمان را منحصرا" در زمان حیات بیمه شده و بر اساس تقاضای کتبی او مجاز به بررسی موضوع کفالت والدین او اعلام داشته و ادعای اشخاص ذینفع را پس از فوت بیمه شده علی الاطلاق قابل بررسی و پذیرش ندانسته است خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات آن سازمان در وضع مقررات دولتی تشخیص داده می شود و مستندا" به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می گردد.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری - دری نجف آبادی

شماره ه/80/345 21/10/1381
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری .
شاکی : آقای ولی صفرزاده - خانم منصوره اقدمی .
موضوع شکایت وخواسته : ابطال دستور اداری شماره 9268/5000 مورخ 11/5/1377 سازمان تامین اجتماعی .
مقدمه : شکات طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته اند ، فرزندمان مرحوم حبیب صفرزاده کارگر معدن در حین انجام کار در اثرتصادف تراکتور فوت نموده است . سازمان تامین اجتماعی با صدور بخشنامه 9268/5000 مورخ 11/5/1377 با استناد به اینکه تحت تکفل بودن اینجانبان در زمان حیات نامبرده برای سازمان تامین اجتماعی ابراز نشده از تعیین مستمری و هر گونه کمک خودداری می نماید. با توجه به اینکه مرحوم حبیب صفرزاده تنها نان آور خانواده بوده درخواست باطل دسترو اداری شماره 9268/5000 مورخ 11/5/1377 سازمان تامین اجتماعی را داریم .
معاون حقوقی و امور مجلس سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 27624/7100 مورخ 7/9/1381 اعلام داشته اند ، بیمه شده به معنای بیمه شده اصلی زنده و در حال حیات می باشد. اساسا" اتصاف (بیمه شده ) به وصف متکلف جز با زنده مفروض دانستن وی متصورنیست . کفالت نیز با توجه به اینکه یک امر حدوثی است محتاج اثبات می باشد و عدم اقدام بیمه شده اصلی به طرح مسئله کفالت والدین خد قرینه ای بر فقدان کفالت فیمابین در زمان حیات بیمه شده که در کنار اصل عدم کفالت ، پذیرش موضوع مذکور را برای سازمان متعسر می کند. ادله ای که والدین از قبیل شکات جهت اثبات کفالت اقامه می کنند نوعا" از جمله دلایل سهل الوصول مانند استشهادیه محلی است که بیشتر تحت تاثیر عواف انسان دوستانه به نفع فردی اظهار می شود. غالب ادله اثباتی والدین متوفی فاقد جنبه اثباتی می باشد. تمکین به اینگونه ادعاها ای بسا موجبات تعرض به حقوق سایر بیمه شدگان وووقع تساهل در حراست از حقوق جمع اقشار بیمه شدگان را فراهم آورد. با توجه به جمیع جهات فوق بنظر می رسد دستور اداری فوق به لحاظ موازین حقوقی ماهیتا" اماره ای برعدم ووقع کفالت در زمان قبل از فوت به دست می دهد که اثبات خلاف اماره یاد شده با تجه به اصل عدم کفالت و قرائن و اوضاع و احوال محتاج اقامه ادله محکمه پسند از جمله رای محاکم قضایی است .
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دری نجف آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روساء و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی وانجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید.

نقل از روزنامه رسمی شماره 16883 مورخ 19/11/1381

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 349

تاریخ تصویب : 1381/10/01

تاریخ ابلاغ : 1381/11/19

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.