×

تقاضای ابطال اقدامات کمیسیون ماده 5 تقاضای ابطال تغییر کاربری از مسکونی به فضای سبز الزام به صدور پروانه احداث بنا در صورت اجرای طرح تقاضای واگذاری زمین معوض

تقاضای ابطال اقدامات کمیسیون ماده 5 تقاضای ابطال تغییر کاربری از مسکونی به فضای سبز الزام به صدور پروانه احداث بنا در صورت اجرای طرح تقاضای واگذاری زمین معوض

تقاضای-ابطال-اقدامات-کمیسیون-ماده-5-تقاضای-ابطال-تغییر-کاربری-از-مسکونی-به-فضای-سبز-الزام-به-صدور-پروانه-احداث-بنا-در-صورت-اجرای-طرح-تقاضای-واگذاری-زمین-معوض

وکیل


بسمه تعالی
تاریخ4/7/1377 کلاسه پرونده141 شماره دادنامه 77/11
مرجع رسیدگی . هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی . اداره کل حقوقی شهرداری تهران.
موضوع شکایت و خواسته . اعلام تعارض آرا صادره از شعب 2 و 12 و 16 دیوان عدالت اداری .
مقدمه . الف. شعبه دوازدهم در رسیدگی به پرونده 75/501 موضوع شکایت آقای ابراهیم جزو زرگر آباد به طرفیت کمیسیون ماده 5 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری مستقر درشهرداری تهران 2 . شهرداری کل تهران بخواسته ابطال اقدامات کمیسیون ماده 5 تقاضای ابطال تغییر کاربری از مسکونی به فضای سبز الزام به صدور پروانه احداث بنا در صورت اجرای طرح تقاضای واگذاری زمین معوض به شرح دادنامه شماره 475 مورخ 11/5/1376 چنین رای صادر نموده است بر فرض هم که زمین شاکی در خارج از محدوده نقشه طرح جامع شهر باشد اعمال قانون نظارت بر گسترش تهران مصوب 1352 و تبصره های الحاقی به ماده 99 قانون شهرداری که شهرداری بدان تمسک نموده منعی در اعمال حقوق مالکانه وی ندارد, علیهذا حکم به ورود شکایت و الزام شهرداری به صدور پروانه ساخت با رعایت مقررات مربوطه صادر و اعلام میگردد. در مورد شکایت دیگر شاکی بخواسته ابطال اقدامات کمیسیون ماده پنج چون دلیلی بر وجود طرح از ناحیه خواهان ابراز نشده و خوانده نیز منکر وجود طرح بوده و همچنین در خصوص شکایت نامبرده دائر به مطالب زمین معوض بلحاظ انتفا موضوع قرار رد شکایت صادر میگردد.
ب . شعبه شانزدهم در رسیدگی به پرونده کلاسه 75/1382 موضوع شکایت خانم فاطمه رفیعی بطرفیت کمیسیون ماده پنج قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران شهرداری تهران - شهرداری منطقه 15 تهران بخواسته ابطال اقدامات کمیسیون ماده 5 در مورد طرح فضای سبز قراردادن پلاک 70/25 فرعی از 38 اصلی مفروز از 992 واقع در افسریه بخش 12 تهران بشرح دادنامه شماره 814 - 16/5/1376 چنین رای نموده است شهرداری در پاسخ ارسالی اعلام نموده است که قسمت اعظم پلاک موردی دعوی در خارج از محدوده شهر و داخل حریم واقع شده است و شهرداری تکلیفی برای اصدار پروانه ساختمانی در حریم شهر ندارد و از آنجائیکه حریم شهر فاقد کاربری و طرح مصوب می باشد. علیهذا واگذاری زمین معوض نیز مقدور نیست و در صورتیکه شاکیه مدعی وقوع ملک خود در داخل محدوده واقع در طرح شهرداری بوده باشد این امر مستلزم طی مراحل خاص و ارائه مدارک مربوط و از جمله 2000/1 جهت اثبات محل وقوع تملک می باشد و چنین مدرکی نیز از طرف شاکیه ارائه نگردیده است و با توجه به اینکه شاکیه دلیل ومدرکی درباره اینکه ملک وی از داخل محدود طرح شهرداری و فضای سبز بوده باشد ارائه نکرده است, علیهذا در وضعیت موجود پرونده قرار رد شکایت صادر و اعلام می شود.
ج . شعبه دوم در رسیدگی به پرونده کلاسه 76/137 موضوع شکایت آقای فرامرز بطرفیت شهرداری منطقه 15 تهران بخواسته الزام بصدور پروانه ساختمانی طی دادنامه شماره 1554 مورخ 3/10/76 چنین رای صادر نموده است با توجه به دادخواست تقدیمی که شاکی خواسته خود را الزام شهرداری بصدور پروانه ساختمانی و نیز ابطال تصمیم کمیسیون ماده 5 در مورد طرح فضای سبز قراردادن ملک شاکی نظر به اینکه بموجب ماده 23 آیین دادرسی دیوان عدالت اداری شکایات و خواسته های متعدد که منشا و مبنا آنها مختلف نمی توان بموجب یک دادخواست اقامه دعوی نمود لذا به کیفیت مطروحه قرار رد شکایت صادر میگردد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق بریاست آیت الله موسوی تبریزی و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره بشرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید.
رای
با توجه به مفاد ماده 23 آیین دادرسی دیوان عدالت اداری و عنایت به اینکه رسیدگی به شکایات مطروحه با توجه به ارتباط موضوع و تاثیر تصمیم متخذه نسبت به مصوبه کمیسیون ماده پنج در دعوی شهرداری امکان پذیره بوده است دادنامه های شماره 475 مورخ 11/5/1376 شعبه 12 دیوان و 814 مورخ 16/5/1376 شعبه شانزدهم دیوان در حدیکه متضمن این معنی است مطابق موازین قانونی تشخیص میگردد.
ب . نظر به اینکه تفاوت مدلول دادنامه شماره 814 مورخ 16/5/1376 شعبه 16 و دادنامه شماره 475 مورخ 11/5/1376 متضمن استنباط و استنتاج متفاوت از حکم واحد قانونگذار در مورد مشابه نیست و مورد از مصادیق آرا معارض در ماده 20 قانون دیوان عدالت اداری شناخته نگردید.
این رای مطابق ذیل ماده 20 قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری
سید ابوالفضل موسوی تبریزی

نوع : رای وحدت رویه

شماره انتشار : 141

تاریخ تصویب : 1377/07/04

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.