×

اساسنامه سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران

اساسنامه سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران

اساسنامه-سازمان-دانش-آموزی-جمهوری-اسلامی-ایران
شماره 990/ دش 26/3/1378

( مصوب جلسه 441 مورخ 21/2/78 شورا ی عالی فرهنگی )
ماده 1 - تعریف :
به منظور اعتلای شخصیت دینی ، اخلاقی ، عقلانی ، عاطفی ، علمی و اجتماعی دانش آموزان وایجاد زمینه مشارکت همه جانبه آنها درزمینه های اعتقادی ، فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی ، ورزشی وهنری ، سازمانی عمومی وغیردولتی باعنوان سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران وبامقررات خاص تحت نظارت وزارت آموزش وپرورش تشکیل می شود.
ماده 2 - اهداف :
الف - زمینه سازی تعلیم وتربیت اسلامی دانش آموزان درابعاد مختلف فردی واجتماعی برای کسب فضایل اخلاقی وکمالات انسانی براساس تعالیم عالیه اسلامی ناب محمدی ( ص )
ب - زمینه سازی برای بسط مشارکت فعال دانش آموزان درعرصه های مختلف انقلاب وکشور.
ج - برنامه ریزی برای استفاده مفید ازاوقات فراغت دانش آموزان وآماده سازی آنان برای پذیرش مسئولیتهای فردی واجتماعی .
د - ترویج الگوها واسوه های انقلابی ، اسلامی وملی دربین دانش آموزان .
هـ - تقویت روحیه تعاون ، نیکوکاری ، نوع دوستی وکمک به دیگران وترغیب به رعایت نظم وانضباط اجتماعی وروحیه قانون گرایی واحترام به قانون درجامعه .
و - مشارکت درارتباطات بین اللمللی دانش آموزان بویژه بادانش آموزان کشورهای اسلامی .
ز - ایجاد علاقه وایمان به فرهنگ خودی ، خودباوری وتوجه به شعار نه شرقی ونه غربی .
ماده 3 - اصول کلی حاکم برسیاستها، فعالیتها وبرنامه ها:
1/3 - اهتمام به حفظ اصول وارزش های اسلامی ، ملی وانقلاب اسلامی بویژه پاسداری ازحریم ولایت قانون اساسی درشکل دادن وسازمان دهی فعالیتهای مختلف دانش آموزان .
2/3 - پاسداری از ارزشهای اخلاقی ، اسلامی وانسانی درکلیه شئون سازمان .
3/3 - تلاش برای تحت پوشش قرادادن آحاد دانش آموزان وگروههای سنی کمتراز18 سال
4/3 - توجه به نیاز، علاقه ، استعداد وقابلیت های اعضای تحت پوشش وتلاش برای رشد همه جانبه فردی واجتماعی آنان .
5/3 - مشارکت فعال اعضاء درهمه عرصه های فعالیت سازمان
6/3 - بهره برداری مناسب ودرست ازظرفیت های موجود ملی اعم ازفرهنگی ، آموزشی ، اجتماعی واقتصادی جامعه
7/3 - ایجاد زمینه های خوداتکایی درانجام مأموریتهای سازمان اعم ازانسانی ومنابع مالی
8/3 - حضوردرکلیه عرصه های توسعه کشوراعم ازفرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی وغیره به منظور ارتقای توانمندیهای فردی واجتماعی دانش آموزان متناسب بامقتضیات سنی ، اجتماعی .ومحل جغرافیایی
9/3 - عدم تمرکز درانجام وظیفه محوله وتفویض اختیاربه سطوح منطقه ای وآحاد نیروهای مرتبط باسازمان
10/3 - ایجاد هویت ملی واسلامی وتقویت روح جمعی وسازمان پذیری ازطریق نشانه ها وعلائم
11/3 - رعایت اصل هماهنگی کلیه فعالیتها بابرنامه های تعلیم و تربیت عمومی کشور
12/3 - تأکیدبرانجام فعالیتها به شیوه کارگروهی ، پویا وفعال
13/3 - تداوم دربرنامه ریزیها واجرای برنامه های تربیتی
14/3 - تأکید برتعلیم مهارت ها وایجاد روحیات وصفات مطلوب ازطریق فعالیتهای علمی
ماده 4 - وظایف :
1/4 - جلب مشارکت کلیه مخاطبان اصلی واعضای وابسته ومردمی برای تحقق اهداف سازمان
2/4 - اقدام لازم برای به عضویت درآوردن داوطلبانه دانش آموزان
3/4 - برنامه ریزی برای فعالیتهای پرورشی دانش آموزان درخارج ازمدارس
4/4 - وپژوهش ، آموزش ومشاوره برای افزایش توانمندیهای دانش آموزان عضو
5/4 - سازماندهی وهمانگی برای جلب حمایت های ملی ومحلی
6/4 - تأمین منابع مورد نیاز سازمان ازطریق جلب مشارکت های مردمی درکنارکمک های دولت
7/4 - اجرای روش های تربیتی مناسب برای رشد اعتقادی واخلاقی اعضاء
8/4 - استفاده مفید ومؤثر ازفضاهای پرورشی موجود درکشور وتوسعه وتجهیز فضاهای مناسب برای فعالیت سازمان
9/4 - برنامه ریزی برای سناسائی ، جذب وآموزش مربیان واجد صلاحیت وداوطلب به منظور آماده سازی آنان برای اداره گروههای سازمان یافته دانش آموزی
10/4 - برقراری ارتباط بامرکز فرهنگی ، علمی ونیز تشکلهای مشابه درداخل وخارج ازکشور برای تبادل اطلاعات وتجربیات وهمکاریهای مشترک ازطریق مراجع مسئول
11/4 - برگزاری گردهمایی ، همایش ، جشنواره ، اردو ، مسابقات فرهنگی وورزشی ، کگره هاومجمع های گوناگون برای اعضاء
12/4 - تشویق وترغیب دانش آموزان عضوفراگیری واستفاده ازشیوه های تعاون درفعالیتهای مختلف اقتصادی واجتماعی درواحدهای آموزشی
ماده 5 - اعضاء
اعضای سازمان ، دانش آموزان می باشدوسازمان می تواند ازمربیان ومعملمان به عنوان همکاران افتخاری استفاده نماید.
ماده 6 - ارکان
1/6 - هیأت امنا
2/6 - شورای برنامه ریزی
3/6 - رئیس سازمان
4/6 - مجمع عمومی ( کنگره )
ماده 7 - ترکیب اعضاء هیأت امنا :
1 - وزیر آموزش وپرورش ( رئیس هیأت امنا)
2 - معاون رئیس جمهور وسرپرست سازمان تربیت بدنی
3 - دبیرشورای عالی جوانان
4 - فرمانده نیروی مقاومت بسیج یانماینده تام الاختیاراو
5 - رئیس اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان
6 - مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان
7 - چهارنفر ازاعضای اصلی سازمان ( دو پسر - دودختر) به انتخاب مجمع نمایندگان اعضاء
8 - دونفرازمیان همکاران افتخاری سازمان ( یک نفرزن - یک نفرمرد) به انتخاب مجمع عمومی
9 - دونفر ازافراد مطلع وصاحب نظر درامورپرورشی نوجوانان وجوانان به انتخاب وزیر آموزش وپرورش
10 - دونفراز معاونان وزارت آموز ش وپرورش باانتخاب وزیر
11 - معاون پرورشی وزارت آموزش وپرورش ( نایب رئیس هیأت امنا)
تبصره 1 - رئیس سازمان دانش آموزی دبیرهیأت امنا می باشد.
تبصره 2 - احکام هیأت امنا توسط وزیر آموزش وپرورش صادرمی شود.
تبصره 3 - دانش آموزان دردوره اول به پیشنهاد رئیس سازمان ودردوره های بعدی بارأی اعضای کنگره سازمان دانش آموزی انتخاب خواهند شد.
تبصره 4 - مصوبات هیأت امنا بارأی دوسوم اعضاء وتأیید ریاست هیأت امنا قابل اجراء خواهدبود.
ماده 8 - وظایف هیئت امنا
1/8 - سیاستگذاری و تعیین خط مشی های کلی سازمان و نظارت بر تحقق اهداف آن.
2/8 - تصویب برنامه های سالانه و توسعه سازمان.
3/8 - تأیید رئیس سازمان برای انتصاب.
4/8 - تصویب چگونگی تشکیل و ترکیب شوراهای برنامه ریزی استانها و شهرستانها و همچنینن نحوه انتخاب نمایندگان اعضا در ارکان سازمان.
5/8 - بررسی گزارشهای مالی و عملکرد سازمان و تصویب آن.
6/8 - بررسی و تأمین منابع مالی و بودجه سالانه سازمان.
7/8 - تصویب ساختار و تشکیلات سازمان بر اساس مقررات عمومی.
مادة 9 - ترکیب اعضای شورای برنامه ریزی:
- رئیس سازمان دانش آموزی (رئیس شورا )
- یک نفر از معاونان سازمان دانش آموزی (عضو و دبیر شورا )
- یک نفر از شخصیت های فرهنگی به انتخاب وزیر آموزش و پرورش
- دو نفر از حوزه معاونت پرورشی به پیشنهاد معاون پرورشی و تأیید وزیر آموزش و پرورش.
- دو نفر از نمایندگان اعضای اصلی
تبصره - احکام اعضای منتخب شورای برنامه ریزی توسط وزیر آموزش و پرورش برای مدت 4 سال صادر می شود.
ماده 10 –وظایف برنامه ریزی:
1/10 - تصویب آیین نامه ها و ضوابط مربوط به فعالیتهای سازمان.
2/10 - تصویب آیین نامه ها و ضوابط اجرایی مربوط به فعالیتهای اعضا.
3/10 - پیشنهاد برنامه های سازمان به هیئت امنا
4/10 - پیشنهاد ساختار سازمانی و شرح وظایف و نحوه تشکیل شورای برنامه ریزی استانها و شهرستانها به هیئت امننا.
5/10 - تصویب آیین نامه و ضوابط انتخاب نمایندگان اعضا در ارکان سازمان و همچنین ضوابط چگونگی شکل گیری و گروه بنندی مجمع های اعضا.
6/10 - تصویب برنامه همکاریهای سازمان با سایر دستگاهها.
7/10 - برنامه ریزی برای اجرای مصوبات هیئت امنا.
ماده 11 - رئیس سازمان:
رئیس سازمان که مسئولیت اجرای بر نامه ها و وظایف سازمان را عهده دار است، بنا به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و تأیید هیئت امنا و با حکم وزیر آموزش و پرورش برای مدت 4 سال منصوب و تحت نظارت معاونت پرورشی انجام وظیفه می نماید.
ماده 12 - شوراهای برنامه ریزی استانها و شهرستانها :
سازمان برای برنامه ریزی و انجام هماهنگی و پشتیبانی لازم در سطح استانها و شهرستانها دارای شوراهای برنامه ریزی می باشد.
تبصره: ترکیب، وظایف و چگونگی تشکیل این شوراها با پیشنهاد شورای برنامه ریزی مرکز و تصویب هیئت امنا خواهد بود.
مادة 13 - مجمع های اعضا و تشکیلات اجرایی:
مجمع های اعضا به منظور اعمال نظریات و مشارکت فعال دانش آموزان عضو در مدیریت و اجرای فعالیتها تشکیل
می شود. ترکیب، وظایف و نحوه انتخاب این مجمع ها توسط رئیس سازمان تهیه و پس از تأیید شورای برنامه ریزی به تصویب هیئت امنا خواهد رسید.
ماده14 - منابع و امکانات
1/14 - حق عضویت
2/14 - کمک مالی و تجهیزاتی وزارت آموزش و پرورش
3/14 - درآمدهای حاصل از فعالیتهای سازمان.
4/14 - کمکهای داوطلبانه ، اعانات و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیر دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی.
5/14 - استفاده از کمکهای مستمر دولت متناسب با رشد فعالیتها و برنامه های سازمان.
تبصره: بخشی از نیروهای مورد نیاز سازمان از طریق مأمور نمودن کارکنان وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاههای دولتی تأمین خواهد شد. مننابع پرداخت حقوق و مزایای این گونه کارکنان از محل بودجه دستگاههای دولتی مربوط و به عنوان بخشی از کمک دولت به سازمان منظور و تأمین خواهد شد.
اساسنامه فوق در 14 ماده و 7 تبصره در جلسه 441 مورخ 21/2/1378 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی - سید محمد خاتمی

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 441

تاریخ تصویب : 1378/02/21

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.