×

خریدار بر مبنای ماده سوم قرارداد اقساط مقرره را در ظرف مهلت مقرر پرداخت ننموده لذا فروشنده حق فسخ داشته است

خریدار بر مبنای ماده سوم قرارداد اقساط مقرره را در ظرف مهلت مقرر پرداخت ننموده لذا فروشنده حق فسخ داشته است

خریدار-بر-مبنای-ماده-سوم-قرارداد-اقساط-مقرره-را-در-ظرف-مهلت-مقرر-پرداخت-ننموده-لذا-فروشنده-حق-فسخ-داشته-است

شماره دادنامه : 18/683/61/75 تاریخ : 17/2/1375 پرونده کلاسه71/تا/43995 و 67/تا/26856
اتهامی پری چهر .... فرزند رضاقلی دارای شناسنامه شماره 716 صادره از تهران دائر بر مشمولیت اصل قانون اساسی و فرمان 17/7/70 در شعبه 18 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به تصدی امضاء کننده زیر تحت نظر است :

گردشکار
در اوایل سال 74 معاونت حقوقی واجرای احکام بنیاد شهید طی گزارشی اعلام نمود ( .... کلیه اموال خانم پری چهر .... به موجب حکم شماره 61/م /25040 مورخ 30/8/861 دادستانی انقلاب توقیف و جهت حفظ ، استفاده و نگهداری تحت سرپرستی بنیاد شهید قرار گرفته از جمله اموال مشارالیها فروشگاه سوپر ونک واقع در خیابان سید جمال الدین اسدآبادی ، خیابان 64 مجتمع مسکونی آ.اس .پ مقابل درب ورودی شماره یک می باشد که در تصرف غیر قانونی فرخ .... می باشد. نظر به اینکه نامبرده با ارائه مدارک غیرواقعی مدعی خرید سرقفلی از متهم حکم دادستانی بوده با این شیوه فروشگاه فوق الذکر را چندین سال است که بدون پرداخت وجهی بابت اجرت المثل در اختیار داشته .... مستدعی است دستور فرمائید جهت احیاء حقوق بیت المال و جلوگیری از اقدامات متصرف اقدامات لازم را معمول دارند ....
که ریاست محترم دادگاههای ویژه فرمان مبارک 16/6/68 و اصل 49 قانون اساسی دستور فرمودند ( .... با توجه به وصول مدارک جدید برای جلوگیری از حیف ومیل اموال بیت المال شعبه 18 رسیدگی و نسبت به صدور حکم شرعی اقدام نماید ، که پس از ارجاع پرونده به این شعبه ومطالعه آن معین گردید ( .... خانم پری چهر .... در تاریخ 15/9/1357 بر اساس قراردادی که با شرکت آ.اس .پ منعقدنموده یک واحد تجاری به مساحت 90/1183 مترمربع را به نظور سوپرمارکت براساس شرایط ذیل خریداری نمود:
.... ماده پنجم : طرفین موافقت می نمایند که چنانچه قبل از تنظیم سند رسمی در مورد فروش واحد ساختمانی با رعایت قسمت اخیر (ب ) از ماده 4 برای اجرای تعهدات متقاضی از مشارالیه سفته دریافت شده باشد و پرداخت وجه هریک از سفته های مذکور بیش از ده روز تاخیر گردد بقیه اقساط متقاضی نیز مال گردیده و شرکت حق و اختیار دارد که نسبت به وصول وجه سفته ها و یا اعلام فسخ یک جانبه قرارداد اقدام نماید .... و متقاضی حق هر گونه ادعای بعدی را از خود سلب می نماید.
ماده ششم - پس از تحویل واحد ساختمانی نیز در صورت عدم پرداخت یک یا چند فقره از سفته های تضمینی بیش از مدت ده روز بقیه اقساط متقاضی حال گردیده و شرکت حق وامتیاز دارد نسبت به وصول وجه سفته و یا اعلام فسخ قرارداد اقدام نماید ....
ماده هفتم : متقاضی قبل از پرداخت اقساط مندرج در بند ب ماده 4 و تبصره ماده مذکور بدون موافقت کتبی شرکت حق نقل و انتقال و اجاره یا تصرف واحد ساختمانی مورد تقاضا را به هیچ عنوان بعنوان صلح ، وکالت یا هبه اعم از معوض یا غیر معوض یا وصایت به غیر ندارد و قرارداد منعقده بین متقاضی و یا اشخاص ثالث باطل و بلااثر می باشد و متقاضی به شرکت حق واختیار میدهد که در این گونه موارد قرارداد حاضر را فسخ نموده و مراتب را به متقاضی اطلاع دهد .... صفحات 148 تا159 - 171تا179 - 225 تا234 .... در تاریخ 21/12/1358 خانم طلعت الملوک عضدی قاجار فرزندامیر براساس وکالتنامه ای که خانم پری چهر .... در مرداد ماه سال 1358 از نیویورک برای ایشان ارسال نموده ( اصل وکالتنامه تاکنون ملاحظه نشده و به تائید و تنفیذ دادستانی هم نرسیده ) قرارداد واگذاری واحد تجاری شماره یک - ساختمانهای آ.اس .پ (سوپرمارکت ) را با مسعود .... قزوینی فرزند مرتضی با شرایطی از جمله این شرط که (شرکت آ.اس .پس با واگذاری موافقت نماید و برای انجام این کار آقای .... متعهد اخذ این موافقت را نمودند .... ) منعقد می نماید (صفحات 611و65 - 66و190 و بعد از آن در تاریخ 29/4/1359 خانم عفت المملوک عضدی قاجار بعنوان نماینده پری چهر .... طی نامه ای به کارکنان سوپرمارکت اعلام میدارد ( .... نظر به اینکه مدت قرارداد آقای مسعود .... قزوینی منقضی گردیده و از طرفی به تعهدات خود عمل ننموده و در نتیجه طلبکاران مشارلیه همه روزه مراجعه و تولید زحمت و ناراحتی می نماید بنا به مراتب فوق لازم است از ورود نامبرده ودخالت در امور سوپرمارکت جدا" جلوگیری نمایند .... (رونوشت به شرکت محترم آ - اس - پ صفحه 194 پس از آن در تاریخ 18/4/1359 قرارداد شراکتی بین آقایان مسعود .... به شماره شناسنامه شماره 1410 و فرخ .... دارای شناسنامه شماره 29 منعقد مبنی بر اینکه آقای فرخ .... پنجاه درصد سرقفلی سوپر ونک واقع در آ.اس .پ را به اضافه اجناس وکلیه وسایل از قبیل یخچال و .... از آقای مسعود .... قزوینی خریداری نموده 0 ضمنا" اضافه می نماید .... این قرارداد با مطالعه کلیه مدارک قبلی دال بر واگذاری سوپر از طرف خانم پری چهر .... به آقای مسعود .... قزوینی .... که به رویت خریدار رسیده است منعقد و مسئولیتی متوجه آقای مسعود .... قزوینی نمی باشد (ص 102) ضمنا" مسعود .... قزوینی در تاریخ 25/11/1359 بعنوان متهم قرارداد فوق اعلام میدارد:
(پنجاه درصد بقیه سهام خود در سوپر ونک واقع در آ - اس - پ رابه فرخ .... فروختم ومبلغ دومیلیون ریال طی چک شماره 224871 مورخ 15/12/59 و دو میلیون ریال نقدا" دریافت نمودم واز این تاریخ به بعد هیچگونه حقی نسبت به سوپر نداشته و ندارم و .... خود را به آقای فرخ .... انتقال میدهم .... (ضمنا" اصل لاشه .... چک دیگر که وصول نشده ضمیمه پرونده می باشد .... صفحه 104)
و اقدامات مسعود قزوینی و فرخ .... شرکت آ - اس - پ در تاریخ طی نامه ای به خانم پری چهر ابلاغ میدارد ( .... نظر به اینکه تا این تاریخ نسبت به تعیین تکلیف واحد تجاری شماره یک (سوپر مارکت ) مراجعه ننموده اید پرداخت اقساط معوقه نیز اقدامی صورت نگرفته است لذا از این تاریخ به مدت ده روز به شما فرصت داده میشود تا نسبت به تعهدات قرارداد اقدام فرمائید در غیر اینصورت شرکت آ - اس - پ به سایرمفاد قرارداد عمل خواهد کرد .... که درتاریخ 12/8/1361 مجددا" شرکت آ - اس - پ به خانم پری چهر .... ابلاغ میدارد .... به موجب ماده پنجم قرارداد فیمابین از طرف شرکت آ - اس - پ فسخ میگردد (ص 192و234و235و .... ) علیرغم این اقدامات آقای فرخ .... خود را مالک سرقفلی دانسته و در تاریخ 18/4/1364 طی نامه ای به دایره حقوقی بانک صادرات شعبه جمهوری اسلامی 239 در صدد این است که مالکیت سوپر مارکت را هم از آن خود نماید. مشارالیه طی نامه ای اعلام میدارد .... اینجانب فرخ .... در خصوص بدهی ملک سوپر بنام پری چهر .... .... که سرقفلی آن متعلق به اینجانب است و مورد تائید دادستانی است که حدود مبلغ 105 میلیون ریال بدهی معوق دارند بدینوسیله جهت اثبات حسن نیت نسبت به پرداخت بدهی ملک مبلغ هفتاد میلیون ریال نقدا" طی چک بانکی پرداخت و مابقی را پس از پرداخت نقدی بطور مرتب ماهیانه پرداخت نموده .... (274) پس از این مراحل و علیرغم مکاتبات اداره حقوقی بانک صادرات ومدیرعامل شرک آ - اس - پ مبنی بر اینکه خانم پری چهر .... مالکیتی نسبت به سوپرمارکت واقع در آ - اس - پ ندارد (صفحات 523تا538 - 596 تا604) آقای فرخ .... اقداماتی را در محل انجام و نهایتا" ریاست محترم شعبه شانزدهم دادگاه انقلاب اسلامی تهران بر اساس دادنامه شماره 20119مورخ 21/10/1368 رای صادر می نمایند ( .... با توجه به اینکه بزه غارت بیت المال از ناحیه خانم پری چهر .... در این پرونده ارتکاب نیافته و عنوانی که صلاحیت رسیدگی این دادگاه را ایجاب نماید در پرونده امر مطرح نیست و موضوع مطروحه یک امر حقوقی است فلذا پرونده مختومه اعلام میگردد ( صفحه 386و387) . النهاینه پس از مطالعه پرونده تحقیق از مدیرعامل شرکت آ.اس .پ . نماینده بنیاد شهید نماینده حقوقی شرکت آ.اس .پ و نماینده بانک صادرات وملاحظه لایحه نماینده شرکت آ.اس .پ و مشاور حقوقی بانک صادرات (صفحات 792تا927) ختم دادرسی را اعلام و بااستعانت از خداوند متعال بشرح ذیل مبادرت به صدور رای می نماید.
رای دادگاه
با توجه به محتوای پرونده و تحقیقات بعمل آمده و بنا به مراتب زیر خانم پری چهر .... فرزند رضا قلی - دارای شناسنامه شماره 716 هیچگونه حق و حقوقی نسبت به مالکیت و سرقفلی سوپر مارکت ونک واقع در ساختمانهای آ.اس .پ نداشته .
1 - چون مشارالیها بر مبنای ماده سوم قرارداد اقساط مذکور در بند ب ماده 3 را در ظرف مهلت مقرر پرداخت و همچنین بر مبنای ماده پنجم قرارداد بدون موافقت کتبی شرکت آ.اس .پ واحد تجاری را به غیر واگذار نموده که در هر دو حالت براساس مفاد قرارداد شرکت حق و اختیار داشته قرارداد را فسخ نماید که براساس مکاتباتی که شرکت آ.اس .پ با خانم پری چهر .... داشته مراتب فسخ قرارداد را به نامبرده ابلاغ نموده .
2 - با توجه به مورد اول چون حق و حقوقی نسبت به مالکیت و سرقفلی سوپر مارکت برای خانم پری چهر .... ایجاد نشده بالطبع مدعیان بعدی (مسعود .... قزوینی و فرخ .... ) نسبت به مالکیت و سرقفلی مالکیتی نخواهندداشت .
3 - به فرض اینکه مالکیت خانم پری چهر .... را نسبت به سوپر مارکت واقع درساختمانهای آ.اس .پ تا قبل از فسخ قرارداد ازجانب شرکت آ.اس .پ بپذیریم (سال 61) باز اقداماتی که خانم طلعت الملوک .... بعنوان وکیل خانم پری چهر .... نسبت به واحدتجاری فوق انجام داده ( یعنی براساس قرارداد مورخ 21/12/58 آنرا به مسعود .... قزوینی واگذار نموده ص 1763 برخلاف موازین ومقررات بوده زیرا اولا" وکالتنامه ای که خانم پری چهر .... از نیویورک ارسال نمودند در دادستانی تایید و تنفیذ نگردید و بالطبع وکیل حق دخالت نداشته .ثانیا" درصورت رعایت مورداخیر ازجانب وکیل باز در متن قرارداد مورخ 21/12/58 قید شده بودکه .... قرارداد زیردر مورد واگذاری واحد تجاری شماره یک ساختمانهای آ.اس .پ با شرط موافقت شرکت مزبور با انجام اینکار که آقای .... تعهد اخذ این موافقت رانمودند طبق شرایط زیر به امضاءرسید.) که تا کنون شرکت آ.اس .پ توافقی درانعقاد آن قرارداد نداشته . (صفحات 785 تا 786 و .... )
4 - اینکه آقای فرخ .... ادعا می نماید اقداماتی رابرای خرید ملک سوپر مارکت ونک از طریق بانک صادرات انجام داده ص 679 باید گفت نامه ای که مشارالیه در تاریخ 18/6/64 به دایره حقوقی بانک صادرات شعبه جمهوری اسلامی نوشته اند ، ایجاد حقی برای نامبردگان ننموده و تا کنون بانک صادرات یا شرکت آ.اس .پ قرارداد و مبایعه نامه ای دال بر فروش یا انتقال ملک سوپرمارکت با مشارالیه منعقد ننموده اند.
النهایه با توجه به مراتب فوق خانم پری چهر .... هیچگونه مالکیتی نسبت به سوپر مارکت ونک واقع در ساختمانهای آ.اس .پ نداشته و ندارد و بالطبع برای مدعیان بعدی (مسعود .... قزوینی وفرخ متقلی زاده ) نسبت به سوپر مارکت فوق الذکر حقی از بابت مالکیت و سرقفلی ایجاد نشده و سوپر مارکت باید به تملک شرکت آ.اس .پ درآید.
ضمنا" نسبت به خانم پری چهر .... در اجرای بند اول فرمان 17/7/70 مقرر می دارد با توجه به خروج مشارالیه از ایران اسلامی چنانچه اموالی از نامبرده مورد شناسایی قرار گیرد آن اموال به تملک ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره ) درآید تا براساس قیمت مقوم پس از کسر حق سرپرستی خمس و مطالبات دولت مابقی را در حساب امانی نگهداری نمایند.
این رای دراجرای فرمان مبارک ومطاع 16/6/68 پس ازتائید وتنفیذ جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا نیری قطعی و لازم الاجراءخواهدبود.
رئیس شعبه 18 دادگاه انقلاب اسلامی تهران


نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 683

تاریخ تصویب : 1375/02/17

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.