×

اعلام تعارض آرا صادره از شعب 7 و 16 دیوان عدالت اداری

اعلام تعارض آرا صادره از شعب 7 و 16 دیوان عدالت اداری

اعلام-تعارض-آرا-صادره-از-شعب-7-و-16-دیوان-عدالت-اداری

وکیل


بسمه تعالی
تاریخ24/10/73 کلاسه پرونده73/73 شماره دادنامه121
مرجع رسیدگی . هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی . آقای هوشنگ روانبخش.
موضوع شکایت و خواسته . اعلام تعارض آرا صادره از شعب 7 و 16 دیوان عدالت اداری.
مقدمه . الف . شعبه هفدهم در رسیدگی بپرونده کلاسه 19/347 موضوع شکایت آقای هوشنگ روانبخش بطرفیت هیات واگذاری زمین استان باختران بشرح دادنامه شماره 97 - 29/3/70 حکم به فسخ هیات واگذاری زمین استان باختران و رسیدگی مجدد صادر نموده است.
ب . شعبه شانزدهم دیوان در رسیدگی به پرونده کلاسه 71/477 موضوع شکایت آقای هوشنگ روانبخش بطرفیت ستاد مرکزی هیاتهای واگذاری زمین هیات واگذاری زمین کرمانشاه بخواسته رفع اثر از اقدامات خواندگان در واگذاری 10 هکتار زمین زراعتی بشرح دادنامه شماره 857 - 17/11/72 تخلفی از ناحیه طرف شکایت تشخیص نداده و حکم به رد شکایت صادر نموده است.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق بریاست حجه السلام والمسلمین اسماعیل فردوسی پور و با حضور روسای شعب تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره بشرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید.
رای
نظر به اینکه تفاوت مدلول دادنامه های صادره از دو شعبه 17 و 16 دیوان مبتنی بر استنباط متفاوت از قانون و مقررات مربوط نمی باشد. مورد از مصادیق آرا متناقض موضوع ماده 20 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 4/11/1360 تشخیص داده نمی شود.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری
اسماعیل فردوسی پور
----------------------------------
بسمه تعالی
تاریخ 29/2/70 کلاسه پرونده 1/69/347 شماره دادنامه 97
مرجع رسیدگی - شعبه 17 دیوان عدالت اداری مرکب از:
آقایان حاج حسینعلی رحمانی - دادرس
شاکی - آقای هوشنگ دوانبخش ساکن باختران
گردشکار - با وصول و ثبت دادخواست تقدیمی آقای هوشنگ روانبخش در دفتر کل در تاریخ 1308 مورخ 4/7/69 و ارجاع آن به شعبه 17 و ارسال دادخواست و ضمائم به خوانده وصول پاسخ شماره 2/961 - 28/2/70 و انجام اقداماتی بشرح پرونده در وقت فوق شعبه 17 دیوان عدالت اداری تشکیل است. پس از مطالعه محتویات پرونده و ملاحظه نظریه آقای محمد اعظمی پارسا مشاور مخترم دائر بر رد شکایت با اعلام ؟؟ دادرسی بشرح زیر مبادرت به اصدار رای می نماید:

رای دیوان
شاکی مدعی مالکیت ده هکتار زمین مزورعی است و مدارکی را منجمله نامه مورخ 25/10/47 - 20659 اداره کل اصلاحات ارضی استان کرمانشاه مشعر به تصرف بودن آن و نامه 3141 - 20/8/1366 هیات واگذاری زمین استان باختران مشعر به واگذاری ده هکتار مزبور از طرف پدرش به او طبق تشخیص آقای کریمی حاکم شرع هیات واگذاری زمین در استان باختران و پروانه حفر چاه که حداقل دلالت بر وجود زمین ظاهراً برای او دارد و برگ خرید غله شماره 1576 بمقدار 5910 کیلوگندم خلاص و تحویل کرایه آن در 14/6/58 و برگ شماره 1567 - 3/5/58 بمقدار 8400 کیلو که ظهور در وجود زراعتی برای شاکی داشته و در نامه 27/4/69 - 4219/3 انکار خرید زمین دلیل بر عدم مالکیت نمی باشد زیرا که امکا ن دارد واگذاری زمین که مورد تائید دبیر هیات با استناد با نظریه حاکم شرع قرار گرفته از طرف دیگر باشد و نامه 21926 - 23/10/44 سرپرست منطقه اصلاحات ارضی کرمانشاهان به عنوان بانک اعتبارات کشاورزی و عمران روستایی تصریح به داشتن به هکتار زمین مکانیزه در ؟؟ کهریز دارد و آنرا مستند به آمار و مستثنیات موجود در آن اداره دانسته لذا انکار آن صرفا بدعوی آنکه در دفتر املاک بنام او به ثبت نرسیده غیر موجه می باشد. چون بالاخره معارضی در مالکیت و استحقاق برای شاکی معرفی نشده و عمومات و اطلاقات قوانین قابل تخصیص و ؟؟ است و اعترافات مزبوره را نمی توان بلااثر دانست و بصورت مدرک تلقی می شود ولو آنکه از جهات دیگر و طبق مقررات مربوط پیشنهاد ها قابل قبول قرار نگیرد و نسبت به مسائل دیگر که در دادخواست منعکس است پاسخی نداده اند که ظهور در نداشتن پاسخ دارد و تودیع قیمت در صندوق ثبت بدعوی ثبوت مالکیت با مدارک مزبوره متناقض است لذا تصمیمات متخذه هیاتها را فسخ می نماید تا نسبت به موضوع مجدداً با توجه به مجموع مدارک مربوطه رسیدگی و تصمیم مقتضی اتخاذ گردد و رای آن صادر و اعلام می نماید. این رای قطعی است.
حسین علی رحمانی
دادرس دیوان عدالت اداری
-----------------------------------
بسمه تعالی
تاریخ 17/11/72 کلاسه پرونده 71/16/477 شماره دادنامه 857
مرجع رسیدگی - شعبه 16 دیوان عدالت اداری
شاکی - آقای هوشنگ روانبخش
طرف شکایت - ستاد مرکزی هیاتهای واگذاری زمین - هیات واگذاری زمین کرمانشاه
موضوع شکایت و خواسته رفع اثر از اقدامات خواندگان در واگذاری 10 هکتار زمین زراعتی قریه قمشه
گردشکار - شاکی با تقدیم دادخواست و ضمائم آن به دیوان عدالت اداری علیه ستاد مرکزی هیاتهای واگذاری زمین و هیات واگذاری زمین کرمانشاه در مورد رفع اثر از اقدامات خواندگان در واگذاری 10 هکتار زمین زراعتی قریه قمشه سید یعقوب ماهیدشت شکایت نموده و ضمن شرح مطالبی در این زمینه رسیدگی و صدور حکم را خواستار گردیده که پس از وصول دادخواست و ارجاع آن به این شعبه تحت کلاسه فوق ثبت در جریان تبادل لوایح قرار گرفته است. طرف شکایت هیات 7 نفره واگذاری و احیاء اراضی استان کرمانشاه به شرح لایحه جوابیه شماره 3526 - 28-7-71 اقدام به پاسخگوئی نموده است شعبه 16 دیوان عدالت اداری به تاریخ فوق جهت رسیدگی به پرونده مارالذکر تشکیل و پس از بررسی محتویات پرونده و ملاحظه نظریه مشورتی آقایان انگورانی و هوشیاران دیوان ختم رسیدگی را اعلام و بشرح زیر مبادرت بصدور رای می نماید.

رای دیوان
در خصوص شکایت آقای هوشنگ روانبخش بطرفیت ستاد مرکزی هیاتهای واگذاری زمین و هیات واگذاری زمین باختران مبنی بررفع اثر ازاقدامات خواندگان در واگذاری 10 هکتار زمین زراعی قریه قمشه سید یعقوب ماهید شت پلاک 99 اصلی حومه بخش 3 و تحویل نصاب مذکور بشرح پرونده کلاسه 16/71 - 477 این شعبه که حسب پاسخ واصله از هیات طرف شکایت - شاکی در روستای قمشه سید یعقوب ماهیدشت مالکیت ثبتی و رسمی نداشته و ده هکتار از اراضی مرحوم پدرش را تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تحت کشت و تصرف داشته است و پس از طرح دعوی در دیوان عدالت اداری و رای صادره از شعبه هفدهم دیوان نامبرده نسبت به ده هکتار زمین ذیحق شناخته شده تا نسبت به موضوع مجدداً رسیدگی و تصمیم مقتضی اتخاذ و ده هکتار اراضی مذکور نیز از سال 59 با اراضی دیگر مالکین روستای قمشه سید یعقوب بواجدین شرایط ساکن در محل واگذار گردیده بود که از مصادیق بارز ماده واحده مصوب
8/8/65 مجلس شورای اسلامی تشخیص و با توجه به اینکه نامبرده کارمند بازنشسته برق استان و دارای منبع درآمد غیر کشاورزی مکلفی بوده و بعلاوه دارای در دستگاه ساختمان و دو باب مغازه در کرمانشاه می باشد و میزان حدود 2/4 هکتار زمین آبی سهم الارث پدری را نیز در اختیار و تحت کشت داشته و دارد کلیه ده هکتار زمین وی مشمول فروش به متصرفین تشخیص و مورد تائید ستاد مرکزی هیاتهای واگذاری زمین قرار گرفته است اینکه با توجه به متن دادنامه اصداری از شعبه 7 دیوان که موضوع مورد بحث آن پرونده مسئله ذینفع بودن شاکی نسبت به ده هکتار از اراضی پدرش بوده و پس از فسخ تصمیمات هیات در این زمینه بر اثر احراز مالکیت شاکی مجدداً موضوع واگذاری زمین مورد رسیدگی قرار گرفته و بلحاظ مراتب منعکس در پاسخ مشتکی عنه زمین متعلق به وی مشمول واگذاری گردیده است فلذا تخلفی از مقررات مشهود نگردید حکم به رد شکایت صادر و اعلام می شود این رای قطعی است.
نخجیری
رئیس شعبه 16 دیوان عدالت اداری

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 121

تاریخ تصویب : 1373/10/24

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.